Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
10.12.07, 14:35   #1 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Pullapitkon letitys

Ajattelin tehdä joulun kahvipöytään myös rusinapullapitkoa, mutta en kuollaksenikaan muista kuinka neljällä letitetään! Olen vuosien varrella yrittänyt muutaman kerran, mutta en ole onnistunut. Kolmella menee kyllä, mutta neljän letti on minusta enempi pullapitkon näköinen :) Sen verran pääsen alkuun että kaksi pötköä laitetaan ristiin... Osaako joku neuvoa?
  Vastaa viestiin
10.12.07, 15:10   #2 (linkki)
Lettu75
(Vierailija)

http://meppu.vuodatus.net/blog/718904
Tuolta blogista löytyy yksi letitysohje. Toivottavasti siitä on apua. Mukavia leivontahetkiä.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 15:20   #3 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Kaunis kiitos! Hyvä opastus, kuvien kera, minäpä rupean viikonloppuna vääntämään :) Ja olin näemmä tuon alunkin muistanut väärin.. ilmankos en päässytkään eteenpäin :)
  Vastaa viestiin
11.12.07, 08:08   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lettu75 antama linkki ei toimi vaan ilmoitti, ettei sivua voida näyttää. Olisin ollut kiinnostunut siitä minäkin.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 08:45   #5 (linkki)
?!?
(Vierailija)

Sun "työnantaja" ei vaan päästä sinne, kyllä mulla toimii ihan hyvin.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 08:48   #6 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?!?
Sun "työnantaja" ei vaan päästä sinne, kyllä mulla toimii ihan hyvin.
No nyt se toimii siinä oli ilmeisesti jotain vikaa, kun kokeilin aiemmin.
  Vastaa viestiin
24.10.11, 21:28   #7 (linkki)
leipuri hiiva
(Vierailija)

Sen verran miesnäkökulmaa, että useimmilla netistä löytyvillä letitysohjeilla ei putkiaivoinen pysty tekemään pitkoa. Löysin kuitenkin sivulta Nokke kokkaa neljän letin letitysohjeen, jonka tajuaa siilitukkainenkin lyhyellä matikalla.
  Vastaa viestiin
24.10.11, 22:59   #8 (linkki)
tätty
(Vierailija)

Itse opin jo 10vuotiiana neljälllä letityksen, äiti opetti.
Pakko sanoa, että siitä tulee kaunis ja oikean pitkon näköinen.

Tyttären letittää komean pullan viidellä pötköllä, aivan upea.
Eräs ystäväni tekee tosi upeita pulla krannsseja, on kaunis juhla pöytään.
Voin sanoa, että neljällä letitys on aika helppoa.Tosin vaikea kirjoittamalla neuvoa. mutta
hyvä jos ohjeita löytyy netistä.Olen jo 59v. niin tässä iässä on kaikenmoista tullut opittua.
  Vastaa viestiin
25.10.11, 11:32   #9 (linkki)
aivotoimintaa itselleni
(Vierailija)

Meniskö letitysohje kirjoitettuna näin; kaksi "pötköä" ristiin, aloita oikealla ylimmäisellä sakaralla ja laita se toiseksi vasemmalle (niiden täytyy kietoutua toisiinsa) ja vasen ylimmäinen sakara toiseksi oikealle. Tästä eteenpäin taas vuorotellen oikea toiseksi vasemmalle ja vasen toiseksi oikealle. Jne...
Saakohan tästä vanha Erkkikään selvää, on ehkä parempi katsoa piirretty ohje, kuten oletkin jo tehnyt.

Kiinnostuin ihan siksi, että joku kirjoitti, että se ohje on vaikea antaa kirjoitettuna. Ainakin kokeilin, oli muuten ihan haastetta itsellekin.
  Vastaa viestiin
25.10.11, 12:15   #10 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Näytä viesti
Ajattelin tehdä joulun kahvipöytään myös rusinapullapitkoa, mutta en kuollaksenikaan muista kuinka neljällä letitetään! Olen vuosien varrella yrittänyt muutaman kerran, mutta en ole onnistunut. Kolmella menee kyllä, mutta neljän letti on minusta enempi pullapitkon näköinen :) Sen verran pääsen alkuun että kaksi pötköä laitetaan ristiin... Osaako joku neuvoa?

Joskus olen tuon osannut, nyt unohtanut, kun pullaa en leivo juuri koskaan. Muistan että tehdään kaksi pitkää "nauhaa" ja laitetaan niistä neljä "nauhaa"..... ja aletaan letittää. Uskon osaavani jos joskus yritän pullaa leipoa...
  Vastaa viestiin

25.10.11, 14:33   #11 (linkki)
Aqualung
(Vierailija)

Terveellisintä ja maukkainta on leipoa pullataikina hapanjuureen spelttijauhoista.
  Vastaa viestiin