Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.12.05, 15:32   #1 (linkki)
tonttuliini
(Vierailija)

kinkku ruiskuoressa

Hei! Kuka paistanut kinkkunsa ruistaikinaan käärittynä? Oletteko käyttäneet pakastealtaan valmiita taikinoita vai tehneet itse? Miten vaikuttaa kypsennysaikaan? Paistatteko ritilän päällä vai suoraan pellillä?
  Vastaa viestiin
22.12.05, 15:33   #2 (linkki)
J
(Vierailija)

Re: kinkku ruiskuoressa

Laita hyvä ihminen se kinkku pellille, ettei tarvitse suursiivousta jouluna tehdä.
  Vastaa viestiin
22.12.05, 16:00   #3 (linkki)
J:lle
(Vierailija)

Ei kai kukaan pelkästään ritilälle kinkkua laita. Yleensä ohjeissa neuvotaan laittamaan kinkku ritilälle ja sen alle uunipelti, johon laitetaan vettä. Vesi kostuttaa uunin ilmaa, jolloin kinkusta ei tule kuiva. Lisäksi rasva irtoaa pellistä paremmin.
  Vastaa viestiin
22.12.05, 16:06   #4 (linkki)
tonttuliini
(Vierailija)

En nyt kyllä ihan tuota tarkoittanut.. Onko täällä tosiaan nykyään vain saivartelijoita liikenteessä? Taitaa olla useammalla joulupipo jo liian kireällä! Ilmeisesti ette ole ainakaan kinkkua koskaan ruiskuoressa paistaneet???
  Vastaa viestiin
22.12.05, 16:26   #5 (linkki)
Outsa
(Vierailija)

Minä paisatan joka joulu kinkun ruiskuoressa. Teen itse ruistaikinan ja paistan kinkun ritilällä, jonka alle olen laittanut pellin :)
  Vastaa viestiin
23.12.05, 08:29   #6 (linkki)
J
(Vierailija)

Ja lentää pitkin uunia ei kiitos tuostahan tulisi kaasu-uunissa vähintäänkin rasvapalo. Käyttäkää mieluummin euran kinkkufolioa se on parasta tähän tarkoitukseen. Itselläni on tuotteesta lähes 20 vuoden oma kokemus, mutta jo lapsuudenkodissa sitä käytettiin eli tuohon voisi lisätä vuosia hieman lisää.
  Vastaa viestiin
29.12.06, 17:14   #7 (linkki)
Eero-setä
(Vierailija)

kinkku ruiskuoressa

Oon paistanut kinkun ruiskuoressa jo 40 vuotta.
Taikina on helppo: Suhde on 1 x dl - 2 x dl - 4 x 0,1 kg
eli esim:
3 dl vehnäjauhoja
6 dl vettä
1,2 kg ruisjauhoja
Taikina alustetaan hyvin ja annetaan seisoa n. ½-1 tuntia.
Kaulitaan iso levy, jonka päälle kinkku hyvin mahtuu.
Laitetaan kinkku alapuoli päällepäin taikinalevylle ja kiedotaan kinkku siihen.
Saumat saa "liimattua" kylmällä vedellä.
Käännetään kinkku oikeinpäin uuniritilälle, jonka alle pelti (jossa vettä).
Uuni 125°C. Paistoaika 2t + 45 min jokaista alkavaa kiloa kohden.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 15:27   #8 (linkki)
Maarit
(Vierailija)

Kinkku ruiskuoressa

Helpoin tapa: Vuoraa kinkkupelti alumiinipaperilla. Tee taikina, vain vettä ja ruisjauhoja. Tee taikinasta melko löysää. Laita pellille taikina ja kinkku päälle, vuoraa kinkku käsin taikinalla.Pidä vesiastia vieressä, jotta voi kastella käsiä. Ei tarvitse mitään mausteita taikinaan.Kinkusta tulee mehukas. Ohuet kertakäyttöhanskat hyvät, jotta ei tarvitse raaputella taikinaan sormista. Olen paistanut kinkun leivinuunissa mökillä.Uuni tosi kuuma aluksi, taikinakuori palaa pikimustaksi, mutta kinkku säilyy mehukkaana.
  Vastaa viestiin