Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.12.07, 14:00   #1 (linkki)
galluppi
(Vierailija)

G: Paras joululimppu?

Omasta mielestäsi paras valmis-limppu (tai ohje, jos ei parempaa löydy mistään valmiina)?
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:08   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Joululimppu

5 dl vettä (37 C)
50 g hiivaa
1 rkl suolaa
0,5 dl öljyä
1.5 dl siirappia
1,5 tl fenkolia
1,5 tl pomeranssinkuorta (itse en käytä fenkolia ja pomeranssia)
rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää.
9 dl ruisjauhoja
8 dl hiivaleipäjauhoja

kohotetaan

tästä tulee 2 pyöreää leipää, jotka paistetetaan kohottamisen jälkeen 200 C noin 1 h

paiston puolivälissä voidellaan siirappivesi seoksella

Voidaan paistaa myös pitkulaisessa kakkuvuoassa tai käyttää mufffinssipeltiä.

Vastaa viestiin
19.12.07, 14:29   #3 (linkki)
tarkkapirkka
(Vierailija)

Leipää ei yleensä, saati sitten joululimppua, ei paisteta MUFFINSVUOISSA! Tuo oli varmaan joku vitsi. Limput yleensä muotoillaan käsin eli ovat isohkoja, pyöreitä.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:37   #4 (linkki)
vattuli
(Vierailija)

"rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "

Mua alkaa nyt kanssa kyrpimään tuo jx:n ylimielinen ja itsekeskeinen asenne! Esim. tuo hänen yllä oleva lause. Jos joku ei rusinoista tykkää ja jättää ne silloin pois, niin kai se on silloin hänen mielestään parempaa leipää kuin rusinallinen?

Eli kun sinä jx niistä rusinoista joulusämpylöissäsi tykkäät, niin sehän on silloin paras leipä se.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:40   #5 (linkki)
tarkkapirkka
(Vierailija)

Alkueräisessä respetissä ei taatusti ole tuota huomautusta "tulee parempaa jne..." vaan se itsensä lisäämä. Kyllä jokainen itse tietää milloin tulee parempaa ja milloin ei.
Toivoton tapaus, sanon! Siirappia valtavasti, tottakait!
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:40   #6 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Tarkkapirkka ei ole itse kokeillut ja tyrmää idean suoralta kädeltä. Minä olen kokeillut tehdä tuota leipää muffinssipellillä ja voin sanoa, että onnistui hyvin. Tuli jokaiselle syöjälle ihan oma muffinssin mallinen pieni leipä.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:41   #7 (linkki)
eräs vakkarielli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vattuli
"rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "

Mua alkaa nyt kanssa kyrpimään tuo jx:n ylimielinen ja itsekeskeinen asenne! Esim. tuo hänen yllä oleva lause. Jos joku ei rusinoista tykkää ja jättää ne silloin pois, niin kai se on silloin hänen mielestään parempaa leipää kuin rusinallinen?

Eli kun sinä jx niistä rusinoista joulusämpylöissäsi tykkäät, niin sehän on silloin paras leipä se.
Et ole ainoa jota hänen asenne kypsyttää. Kuulun siihen joukkoon, jotka joskus häntä jopa puolustivat mutta ei enää näiden jankkausten ja "minä tiedän parhaiten" juttujen jälkeen.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:41   #8 (linkki)
vattuli
(Vierailija)

eli sämpylä. nyt oli kyse limpusta
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:41   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tarkkapirkka
Alkueräisessä respetissä ei taatusti ole tuota huomautusta "tulee parempaa jne..." vaan se itsensä lisäämä. Kyllä jokainen itse tietää milloin tulee parempaa ja milloin ei.
Toivoton tapaus, sanon! Siirappia valtavasti, tottakait!
Resepti ei ole oma keksimäni ja joululimput kaupassakin ovat perinteisesti makeita leipiä.
  Vastaa viestiin
19.12.07, 14:44   #10 (linkki)
vattuli
(Vierailija)

jx: mutta oma keksimä oli tämä lause: "rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "
  Vastaa viestiin
19.12.07, 15:07   #11 (linkki)
suurennuslasilla
(Vierailija)

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
19.12.07, 15:12   #12 (linkki)
vattuli
(Vierailija)

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
19.12.07, 15:15   #13 (linkki)
vattulille
(Vierailija)

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
19.12.07, 18:04   #14 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2007
Palataan alkuperäiseen aiheeseen, eikä aleta kinastelemaan kiitos.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 09:49   #15 (linkki)
galluppi
(Vierailija)

Ohhoh, kukaanko ei syö kaupan limppuja?
  Vastaa viestiin
20.12.07, 09:54   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja galluppi
Ohhoh, kukaanko ei syö kaupan limppuja?
Kaupasta ei ole saanut hyvää joululimppua sen jälkeen, kun Elannon leipomo lakkautettiin.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 10:02   #17 (linkki)
limppua kokeillut
(Vierailija)

En tiedä, että minkä nimistä on paras kaupan limppu, mutta se on sitä samaa tummaa limppua, jota myydään pääsiäisenä pääsiäislimppuna.

Kokeilin tuota Jx:n limppua ja sekin oli hyvää, tosin jätin rusinat pois, sillä en pidä rusinoista ja jos saan jotakin rusinaista syötävää (leipää, pullaa, maksalaatikkoa), poimin rusinat vaivihkaa pois annoksestani ja jätän syömättä.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 10:20   #18 (linkki)
??
(Vierailija)

Kyllä meillä päin saa kaupasta hyvää joululimppua - tosin se onkin pienleipomon tavaraa.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 10:21   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja limppua kokeillut
En tiedä, että minkä nimistä on paras kaupan limppu, mutta se on sitä samaa tummaa limppua, jota myydään pääsiäisenä pääsiäislimppuna.

Kokeilin tuota Jx:n limppua ja sekin oli hyvää, tosin jätin rusinat pois, sillä en pidä rusinoista ja jos saan jotakin rusinaista syötävää (leipää, pullaa, maksalaatikkoa), poimin rusinat vaivihkaa pois annoksestani ja jätän syömättä.
Rusinoiden lisääminen tuohon leipään ei alunperin ollut oma keksintöni vaan erään tutun, joka maistoi leipääni ilman rusinoita ja keksi näin ollen sen runsinoiden lisäämisen. Kokeilin rusinoilla ja sen jälkeen joululimpussani on ollut rusinoita. Ne jotka eivät rusinoista pidä jättävät ne pois. Voisihan ne rusinat korvata vaikka pienillä luumunpalasilla tai vaikkapa ihan pieneksi pilkotulla aprikoosilla. Jokainen voi tehdä omia variaatioitaan. Rusinoita en ole itse kyllä kokeillut korvata noilla mainitsemillani vaihtoehdoilla, mutta tämä oli vinkiksi niille, jotka eivät ole rusinoiden ystäviä.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 10:24   #20 (linkki)
Limppua kokeillut
(Vierailija)

Mikä ettei voisi lisätä vaikka luumuja, mutta mielestäni se oli hyvää ihan noinkin ja mielestäni yllättävän helppotekoista, vaikkei minulla ole suuresti leipomiskokemusta leivästä.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 10:33   #21 (linkki)
??
(Vierailija)

Minä kuulun myös heihin, jotka eivät pidä rusinoista edes pullassa tai piimäkakussa. En kyllä halua limppuuni muitakaan hedelmän palasia. Patonkiin laitan tosin oliiveja tai aurinkokuivattua tomaattia ja ne maistuvat minulle (patongin teen omana variaationa muutenkin eli käytän valkoisten vehnäjauhojen asemesta grahamjauhoja ja kaurahiutaleita).
  Vastaa viestiin
20.12.07, 12:16   #22 (linkki)
Juurekas
(Vierailija)

Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi!
  Vastaa viestiin
20.12.07, 12:29   #23 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas
Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi!
Onko se makea leipä tuo sinun hapanjuurileipäsi? Joululimppuhan on perinteisesti makeahkoa leipää.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 12:35   #24 (linkki)
Juurekas
(Vierailija)

Hapanjuuresta tehty leipä voi olla rukiinen tai vehnäinen, hapanimelä, hapan tai neutraali. Siitä voi tehdä myös pullaa. Kaikki riippuu leipurin taidoista.
  Vastaa viestiin
20.12.07, 12:55   #25 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas
Hapanjuuresta tehty leipä voi olla rukiinen tai vehnäinen, hapanimelä, hapan tai neutraali. Siitä voi tehdä myös pullaa. Kaikki riippuu leipurin taidoista.
Kiitos tiedosta. Oletko tuota pullaa kokeillut?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku