| |  | | |
09.03.12, 07:58
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Synttäri tarjoamiset allergikoille
Moikka
Juhlistan synttäreitä ja olen aika kokematon kokki ;)
Yhtään ei helpota ettei äidille saa olla erikoisia mausteita, sipulia, valkosipulia.
Veljen perheelle ei maitoa, edes laktoositonta pienimmälle.
Onko ideoita miten loihdin kakun ja ruuan?
Jotain helppoa :)
Olin ajatellut lasagnea mutta siitä taitaa potku kadota ilman herkkuja.
Siis ideoita, helppoja ;);)
Ja kun on mun kokkauksista kyse kukaan ei odota mitään menyytä:)
| |
| | |
09.03.12, 08:29
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Täytekakun voi tehdä kasvisrasvakemaa käyttäen. Jos nyt oikein muistan flora vispi voisi sopia.
Lasagnea et voi tehdä ilman maitoa, kun siihen tulee se juustokastike. Tee joku lihapata tai paista mieleisesi lihapala uunissa + uunijuureksia ja perunanlohkoja. Jos lihasta tulee paistolientä tee siitä kastike. Ruokaa voi laittaa ilman sipulia ja valkosipulia sekä maitoa aivan loistavasti. Pullaa voi tehdä veteen sekä sämpylöitä.
| |
| | |
09.03.12, 08:35
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja synttärit Moikka
Yhtään ei helpota ettei äidille saa olla erikoisia mausteita, sipulia, valkosipulia.
Ja kun on mun kokkauksista kyse kukaan ei odota mitään menyytä:) |
hakea ohjeita vaikka googlella. Ei se helppoa ole tietenkään eikä juhlaruokaa ole joku uunissa paistettu lihaköntti!
Kakkuhan voi olla kuiva kakku, ei tarvitse olla vanhanaikainen, kermaa pursuava täytekakku.
Itselläni on pari erikosiruokvalion keittokirjaa, niissä on hyviä reseptejä jotka käyvät laajalti eri "ongelmia" poteville.
tanskalainen hiekkakakku on erinomainen kakku, sen resepti löytyy netistä myös.
| |
| | |
09.03.12, 09:10
|
#4 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Täytekakun voi tehdä kasvisrasvakemaa käyttäen. Jos nyt oikein muistan flora vispi voisi sopia.
Lasagnea et voi tehdä ilman maitoa, kun siihen tulee se juustokastike. Tee joku lihapata tai paista mieleisesi lihapala uunissa + uunijuureksia ja perunanlohkoja. Jos lihasta tulee paistolientä tee siitä kastike. Ruokaa voi laittaa ilman sipulia ja valkosipulia sekä maitoa aivan loistavasti. Pullaa voi tehdä veteen sekä sämpylöitä. |
Ei pidä antaa ohjeita, jos ei tiedä. Flora Vispi kuten ainakin Floran kasvisrasvakermat ovat kaikki maitopohjaisia. Jos kermaa ruokaan haluaa, sen on oltava soija- tai kaurakermaa. Ne ovat molemmat maidottomia. Ainakin kaurakermasta löytyy vaahtoutuvat vaihtoehto. Itse olen myös soijamaidosta keittänyt vaniljakastiketta.
Jos on kovin monenlaisia allergioita, kannattaa tehdä hyvin selkeä ruoka. Eli hyvä paisti (ei mikä tahansa lihaklöntti, vaan kunnon paisti), kasvikset omina ryhminään kypsennettyinä - uunijuureksi voi tehdä isolla pellillä "raitoina", jolloin myös sipulia voi olla mukana. Salaattikin voi olla isolle lasivadille tehtynä, jossa salaattipedillä on ryhminä ainekset. Perunalumi on hyvä vaihtoehto, niin ei tarvita kastiketta.
Kakku voi todella olla ns. kuivakakku, jota edellinen ehdottaa. Hedelmät ja marjat jälkiruokana, tai hedelmälohkot myös kahvipöydässä ovat turvallinen vaihtoehto.
| |
| | |
09.03.12, 09:29
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
On suorastaan vastuutonta antaa vääriä neuvoja erityisesti kokemattomalle kokille. Paras on hakea ihan erikoissivustoilta maidottomia (esim vegaanien sivustoilla on hyviä vinkkejä) vaihtoehtoja. Edellisen tavoin kermana suosittelen kaura- tai soijakermaa. Jälkkäriksi myös soijajäätelö on hyvä vaihtoehto - se maistuu todella hyvälle myös tavallisen kermajäätelön ystävän mielestä.
| |
| | |
09.03.12, 09:44
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Todella vastuuntonta antaa vinkki maitopohjaisesta "kermasta" kun ei kerran voi käyttää maitoa.
Paisti on hyvä ja helppo ratkaisu, lisäkkeeksi juureksia, jotka voi valmistaa uunissa.
Jälkiruoaksi hedelmäsalaatti esimerkiksi.
Aloittelija haksahtaa helposti vääriinkin neuvoihin kun niitä noin varmalla äänellä ehdottelee (tosin vain yksi mutta sekin on liikaa).
Kun ei tiedä mitään erikoisruokavaliosta olisi hyvä olla hiljaa.
| |
| | |
09.03.12, 10:03
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Täytekakun voi tehdä kasvisrasvakemaa käyttäen. Jos nyt oikein muistan flora vispi voisi sopia.
Lasagnea et voi tehdä ilman maitoa, kun siihen tulee se juustokastike. Tee joku lihapata tai paista mieleisesi lihapala uunissa + uunijuureksia ja perunanlohkoja. Jos lihasta tulee paistolientä tee siitä kastike. Ruokaa voi laittaa ilman sipulia ja valkosipulia sekä maitoa aivan loistavasti. Pullaa voi tehdä veteen sekä sämpylöitä. |
näistä ei lukemani mukaan ole allerginen sipulille. Ei taida olla myöskään psyykkisesti rajoittunut eli ei omaa sipulikammoa....
no tuo "vinkki" oli kokonaisuudessan tosi syvältä. ihmettelen että aina pitää olla äänessä.
| |
| | |
09.03.12, 10:05
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
sorry, lopussa oli tuo tieto sipulikammosta. paistiin sitä ei tarvi laittaa mutta mausta ei tule yhtä hyvä tietenkään. Yrttimausteet ovat aika mietoja monet ja tietysti maustepippuri maustaa jonkin verran.
| |
| | |
09.03.12, 14:54
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kukaan sorry, lopussa oli tuo tieto sipulikammosta. paistiin sitä ei tarvi laittaa mutta mausta ei tule yhtä hyvä tietenkään. Yrttimausteet ovat aika mietoja monet ja tietysti maustepippuri maustaa jonkin verran. | Mistähän se johtuu, että minun paistini maistuu hyvältä joka kerran vaikken sen tekemiseen käytä sipulia. Punaviinimarinoitu paisti on taivallisen hyvää minun tekemänäni. Lisäksi vielä paistoliemestä tehtyä punaviini kastiketta ja uunijuureksia tms.
| |
| | |
09.03.12, 15:09
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Mistähän se johtuu, että minun paistini maistuu hyvältä joka kerran vaikken sen tekemiseen käytä sipulia. Punaviinimarinoitu paisti on taivallisen hyvää minun tekemänäni. Lisäksi vielä paistoliemestä tehtyä punaviini kastiketta ja uunijuureksia tms. |
Tuohan on vain sinun mielipiteesi. Kohteliaat vieraat eivät arvostele tarjottavia tai oksentele lautaselle.
| |
| | |
09.03.12, 17:05
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja synttärit Moikka
Ja kun on mun kokkauksista kyse kukaan ei odota mitään menyytä:) | Uunikala on ainakin helppo ruoka, osta valmis file, päälle suolaa, tilliä ja pippuria, ja pussiin tai foliolla peitettynä vuokaan ja uuniin. Helpommaksi ei voi mennä. Sen kanssa vaikka höyrytettyjä kasviksia ja perunoita. Löytyisikö laktoositon kakku valmiina kaupasta. Tai onko se kakku pakollinen, jos teillä on ruoka, kahvin kanssa voisi olla jotain pienempää, löytyy laktoosittomanakin.
| |
| | |
09.03.12, 17:45
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ruokaehdotus Uunikala on ainakin helppo ruoka, osta valmis file, päälle suolaa, tilliä ja pippuria, ja pussiin tai foliolla peitettynä vuokaan ja uuniin. Helpommaksi ei voi mennä. Sen kanssa vaikka höyrytettyjä kasviksia ja perunoita. Löytyisikö laktoositon kakku valmiina kaupasta. Tai onko se kakku pakollinen, jos teillä on ruoka, kahvin kanssa voisi olla jotain pienempää, löytyy laktoosittomanakin. |
Laktoositon kakku ei alkuperäiselle sovi, koska sen pitää olla maidoton. Miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää nämä erot. Olen törmännyt tähän omassa elämässäni monta kertaa.
| |
| | |
09.03.12, 17:48
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos kaikille vinkeistä :)
Soijajäätelö on varmaan hyvä vaihtoehto pikkumiehelle. Ehkä jopa mieluisampi kuin kakku ;)
Mietin porsaanfilettä uunissa, kun siinä onnistuin muutama viikko sitten :D
Ja äidille kuulemma käy uunissa hautunut sipuli pienissä määrissä.
Ja kaikki ovat iloisia, sillä niin harvinaista herkkua että mä kokkaan :D:D:D
| |
| | |
10.03.12, 09:58
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Entäs kääretorttu jälkkäriksi, siihen voi laittaa jädeä tai kermavaahtoa erikseen tarjolle, jolloin he, jotka maitoa voivat syödä, saisivat itse laittaa?
Coctail-tikkuihin tomaattia, oliivia lihapullia, nakkeja ym?
| |
| | |
12.03.12, 08:52
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Mistähän se johtuu, että minun paistini maistuu hyvältä joka kerran vaikken sen tekemiseen käytä sipulia. Punaviinimarinoitu paisti on taivallisen hyvää minun tekemänäni. Lisäksi vielä paistoliemestä tehtyä punaviini kastiketta ja uunijuureksia tms. |
tottunut mauttomaan ruokaan, siksi se on omasta mielestäsi hyvää.
Sana punaviinikastike kirjoitetaan yhteen!
| |
| | |
12.03.12, 11:46
|
#16 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja olet tottunut mauttomaan ruokaan, siksi se on omasta mielestäsi hyvää.
Sana punaviinikastike kirjoitetaan yhteen! | Mautonta ruokani ei koskaan ole sentään. En pidä mauttomasta ruuasta. Ei se makuun vaikuta kirjoitetaanko punaviinikastike yhteen vaiko erikseen.
| |
| | |
12.03.12, 12:23
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja synttärit Kiitos kaikille vinkeistä :)
Soijajäätelö on varmaan hyvä vaihtoehto pikkumiehelle. Ehkä jopa mieluisampi kuin kakku ;)
Mietin porsaanfilettä uunissa, kun siinä onnistuin muutama viikko sitten :D
Ja äidille kuulemma käy uunissa hautunut sipuli pienissä määrissä.
Ja kaikki ovat iloisia, sillä niin harvinaista herkkua että mä kokkaan :D:D:D |
siis porsaan sisäfileetä? Se on helppo ja sopivan juhlavakin ruoka. Kypsyy suhteellisen nopeasti.
Soijajäätelö on hyvä jälkiruokavinkki, maisuu varmaan kaikille. Makuja on aika monta.
| |
| | |
19.03.12, 19:40
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen sitä mieltä, että lasagne ilman sipulia ja valkosipulia on lähes laitonta ;-) Sisäfilee kuulostaa hyvältä, lisukkeeksi vaikka uunijuureksia, tai vaikkapa uuniperunoita, ja salaattia. Sisäfilee olisi siitäkin hyvä valinta, että olet jo aiemmin tehnyt sitä. Juhlaruoaksi ei mielestäni etenkään epävarman kokin kannata tehdä sellaista, jota ei ole koskaan aiemmin koettanut kokata.
Hedelmäsalaatti voisi sopia myös jälkiruoaksi ja niille, jotka voivat syödä maitoa, vaniljakastiketta lisäksi. Sitä saa valmiinakin, niin ei tarvitse tehdä. Vai saako vaniljakastiketta maidottomana versiona? Mutta jos jäätelö maistuu hedelmäsalaattia paremmin maidottomalle, niin miksei tosiaan tarjoaisi soijajäätelöä kaikille.
| |
| | |
20.03.12, 12:30
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja maidoton Laktoositon kakku ei alkuperäiselle sovi, koska sen pitää olla maidoton. Miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää nämä erot. Olen törmännyt tähän omassa elämässäni monta kertaa. |
Hyla käy.
| |
| | |
20.03.12, 12:47
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja hyla käy Hyla käy. |
Siis mitä? Tarkoitatko, että jos jollekin pitää olla maidoton, hänelle käy hyla? Mistä näitä besserwissereitä tänne sikiää, jotka antavat ihan huuhaa-neuvoja. Toinen sanoo, että avatussa purkissa kuukausia ollut silli on käyttökelpoista ja toinen sanoo hylan käyvän, kun pitää olla maidotonta.
| |
| | |
20.03.12, 14:46
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ehkä kaikki ei enää muista tarkalleen, mitä siinä aloituksessa oikein luki, kun on kahlannut läpi kaikki kommentit ja sivujuonteet. Ei tuu joka juttua aina niin tarkastettua. Kyllähän aloittaja tietää rajoitteet tarkkaan, ja osaa sitten vinkeistä suodattaa pois ne jotka ei käy. Voihan se tietty olla, että ne, joilla ei rajoitteita ole, edes lähipiirissään, ei ole ihan selvillä kaikista rajoitteista, mutten sen takia kieltäisi ketään tänne kirjoittelemasta kuitenkaan. Tää kun ei oo mikään asiantuntijasivusto muutenkaan.
| |
| | |
21.03.12, 15:34
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elä keuhkoo Tää kun ei oo mikään asiantuntijasivusto muutenkaan. |
EI VAI????
| |
| | |
22.03.12, 10:06
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elä keuhkoo Ehkä kaikki ei enää muista tarkalleen, mitä siinä aloituksessa oikein luki, kun on kahlannut läpi kaikki kommentit ja sivujuonteet. Ei tuu joka juttua aina niin tarkastettua. Kyllähän aloittaja tietää rajoitteet tarkkaan, ja osaa sitten vinkeistä suodattaa pois ne jotka ei käy. Voihan se tietty olla, että ne, joilla ei rajoitteita ole, edes lähipiirissään, ei ole ihan selvillä kaikista rajoitteista, mutten sen takia kieltäisi ketään tänne kirjoittelemasta kuitenkaan. Tää kun ei oo mikään asiantuntijasivusto muutenkaan. |
vähiten ovat asioisat perillä vaukoovat täällä eniten, mitään nimmareita sen paremmin nimeämättä! Eli ei neuvoja silloin kun ei asioista ole varmaa tietoa. Moni tietää kuitenkin esim. ammattinsa vuoksi keliakiasta tai erilaisista intoleransseista ja se tieto on noteerattavaa.
Mutta nuo muut sitten.... huhhuh... olisi parasta pysyä vain ruskeakastikevalistuksessa!!
Ne taas joilla on todettu vaiva, tietävät kokemuksesta mikä sopii ja mikä ei.
| |
| | |
22.03.12, 13:10
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jep jep. Näin aina.
| |
| | |
22.03.12, 13:16
|
#25 (linkki)
Kasvisrasvasta ei saa kermaa. Kermaa saadaan vain maidosta ja maito taas tulee lehmästä.
Miksi noita kasvisrasvatuotteita nimitetään, en tiedä, koska en sellaisia koskaan osta.
| |
| | | | |