Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.11.07, 13:56   #1 (linkki)
Muumipeikko80
(Vierailija)

Muumimamman piparitaikinaohje

Vositkko joku laittaa ystävällisesti ohjeen Muumimamman herkullisiin piparitaikinaan tai jonkun vastaavan hyvän piparkakkutaikinanohjeen piparkakkutaloon Kiitoksia kovasti jo etukäteen vaivannäöstä.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 14:07   #2 (linkki)
sirpaP
(Vierailija)

Tässä eevuskan viesti hiukan alempana olevasta piparitaikinaketjusta:
Talotaikina
Tämä Ruokamaailmasta (s-ryhmä) löytynyt taikina on hyvää nimenomaan talojen ja muiden piparirakennelmien tekoon. Se on helppo käsitellä, näppärä leipoa eikä leviä uunissa. Valmiit osat eivät myöskään murene helposti. Kauli taikina riittävän ohueksi (2-3 mm), ettei osista tule liian paksuja.

50 g margariinia tai voita
1,5 dl fariinisokeria
1 dl tummaa siirappia
0,5 rkl jauhettua inkivääriä
1 rkl kanelia
1 rkl jauhettua pomeranssia
0,5 rkl jauhettua neilikkaa
1,5 dl maitoa
6-7 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1,5 tl ruokasoodaa
tai 1 rkl leivinjauhetta

Laita rasva, sokeri, siirappi ja mausteet kattilaan. Kuumenna miedolla lämmöllä silloin tällöin sekoittaen, kunnes sokeri ja rasva ovat sulaneet. Seos saa hieman kiehahtaa. Sekoita joukkoon maito ja jäähdytä seos.
Kaada rasvaseoksen joukkoon osa jauhoista, joihin olet lisännyt ruokasoodan. Sekoita tasaiseksi ja lisää jauhoja, kunnes saat kovan taikinan. Taikinan tulee olla hyvin kiinteää, silloin se ei leviä uunissa.
Muotoile taikina taputellen levyksi ja kääri muoviin. Laita jääkaappiin kovettumaan seuraavaksi päiväksi.
Lue lisää tai hae kaavat esim kirkkoon
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_oppaat/menyyt/kalenterivuoden _menyyt/joulu/piparkakkutalo/fi_FI/piparkakkutalo/
  Vastaa viestiin
26.11.07, 14:08   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Tuolla piparitaikina keskustelussa antamallani ohjeella voi tehdä piparkakkutalojakin.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 14:30   #4 (linkki)
muumipeikolle
(Vierailija)

Tee piparkakkutalo valmistaikinasta. Helppoa!
  Vastaa viestiin
27.11.07, 07:39   #5 (linkki)
Äh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Tuolla piparitaikina keskustelussa antamallani ohjeella voi tehdä piparkakkutalojakin.
Tein ohjeellasi piparit tänä vuonna ja oli kyllä viimeinen kerta. Liian pehmeitä ja mauttomia. Miehenkin mielestä jotenkin outoja. Ainakin pomeranssinkuorta olisi pitänyt älytä laittaa. Ja fariinisokeria. Noh, ensi vuonna kaivan äidin kätköistä sen ohjeen, jolla tulee oikeasti maistuvia pipareita. Nyt se oli vaan niin kaukana, että menin siitä mistä aita oli matalin.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 08:06   #6 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Äh
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Tein ohjeellasi piparit tänä vuonna ja oli kyllä viimeinen kerta. Liian pehmeitä ja mauttomia. Miehenkin mielestä jotenkin outoja. Ainakin pomeranssinkuorta olisi pitänyt älytä laittaa. Ja fariinisokeria. Noh, ensi vuonna kaivan äidin kätköistä sen ohjeen, jolla tulee oikeasti maistuvia pipareita. Nyt se oli vaan niin kaukana, että menin siitä mistä aita oli matalin.
Teitkö jotain väärin sillä minä olen käyttänyt tuota ohjetta läes 20 vuotta. Hyviä ovat olleet ja piparitalotkin ovat siitä onnistuneet loistavasti. Kukaan ei ole vielä tätä ennen kutsunut tuolla ohjeella tehtyjä pipareita mauttomaksi.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 08:07   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Enkä nyt tarkoita minun tekemiäni pipareita vaan ylipäätään tuota ohjetta käyttäneet ihmiset jotka ovat itse tehneet tuolla ohjeella eivät ole sanoneet pipareita mauttomaksi.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 09:25   #8 (linkki)
Pöpärit
(Vierailija)

Tuostapa lähteekin mainio väittely ja tappelu käyntiin.

Aihe: Maukkaita vai mauttomiako Jx:n piparit? Varmaan vielä kolmelta täällä siitä tappelette jos vanhat merkit pitää paikkansa.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 12:21   #9 (linkki)
Aivan aivan aivan
(Vierailija)

Ihan mielenkiintoinen kommentti: "Teitkö jotain väärin..." eli minun ohjeessani ei voi olla vikaa vaan aina muissa.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 12:50   #10 (linkki)
pipareista
(Vierailija)

Jos on lähes 20 vuotta tehnyt pipareita samalla ohjeella, niin kai niihin on jo tottunut. Ei tiedä paremmasta, toisin sanoen. Tai ei huomaa, jos niissä on jotain vikaa.
  Vastaa viestiin

27.11.07, 13:13   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Jos niissä olisi jotain vikaa olisivat varmaankin ne ihmiset joille ohjeen olen antanut kommentoineen jotain eli sanoneet, että eivät ole hyviä. Tämä ohje on peräisin jostain lehdestä eli kyseessä jonkun lehden joululeivonta liite vuodelta xx eli ei ole mikään oma keksimäni ohje.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:18   #12 (linkki)
No ehkäpä
(Vierailija)

kukaan muu heistäkään ei ole koskaan syönyt parempia, joten eivät tiedä mitä odottaa.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:21   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja No ehkäpä
kukaan muu heistäkään ei ole koskaan syönyt parempia, joten eivät tiedä mitä odottaa.
Tai sitten tuo, joka niitä haukku ei tiedä miltä hyvien pipareiden tulisi maistua. Ihan miten vain. Aika monelle tuo ohjeeni on kelvannut ja hyviä kommentteja olen saanut niistä eräälläkin palstalla, jonne ohjeen kirjoitin.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:21   #14 (linkki)
No ehkäpä
(Vierailija)

Voi olla niinkin.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:34   #15 (linkki)
??
(Vierailija)

Piparitkin ovat makuasioita, joten ei pitäisi sanoa, että joku ei tiedä, miltä hyvien pipareiden tulisi maistua. Ei kai ole mitään sääntöä, miltä pitää maistua, vaan itse kukin löytää sen ohjeen, joka itselle parhaiten maistuu.

En itse ole vuosiin pipareita leiponut, koska saan ne aina lahjaksi. Samoin ostan usein myyjäisistä niin piparkakkuja kuin muitakin pikkuleipiä - on kiva saada erimakuisia, ei ole vain yhtä hyvää.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:37   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Taikinaa kannattaa myös maistaa raakana sillä mausteita voi lisätä takinoihin vielä ennen kaulitsemistakin, jos siltä tuntuu.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:52   #17 (linkki)
Arvaapa vain
(Vierailija)

...montako palasta menee parempiin suihin ennen kuin saadaan uuniin ;)
  Vastaa viestiin
27.11.07, 13:54   #18 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

No tee tupla taikina, jos tälläinen ongelma on :) Kyllä minäkin sitä taikinaa raakana maistan pienen palan, mutta emme kuitenkaan sitä syömällä syö. Olen, kuullut, että jotkut joutuvat tekemään kaksinkertaisen taikina, kun lapset syövät niin paljon sitä raakaa taikinaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku