| |  | | |
19.12.07, 14:00
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | G: Paras joululimppu?
Omasta mielestäsi paras valmis-limppu (tai ohje, jos ei parempaa löydy mistään valmiina)?
| |
| | |
19.12.07, 14:08
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Joululimppu
5 dl vettä (37 C)
50 g hiivaa
1 rkl suolaa
0,5 dl öljyä
1.5 dl siirappia
1,5 tl fenkolia
1,5 tl pomeranssinkuorta (itse en käytä fenkolia ja pomeranssia)
rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää.
9 dl ruisjauhoja
8 dl hiivaleipäjauhoja
kohotetaan
tästä tulee 2 pyöreää leipää, jotka paistetetaan kohottamisen jälkeen 200 C noin 1 h
paiston puolivälissä voidellaan siirappivesi seoksella
Voidaan paistaa myös pitkulaisessa kakkuvuoassa tai käyttää mufffinssipeltiä. | |
| | |
19.12.07, 14:29
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Leipää ei yleensä, saati sitten joululimppua, ei paisteta MUFFINSVUOISSA! Tuo oli varmaan joku vitsi. Limput yleensä muotoillaan käsin eli ovat isohkoja, pyöreitä.
| |
| | |
19.12.07, 14:37
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
"rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "
Mua alkaa nyt kanssa kyrpimään tuo jx:n ylimielinen ja itsekeskeinen asenne! Esim. tuo hänen yllä oleva lause. Jos joku ei rusinoista tykkää ja jättää ne silloin pois, niin kai se on silloin hänen mielestään parempaa leipää kuin rusinallinen?
Eli kun sinä jx niistä rusinoista joulusämpylöissäsi tykkäät, niin sehän on silloin paras leipä se. | |
| | |
19.12.07, 14:40
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Alkueräisessä respetissä ei taatusti ole tuota huomautusta "tulee parempaa jne..." vaan se itsensä lisäämä. Kyllä jokainen itse tietää milloin tulee parempaa ja milloin ei.
Toivoton tapaus, sanon! Siirappia valtavasti, tottakait!
| |
| | |
19.12.07, 14:40
|
#6 (linkki)
|
|
Tarkkapirkka ei ole itse kokeillut ja tyrmää idean suoralta kädeltä. Minä olen kokeillut tehdä tuota leipää muffinssipellillä ja voin sanoa, että onnistui hyvin. Tuli jokaiselle syöjälle ihan oma muffinssin mallinen pieni leipä.
| |
| | |
19.12.07, 14:41
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja vattuli "rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "
Mua alkaa nyt kanssa kyrpimään tuo jx:n ylimielinen ja itsekeskeinen asenne! Esim. tuo hänen yllä oleva lause. Jos joku ei rusinoista tykkää ja jättää ne silloin pois, niin kai se on silloin hänen mielestään parempaa leipää kuin rusinallinen?
Eli kun sinä jx niistä rusinoista joulusämpylöissäsi tykkäät, niin sehän on silloin paras leipä se. | Et ole ainoa jota hänen asenne kypsyttää. Kuulun siihen joukkoon, jotka joskus häntä jopa puolustivat mutta ei enää näiden jankkausten ja "minä tiedän parhaiten" juttujen jälkeen.
| |
| | |
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
eli sämpylä. nyt oli kyse limpusta
| |
| | |
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja tarkkapirkka Alkueräisessä respetissä ei taatusti ole tuota huomautusta "tulee parempaa jne..." vaan se itsensä lisäämä. Kyllä jokainen itse tietää milloin tulee parempaa ja milloin ei.
Toivoton tapaus, sanon! Siirappia valtavasti, tottakait! | Resepti ei ole oma keksimäni ja joululimput kaupassakin ovat perinteisesti makeita leipiä.
| |
| | |
19.12.07, 14:44
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
jx: mutta oma keksimä oli tämä lause: "rusinoita maun mukaan (itse käytän noin 3 dl) voi myös jättää pois jos ei niistä pidä, mutta tulee parempaa jos käyttää. "
| |
| | |
19.12.07, 15:07
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
19.12.07, 15:12
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
19.12.07, 15:15
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
19.12.07, 18:04
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2007
|
Palataan alkuperäiseen aiheeseen, eikä aleta kinastelemaan kiitos.
| |
| | |
20.12.07, 09:49
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ohhoh, kukaanko ei syö kaupan limppuja?
| |
| | |
20.12.07, 09:54
|
#16 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja galluppi Ohhoh, kukaanko ei syö kaupan limppuja? | Kaupasta ei ole saanut hyvää joululimppua sen jälkeen, kun Elannon leipomo lakkautettiin.
| |
| | |
20.12.07, 10:02
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
En tiedä, että minkä nimistä on paras kaupan limppu, mutta se on sitä samaa tummaa limppua, jota myydään pääsiäisenä pääsiäislimppuna.
Kokeilin tuota Jx:n limppua ja sekin oli hyvää, tosin jätin rusinat pois, sillä en pidä rusinoista ja jos saan jotakin rusinaista syötävää (leipää, pullaa, maksalaatikkoa), poimin rusinat vaivihkaa pois annoksestani ja jätän syömättä.
| |
| | |
20.12.07, 10:20
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä meillä päin saa kaupasta hyvää joululimppua - tosin se onkin pienleipomon tavaraa.
| |
| | |
20.12.07, 10:21
|
#19 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja limppua kokeillut En tiedä, että minkä nimistä on paras kaupan limppu, mutta se on sitä samaa tummaa limppua, jota myydään pääsiäisenä pääsiäislimppuna.
Kokeilin tuota Jx:n limppua ja sekin oli hyvää, tosin jätin rusinat pois, sillä en pidä rusinoista ja jos saan jotakin rusinaista syötävää (leipää, pullaa, maksalaatikkoa), poimin rusinat vaivihkaa pois annoksestani ja jätän syömättä. | Rusinoiden lisääminen tuohon leipään ei alunperin ollut oma keksintöni vaan erään tutun, joka maistoi leipääni ilman rusinoita ja keksi näin ollen sen runsinoiden lisäämisen. Kokeilin rusinoilla ja sen jälkeen joululimpussani on ollut rusinoita. Ne jotka eivät rusinoista pidä jättävät ne pois. Voisihan ne rusinat korvata vaikka pienillä luumunpalasilla tai vaikkapa ihan pieneksi pilkotulla aprikoosilla. Jokainen voi tehdä omia variaatioitaan. Rusinoita en ole itse kyllä kokeillut korvata noilla mainitsemillani vaihtoehdoilla, mutta tämä oli vinkiksi niille, jotka eivät ole rusinoiden ystäviä.
| |
| | |
20.12.07, 10:24
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mikä ettei voisi lisätä vaikka luumuja, mutta mielestäni se oli hyvää ihan noinkin ja mielestäni yllättävän helppotekoista, vaikkei minulla ole suuresti leipomiskokemusta leivästä.
| |
| | |
20.12.07, 10:33
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä kuulun myös heihin, jotka eivät pidä rusinoista edes pullassa tai piimäkakussa. En kyllä halua limppuuni muitakaan hedelmän palasia. Patonkiin laitan tosin oliiveja tai aurinkokuivattua tomaattia ja ne maistuvat minulle (patongin teen omana variaationa muutenkin eli käytän valkoisten vehnäjauhojen asemesta grahamjauhoja ja kaurahiutaleita).
| |
| | |
20.12.07, 12:16
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi!
| |
| | |
20.12.07, 12:29
|
#23 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi! | Onko se makea leipä tuo sinun hapanjuurileipäsi? Joululimppuhan on perinteisesti makeahkoa leipää.
| |
| | |
20.12.07, 12:35
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hapanjuuresta tehty leipä voi olla rukiinen tai vehnäinen, hapanimelä, hapan tai neutraali. Siitä voi tehdä myös pullaa. Kaikki riippuu leipurin taidoista.
| |
| | |
20.12.07, 12:55
|
#25 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas Hapanjuuresta tehty leipä voi olla rukiinen tai vehnäinen, hapanimelä, hapan tai neutraali. Siitä voi tehdä myös pullaa. Kaikki riippuu leipurin taidoista. | Kiitos tiedosta. Oletko tuota pullaa kokeillut?
| |
| | | | |