Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.12.11, 13:12   #26 (linkki)
jahas
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Kyllä välillä sitä on jopa minulla, mutta ei välttämättä työperäistä. Monet asiat voivat ihmistä rassata eikä kaikki stressi johdu suinkaan kiireestä vaan ihan jostain muusta. Niin eikä stressi ole mitenkään itseaiheutettua suinkaan ainakaan minulla vaan johtuu ihan jostain muusta syystä.

Paineet kuuluvat luonnollisena osana elämään, asiat täytyy osata ratkaista. Kiirettä sinulla tuskin on, muista asioista en tiedä. Mutta järki-ihminen osaa oman elämänsä asiat pistää kuntoon, kuten sanottu, ne ovat luonnollinen osa elämää. Joutuu ratkaisemaan mitä minkin asian suhteen teet, ratkaisuja riittää jokaiselle päivälle. Elämä olisi tylsää jos ei tarvitsisi pohtia yhtään mitään.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 08:40   #27 (linkki)
kikkare
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LCHF Näytä viesti
Allt om LCHF - Din guide till ökat välmående

LCHF, eli Low Carb High Fat on ruokavalio, jossa syödään paljon rasvaa, lihaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, marjoja ja maan päällä kasvavia kasviksia. Myös pähkinät ovat ok.

LCHF:llä vältetään perunaa, pastaa, riisiä, juureksia, sokeria, viljatuotteita, eineksiä, makeutusaineita yms. lisäaineita ja hedelmiä.

Erona ns. karppaukseen (VHH) LCHF:llä syödään todella paljon rasvaa. Eläinrasvoja.

LCHF helpottaa ärtynyttä paksusuolta, liikapainoa, diabetesta, fibromyalgiaa, väsymystä, aknea, adhd:tä... You name it. Tutustu myös Antti heikkilän kotisivuihin.

Tämä on totta, ja toimii!
Kaikki ei toimi kaikilla eli ei muuten ainakaan minulla tuo auttanut. No, löysä vatsa oli kerran parissa viikossa, mutta sitten sitä tavaraa tulikin, hyvä että pytylle ehti. Muutoin oli vatsa ihan ummella ja peppu hellänä yritin niitä kokkareita saada päkisteltyä ulos. Palkkiona oli sitten peräpukamat.
  Vastaa viestiin
07.01.12, 03:54   #28 (linkki)
ärtsynen
(Vierailija)

Olen sairastanut IBS:ää n. 20 vuotta. Itse sain mahani taudin hallintaan vuosien omalla testailulla ja lopputulos muistuttaa hämmästyttävästi tuota FODMAPIa (josta luin juuri hetki sitten ekaa kertaa).

Oma ruokavalioni on tämä:

- ei sokeria, ei makeutusaineita (paitsi sakkaroosi)
- ei gluteenia, ei suomalaisia viljoja
- ei laktoosia
- ei hiilihapollisia juomia
- chiliä harvoin, samoin sipulia ja valkosipulia
- kahvia vain yksi kuppi aamulla
- ei sieniä
- palkokasveja (kuivia papuja ja linssejä, herneitä) vain pieniä määriä, harvoin
- kaaleja harvoin
(nuo yllä mainitut siis myös FODMAPissa vältettäviä)

Lisäksi mun mahaa pahentaa:

- hapan eli liiat sitrushedelmät, etikka, maapähkinät, punainen paprika, enkä myös kestä alkoholia, enkä omenaa ja tiettyjä hedelmiä vain pieninä määrinä (viinirypäleet). Hedelmiä kannattaa myös syödä vaihtelevasti, koska tietyt muutkin hedelmät ovat FODMAP-listalla.
(- lihaa en ole syönyt kunnolla edes lapsena. Kalaa, kananmunia syön. )

Koska FODMAPin idea on että tietyt hankalat hiilarit rupeavat käymään suolistossa, ei vaan vältetä niitä ruokia, vaan myös lisätään käymisprossessia helpottavia probiootteja. Itse söin pahimmassa vaiheessa 3 purkkia DDS+ tuotetta peräjälkeen, nykyään syön maitohappobakeereja tabletteina ennaltaehkäisevästi pieniä määriä - nyt huomasin FODMAP-jutusta että kannattaa välttää inuliinia!, jota usein on noissa maitohappotableteissa, joten tablettimerkki menee vaihtoon.

Stressin välttäminen on tärkeää, itselläni toimi alan ja elämäntyylin vaihto rennommaksi, sekä rentoutustekniikat ja liikunta.
  Vastaa viestiin
07.01.12, 04:05   #29 (linkki)
ärtsynen
(Vierailija)

ai lisähuomautus!

Tuota yllä mainittua Annika Dahlqvistia ei ehkä kannata seurata. Hänhän mainosti oman ruokavalionsa olevan niiiin terveellinen ja parantavan kaikki sairaudet ja II tyypin diabeteksen - viime vuonna rouva itse sairastui diabetekseen. Et sen pituinen se.

Tämä FODMAP on nimenomaan ärtyneeseen paksusuoleen (IBS) tutkittu täsmähoito, jota tutkitaan edelleen niin että potilaat noudattavat tuota ruokavaliota. Asiallinen homma siis, johon kannattaa tutustua.

Vinkki vielä, jos kärsit nimenomaan sairauden ripuliversiosta, sulle voi toimia sama kuin mulla: pahimmassa vaiheessa elin monta viikkoa niin että söin kaikki hedelmät ja vihannekset sauvasekoittimella muussattuna. Hedelmät smoothieina ja vihannekset sosekeittoina tai -kastikkeina. Ei mitään raakana. Tämä oli oma keksintö, en tiedä olisiko tieteellistä selitystä, ehkä tuo valmistustapa jotenkin parantaa hankalien hiilarien sulavuutta?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku