Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
05.12.07, 16:44   #1 (linkki)
nnb
(Vierailija)

Piimäjuusto

Olen kadottanut piimäjuuston ohjeen joten olisiko jollakin tiedossa hyvä ja helppo piimäjuuston ohje. Kiitos vastauksista.
  Vastaa viestiin
05.12.07, 17:12   #2 (linkki)
tutkiva journalisti
(Vierailija)

tarkoitatko

sellaista perinteistä hämäläistä munajuustoa, jossa maito keitetään ja juoksutetaan piimä& kanamunaseoksella ja kerätään juusto kehään tai vuokaan ja suolataan ja paistetaan ?

Jos tätä haet, teen seuraavan reseptin mukaan:
3 ltr punaista maitoa
2 dl kuohukermaa
1,5 ltr piimää - anna hapattua huoneenlämmössä esim päivän purkki avoinaisena
4 munaa

Keitä maito ja kerma kiehumispisteeseen ja sekoita joukkoon piimä + sen sekaan vatkatut munat. Sekoita seosta varovasti ja huomaat miten massa alkaa erottua eli juustoutuminen tapahtuu. Nostele varovasti puulastalla pohjasta, mutta älä sekoittele.
Kuumenna seos uudelleen kiehumispisteeseen ja anna kevyesti "pulpahtaa" mutta varo että seos ei lennä ulos kattialasta. Ei ole tarkoitus kiehuttaa yhtään enempää kuin saavuttaa kiehumispiste.
Nosta kattila sivuun, laita kansi päälle ja anna levätä 15-20minuuttia.

Ota reikäkauha ja siivilä ja kokoa juustomassaa heran joukosta ja valuta liika hera pois painemalla massaa siivilässä. Kun olet massan saanut koottua herasta, sekoita massan joukkoon yksi vatkattu kanamuna ja 100 gr voita sekä 1,5-2tl suolaa ja 0,5 tl sokeria. Maistele ja huomaa että voi antaa myös suolaisuutta.
Paista juusto parissa vuokassa että saat sopivia annoskokoja. Lämpötila 175 c C ja noin 20 minuuttia kunnes pinta hieman laidoilta ruskettuu - koko pinta ei tarvitse olla ruskettunut. Varo että pinta ei kärähdä liikaa.

Voit jättää myös osan paistamatta ja syödä tuoreena. Paistetun juuston voi mainiosti pakastaa. Sulatettaessa laita se riittävän laakeaan vatiin - heraa erottuu sulamisvaiheessa.

Tällainen on hämäläinen munajuusto. Toivottavasti maistuu!
  Vastaa viestiin
07.12.07, 17:13   #3 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

En hae tätä reseptiä, tämä toki varmaan hyvä mutta vä'hän työlås, olen nähnyt ja tehnytkin joskus sellaisen missä oli maitoa, piimää, kermaviiliä, suolaa???? en muista mitä mutta se oli helppo ja silti hyvää.
Odotan vielä jos joku auttaisi muistamatonta, en nimittäin usko alkuunkaan ettei jouluksi juustoja tehtäisi.
  Vastaa viestiin
08.12.07, 22:39   #4 (linkki)
Tiinatäti
(Vierailija)

Piimäjuusto-helpohko

Mulla olis tällainen resepti,just tänään itse tein
3 l maitoa
1 l piimää
4 munaa
1 tl suolaa

Kuumenna maito ensin kiehumispisteeseen, lisää piimä+siihen sekoitetut munat, taas kuumennus.Siirrä kattila vartiksi sivuun odottelemaan.....vuoraa sideharsolla kaukalo tai siivilä ja anna valua yön yli. Kippaa aamulla lautaselle....
  Vastaa viestiin
10.12.07, 12:54   #5 (linkki)
aloittaja
(Vierailija)

kiitos

Tämän kaltaista hain, tätä kokeilen, ostin juuri uuden puisen oikean juustomuotin.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 15:18   #6 (linkki)
tuli..
(Vierailija)

Meillä "Tiinatädin" kanssa liki sama resepti. Itse laitan lisäksi purkin kermaviiliä ja 5-6 munaa. Suolaa laitan reilummin, koska osa suolasta valuu heran mukana pois ja muutenkin tämä on sellainen herkku joka suolattomana ei pääse oikeuksiinsa. Suolan määrän maistelen. Herasta leivon sämpylöitä.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 15:20   #7 (linkki)
tuli..
(Vierailija)

Ai niin, meillä on perinteisesti käytetty punaista maitoa ja talouspiimää (tai a-piimää)
  Vastaa viestiin
10.12.07, 16:56   #8 (linkki)
tutkiva journalisti
(Vierailija)

mikä ero ?

Niin - siis Tiina-tädin resepti on sama kuin minunkin hämäläinen juustoreseptini, mutta jätätte juuston paistamatta.
Sen voi jättää paistamatta mutta säilyvyys on rajallinen ja jos pakastatte tuon tuorejuuston, se sulaessaan purkaa vielä heraa ulos ja juuri sen takia, että siinä ei ole tuota käyttämääni raakaa munaa sidosaineena ja paistaminen parantaa juuston koostumusta.
Punainen maito ja vielä kerma joukossa lisää juuston makuun täyteläisyyttä.
Piimä voi olla Talouspiimää tai rasvatonta piimää - oleellista on se, että sitä hapatetaan vielä lisää ennen käyttämistä juuston juoksuttamiseen.
  Vastaa viestiin
22.12.07, 12:41   #9 (linkki)
Euran poika
(Vierailija)

jouluksi juusto

Kyllä jouluksi kuuluu olla piimäjuustoa +paksuupiimää.Tossa kun lujin piimäjuusto ohjeita,niin kyllä näkyy olevan ,aikalailla saman laisia.Äiti opetti minulle aikoinaan saman ohjeen kuin tiinatätilläkin.Oikein hyvää joulua.
  Vastaa viestiin