Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.11.07, 00:20   #1 (linkki)
kohteliaasti kysyn.
(Vierailija)

Kahvitarjoilu jouluna

Mitä te tarjoaisitte vieraillenne, jotka tulevat joulupäivänä kahville. Minulta on kaikki ideat loppu, ettei tulisi samanlaisia kahvitilaisuuksia kuin entiset, niin käännyn teidän puoleenne.
  Vastaa viestiin
25.11.07, 09:22   #2 (linkki)
mitä sanoisit
(Vierailija)

täytetyistä tuulihatuista? Voisi laittaa sekä makean että suolaisen vaihtoehdon. Eikä olisi taatusti samanlainen kuin edelliset. ainakin luulen niin.
  Vastaa viestiin
25.11.07, 09:29   #3 (linkki)
mitä jos
(Vierailija)

tässä ohjekin. Marttaliiton sivulta kopioituna. :) Ajattelin tehdä näitä itsekin. Makeisiin ohut pölysokerihuntu päälle.

Tuulihatut

Ainekset:

3 dl Vettä
100 g Voita
2,5 dl Vehnäjauhoa
4 kpl Munaa

Ohje:
Kuumenna vesi ja rasva kiehuvaksi. Lisää jauhot joukkoon kerralla ja sekoita voimakkaasti, kunnes seos on tasaista ja irtoaa kattilan reunoilta. Jäähdytä seos ja lisää munat yksitellen voimakkaasti vatkaten. Pursota taikinasta pellille leivinpaperin päälle tuulihattuja, pieniä, isoja tai vaikkapa yksi iso renkaan muotoon.
Paista tuulihatut 200 asteessa noin 20 minuuttia. Uunin suuluukkua ei saa avata paistamisen alkuvaiheessa.
Onnistunut tuulihattu on kevyt, korkea ja kuiva. Täytä tuulihatut vasta jäähtyneinä.

Makeita täytteitä:
* kermavaahto ja raikkaat marjat
* kermavaahdolla notkistettu rahka ja marjat

Suolaisia täytteitä:

* kinkkusuikaleilla ja piparjuuriraasteella maustettu kermavaahto
* kermalla notkistettu sinihomejuusto
* kermalla notkistettu maksapasteija, jossa hienonnettua paprikaa
* raejuusto tai rahka, jossa savustettua kalaa ja tilliä
* notkistettu tuorejuusto

kuva: www.plussa.com/uploadpics/yllapito_artikkelit/tuulihattu.jpg
  Vastaa viestiin
25.11.07, 10:23   #4 (linkki)
kysyjä ap.
(Vierailija)

Kiitän

Aivan ihana resepti, pitää harjoitella. En tosiaankaan ole koskaan edes tehnyt. Vieraat luultavasti yllättyvät iloisesti.
Kaikilla on vatsa täynnä jouluruokia, niin haluaisin jotain extraa ja tämä oli sitä.
Jouluinen hedelmäkakku minulta tulee, se on ollut minun bravuurini, eikä sitä kukaan tee itse, sen tiedän.
Onko jotain muuta?
  Vastaa viestiin
26.11.07, 07:28   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Jouluna kahvipöydässä meillä ainakin pipareita, lattekakkua ja/tai karpalomurokakkua, mince pies´eja, karpalokaurakakkuja (pikkuleipiä). Näitä ei kuitenkaan kaikkia samaan aikan.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 07:43   #6 (linkki)
sirpaP
(Vierailija)

Anglikaanisen kirkkon myyjäisistä sain lauantaina noita mince pie'seja. Toiset tykkää toiset ei. Niiden ohjekin on joskus ollut Pirkassa.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 08:05   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirpaP
Anglikaanisen kirkkon myyjäisistä sain lauantaina noita mince pie'seja. Toiset tykkää toiset ei. Niiden ohjekin on joskus ollut Pirkassa.
No voi juku. Olen kerran ollut kyseisillä myyjäisillä, mutta mistään en ole sen jälkeen (vuosiin) nähnyt missään ilmoitusta missä ja milloinka kyseisen myyjäiset ovat.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 08:06   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirpaP
No voi juku. Olen kerran ollut kyseisillä myyjäisillä, mutta mistään en ole sen jälkeen (vuosiin) nähnyt missään ilmoitusta missä ja milloinka kyseisen myyjäiset ovat. Niin kyseisitä myyjäisistä minäkin olen vuosia sitten niitä ostanut ja olivat hyviä, sen vuoksi olen opetellut tekemään niitä itse. Tänä vuonna onnistuin saamaan valmista täytettä WTC talossa olevasta kaupasta.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 08:07   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Pirkassa ollut ohje ei ole lähelläkään oikeita mince pies´ eja.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 08:23   #10 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Hmm, nyt olen kyllä eri mieltä kanssasi. Pirkan piiraset ovat niin lähellä alkuperäsisiä kuin mielestäni ilman tuota mincemeat-säilykettä pääsee.
BBC-Foodista olen joskus napannut ohjeen ja melko samalta nuo vaikuttavat. Erotuksena siis että englantilaiset/amerikkalaiset voivat käyttä valmista täytettä, suomalaisten on sekoitettava seos itse (ellei käy ostamassa tai tilaa netin kautta sieltä Behnfoldsilta)

MINCE PIES - BRITTILÄISET HEDELMÄPIIRASET
(12 annosta, à 80 g)

1 pkt (400 g) murotaikinaa
Täyte:
1 iso (250 g) omena
2 dl rusinoita
1 ps (60 g) korintteja
1 dl mantelirouhetta
1/2 dl sokeroituja appelsiinkuoripaloja (Deli)
1/4 dl sokeria
1 tl raastettua sitruunan kuorta
1/2 dl sitruunan mehua
(2 rkl konjakkia)
1/2 tl kanelia
1/4 tl inkivääriä
1. Sulata murotaikina.
2. Kuori ja leikkaa omena pieniksi kuutioiksi. Mittaa täytteen kaikki ainekset kattilaan ja keitä seosta kannen alla noin 5 minuuttia. Jäähdytä täyte.
3. Kauli 1 1/2 levyä murotaikinaa 3-4 mm:n paksuiseksi levyksi. Ota taikinalevystä pyöreällä voitaikinamuotilla (halkaisija noin 9 1/2 cm) 12 pohjakappaletta. Nosta pohjat voideltuun 12 koloiseen muffinssivuokaan.
4. Jaa täyte pohjien päälle ja painele se tiiviiksi. Kaaviloi loppu murotaikina levyksi ja ota siitä piparkakkumuotilla 12 kansikappaletta. Nosta kannet piirakoiden päälle.
5. Paista 200-asteisessa uunissa 10-15 minuuttia.
Koristele tomusokerilla. Tarjoa haaleana sellaisenaan tai konjakilla maustetun kermavaahdon kanssa.

Mince pies
24 pies
Ingredients
1 quantity puff pastry
450g/1lb mincemeat
1 egg, beaten with a pinch of salt
55g/2oz caster sugar
60ml/2fl oz milk
Method
1. Heat the oven to 200C/400F/Gas6.
2. Roll out the pastry until it is 2mm thick. Stamp out 24 7.5cm/3inch rounds with a pastry cutter and put in the base of 2 patty trays.
3. Fill each case with 2 tsp mincemeat and brush the edges with a little milk.
4. Stamp out 24 6cm/2½ in rounds for the lids and put on top of the mincemeat, sealing to the edges of the bases. Brush the egg wash over the pies and sprinkle with the caster sugar.
5. Bake in the oven for 20 minutes until golden brown and cool or serve warm.
6. If you make them in advance, store in an air-tight tin and re-heat when needed.

Mincemeat
A spicy preserve comprising a mixture of dried fruit, apple, suet and candied fruit and spices steeped in rum or brandy. It has been part of British cookery for centuries and did originally contain meat, though now the only meat present is in the suet.
It's the traditional filling for individual mince pies, served warm at Christmas, but can also be used to fill tarts, pastries or even pasta.

Vastaa viestiin

26.11.07, 08:48   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Minä olen tehnyt itse tuota mince meat seosta eikä sitä keitetty. En siis ole tehnyt täytettä alla olevalla ohjeella, mutta siinä on suunnitteen samat ainekset, kuin siinä jota olen muutaman kerran tehnyt. Omassa mince pies taikinassani on nesteenä vastapuristettua appelsiinimehua sekä raastettua appelsiinin kuorta (ohje on keittokirjasta, joka minulla on).
Alla Delia Smithin ohje kyseisiin leivonnaisiin

I will always cherish fond memories of my mother's and my grandmother's cooling trays piled high with freshly baked mince pies on Christmas Eve, ready to be packed into tins and brought out whenever friends popped in for Christmas drinks. The following is the traditional family recipe.

Makes 24

Ingredients
1¼ lb (560 g) mincemeat

12 oz (350 g) plain flour
3 oz (75 g) lard
3 oz (75 g) butter
pinch of salt
For the top:
a little milk
icing sugar

Pre-heat the oven to gas mark 6, 400°F (200°C).
You will also need one (or two) trays of 2½ inch (6 cm) patty tins, one fluted 3 inch (7.5 cm) pastry cutter and one 2½ inch (6 cm) cutter.

Make up the pastry by sifting the flour and salt into a mixing bowl and rubbing the fats into it until the mixture resembles fine crumbs. Then add just enough cold water to mix to a dough that leaves the bowl clean. Leave the pastry to rest in a polythene bag in the refrigerator for 20-30 minutes, then roll half of it out as thinly as possible and cut it into two dozen 3 inch (7.5 cm) rounds, gathering up the scraps and re-rolling. Then do the same with the other half of the pastry, this time using the 2½ inch (6 cm) cutter.

Now grease the patty tins lightly and line them with the larger rounds. Fill these with mincemeat to the level of the edges of the pastry. Dampen the edges of the smaller rounds of pastry with water and press them lightly into position to form lids, sealing the edges. Brush each one with milk and make three snips in the tops with a pair of scissors. Bake near the top of the oven for 25-30 minutes until light golden brown. Cool on a wire tray and sprinkle with icing sugar. When cool, store in an airtight container.

This recipe is taken from Delia Smith’s Christmas.

Home-made Christmas Mincemeat

Home-made mincemeat is dead simple to make. But in the past people used to have trouble storing it. This was because the high percentage of apples oozed too much juice and the juice started to ferment. In the following recipe the mincemeat is placed in a barely warm oven and so the suet gradually melts and as this happens it coats all the fruits, including the apples, sealing in the juices. Vegetarians can make this mincemeat happily, using vegetarian suet.

Makes 6 lb (2.75 kg)
Ingredients
1 lb (450 g) Bramley apples, cored and chopped small (no need to peel them)

8 oz (225 g) shredded suet
12 oz (350 g) raisins
8 oz (225 g) sultanas
8 oz (225 g) currants
8 oz (225 g) whole mixed candied peel, finely chopped
12 oz (350 g) soft dark brown sugar
grated zest and juice 2 oranges
grated zest and juice 2 lemons
2 oz (50 g) whole almonds, cut into slivers
4 level teaspoons mixed ground spice
½ level teaspoon ground cinnamon
¼ level teaspoon freshly grated nutmeg
6 tablespoons brandy

You will also need 6 x 1lb (350ml) preserving jars and 6 waxed discs.
All you do is combine all the ingredients, except for the brandy, in a large mixing bowl, stirring them and mixing them together very thoroughly indeed. Then cover the bowl with a clean cloth and leave the mixture in a cool place overnight or for 12 hours, so the flavours have a chance to mingle and develop. After that pre-heat the oven to gas mark ¼, 225°F (120°C). (No gas mark ¼? click here) Cover the bowl loosely with foil and place it in the oven for 3 hours, then remove the bowl from the oven. Don't worry about the appearance of the mincemeat, which will look positively swimming in fat. This is how it should look. As it cools, stir it from time to time; the fat will coagulate and, instead of it being in tiny shreds, it will encase all the other ingredients. When the mincemeat is quite cold, stir well again, adding the brandy. Pack in jars that have been sterilised (see below). When filled, cover with waxed discs and seal. The mincemeat will keep for ages in a cool, dark cupboard - I have kept it for up to 3 years.

NOTE: To sterilise jars, wash the jars and lids in warm soapy water, rinse well, then dry thoroughly with a clean tea cloth, place them on a baking tray and pop into a medium oven, gas mark 4, 350F, 180C, for 5 minutes.

This recipe is taken from Delia Smith’s Christmas and has also appeared in Sainsbury's Magazine.

Vastaa viestiin
26.11.07, 08:51   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Ilmeisesti se pirkan ohje, jonka minä näin joskus jossain lehdessä oli hieman erillainen, kuin tämä, koska koin sen jotenkin oudoksi.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 09:37   #13 (linkki)

Itse en ole mince pies'en ylin ystava, vaikka niita jouluna muutaman syonkin. Eevuskan ohje kuulosti aika lahelta "oikeaa" (vaikka ohjeita on varmasti yhta monta kuin tekijaa) vain rasva puuttui taytteesta. Toinen pointti on se, etta mincemeat pitaisi valmistaa ainakin pari viikkoa ennen kayttoa ja antaa tekeytya. Minusta tuo kaupan tayte on liian makeaa. Jos en ole itse viitsinyt tehda taytetta, niin sekoitan kaupan taytteeseen karpaloita viemaan makeutta pois.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 09:50   #14 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Tänä vuonna käyttämäni täyte oli Robertsons merkkistä ja ihan kivan makuista kerran pääsin kokeilemaan Chivers (mahtoikohan mennä oikein) merkkistä enkä pitänyt sen pistävästä mausta.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 09:51   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Niin tuota ohjeissa mainittua rasvaa ei minunkaan täyteessäni ole ollut, koska sitä ei myydä täällä.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:07   #16 (linkki)

Rasva sulaessaan sulkee omenan mehut omenoihin ja nain mehu ei ala kaymaan. En tieda onko silla muuta tehtavaa, vaikka kyllahan se varmasti taytelaistaa makuakin.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:10   #17 (linkki)
k.l.a
(Vierailija)

Puhutteko laardista? Eikö sitä myydä Suomessa? Kai se jollain pitää korvata??
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:13   #18 (linkki)

Olen joskus nahnyt tuota "suet" etnississa kaupoissa Helsingissa muistaakseni Atora-merkkisena. Pakkaus on kelta-sini-punanainen (tai kelta-puna-vihrea kasvisrasvassa)
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:14   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja k.l.a
Puhutteko laardista? Eikö sitä myydä Suomessa? Kai se jollain pitää korvata??
Ei ole kyse laardista jota sitäkään ei täällä myydä vaan tuote nimeltä sredded suet.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:15   #20 (linkki)
k.l.a.
(Vierailija)

Kiitos mutta angloelliltä sain jo vastauksen. Kiitos angloellille.
  Vastaa viestiin

26.11.07, 10:33   #21 (linkki)
jx hoi
(Vierailija)

se on shredded suet
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:35   #22 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jx hoi
se on shredded suet
No anteeksi se h kirjaimen puute.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:37   #23 (linkki)
jx hoi
(Vierailija)

Eipä tuo mitään. Sillä on vaan iso ero jos sen h:n jättää pois, ääntämyksen kannalta (ellei halua ääntää suomalaisittain...).
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:44   #24 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jx hoi
Eipä tuo mitään. Sillä on vaan iso ero jos sen h:n jättää pois, ääntämyksen kannalta (ellei halua ääntää suomalaisittain...).
En halua tai äännä suomalaisittain. Se oli ihan kirjoitusvirhe. Huomasin sen vasta, kun olin painanut lähetä nappulaa.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:56   #25 (linkki)
shredded suet
(Vierailija)

Nyt ainakin tiedät miten sana kirjoitetaan. (Olet nimittäin tehnyt saman virheen aikaisemminkin!). :))))
Eipä kestä kiittää tästä pienestä vinkistä. ;-)
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku