Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.11.07, 15:06   #1 (linkki)
Riinuliina
(Vierailija)

Väskynät

Eli, jouluna on tarjolla monenlaisia hedelmiä, tuoreita ja kuivattuja. Meillä yleensä aprikoosia, rusinoita, taateleita jne. Miten te väskynät ostatte? tuoreina vai kuivattuina? Tietenkin väskynärahkaan tulee kuivattuna, mutta siis ihan vaan naposteltavaksi?
  Vastaa viestiin
30.11.07, 15:24   #2 (linkki)
JE_
(Vierailija)

Mitä ovat väskynät?
  Vastaa viestiin
30.11.07, 15:26   #3 (linkki)
matami-mimmi
(Vierailija)

Aura-juustolla täytetyt taatelit on hyviä, meillä vastaavat sitä naposteluruokaa. Väskynät (siis luumut?) ostan kuivattuina, mutta teen niistä brandy-luumuja elikkä "uivat" vesi-sokeri-brandyliemessä.
  Vastaa viestiin
30.11.07, 15:30   #4 (linkki)
JE_
(Vierailija)

Kiitos vastauksestasi. En ole meillä päin ennen kuullut käytettävän väskynä nimeä luumuista.
  Vastaa viestiin
30.11.07, 15:52   #5 (linkki)
?
(Vierailija)

Väskynä

Se voi olla joko rusina tai luumu, mitä se todennäköisemmin on. Ennen tehtiin jossainpäin Suomea Väskynäsoppaa, niin siinä oli sekahedelmiä, ja enemmäm rusinoita. Siis jouluista "sekametelisoppaa"
  Vastaa viestiin
30.11.07, 18:52   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Riinuliina
Eli, jouluna on tarjolla monenlaisia hedelmiä, tuoreita ja kuivattuja. Meillä yleensä aprikoosia, rusinoita, taateleita jne. Miten te väskynät ostatte? tuoreina vai kuivattuina? Tietenkin väskynärahkaan tulee kuivattuna, mutta siis ihan vaan naposteltavaksi?

Laitan luumurahkaan yleensä valmista luumusosetta - siis sitä, mitä käytetään myös
joulutorttuihin. Isot ja mehevät luumut ovat maukkaita ja mukavan jouluisia "naposteltavia" ja vatsakin tykkää;=). Tuoreita ja kuivattuja luumuja käytetään aivan eri tapaan, joten hankin niitä tilanteen ja tarpeen mukaan. Helsingin Itäkeskuksessa on myymälä "Punnitse ja säästä", jossa myydään irtotavarana kuivattuja hedelmiä, erilaisia pähkinöitä, manteleita jne.. Suosittelen.
  Vastaa viestiin
03.12.07, 08:26   #7 (linkki)
off topic
(Vierailija)

Onko tuo väskynä vain wanhaa suomea, vai onko se murresana? Olen länsirannikkolainen ja olin aika vanha ennen kuin opin, että sellainenekin hedelmä on olemassa kuin luumu, kun meillä aina kotona käytettiin väskynä-sanaa, ja käytetään vieläkin.
  Vastaa viestiin
03.12.07, 12:09   #8 (linkki)
ugli
(Vierailija)

Luulisin, että väskynä on tosiaan länsirannikon murresana. Sieltä minäkin ja väskynäsopasta puhuttiin- minä luulin aikoinaan, että väskynät ovat rusinoita, mutta väskynäkiisseli oli kyllä sitä joulun sekahedelmäkiisseliä.
  Vastaa viestiin
03.12.07, 12:11   #9 (linkki)
off topic
(Vierailija)

Kiitos vastauksesta, ugli! Olin tosiaan varmasti teini-ikäinen, ennen kuin minulle selvisi, että luumujakin on olemassa ; ) Taisi olla kotitaloustunnilla, kun tämä oivallus iski.
  Vastaa viestiin
03.12.07, 19:20   #10 (linkki)
RiinaS
(Vierailija)

En ole koskaan edes nähnyt väskynöitä saati sitten ostanut. Saako niitä apteekista vai mistä, tarvitaanko resepti lääkäriltä?
  Vastaa viestiin

04.12.07, 07:56   #11 (linkki)
RiinaS se vissiin...
(Vierailija)

...vitsailee, tai sitten hän ei ihan oikeasti ymmärtänyt lukemaansa : ) Väskynä on siis luumulle toinen nimi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku