| |  | | |
09.11.07, 14:51
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Piparitaikina
Löytyisikö elleiltä hyvän piparitaikinan ohje?
| |
| | |
09.11.07, 14:55
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
tällä ohjeella olen taikinani tehnyt kohta parikymmentä vuotta.
PIPARITAIKINA
250g margariinia
2 dl sokeria
1,5 dl siirappia (tummaa)
1,5 kanelia
1,5 tl kardemummaa
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä
Nämä kiehautetaan ja annetaan hieman jäähtyä ja sitten lisätään
2 munaa
1 tl suolaa (itse en ole sitä lisänyt juuri koskaan tai sitten vain hyppysellisen)
2 t l soodaa
9 dl vehnäjauhoja
paistetaan 200 C uunin lämmössä noin 8 minuutttia
Itse olen yleensä tehnyt taikinan hyvissä ajoin ja pakastanut sen ja sitten kun olen päättänyt milloinka olisi hyvä päivä tehdä pipareita sulattanut sen sitten. Kannattaa siis tehdä vaikka niin, että tekee taikinan edellisenä päivänä ja laittaa jääkaappiin kovettumaan onnistumisen varmistamiseksi. | |
| | |
09.11.07, 15:26
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Tämä on suht' helppo:
http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/piparkakut | |
| | |
09.11.07, 15:32
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
numille kiitos!
| |
| | |
12.11.07, 13:37
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Hei Jx - tai ihan kuka tahansa piparkakkujen tekijä - voiko nuo piparkakkuun tulevat mausteet korvata hulauttamalla taikinaan sellaisen piparkakkumaustepussin? Sain sellaisen pussin sellaisessa lahjakorissa.
| |
| | |
12.11.07, 13:37
|
#6 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Gilmoren tyttö Sain sellaisen pussin sellaisessa lahjakorissa. | Sellaisen pussin sellaisessa lahjakorissa... Wau miten hienoa kieltä ;-) Väsy painaa silmiä, tulin eilen töistä niin kamalan myöhään...
| |
| | |
12.11.07, 13:42
|
#7 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Gilmoren tyttö Hei Jx - tai ihan kuka tahansa piparkakkujen tekijä - voiko nuo piparkakkuun tulevat mausteet korvata hulauttamalla taikinaan sellaisen piparkakkumaustepussin? Sain sellaisen pussin sellaisessa lahjakorissa. | Itse en ole koskaan sellaista käyttänyt. Katso pussin kyljestä mitä mausteita se sisältää, jos siinä on ohjeessa mainittuja mausteita niin kyllä se sitten käy. Maku saattaa olla hieman erillainen, sillä sekoitussuhde ei siten ole ihan sama. Jos siinä on mukana pomeranssinkuorta niin se on myös pipareissa käyetty maustte, joten sen oleminen sekoituksessa mukana on ihan ok.
| |
| | |
12.11.07, 13:45
|
#8 (linkki)
|
|
Näyttää olevan kanelia, neilikkaa, inkivääriä ja kardemummaa eli juuri samoja kuin tuossa taikinaohjeessa. Taidanpa siis suosiolla käyttää sen pussin, en ole koskaan aiemmin tällaista valmissekoitussysteemiä käyttänyt, mutta kertapa tuo on ensimmäinenkin.
| |
| | |
12.11.07, 13:47
|
#9 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Gilmoren tyttö Näyttää olevan kanelia, neilikkaa, inkivääriä ja kardemummaa eli juuri samoja kuin tuossa taikinaohjeessa. Taidanpa siis suosiolla käyttää sen pussin, en ole koskaan aiemmin tällaista valmissekoitussysteemiä käyttänyt, mutta kertapa tuo on ensimmäinenkin. | Jos muistat niin käy kertomassa tuliko taikinasta hyvänmakuista.
| |
| | |
12.11.07, 13:47
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tottakait voi käyttää piparimaustesekoitusta, samoja aineksia siinä on. Eikä piparkakkujen maustaminen nyt niin totista puuhaa ole etteikö siinä jotain variaatioita sallita!
| |
| | |
12.11.07, 13:48
|
#11 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 10/2006 Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
|
Jep, Jx:llä on sama ohje kuin minullakin ja se minusta on tosi hyvä! Gt: olen myös käyttänyt toisinaan valmista maustepussia. Tosi kätevää.
| |
| | |
12.11.07, 15:02
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vienosen Hiljan piparit ovat ihania; rapeita ja rasvaisia. Tällä ohjeella tulee aika paljon, itse olen yleensä tehnyt vain puolikkaan annoksen:
VIENOSEN HILJAN PIPARKAKUT
350 g siirappia
300 g sokeria
500 g voita
2 kpl kanamunia
1 rkl kardemummaa
1 rkl neilikkaa
1 rkl kanelia
1/2 rkl inkivääriä
1 rkl soodaa
1/2 dl kermaa
1 kg KARKEITA vehnäjauhoja
150 g perunajauhoja
1/2-1 rkl pomeranssinkuorta
1/2-1 rkl maustepippuria (hienonnettu)
Siirappi ja sokeri kiehautetaan ja seos kaade-
taan kuumana kulhoon voin joukkoon ja vatkataan
tasaiseksi. Lisätään mausteet, vähän vatkatut
munat ja kerma, johon on sooda liuotettu. Vii-
meksi lisätään peruna- ja vehnäjauhot ja sekoi-
tetaan taikina sileäksi. Seuraavana päivänä kau-
litaan ja paistetaan n.200c. | |
| | |
15.11.07, 15:56
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onko kukaan teistä testannut valmispiparitaikinoita, onko laadussa tai maussa oleellista eroa omatekemään taikinaan verrattuna? Teen pari piparkakku taloa ja tuumin, että valmistaikina ehkä ok noihin.
| |
| | |
15.11.07, 16:16
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Valmistaikinat erittäin hyviä, olen kokeillut montaa valmistajaa ja kaikki erinomaisia. En suinsurminkaan alkaisi väsätä piparitaikinaa tai torttutaikinaa itse, kun kaupassa valmistaikinat korkealuokkaisia, siis minun mielestäni, älkää alkako inttämään tai haukkumaan taas korostan sanaa:minun mielestäni !
| |
| | |
15.11.07, 16:28
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Samaa mieltä torttutaikinasta, hyvää on. Muistikuvani on, että piparitaikinoissa ei olisi niin reilusti jouluisia mausteita, kuin mitä itse käyttäisin. Mutta taidan kuitenkin ostaa valmistaikinaa.
| |
| | |
15.11.07, 16:32
|
#16 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Etelä-Suomi
|
Minusta taas ne kaupan valmispiparitaikinasta tulevat eivät ole ollenkaan niin hyviä kuin itsetehdystä. Ja suurin työ pipareissa - minun mielestäni - on kauliminen ja se muotittaminen ja varsinkin paistaminen, tai oikeastaan uunin vahtiminen. Taikinan teko on minusta helppoa. Torttutaikina on eri juttu, siinä en huomaa makueroja ja nykyään kun saa valmiiksi kaulittuja levyjä tulee joulutorttuja oikein vähällä vaivalla.
Mutta tuli. kysyi piparkakkutaloon sopivaa taikinaa - sellaiseen varmaan valmistaikinat sopivat oikein hyvin.
| |
| | |
15.11.07, 16:41
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
No tuota Oden taikinaa mietin, ei kyllä ole aikaa vievää tehdä, mutta valmistaikinat on niin helppo kaulita, niin taloon käytän luultavasti sitä. Toisaalta, jos satsi on reilu -ja toki sitä samalla vaivalla tekeekin reilusti, niin ehkä teen talonkin siitä. Höh. Nyt oon ihan sekaisin, kuin sitä oikein tekis. Kaipa mietin vielä kaupassakin asiaa. ;.)
| |
| | |
15.11.07, 17:57
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Etelä-Suomi
|
tuli. Älä tee tuosta taikinasta taloa, siitä tulee liian rapeaa, tai siis siitä taikinasta tehdyistä pipareista tulee tosi rapeita, joten talosta tulisi varmaan aika hutera. Luulisin..
| |
| | |
15.11.07, 22:04
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Noissa Hiljan pipareissa soodan määrää mietin (1rkl), sillä se kun niin herkästi maistuu "läpi" leivonnaisissa. Maistuuko näissä?
| |
| | |
16.11.07, 07:26
|
#20 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja miten on soodan kanssa Noissa Hiljan pipareissa soodan määrää mietin (1rkl), sillä se kun niin herkästi maistuu "läpi" leivonnaisissa. Maistuuko näissä? | Onhan tuo iso takina eli kaksi kertaa suurempi, kuin tuo jonka ohjeen minä annoin.
| |
| | |
16.11.07, 07:27
|
#21 (linkki)
|
|
Niin ja omassa taikinassani on 2 tl ja eikös se 4 tl olisi sitten jo tuo ruokalusikallinen? Siis rasvaa tuossa hiljan taikinassa on tuplasti ja siitä päättelin tuon taikinan koon. Soodan määrä kuulosta suhteellisen oikealta, mutta voithan vähentää sitä hieman jos siltä tuntuu.
| |
| | |
16.11.07, 08:11
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen aina laittanut tuon reseptin mukaisen määrän soodaa, joten ei ole liikaa. Taikina on tosiaan iso ja kuten sanoin, puolesta annoksestakin tulee jo paljon pipareita.
| |
| | |
16.11.07, 09:24
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Valmistaikina sopii piparkakkutaloon - sehän jää yleensä syömättä. Muuten en valmistaikinoista pidä. Onneksi äitini on innokas piparkakkujen leipoja, joten saan jouluksi häneltä pipareita.
| |
| | |
16.11.07, 11:19
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiireisen piparit
tämän ohjeen mukaan olen tehnyt monta vuotta ja aina on hyvin onnistunut.. vinkiksi että jos ei jaksa vaahdottaa sokeria ja rasvaa niin sulata voi ja sitten lisää sokeri ja muut.. onnistuu hyvin myös siten..
250g voita
200g sokeria
1kpl muna
3rkl siirappia (itse olen laittanut enemmänkin)
1tl inkivääriä
1tl kanelia
2tl soodaa
450g vehnäjauhoja
- vatkaa voi ja sokeri kevyesti
- lisää muna sekoittaen hyvin
- lisää mausteet ja jauhot
- leivo heti
ohjeen olen mummiltani saanut.. aluksi ovat rapeita mutta jos kauan kaapissa niin saattavat hieman pehmentyä.. silloin minusta parhaimmillaan! ja mitä enemmän siirappia sitä pehmeämpiä minusta.. ja voihan ne ottaa hiukan aiemmin uunista niin pysyvät pehmeämpinä jos sellaisista pitää..
eikä liian iso taikina kerralla leivottavaksi.. kannattaa kokeilla!
| |
| | |
16.11.07, 12:10
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miten on teillä piparileipurit sen omatekoisen taikinan kauliminen on onnistunut? Minun taikinani, vaikka kuinka ohjeita noudatan, repeilee kaulittaessa. Mitähän siinä on liikaa tai liian vähän? Omatekoisesta taikinasta paistetut piparit ovat kyllä hyviä. Viime vuosina olen tehnyt valmistaikinasta, kun sen kauliminen on, ah niin helppoa.
| |
| | | | |