Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
16.11.07, 12:33   #26 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

Rekisteröitynyt: 10/2006
Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
Tuo Jx:n ohjeella tehty taikina on ollut todella helppo kaulittava. meidän nyt 10-vuotias tytär on tehnyt meillä piparit parina vuonna ja hyvin on hänelläkin onnistunut. Muistaa vain sen ettei taikina ole liian lämmin.
  Vastaa viestiin
16.11.07, 15:51   #27 (linkki)
Heijs
(Vierailija)

Kiitos vinkistä! Pitääpä testata.
  Vastaa viestiin
17.11.07, 19:37   #28 (linkki)
sicce*
(Vierailija)

Toinen mummoni teki aina sellaisia paksuja ja muistini mukaan pehmeitä pipareita, jotka olivat aavistuksen vaaleampia kuin tavalliset piparit. Mahtaisiko kenelläkään olla tällaista ohjetta? (Ja mummo oli Keski-Suomesta kotoisin, jos sillä on jotain vaikutusta asiaan.)
  Vastaa viestiin
17.11.07, 19:37   #29 (linkki)
sicce*
(Vierailija)

Toinen mummoni teki aina sellaisia paksuja ja muistini mukaan pehmeitä pipareita, jotka olivat aavistuksen vaaleampia kuin tavalliset piparit. Mahtaisiko kenelläkään olla tällaista ohjetta? (Ja mummo oli Keski-Suomesta kotoisin, jos sillä on jotain vaikutusta asiaan.)
  Vastaa viestiin
17.11.07, 19:40   #30 (linkki)
valmiista
(Vierailija)

Minä olen tehnyt kaupan valmistaikinasta (Sunnuntain?) sekä pipareita että taloja ja mielestäni ne sopivat paremmin talon tekoon. Pipareista tulee jotenkin tavallista kovempia, maku kyllä on ihan ok. Ilmeisesti tästä kovuudesta johtuen talon teko onnistuu valmistaikinasta mielestäni tosi hyvin.
  Vastaa viestiin

17.11.07, 20:22   #31 (linkki)
parempi kuin omatekoisesta
(Vierailija)

Piparitalo valmistaikinasta

Valmistaikinat eivät muuta muotoaan paistettaessa niin paljoa kuin omatekoiset, joten erityisesti piparitalon osiin tuo sopii mainiosti. Ja joskus jos on vähän reunat pyöristyneet, olen lämpimänä leikannut suoraksi, tai sitten jäähtyneestä piparista varovasti juustohöylällä. Näin tasaten talo seisoo suht suorassa alustallaan.
  Vastaa viestiin
21.11.07, 14:57   #32 (linkki)
Allerginen
(Vierailija)

Ilman munaa?

Meille tulee jouluna muna-allergikko. Onko kukaan kokeillut em. taikinaohjeita ilman munaa? Jos ne jättää pois, pitääkö jotain muuta laittaa tilalle?
  Vastaa viestiin
21.11.07, 14:59   #33 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Allerginen
Meille tulee jouluna muna-allergikko. Onko kukaan kokeillut em. taikinaohjeita ilman munaa? Jos ne jättää pois, pitääkö jotain muuta laittaa tilalle?
Katso tuolta erikoisruokavalio palstalta munaton ohje. Tuossa ei ainakaan laitettu mitään munan tilalle.
  Vastaa viestiin
21.11.07, 21:56   #34 (linkki)
Höh
(Vierailija)

Tein jonain jouluna partiolaisten myyjäisiin kymmenkunta piparitaloa, valmistaikinasta tuli oikein hyviä Mielestäni piparit itse tehdystä taikinasta ovat rapeampia kuin valmistaikinasta tehtynä, minkä vuoksi sopii niin hyvin piparitaloon. Maku ei ole y´tietenkään niin hyvä kuin valmistaikinassa
  Vastaa viestiin
22.11.07, 07:21   #35 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Höh
Tein jonain jouluna partiolaisten myyjäisiin kymmenkunta piparitaloa, valmistaikinasta tuli oikein hyviä Mielestäni piparit itse tehdystä taikinasta ovat rapeampia kuin valmistaikinasta tehtynä, minkä vuoksi sopii niin hyvin piparitaloon. Maku ei ole y´tietenkään niin hyvä kuin valmistaikinassa
Siis kyllä omatekoinen taikina maistuu 100 kertaa paremmalta kuin valmistaikina.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 07:38   #36 (linkki)
Hohhoijaa
(Vierailija)

Joo, etenkin sun tekemänä.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 08:03   #37 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa
Joo, etenkin sun tekemänä.
No ihan varmasti on. Olen tehnyt tässä ketjussa antamallani ohjeella pipareita aika monta vuotta.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 08:05   #38 (linkki)
Hohhoijaa
(Vierailija)

Voisi sitä omakehua silti vähän tuunata alaspäin. Kaikki varmasti tietää jo miten erinomainen, omiin tapoihisi piintynyt keittiövelho olet.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 08:09   #39 (linkki)
kotona leivottua
(Vierailija)

Kaupasta saatavista piparkakkutaikinoista ei todellakaan tule niin hyviä pipareita kuin tulee itse tehdystä taikinasta. Kotona tehty ruoka on aina parempaa kuin teollisesti tuotettu, pätee siis myös leivonnaisiin.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 08:17   #40 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona leivottua
Kaupasta saatavista piparkakkutaikinoista ei todellakaan tule niin hyviä pipareita kuin tulee itse tehdystä taikinasta. Kotona tehty ruoka on aina parempaa kuin teollisesti tuotettu, pätee siis myös leivonnaisiin.
Just näin eikä tuossa kuten ei minunkaan kirjoituksessani mielestäni ollut mitään omakehua jaan ihan pelkkä totuus asiasta.
  Vastaa viestiin

22.11.07, 08:30   #41 (linkki)
sirpaP
(Vierailija)

KÄytän piparitaloihin yms rkennelmiin valmista taikinaa. Se ei muuta muotoaan paistettaessa niin paljon kuin omatekemille taikinoille tuppaa käymään. Piparitaikina ei paljon maistu enää siinä vaiheessa kun se liimataan sokerilla ja kuorruttaan sokerikuorrutteella ja koristellaan karamelleilla sekä erilaislla rakeilla. En todellakaan viitsi nähdä sitä vaivaa että teen taikina itse taloihin. Ja varsinkin kun monasti talonrippeet menevät roskiin, kun ovat pölyttyneet joulunajan ja vähän enemmänkin pöydällä.
Toki ne nk. syötävät piparit teen "perintötaikinasta" eli mummon ohjeella.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 08:39   #42 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Meillä pieni piparimökki tehdään ihan tuosta samasta taikinasta, josta piparitkin tehdään. Ensin mökin osat ja lopusta taikinasta ne piparit.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:00   #43 (linkki)
sirpaP
(Vierailija)

Niin tietysti kannattaa noin tehdäkin, jos vain pienen mökin tekee. Mutta meillä tehdään 3-5 taloa tai muuta rakennelmaa kummilapsille yms lahjaksi ja tietysti omaan kotiin koristeeksi.
Ystäville annan yleensä joululahjaksi pullon omaa glögiä ja pikku nyssäkän pipareita.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:03   #44 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minä olen tehnyt piparitaloja sekä omasta että valmiista taikinasta. Ja myös kokeillut niitä talon "valmispaketteja", mutta ne ovat kyllä meillä tahtoneet mennä aina kappaleiksi jo rakennusvaiheessa.
Mutta minä olen saanut talon onnistumaan parhaiten kaupan taikinalla. Muinoin kävi vielä niin hassusti että kissa oli päässyt syömään piparitaloa, joten se sitten meni roskiin :)
Lehdissä on paljon kivoja talojen kaavoja joita olen käyttänyt, mutta monessa ohjeessa on neuvottu liimaamaan palat sillä sokeripursotteella.. Minä en saanut sillä pysymään palan palaa yhdessä, ovatko muut kokeilleet? Käytän sulaa sokeria, ainakin pysyvät :)
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:07   #45 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Ei se sokerikuorrutteella onnistu, kun kuivuminen kestää liian kauan. Sulatettu sokeri toimii hyvin sillä se jähmettyy nopeasti. Koristeletko ennen kokoamista vai kokoamisen jälkeen? Minä annan aina lapsen koristella, joten meillä se koristeleminen tapahtuu kokoamisen jälkeen. Minun osuuteni talon "rakentamisesta" loppuu kokoamiseen sillä talohan on lapsen ja hän saa sen koritella mieleisekseen.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:32   #46 (linkki)
eikkuliina
(Vierailija)

Olen kerran kylässä maistanut valmistaikinasta tehtyjä pipareita, joita emäntä kehui hyviksi. No, just yhden lähinnä sahajauhoilta maistuvan (lapsena sekin kokeiltu) pystyi syömään ja tuli vakaa päätös, että enemmin ilman pipareita kuin valmistaikinasta tehtyjä.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:34   #47 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Kyllä pienet rakennelmat saa koottua sokerikuorrutteella, mutta sen on oltava riittävän paksua.
Kun lapset olivat pieniä he halusivat myös koota mökkinsä (kaikki sai yleensä tehdä omansa), joten liiman piti olla lapsiystävällistä. Mökit koristeltiin ennen kokoamista, ainakin osittain.

Kerran sain lahjaksi sellaisen valmiin talopaketin. Yksi osa oli valmiiksi rikki ja kaksi meni kootessa. Kiitos ei sille :) Mieluummin käytän pakastetaikinaa. Ja siitä saa leikattua sen mallisia rakennelmia kuin haluaa. Meillä on ollut aarrearkkua, rekeä, lintulautaa, junaa mökkiä, linnaa....
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:37   #48 (linkki)

Meillä on myös usein lapset koristelleet talon, tosin nyt ovat jo teinejä, saa nähdä vieläkö kiinnostaa :)
Talo on koristeltu ennen kokoamista ja annettu palojen kuivua kunnolla. Minä olen sen sitten kasannut, sula sokeri on aikas kuumaa, itsekin olen joskus näppini polttanut :)
Tuleekin jo ihan hinku ruveta etsimään lehdistä kivoja kaavoja.. :)
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:42   #49 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Oletko nähnyt niitä kirjoja piparitaloista ja -rakennelmista! Ihania!
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:48   #50 (linkki)

En muuten olekaan nähnyt! Löytyisi varmaan kirjastostakin!
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku