| |  | |
27.11.07, 16:59
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
| Piparkakkumousse
Hei!
Onko teistä kukaan tehnyt Piparkakkumoussea? On kuulemani mukaan hyvää.Nyt vaan ei ole ohjetta, minkä mukaan voisi valmistaa tätä jouluista herkkua. Auttakaa!
| |
| | |
27.11.07, 19:55
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | En ole itse
tehnyt, mutta tässä linkki. Googleta itse lisää.
PS. En ole Jx, vaikka googletan.
http://www.makumatka.fi/kotikokinretket/kalenteri/joulukuu/piparkakkumousse.asp | |
| | |
27.11.07, 20:20
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen tehnyt sellaista johon tuli rahkaa, vaniljavaahtoa, murusteltuja piparkakkuja ja sokeria. Ehkä myös piparkakkumaustetta ja vaniljasokeria. Maku asia.
| |
| | |
27.11.07, 20:32
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
ellei halua alkoholia.
1,5 dl jauhettuja piparkakkuja
dl kermarahkaa
dl appelsiinimehua
liivakko
2 dl kermaa
2 valkuaista + 1,5 rkl sokeria
Pane liivakko likoamaan kylmään veteen. Vatkaa valkuaiset ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Vatkaa kerma. Kuumenna appels.mehu ja sulata siihen liivakko. Anna jäähtyä.
Sekoita piparimurut, rahka ja appels.mehu. Kääntele mukaan kermavaahto ja viimeksi valkuaiset.
Kaada annosvuokiin ja pane kylmään. Tarjoa hedelmien ja vadelmakastikkeen kanssa.
Voit myös panna hedelmät vuokien tai lasien pohjalle ja moussea päälle. Huom. ei kiiviä eikä ananasta, joissa on liivakon sulattavaa entsyymiä.
| |
| | |
28.11.07, 08:24
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Edelliselle kysymys
Oletkö nähnyt tuota ohjeessa mainittua kermarahkaa kaupoissa? Minä en ole nähnyt, joten oletan, että sen valmistus on lopetettu.
| |
| | |
28.11.07, 08:39
|
#6 (linkki)
| | Foodie-lady Espoosta
|
Kermarahkan voi korvata esim sillä 10 %:sella paksulla jogurtilla, jota myydään ämpäreissä tai 200 g:n purkeissa (Total).
| |
| | |
28.11.07, 13:15
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ohje olikin sitten aika vanha, jos kermarahkaa ei enää saa. Jogurttia sitten, tai pelkkää rahkaa, ohjeessa on kuitenkin kermaa aika paljon.
| |
| | |
28.11.07, 16:18
|
#8 (linkki)
|
|
Naputtelen tähän vielä yhden vaihtoehdon juuri tulleesta Maku-lehdestä. Kevyemmäksi ei juuri enää saa.
Mokka-piparimousse (6 annosta)
1 liivatelehti, 1,5 dl valmista kahvijuomaa, 1/2 dl sokeria, prk (250 g) maitorahkaa, tl vaniljasokeria, 2 valkuaista, 8 piparkakkua
Koristeluun 4 piparkakkua
Liota liivatelehti kylmässä vedessä. Liuota se sokerilla maustettuun kuumaan kahviin. Anna jäähtyä haaleaksi noin 10 min. Sekoita välillä.
Mausta rahka vaniljasokerilla ja vaahdota valkuaiset.
Vatkaa liivateseos rahkaan. Nostele joukkoon valkuaisvaahto sekä puolet piparimurskasta.
Jaa seos annosmaljoihin vuorotellen lopun piparimurskan kanssa. Anna hyytyä jääkaapissa noin tunnin. Koristele paloitelluilla tai murskatuilla piparkakuilla.
| |
| | |
28.11.07, 16:23
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja asteri Naputtelen tähän vielä yhden vaihtoehdon juuri tulleesta Maku-lehdestä. Kevyemmäksi ei juuri enää saa.
Mokka-piparimousse (6 annosta)
1 liivatelehti, 1,5 dl valmista kahvijuomaa, 1/2 dl sokeria, prk (250 g) maitorahkaa, tl vaniljasokeria, 2 valkuaista, 8 piparkakkua
Koristeluun 4 piparkakkua
Liota liivatelehti kylmässä vedessä. Liuota se sokerilla maustettuun kuumaan kahviin. Anna jäähtyä haaleaksi noin 10 min. Sekoita välillä.
Mausta rahka vaniljasokerilla ja vaahdota valkuaiset.
Vatkaa liivateseos rahkaan. Nostele joukkoon valkuaisvaahto sekä puolet piparimurskasta.
Jaa seos annosmaljoihin vuorotellen lopun piparimurskan kanssa. Anna hyytyä jääkaapissa noin tunnin. Koristele paloitelluilla tai murskatuilla piparkakuilla. | | |
| | |
28.11.07, 16:25
|
#10 (linkki)
|
|
Mitä sinun on tarkoitus sanoa, shh?
| |
| | |
28.11.07, 21:27
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Asterille kiitos
Kiitos ohjeestasi, tuota kokeilen viikonloppuna, juuri tuollaista kevyttä ohjetta olen kaivannut, piparit tuovat jouluista makua.
| |
| | |
05.12.07, 16:56
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Voiko tehdä etukäteen?
Voikohan tämän valmistaa etukäteen jääkaappiin vai pitääkö valmistaa juuri ennen tarjoamista?
| |
| | |
05.12.07, 19:40
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja viikonloppuna Kiitos ohjeestasi, tuota kokeilen viikonloppuna, juuri tuollaista kevyttä ohjetta olen kaivannut, piparit tuovat jouluista makua. | Valmistin tätä viimeviikonloppuna ja kommenttini siitä:
Nestettä (kahvia) liikaa 1dl olisi riittänyt
Liivakko (1 kpl) ei ohjeen määrään riittänyt lainkaan
Sokeria laittettava reippaasti enemmän.
Ts tekeleestä tuli susi, hyytymistä ei nimeksikään, vetelää ja hapanta. Petyin niin, etten uudestaan valmista, vaikka saattaisi onnistua jos tekisin uusilla määrillä.
| |
| | |
05.12.07, 20:08
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olipa hyvä, että kerroit, ettei tuota kannata tehdä. Luulisi että Maku-lehden ohjeet testataan.
| |
| | |
05.12.07, 20:15
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei kiitokselle: Olen todella pahoillani, että annoin noin kurjan ohjeen, joka aiheutti sinulle pettymyksen. Itse en sitä edes kokeillut, kun emme juuri tuontapaisia valmista.
| |
| | |
06.12.07, 08:27
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja vielä asteri Ei kiitokselle: Olen todella pahoillani, että annoin noin kurjan ohjeen, joka aiheutti sinulle pettymyksen. Itse en sitä edes kokeillut, kun emme juuri tuontapaisia valmista. | Ei sinun ole syytä olla pahoillasi, eihän tämä ohje ollut sinun omasi vaan lehdestä ottamasi.
Onneksi ei ollut silloin vieraille tarkoitettu ja vartavasten valmistettu, hih mutta ehkäpä siitä olisi silloin tullut hauska mokamousse.
| |
| | |
06.12.07, 09:50
|
#17 (linkki)
|
| Maista!
Nyt on "ei kiitos"-nimimerkiltä unohtunut ruoanlaiton perusasia - maista, maista ja maista! Kaikessa ruoanlaitossa maku pitää aina tarkistaa ja lisätä mausteita - tässä tapauksessa kai sokeria - tarpeen mukaan. Lisäksi kannattaa aina tarkistaa liivatetta käytettäessä nesten ja liivatteen suhde. Liivatepaketissa kerrotaan mille määrälle 1 lehti/lusikallinen tms. riittää. Eri valmistajien tuotteissa saattaa olla eroja.
Aion testata ohjeen - tietenkin hieman soveltaen omien mieltymysteni mukaan.
| |
| | |
06.12.07, 16:15
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Tuula I Nyt on "ei kiitos"-nimimerkiltä unohtunut ruoanlaiton perusasia - maista, maista ja maista! Kaikessa ruoanlaitossa maku pitää aina tarkistaa ja lisätä mausteita - tässä tapauksessa kai sokeria - tarpeen mukaan. Lisäksi kannattaa aina tarkistaa liivatetta käytettäessä nesten ja liivatteen suhde. Liivatepaketissa kerrotaan mille määrälle 1 lehti/lusikallinen tms. riittää. Eri valmistajien tuotteissa saattaa olla eroja.
Aion testata ohjeen - tietenkin hieman soveltaen omien mieltymysteni mukaan. | ....unohtanut ruoanlaiton perusasian... Lisäsin tietenkin lopussa sokeria reippaasti mutta liivatetta liian vähän tai nestettä liian paljon, siksi velliä.
Noista unohtuneista perusasioista sen verran, että on tässä tullut maisteltua eräskin keitos tähän 58 v mennessä, jotenkin kommenttisi näsäviisasmainen. | |
| | |
06.12.07, 17:17
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
maista, maista, maista. mutta miten maistat raakaa ruokaa, esim. jauhelihaa jne? Olisin kiitollinen vastauksesta, koska olen aika epävarma kokki, toki kehityn koko ajan.
| |
| | |
06.12.07, 17:54
|
#20 (linkki)
|
|
En yritä olla mitenkään "näsäviisas", mutta kyllä maistaminen ja tuotteiden tarkistaminen takaa useimmiten onnistuneen lopputuloksen, eikä hyvät raaka-aineet mene hukkaan . voihan tietenkin vahinkoja sattua.
Toki lihapullataikinaa voi maistaa myös raakana, mutta jos ei uppoa, voi paistaa pieni koepulla ja tarkistaa siten mausteiden riittävyyden. | |
| | |
06.12.07, 22:31
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei tarvitse maistaa
Tuulan 1 ei tarvitse enää maistaa mokkamoussea, jokuhan antoikin hänelle jo vinkin miten ohjetta tulee muutella syötäväksi.
Kuka kumma tämä Tuula on, tuntuu olevan keittiömestari, antaa niin hienoja ohjeita meille tumpeloille !! Hyvin tuo" ei kiitos" hänelle vastasi hänelle.
| |
| | | | |