| |  | | |
20.12.07, 13:25
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ole juurekas enkä tiedä, miten hän hapanjuurella pullaa tekee, mutta minä olen tehnyt omalla tavallani ja siitä tulee hyvää. Eli tehdään kylmään veteen tuorehiivalla löysä velli, jätetään huoneenlämpöön tai mieluummin kylmiöön (ei siis jääkaappiin) kuplimaan. Yön yli kuplittuaan juuri on valmis jatkotyöstettäväksi. Pullasta tulee todella hyvää, mutta eipä sitä tule usein noin työläällä tavalla tehtyä. Samoin teen ns. talonpojan leipää eli laitan kylmään veteen hiivan ja jätän löysän taikinan tekeytymään vuorokaudeksi ja leivon valmiiksi vasta sitten.
| |
| | |
20.12.07, 13:38
|
#27 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ?? En ole juurekas enkä tiedä, miten hän hapanjuurella pullaa tekee, mutta minä olen tehnyt omalla tavallani ja siitä tulee hyvää. Eli tehdään kylmään veteen tuorehiivalla löysä velli, jätetään huoneenlämpöön tai mieluummin kylmiöön (ei siis jääkaappiin) kuplimaan. Yön yli kuplittuaan juuri on valmis jatkotyöstettäväksi. Pullasta tulee todella hyvää, mutta eipä sitä tule usein noin työläällä tavalla tehtyä. Samoin teen ns. talonpojan leipää eli laitan kylmään veteen hiivan ja jätän löysän taikinan tekeytymään vuorokaudeksi ja leivon valmiiksi vasta sitten. | Onnistuuko tuo, jos käytössä on vain jääkaappi ei kylmiötä? | |
| | |
20.12.07, 13:39
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja galluppi Ohhoh, kukaanko ei syö kaupan limppuja? | Kaupasta ei ole saanut hyvää joululimppua sen jälkeen, kun Elannon leipomo lakkautettiin. | Niin... se koko Elantohan on lakkauttanut itse itsensä. Ei ole ikävä!
| |
| | |
20.12.07, 13:40
|
#29 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ?? En ole juurekas enkä tiedä, miten hän hapanjuurella pullaa tekee, mutta minä olen tehnyt omalla tavallani ja siitä tulee hyvää. Eli tehdään kylmään veteen tuorehiivalla löysä velli, jätetään huoneenlämpöön tai mieluummin kylmiöön (ei siis jääkaappiin) kuplimaan. Yön yli kuplittuaan juuri on valmis jatkotyöstettäväksi. Pullasta tulee todella hyvää, mutta eipä sitä tule usein noin työläällä tavalla tehtyä. Samoin teen ns. talonpojan leipää eli laitan kylmään veteen hiivan ja jätän löysän taikinan tekeytymään vuorokaudeksi ja leivon valmiiksi vasta sitten. | Onnistuuko tuo, jos käytössä on vain jääkaappi ei kylmiötä? | Kaasu-uunissa voisi kokeilla. Uuni tietysti kylmänä.
| |
| | |
20.12.07, 13:41
|
#30 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi! | Onko se makea leipä tuo sinun hapanjuurileipäsi? Joululimppuhan on perinteisesti makeahkoa leipää. | Ei ole asia noin. Suurin osa ihmisistä ei voi edes sietää makeata leipää. Limppua on jos jonkinlaista ja tässäkin lajissa saa jokainen itse päättää mitä syö ja ostaa.
| |
| | |
20.12.07, 13:48
|
#31 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Kestilän leipuri Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Juurekas Paras joululimppu syntyy hapanjuuresta. Nyt juuri on aika tehdä juuri ennen jouluaattoa, joten hopi-hopi! | Onko se makea leipä tuo sinun hapanjuurileipäsi? Joululimppuhan on perinteisesti makeahkoa leipää. | Ei ole asia noin. Suurin osa ihmisistä ei voi edes sietää makeata leipää. Limppua on jos jonkinlaista ja tässäkin lajissa saa jokainen itse päättää mitä syö ja ostaa. | Limppuja on monenlaisia, mutta joululimppu nimellä myytävä ja tehtävä limppu on aina makeaa leipää. Jokainen syö joulunakin sitä leipää mitä itse haluaa. | |
| | |
20.12.07, 14:03
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) |
Limppu on samaa mutta jouluna sille laitetaan myyväksi nimeksi joululimppu.
Joululimpun nimellä... näin se kuuluu sanoa...
| |
| | |
20.12.07, 14:15
|
#33 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Limpan på julbordet Limppu on samaa mutta jouluna sille laitetaan myyväksi nimeksi joululimppu.
Joululimpun nimellä... näin se kuuluu sanoa... | Sitä joululimpun nimellä myytävää leipää myydään vain jouluna ja pääsiäisenä pääsiäislimpun nimellä tms. Ei siis ole tuota leipää kaupoissa ympäri vuoden.
| |
| | |
20.12.07, 18:42
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) | Esitaikina ja hapanjuuri Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ?? En ole juurekas enkä tiedä, miten hän hapanjuurella pullaa tekee, mutta minä olen tehnyt omalla tavallani ja siitä tulee hyvää. Eli tehdään kylmään veteen tuorehiivalla löysä velli, jätetään huoneenlämpöön tai mieluummin kylmiöön (ei siis jääkaappiin) kuplimaan. Yön yli kuplittuaan juuri on valmis jatkotyöstettäväksi. Pullasta tulee todella hyvää, mutta eipä sitä tule usein noin työläällä tavalla tehtyä. Samoin teen ns. talonpojan leipää eli laitan kylmään veteen hiivan ja jätän löysän taikinan tekeytymään vuorokaudeksi ja leivon valmiiksi vasta sitten. | No tuo ei ole hapanjuuri enkä huomaa hiivan sekoittamisessa kylmään veteen mitään etuja. Sen sijaan hiivasta, jauhoista ja vedestä voi tehdä ranskalaiseen ja saksalaiseen tapaan esitaikinan, jonka annetaan nousta yön tai pahden yli kylmiössä. Esitaikinaan sekoitetaan lisää jauhoja, öljyä, vettä ja mahdollisesti mausteita. Sitten taikinan annetaan nousta uudelleen. Tällainen taikinanvalmistus antaa leivän tai pullan maulle syvyyttä ja luonnetta.
Varsinainen hapanjuuri tehdään aina ilman hiivaa. | |
| | |
21.12.07, 11:06
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä ainakin meillä pulla lievotaan hiivaan. Ja taikina on ihan eri, kun leipään.
| |
| | |
21.12.07, 11:08
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
Erikoisuus sekin että leivällä ja pullalla on sama taikina. En sovella tuota oppia.
| |
| | |
21.12.07, 18:52
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) |
ei leivällä ja pullalla ole samaa taikinaa vaikka esitaikinaa käytetäänkin.. esitaikinalla tulee hyvä ja helposti leivottava taikina. ite anna jauhon, veden ja hiivan muhia vadissa pöydällä jokusen tunnin ja siihen teen sitte taikinan.
viimeksi kun tein joululimpun niin eka siinä imellytettiin ruisjauho ja mämmimallas pari tuntia.. sitäkin kannattaa koittaa
| |
| | |
23.12.07, 14:45
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) | paras leipä joululimpuksi
mielestäni paras leipä joululimpuksi on: Oululaisen tumma kippari. On sopivan mausteinen. Ollut meillä jo kahtena jouluna joululimppuna. sopii mainiosti.
| |
| | |
23.12.07, 23:33
|
#39 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Oulun seutu
|
Juuri otin uunista joululimpun. Olen tehnyt samalla ohjeella varmaan jo kymmenkunta vuotta, kun veljen vaimo löysi sellaisen reseptin, joka on hyväksi havaittu. Yhteen isoon limppuun 2½ dl rasvatonta piimää, 2 rkl ruokaöljyä, ½ dl siirappia, 6 dl puolikarkeita vehnäjauhoja, 1 tl suolaa, 1tl pomeranssinkuorta, 1 tl anista ja 1 tl fenkolia sekä 1½ tl kuivahiivaa. Vaivataan ja kohotetaan tosi hyvin ja paistetaan 200 asteessa 25-30 min alatasolla ja herkullista tulee. Mausteiden määrä voi säädellä oman maun mukaan.
| |
| | |
27.12.08, 16:14
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) | Anopin limppu
Tänä jouluna tuli anopin limppua ikävä. Myyjäisistä ostettu oli mauton ja hiivalla reikäseksi kohotettu. Eikä ollut ulkomuotokaan omiani kummempi..
Hyviä vinkkejä on edellä ollut. Anopin limpussa on piimää, ruosjauhoja ja hiivaleipäjauhoja. Myös mausteita ja reilusti siirappia.
On vaan kokeilujen kautta kehiteltävä se "oikea" rakenne ja maku. Arvelen yön yli kypsyttämisessä olevan jujua. Tunnettuahan on, ettei hätäillen hyvää tule.
Itselleni kaikkein vaikeinta tulee olemaan puuhella. Ostin jo uunimittarin, mutta silti.
Olen näitä kaupungissa kasvatettuja. Hikistä hommaa se on, mutta se maku on ehdoton, kun puuhellassa kypsentää.
Kunhan kukaan ei ottaisi hernettä nenäänsä..
| |
| | |
28.12.08, 16:44
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämmöistä reseptiä kokeilin ja todella hyvää tuli:
http://www.maku.fi/reseptit/resepti/Perinteinen%20joululimppu/801.html
Tuon reseptin erikoisuutena on ruisvellin imellyttäminen yön yli. Siirappia taikinaan tulee melko vähän, jolloin leivistä ei tule ylettömän makeita. Aniksen tilalle laitoin pomeranssinkuorta. | |
| | | | |