Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
17.12.07, 21:03   #1 (linkki)
MeMi
(Vierailija)

Mäti

Saan ystävältäni muikunmäti jouluksi - miten "valmistan" / tarjoilen sen ?
Mäti on ollut pakastimessa - siis saan sen jäisenä.
En ole koskaan edes maistanut tuotetta.
Vinkkejä vastaan kiitollisuudella :)
  Vastaa viestiin
18.12.07, 00:05   #2 (linkki)
neuvo
(Vierailija)

Tarjoile mäti alkupalana, oletan sen olevan suolattua eli syötävää sellaisenaan. Mädin kaverina tarjoa silputtua punasipulia, semtanaa, jonka maustat mm. mustapippurilla ja paahdettuja paahtoleipäkolmioita, nam :)
  Vastaa viestiin
18.12.07, 07:23   #3 (linkki)
Mäti on hyvää
(Vierailija)

Toivottavasti ei ole laittanut mätiin valmiiksi suolaa. Parasta mäti on pakastaa sellaisenaan. Mutta jos siinä on suolaa, lisää mätiin sipulisilppu ja sekoita, todella hyvää ruisleivällä. Muistathan sitten sen asian, että mätiä ei missään nimessä saa pakastaa uudelleen jos se on sulannut, eikä se myöskään kestä jääkaapissa kuin korkeintaan pari päivää.
  Vastaa viestiin
18.12.07, 07:52   #4 (linkki)
saaristolainen
(Vierailija)

Mäti on todella hyvää

Laita mäti jääkaappiin sulamaan edellisenä päivänä ja kun se on sulanut laita se valumaan kahvin suodatinpussiin (pussi vaikka suureen lasiin niin ,ettei se osu pohjaan). Pakastetusta mädistä irtoaa aina vähän vettä
Suolaa ja pippuria valutetun mädin joukkoon. Tarjoiltaessa mätiä lisätään smetanaa ja punasipulisilppua viereen tai toinen vaihtoehto on sekoittaa sipulisilppu tai sipulisilppu ja smetana (creme fraiche, kermavaahto, kermaviili tms) mädin sekaan ja sitä seosta ruisleivän tai paahtoleivän päälle. Aivan tulee vesi kielelle tätä kirjoittaessa :)
  Vastaa viestiin
18.12.07, 07:55   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Edellisten lisäksi myös kananmuna silputtuna seassa maistuu hyvältä.
  Vastaa viestiin
18.12.07, 08:29   #6 (linkki)
tuli..
(Vierailija)

Itse ajattelin tehdä blinejä, päälle voisulaa, smetanaa, mätiä, mustapippuria ja tilliä.

Mädin kanssa käy hyvin tumma saaristolaisleipä (meillä käytetään myös joskus Maalahden limppua, on hyvää, saa ainakin Prismasta). Jouluisia, nättejä alkupalaleipiä saat esim. piparimuotilla muotoilemalla. Päälle samat aineet kuin mitä blineillekin.

Mäti käy lisukkeineen myös kalapöytään perunan kaveriksi. Silloin kun meillä on enemmän porukkaa viettämässä joulua, niin tarjoilemme mädin + lisukkeet omista kipoistaan, koska meillä osa porukasta ei syö sipulia, joku ei pidä smetanasta, jollekin tilli jää hampaan koloon ym. näin jokainen voi rakentaa itselleen sopivan herkun.
  Vastaa viestiin
18.12.07, 11:49   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Mädin voi muuten pakastaa uudelleen, ainakin erään ammattilaisen mukaan. Se ilmenee viimevuotisesta ketjusta "mäti miten", 21.12.06. En nyt saa linkkiä aikaan.
  Vastaa viestiin
18.12.07, 13:36   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Meilä tarjoillaan mäti sellaisenaan joulun kalapöydässä alkuruokana. Erillisiin kulhoihin laitan hienoksi silputtua punasipulia ja smetanaa. Lisäksi mädin seuraksi sopii saaristolaisleipä. Toki mäti on herkkua myös blinien kera.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 04:32   #9 (linkki)
jurmo tms?
(Vierailija)

Mädin kanssa käy saaristolaisleipä, ja ihme kyllä Lidlistä saa tosi hyvää sellaista, muistaakseni Jurmon tai jotakin vastaavaa. Tuo leipä sai jossain lehden vertailussa parhaat pisteet niin piti oikein kokeilla kun hyvää saaristolaisleipää on vaikea saada välillä vaikka Lidlistä en muuten yleesä teekään ostoksia.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 13:07   #10 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asteri
Mädin voi muuten pakastaa uudelleen, ainakin erään ammattilaisen mukaan. Se ilmenee viimevuotisesta ketjusta "mäti miten", 21.12.06. En nyt saa linkkiä aikaan.
Nimenomaan, muikunmädin voi pakastaa uudelleen vaikka useampaankin kertaan -ainakin kotioloissa, ravintoloissa sitä tuskin tekevät. Minäkin olen tämän vinkin saanut islantilaiselta ravintolanpitäjältä. Ja olen sen tehnytkin ja vieläkin hengissä :)
  Vastaa viestiin
19.12.07, 13:18   #11 (linkki)
tuli..
(Vierailija)

Mädin rakenne kuulema kärsii uudelleen pakastamisesta.

Täytyykin katsoa tuota saaristolaisleipää Lidlistä, kiitos vinkistä!
  Vastaa viestiin
06.12.11, 10:40   #12 (linkki)
Pete
(Vierailija)

Mätiä ei saa pakastaa uudelleen!

Mätiä kuten muitakaan pakasteita ei saa pakastaa uudelleen! Mädin tapauksessa se voi olla hengenvaarallista! Ehkä sinulla on käynyt tsäkä, mutten suosittele kokeilemaan!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Näytä viesti
Nimenomaan, muikunmädin voi pakastaa uudelleen vaikka useampaankin kertaan -ainakin kotioloissa, ravintoloissa sitä tuskin tekevät. Minäkin olen tämän vinkin saanut islantilaiselta ravintolanpitäjältä. Ja olen sen tehnytkin ja vieläkin hengissä :)
  Vastaa viestiin
06.12.11, 11:20   #13 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Mätiä kuten muitakaan pakasteita ei saa pakastaa uudelleen! Mädin tapauksessa se voi olla hengenvaarallista! Ehkä sinulla on käynyt tsäkä, mutten suosittele kokeilemaan!

En tiedä miksi mäti tekee poikkeuksen, mutta näin tosiaan olen tehnyt vuosi toisensa jälkeen ja myös varmistanut asian muiltakin kuin tuolta islantilaiselta ravintoloitsijalta. Ja siis hengissä ja hyvissä voimissa edelleen, 4 v. edellisen viestini jälkeen. Samoin kuin kaikki jouluvieraani, joille mätiä olen tarjoillut :)
  Vastaa viestiin
06.12.11, 20:52   #14 (linkki)
mätiä joulun alla
(Vierailija)

Meillä muikunmätileipiä tehdään aatonaaton iltapalaksi; kun kinkku tai laatikot on saatu uuniin, niin istahdetaan hetki nauttimaan kätten töistä.
Itse tarjoan muikunmätiä, sipulisilppua ja smetanaa kevyesti paahdetun vaalean leivän päällä.
  Vastaa viestiin