| |  | | |
19.12.08, 12:27
|
#76 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämä on mielestäni aika perus piparitaikina
http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/piparkakkutaikina
| |
| | |
30.10.09, 15:47
|
#77 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 10/2009 Sijainti: Pohjois-Lappi
| Mahtava pipariohje täällä!
Tein juuri lasten kanssa pipareita nimimerkki äiti83:n ohjeella(löytyy ensimmäiseltä sivulta). Ihania tuli! Sen verran lisäisin, että paistoin 200°C:ssa 8-10 min ja lisäsin taikinaan neilikkaa. Sokeria laitoin 2 dl (ohjeessa 200 g) ja jauhoja 7 dl (ohjeessa myös jauhoihin grammamäärä). Tosi helppo leipoa, eikä tarvinnut odotella. Juuri oikea piparin maku! :)
| |
| | |
23.11.09, 14:53
|
#78 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
|
Mitä enemmän taikina repeilee kaulittaessa sen rapeampia pipareita tulee. Joskin aika työlästä puuhaa. Valmistaikinat eivät ole yhtään niin hyviä kuin itsetehty. Olen joskus lasten kanssa tehnyt piparitalon siitä valmiista taikinasta, koska se on helppo kaulia. Muuten teen taikinat itse. Myös joulutorttutaikinan, sillä meillä ei kukaan tykkää niistä rasvaisista kaupan taikinoista. Teen useimmiten kermaviili- tai rahkavoitakinan. Muutenkin ihmettelen leipomista, jossa ostetaan valmiit taikinat. Eikö se oli jo sit sama kun ostaa valmiit piparit ja tortut maistuvat kuitenkin kaupan tuotteille lisäaineeneen.
| |
| | |
23.11.09, 17:44
|
#79 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
| Lok
Kerroit tekeväsi itse kermaviili- ja rahkavoitaikinat, joten viitsisitkö laittaa kyseiset ohjeet muillekin kokeiltaviksi? :)
| |
| | |
24.11.09, 15:19
|
#80 (linkki)
|
| PARAISTEN PIPARKAKUT
Leivoin Ruokamaailman sivuilta löytämälläni ohjeella tänään näitä pipareita. Taukina oli helppo kaulita ja piparit säilyttivät muotonsa kypsyessään. Suosittelen kokeilemaan ohjetta, jollei sinulla ole käytössäsi jo hyvä ohje ennestään! :)
1,5 dl siirappia
2,5 dl sokeria
250 g leivontamargariinia
2 rkl piparkakkumaustetta
2 munaa
0,5 tl suolaa
1,5 tl soodaa
0,5 kg (runsas 8 dl) vehnäjauhoja
Kiehauta siirappi, sokeri, rasva ja mausteet. Jäähdytä seos ja vatkaa sitten vaahdoksi. Lisää vaahtoon yksitellen edelleen vatkaten munat ja lopuksi jauhot, joihin olet sekoittanut suolan ja tasapäiset lusikalliset soodaa. Nosta taikina kovettumaan seuraavaan päivään asti.
Kaaviloi siitä sitten levy, josta otat haluamasi muotoisia piparkakkuja leivinpaperille pellille. Kypsennä piparkakut uunin keskiosassa 175 asteessa. Pellillisen kypsymisaika on noin 7 minuuttia. Ole tarkkana, sillä piparkakut ovat ohuita ja palavat helposti!
| |
| | |
24.11.09, 16:54
|
#81 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
| Rahkavoitaikina
Kopioin linkin Kotilieden sivuille, jossa on hyvä perusohje.
Itse olen käyttänyt koulun kotitalouskirjan "Keitämme ja Leivomme " -ohjetta, kirja on vanha. Rahkavoitaikina - Reseptit ? Kotiliesi
Käytän samaa taikinaa myös lohipiirakan tekemiseen:
puolet taikinasta kaulitaan piirakan pohjaksi, täytteeksi tulee keitettyä riisiä, kylmäsavulohta ja sipulia, jos siitä pitää. Toinen puoli kaulitaan kanneksi.
Muotoilen taikinan muistuttamaan kalaa, lähinnä kampelaa. Taikinan jäännöspaloista muotoilen selkäevän ja pyrstön. Voitelen munalla ja sen jälkeen leikkaan saksen kärjillä kauttaaltaan täyteen pieniä nirkkoja, paistamisen jälkeen se muistuttaa suomuista kalan pintaa.
| |
| | |
24.11.09, 18:18
|
#82 (linkki)
|
| mansesta nääs
Kiitos laittamastasi linkistä ja ohjeestasi! :)
Tulen kokeilemaan taikinanohjetta antamasi kylmäsavulohipiirakan tekoon ja joulutorttuja taidan tehdä myös.
| |
| | |
03.12.09, 00:27
|
#83 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti83 tämän ohjeen mukaan olen tehnyt monta vuotta ja aina on hyvin onnistunut.. vinkiksi että jos ei jaksa vaahdottaa sokeria ja rasvaa niin sulata voi ja sitten lisää sokeri ja muut.. onnistuu hyvin myös siten..
250g voita
200g sokeria
1kpl muna
3rkl siirappia (itse olen laittanut enemmänkin)
1tl inkivääriä
1tl kanelia
2tl soodaa
450g vehnäjauhoja
- vatkaa voi ja sokeri kevyesti
- lisää muna sekoittaen hyvin
- lisää mausteet ja jauhot
- leivo heti
ohjeen olen mummiltani saanut.. aluksi ovat rapeita mutta jos kauan kaapissa niin saattavat hieman pehmentyä.. silloin minusta parhaimmillaan! ja mitä enemmän siirappia sitä pehmeämpiä minusta.. ja voihan ne ottaa hiukan aiemmin uunista niin pysyvät pehmeämpinä jos sellaisista pitää..
eikä liian iso taikina kerralla leivottavaksi.. kannattaa kokeilla! | Olipa tosiaankin hyvä resepti! Taikina oli helppo leipoa ja siitä tuli ihan sopiva määrä pipareita. En ihan malttanut tarkalleen noudattaa reseptiä, laitoin 200 g voita, sokerista (vähensin sitäkin vähän) puolet laitoin tummaa fariinisokeria ja lisäsin myös mausteiden määrää eli kanelia, inkivääriä, neilikkaa, pomeranssia jotakuinkin 1 tl kutakin, ehkä kanelia vähän enemmän ja neilikkaa vähän vähemmän. Kohotusaineeksi lisäsin teelusikalliset leivinjauhetta ja soodaa.
Aion leipoa näitä aattona, ja ajattelin vähentää sokeria vielä aavistuksen verran, olivat aika makeita. Saahan niissä tietenkin makeutta olla, mutta minulla tökkii jos on oikein makeita.
| |
| | |
05.12.09, 00:44
|
#84 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Olipa tosiaankin hyvä resepti! Taikina oli helppo leipoa ja siitä tuli ihan sopiva määrä pipareita. En ihan malttanut tarkalleen noudattaa reseptiä, laitoin 200 g voita, sokerista (vähensin sitäkin vähän) puolet laitoin tummaa fariinisokeria ja lisäsin myös mausteiden määrää eli kanelia, inkivääriä, neilikkaa, pomeranssia jotakuinkin 1 tl kutakin, ehkä kanelia vähän enemmän ja neilikkaa vähän vähemmän. Kohotusaineeksi lisäsin teelusikalliset leivinjauhetta ja soodaa.
Aion leipoa näitä aattona, ja ajattelin vähentää sokeria vielä aavistuksen verran, olivat aika makeita. Saahan niissä tietenkin makeutta olla, mutta minulla tökkii jos on oikein makeita. | Lisäys:
Piparit eivät ole liian makeita vaikka ihan tuoreina niin tuntuikin. Mieheni totesi, että kiusallisen hyviä, ja cookie jarin kansi onkin kilahdellut niin tiheään, että kohta on purkki tyhjä.
Monen erilaisen reseptin kokeiltuani vihdoinkin löytyi se meille mieluinen joulupipari. Murea, ei liian kova, ja (kiusallisen) hyvänmakuinen :).
| |
| | |
30.11.11, 18:57
|
#85 (linkki)
| | (Vierailija) | Sokerikuorrute Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ei se sokerikuorrutteella onnistu, kun kuivuminen kestää liian kauan. Sulatettu sokeri toimii hyvin sillä se jähmettyy nopeasti. Koristeletko ennen kokoamista vai kokoamisen jälkeen? Minä annan aina lapsen koristella, joten meillä se koristeleminen tapahtuu kokoamisen jälkeen. Minun osuuteni talon "rakentamisesta" loppuu kokoamiseen sillä talohan on lapsen ja hän saa sen koritella mieleisekseen. | Siis kyllä onnistuu piparitalon kokoaminen sokerikuorrutteella, olen vuosien ajan koonnut talot ja jopa muumitalon sillä. Ja sit se maku, valmistaikina pipari maistuu paremmalta kuin itsetehty, ainakaan en ole vielä löytänyt niin hyvän makuista. Tein Paraisten piparitaikina ohjeella, ei ole maku yhtä hyvä, tässä nyt etsinkin erilaisia ohjeita, josko löytyisi hyvän makuinen.
| |
| | |
01.12.11, 13:17
|
#86 (linkki)
| | (Vierailija) |
Silloin kun piparkakkuja olen tehnyt, resepti on ollut joko Vienosen Hiljan piparkakut tai Paraisten piparkakut.
| |
| | |
01.12.11, 13:20
|
#87 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Kiitos laittamastasi linkistä ja ohjeestasi! :)
Tulen kokeilemaan taikinanohjetta antamasi kylmäsavulohipiirakan tekoon ja joulutorttuja taidan tehdä myös. |
Rahkavoitaikinasta tulee hyvät sekä joulutortuista että suolaisesta piiraasta, olen kokeillut.
Myös kerma-voitakinasta tehdyt joulutortut ovat olleet menestysartikkeli, niitä tein äitini kanssa useimmiten.
| |
| | |
02.12.11, 09:11
|
#88 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Muumimamma Siis kyllä onnistuu piparitalon kokoaminen sokerikuorrutteella, olen vuosien ajan koonnut talot ja jopa muumitalon sillä. Ja sit se maku, valmistaikina pipari maistuu paremmalta kuin itsetehty, ainakaan en ole vielä löytänyt niin hyvän makuista. Tein Paraisten piparitaikina ohjeella, ei ole maku yhtä hyvä, tässä nyt etsinkin erilaisia ohjeita, josko löytyisi hyvän makuinen. | Omatekoisella taikinalla tulee parhaimmat piparit ja talot. Hyvin mahdollista, että olen ohjeen tähän ketjuun joskus laittanut. Laittamani ohje on ekalla sivulla.
| |
| | |
02.12.11, 09:45
|
#89 (linkki)
| | (Vierailija) | ihastuin
Tällä ohjeella tykkään nykyään tehdä:
2,5dl siirappia
250g voita
3dl fariinisokeria
2tl kanelia
2tl inkivääriä
2tl pomeranssinkuorta
2tl neilikkaa
nämä kiehautetaan varovasti sekoitellen kunnes sakenee. Jäähdytetään haaleaksi (älä anna jäähtyä liikaa ettei kovetu).
seokseen lisätään:
2 munaa
1tl suolaa
10dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
Paistetaan 200c° n. 5min.
Ei mikään keventäjän ohje ;) mutta herkullisia mielestäni. Taikinan voi myös pakastaa ja siitä tulee n. 6-7 pellillistä.
| |
| | |
02.12.11, 09:51
|
#90 (linkki)
| | (Vierailija) | lisäys: Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anopilta saatu ohje Tällä ohjeella tykkään nykyään tehdä:
2,5dl siirappia
250g voita
3dl fariinisokeria
2tl kanelia
2tl inkivääriä
2tl pomeranssinkuorta
2tl neilikkaa
nämä kiehautetaan varovasti sekoitellen kunnes sakenee. Jäähdytetään haaleaksi (älä anna jäähtyä liikaa ettei kovetu).
seokseen lisätään:
2 munaa
1tl suolaa
10dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
Paistetaan 200c° n. 5min.
Ei mikään keventäjän ohje ;) mutta herkullisia mielestäni. Taikinan voi myös pakastaa ja siitä tulee n. 6-7 pellillistä. | Anna taikinan levätä viileässä yön yli.
| |
| | | | |