Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
11.12.07, 16:05   #1 (linkki)
siiliemo
(Vierailija)

Joulutortuista

Asun ulkomailla ja haluaisin tehdä joulutorttuja. Mitä taikinaa siihen käytetään (puff pastry, shortcrust vai jotain muuta?)? Entä miten voisin tehdä täytteen kun täällä ei ole luumuhilloa myynnissä? Kuivattuja luumuja luulisin löytyvän. Kiitos neuvoista jo etukäteen!
  Vastaa viestiin
11.12.07, 20:16   #2 (linkki)
matami-mimmi
(Vierailija)

Vaikka täällä saa luumuhilloa, niin keitän sen kuivatuista luumuista silti aina itse, tulee paljon paremman makuista.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 20:28   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Finfoodin sivuilta löytyy monta erilaista torttutaikinaa, joista voit valita sopivimman -
ww.finfood.fi - leivonta - voitaikinat. Itse pidän eniten rahkavoitakinasta, mutta saattaa olla, että Sinulla ei ole mahdollisuutta hankkia rahkaa.

Täyte valmistuu helposti kuivatuista luumuista. Keitä niitä pienessä vesimäärässä ja lisää tarvittaessa hieman sokeria. Keitä kunnes luumut ovat aivan pehmeitä ja soseutuvat lusikalla sekoittaen.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 22:32   #4 (linkki)
ca elli
(Vierailija)

en tieda missapain maailmaa siiliemo vaikuttaa, mutta vastaus Californian suunnasta.

Meilla kaupan pakastekaapista loytyy Pepperidge Farms'n Puff Pastry Sheets, josta tulee ihan kelpoja torttuja.

Luumusosetta/hilloa loysin viime joulun alla kaupasta leivontatarvikkeiden lahettyvilta, en muista kenen valmistamaa kun nyt en ole torttuja tehnyt ja omatekoinen on kuitenkin parempaa tassa tapauksessa.

Tietysti voitaikinan (sekoitettu/kaaviloitu) voi tehda itsekin, viehan se vahan enemman aikaa kuin valmiin taikina kauliminen, mutta ei ole mahdotonta (jos mina sen teen niin...).

Ja matami-mimmin tavoin olen keittanyt itse luumuista hilloa. Hilloon olen joskus laittanut mukaan hieman mausteita, kanelia, inkivaaria ja neilikkaa, mutta ihan perushillo on omastamielestani maistunut joulutortuissa parhaalta.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 23:39   #5 (linkki)
torttutäti
(Vierailija)

Vanha ja helppo ohje taikinalle:
3 dl paksua kermaa
6 ½ dl hienoja vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
250g margariinia/voita
=> vatkaa kerma löysäksi vaahdoksi, lisätään pehmennyt rasva mukaan sekä muut aineet. Koveta taikina. Paistetaan 225 astetta.

Täyte onnistu kovin helposti monestakin kuivastusta hedelmästä, mutta jos luumuista pidät niin kuivattuja kattilan pohjalle sekä vettä niin että peittää luumut. Mausta ihan millä tykkäät, koska siitä tekijä tunnistetaan (minä käytän vaniljasokeria ja konjakkia).Anna muhia hiljaisella tulella ja muussaa lopuksi.

Jos omistat leivosmuotteja kannattaa kokeilla kaulittuun taikinaan painella niistä kuin pipareita ja koristella pienellä nökäreellä luumuhilloa.Sekin maistuu!

Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku