Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.12.07, 22:06   #1 (linkki)
Herkku suuhun
(Vierailija)

Paahdetut mantelit

Tiedättekö miten tehdään niitä manteleita, joissa on sellainen makea kuorrutus? Ne ovat vähän kuin paahdettuja, mutta päällä on jotain sokerin tapaista ainetta. Olen ostanut niitä mm. Tallinnasta ja Helsingistä siitä Esplanadin puistosta pikku joulukojuista. Meiltä päin en ole niitä löytänyt. Haluaisin tehdä itse, mutta miten?
  Vastaa viestiin
06.12.07, 09:50   #2 (linkki)
dubiduu
(Vierailija)

Eikös se juuri sokeria ole, karamellisoitunutta. En tiedä miten tehdään, kai se sokeri sulatetaan ja manteleita siinä pyöritellään... Itse tykkään kyllä kys "herkun" tuoksusta, mutta jäävät syömättä. Mieluummin paahdettuja kastanjoita, nami! :)
  Vastaa viestiin
02.10.10, 01:06   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Paahdetut mantelit

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Herkku suuhun Näytä viesti
Tiedättekö miten tehdään niitä manteleita, joissa on sellainen makea kuorrutus? Ne ovat vähän kuin paahdettuja, mutta päällä on jotain sokerin tapaista ainetta. Olen ostanut niitä mm. Tallinnasta ja Helsingistä siitä Esplanadin puistosta pikku joulukojuista. Meiltä päin en ole niitä löytänyt. Haluaisin tehdä itse, mutta miten?
Moi. Viesti tullee "hieman" myöhässä, mutta laitanpa nyt kuitenkin. Törmäsin tähän keskusteluun etsiessäni itse paahdettujen manteleiden ohjetta.

Elv Keskiaika ry - Keskiajan ruokailusta
  Vastaa viestiin
04.10.10, 07:33   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Niissä manteleissa on tummaa ruokosokeria ja erillaisia mausteita. mm. kanelia.

Alla oleva ohje saattaa olla lähellä sitä makua, jolta Olde Hansan mantelit maistuvat. Jotenkin tuntuu ohjetta lukiessa, että vielä yksi mauste ainakin joukosta puuttuu.

KARAMELLIMANTELIT
1 dl sokeria
1/2 tl kanelia
1/2 tl hienoksi jauhettua kardemummaa
ripaus muskottia
ripaus suolaa
100 g kokonaisia kuorellisia manteleita

Sulata sokeri pannulla. Lisää mausteet seokseen ja kaada mantelit pannulle. Nostele seosta kahdella ruokalusilalla niin että jokainen manteli saa tasaisen sokerikuorrutuksen.

Kumoa manteliseos leivinpaperin päälle jäähtymään. Irrota kovettuneet karamellimantelit toisistaan, tarjoa kahvipöydässä leivonnaisten sijasta tai napostele sellaisenaan.

Lähettänyt minttu matkaopas klo 9.32

Viimeinen muokkaaja Jx; 04.10.10 08:25.
  Vastaa viestiin
04.10.10, 20:26   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Kirjoitanpa tänne reseptin mikä minulla on pecanpähkinöistä.

CINNAMON ROASTED PECANS

1 lb. pecans
1 egg white
1 tbsp. water
3/4 c. sugar
1 tbsp. cinnamon
1 tsp. salt

Preheat oven to 275 (135C) degrees. Beat egg white and water. Add pecans. Mix all other ingredients in a separate bowl. Then add pecans and dry mixture together. Spread on a cookie sheet and bake at 275 degrees for 45 minutes, turning pecans every 15 minutes.
  Vastaa viestiin