Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.10.07, 16:09   #1 (linkki)
Suklaatonttu
(Vierailija)

Joulunamut

Moro.

Tekeekö kukaan enää joulukarkkeja itse? Löysin nettikaupasta ihania suklaanamuille tarkoitettuja muotteja, ja ajattelin että olisi ihanaa kokeilla itsetehtyjänamuja, nehän olis kivoja vaikka pikkujoululahjoiksi. Mutta onko kenelläkään kokemusta? Onko niitä helppo tehdä itse? Millaisella ohjeella? Vai voiko vaan valmista suklaata sulattaa, lisätä massaan jotain pähkinöitä tms ja antaa kovettua uuteen muotoon muoteissa?
  Vastaa viestiin
02.11.07, 14:28   #2 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Tryffelit

Olen joskus tehnyt makeanhimoon tryffeleitä, joiden resepti on sen verran yksinkertainen, että muistan ainesosat ulkoa. Määriä valitettavasti en, joten joudut joko kokeilemaan tai etsimään vastaavanlaisen ohjeen, jossa määrät ovat.

Tarvitaan:
- voita tai margariinia
- sokeria
- vaniljasokeria
- kaakaojauhoa
- kauraryynejä

Kaikki sekoitetaan keskenään. Seoksesta pyöritellään suupalan kokoisia palloja, jotka laitetaan hetkeksi jääkaappiin jähmettymään. Sekoittaminen on helpointa tehdä monitoimikoneella, koska kauraryyniä laitetaan niin paljon, että käsin sekoittaminen ei ehkä onnistu.
-
  Vastaa viestiin
02.11.07, 14:29   #3 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Yksi aines unohtui: tilkka konjakkia tai viskiä!
  Vastaa viestiin
06.11.07, 15:46   #4 (linkki)
täh??
(Vierailija)

Tryffeleihin kauraryynejä? Siis niinkuin Eloveenaa paketista vai?
  Vastaa viestiin
06.11.07, 16:52   #5 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja täh??
Tryffeleihin kauraryynejä? Siis niinkuin Eloveenaa paketista vai?
Jeps, ihan niitä samoja, joista tehdään aamupuuro. Näissä nameissa on siis jotain terveellistäkin, vaikka pääainekset ovatkin rasva ja sokeri.

Vastaa viestiin
07.11.07, 10:35   #6 (linkki)
NellaK
(Vierailija)

Ei tehdä itse. Ostetaan... ja viimeksi on ostettu Brysselistä ihania erilaisia sulkaaherkkuja. Niitä säästellään jouluksi. Elovenakerkit ei kiinnosta lainkaan!
  Vastaa viestiin
07.11.07, 10:35   #7 (linkki)
NellaK
(Vierailija)

Korjaus: Elovenakarkit...
  Vastaa viestiin
08.11.07, 11:52   #8 (linkki)
Homssu-Hellu
(Vierailija)

Taatelikarkkeja tein viimeksi

Viime joulun alla tein viimeksi taateli-suklaakarkkeja, joita löysin pienen rasiallisen pakastimesta vielä viime viikolla. Söin pois ja hyviä olivat! Ovat helppoja tehdä ja ne laitetaan pieniin foliovuokiin. Yritän etsiä reseptin, jos vaikka joku innostuisi.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 11:58   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Näitä meillä on muutamia kertoja tehty

Riisimurokarkit

100 g kookosrasvaa
1/2 dl kaakaojauhetta
2 dl tomusokeria
2 tl vanilijasokeria
7 1/2 dl riisimuroja
1 pussillinen fazerin minute block rakeita

Sulata kookosrasva kattilassa ja anna sen jäähtyä hieman.
Sekoita rasvaan sihdin läpi kaakaojauhe, tomusokeri ja vanilijasokeri. Sekoita tasaiseksi. Lisää riisimurot.
Jaa seos nokareiksi leivinpaperille, leivosvuokiin (15 kpl.) tai pieniin karamellivuokiin. Anna kovettua kylmässä.

Vastaa viestiin
08.11.07, 12:45   #10 (linkki)
huikeeta
(Vierailija)

Täällä toinen aivan uusi idea tarjolla.

Homssu-Hellu! Toivottavasti löydät reseptin, kiinnostaa!
  Vastaa viestiin
08.11.07, 13:40   #11 (linkki)
hui-hui.huikeeta
(Vierailija)

Riisimurokarkit ovat lasten syötäviä. Mutta eiköhän niin ole itseasiassa kaikki itsetehdyt...
  Vastaa viestiin
08.11.07, 13:57   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hui-hui.huikeeta
Riisimurokarkit ovat lasten syötäviä. Mutta eiköhän niin ole itseasiassa kaikki itsetehdyt...
Kyllä ne kelpaa aikuisillekin tarjottavaksi, kun tekee ne niihin pieniin nätteihin värikkäisiin karkkivuokiin.

Vastaa viestiin
08.11.07, 14:02   #13 (linkki)
itsetehdyistä karkeista
(Vierailija)

Meillä on se kokemus, että lapset pikemminkään eivät "ymmärrä" kotona tehtyjen karkkien päälle, kun ovat tottuneet saamaan kaupoista saatavia "brändimakeisia", kun taas ne aikuiset, jotka makeisia syövät, arvostavat kotona tehtyä.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:26   #14 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja itsetehdyistä karkeista
Meillä on se kokemus, että lapset pikemminkään eivät "ymmärrä" kotona tehtyjen karkkien päälle, kun ovat tottuneet saamaan kaupoista saatavia "brändimakeisia", kun taas ne aikuiset, jotka makeisia syövät, arvostavat kotona tehtyä.
Juuri näin se on.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:29   #15 (linkki)
jaa-a-a
(Vierailija)

taas täytyy ihmetellä tätä lainaamisen ideaa.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:32   #16 (linkki)
Emilia A
(Vierailija)

Lainaus:
No ei todellakaan! Onhan tietysti lapsellisia aikuisia eli lapsekkaita. Kyllä sveitsiläinen ja belgialainen suklaa on "poikaa", maistuu hyvältä kahvin kanssa.
Ihan turha lisätä joulupaineita tekemällä vielä "lapsellisia" riisimurokarkkeja.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:37   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilia A
Lainaus:
No ei todellakaan! Onhan tietysti lapsellisia aikuisia eli lapsekkaita. Kyllä sveitsiläinen ja belgialainen suklaa on "poikaa", maistuu hyvältä kahvin kanssa.
Ihan turha lisätä joulupaineita tekemällä vielä "lapsellisia" riisimurokarkkeja.
Sanoikos alkuperäinen jotain sellaista, että ohjeet saisivat olla vain aikuisille sopivista joulukarkeista? Kyllä ne Belgialaiset hyviä ovat, mutta miksei saisi itse valmistaa joulusuklaita ja/tai karkkeja, jos niin haluaa? Pieniin karkkivuokiin tehtynä nuo riisimurosuklaatkin ovat ihan hyvännäköisiä ja makuisia ja niitä voi antaa jopa lahjaksikin.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:40   #18 (linkki)
itsetehdyistä karkeista
(Vierailija)

Emilia A:lle

Eihän kenenkään tarvitse tehdä joulunamuja tai mitään muitakaan ruokia itse, jos niiden kokee joulupaineita lisäävän, mutta moni itse tekevä tekee niin ruoat, namut kuin leivonnaisetkin itse siksi, että se tuo joulutunnelmaa ja on rentouttavaa puuhaa.

Vastaa viestiin
08.11.07, 14:42   #19 (linkki)
Siis mitä?
(Vierailija)

Miten niin 'jopa lahjaksikin'?

Tuo riisimurosuklaa oli joskus aikoinaan lasten muumilehdessä ohjeena, jota lapset voivat tehdä myös itse.. eli se siitä.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:45   #20 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?
Miten niin 'jopa lahjaksikin'?

Tuo riisimurosuklaa oli joskus aikoinaan lasten muumilehdessä ohjeena, jota lapset voivat tehdä myös itse.. eli se siitä.
No tuo minun laittamani ohje ei ole yksi yhteen kuitenkaan mainitsemasi lehden ohjeen kanssa vaan kyse on hieman muunnellusta ohjeesta, kuten varmaan tarkkana kenties huomasit. Minä en päästäisi lasta tulen kanssa "leikkimään", joten meillä aikuinen kyllä nuo tekee, jos ylipäätään tehdään.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:50   #21 (linkki)
Siis mitä?
(Vierailija)

Ohjeessasi on raaka-aineissa Fazerin suklaarakeita (tms.), joita et kuitenkaan sitten itse ohjeessa näytä mainitsevan. Ilman noita suklaarakeita ohje on täsmälleen sama kuin muumi-lehdessä :-D
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:52   #22 (linkki)
itsetehdyistä karkeista
(Vierailija)

Tuo riisisuklaaohje taitaa olla "ikivanha", olemme tehneet kotona samalla ohjeella (ilman noita suklaarakeita) namuja jo omassa lapsuudessani äidin ja sisarusten kanssa sellaiset 30 vuotta sitten.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:56   #23 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Tuo riisisuklaaohje taitaa olla "ikivanha", olemme tehneet kotona samalla ohjeella (ilman noita suklaarakeita) namuja jo omassa lapsuudessani äidin ja sisarusten kanssa sellaiset 30 vuotta sitten.
Niin tuo suklaa on oma lisäykseni ja tekee noista karkeista suklaisempia ja aikuismaisempia. Ilman tuota suklaa lisäystä en ole niitä tehnytkään. Ihan muutama vuosi sitten tein niitä ekan kerran.
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:57   #24 (linkki)
lainaus lainaus ja vielä kerran lainaus
(Vierailija)

Miksi tehdä karkkeja kun parempia saa ihan varmasti kaupasta?
  Vastaa viestiin
08.11.07, 14:58   #25 (linkki)
But but
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Lainaus:
Niin tuo suklaa on oma lisäykseni ja tekee noista karkeista suklaisempia ja aikuismaisempia. Ilman tuota suklaa lisäystä en ole niitä tehnytkään. Ihan muutama vuosi sitten tein niitä ekan kerran.
Mutta raaka-aine luettelon lisäksi noita rakeita ei sitten kuitenkaan ohjeestasi löydy?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku