Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.12.07, 00:28   #1 (linkki)
tiukku
(Vierailija)

Haudekattilassa oranssihtava riisipuuro...?

Siis apua! Mitä teen väärin, kun haudekattilassa tulee aina vähän oranssin/ruskehtavan väristä riisipuuroa? Onkohan alakattilassa liian vähän vettä (3l:n kattila, vettä 7dl) vai missä vika???
  Vastaa viestiin
24.12.07, 10:52   #2 (linkki)
Ainakin minulla
(Vierailija)

tulee Hyla-maidosta tuollaista ja kyllä jos uunipuurokin on yön yli leivinuunissa, niin ruskistuuhan se. Ei se mitään haittaa.
  Vastaa viestiin
23.03.08, 18:30   #3 (linkki)
N30
(Vierailija)

maitojauhe

Hei, minä olen tehnyt maitojauhe-maidosta haudekattilassa parit kerrat riisipuuroa, ja oranssia siitäkin tuli :). En tiedä, miksi. Väri oli kyllä melkoisen erikoinen... Ihan tavalliselta se kuitenkin maistui. Mikä lienee kemiallinen reaktio kyseessä.
  Vastaa viestiin
13.11.08, 10:35   #4 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Tehkää punaisesta kunnon maidosta niin tulee valkoista ja hyvää. Eihän nyt maitojauheesta tehtyä syö Erkkikään.
  Vastaa viestiin
12.12.11, 22:01   #5 (linkki)
Riisipuikko
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa O Näytä viesti
Tehkää punaisesta kunnon maidosta niin tulee valkoista ja hyvää. Eihän nyt maitojauheesta tehtyä syö Erkkikään.
Sillä maidon värillä ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa,meinaa ihan ehdalla punasella maidolla tänään puuroa keitettiin ja tuo orahtava väri siihen saatiin silloinkin haudekattilassa.
Mielenkiintoinen reaktio kieltämättä :)
  Vastaa viestiin
13.12.11, 19:55   #6 (linkki)
huono kattila, hyvä ruoka
(Vierailija)

En tajua mista te puhutte? Omassa haudutuskattilassani tulee ihan valkoista riisipuuroa.
Kattila on vanha eikä kovin käytännöllinen mutta hyvää ruokaa se hauduttaa. Se on varmaan jonkun miehen keksimä malli:)
Jos siinä hauduttaa kauan, täytyy välillä lisätä vettä. Päällimmäistä kattilaa on todella vaikea nostaa pois. Siinä ei nimittäin ole mitään sankaa tai korvaa, miksikä sitä nyt nimittäisi. On kaksi kattilaa päällekäin ja niiden reunat ovat samalla tasolla. Kun patakintailla sitä yrittää nostaa, siinä meinaa polttaa näppinsä ja siitä päällimmäisestä ei tahdo saada kunnon otetta. Vaarallinen astia.
Vai olisko mun älykkyysosamäärässäni jotain puutetta? No mene ja tiedä mutta oikean väristä safkaa kattila valmistaa, siitä ei päästä mihinkään.
  Vastaa viestiin
16.12.11, 17:04   #7 (linkki)
muorinmörkö
(Vierailija)

Maitosokeri siinä vain karamellisoituu.
  Vastaa viestiin
16.12.11, 17:11   #8 (linkki)
Juuri näin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja muorinmörkö Näytä viesti
Maitosokeri siinä vain karamellisoituu.
Näin siinä juuri käy. Pohjanmaalla kun tehdään juhannusheraa niin tarpeeksi kun sitä keitetään väri muuttuu punertavaksi.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 12:58   #9 (linkki)
(Vierailija)

Taas on riisipuuro levyllä ja kohta kypsää. Ja taas "tappelin" keittovälineen" kanssa kun vettä piti lisätä välillä vaikka haudutin pienellä lämmöllä.
Aivan on valkoista niin kuin pitääkin ja hyvää.
Mutta toi saa....n kattila.
Minkälaisia kattiloita teillä muilla on haudustuskattilat? Onko niissä joku torvi, mistä vettä lisätään välillä vai miten se tapahtuu?
  Vastaa viestiin
23.12.11, 18:39   #10 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Käytän haudutuskattilaa, eikä minulta ole koskaan vesi loppunut alakattilasta.
Kattila tosin ei ole alkuperäinen, mutta mielestäni alkuperäisen kanssa aika tarkkaan saman kokoinen.

Laitan vettä sen verran, että sisäkattila mahtuu juuri ja juuri päälle - ei sentään kellu vedessä:)
Hauduttelen joskus puuroa pitkäänkin, enkä ikinä ole tarvinnut vettä lisätä.

Laitatko ehkä liian vähän vettä vai miten se pääsee loppumaan - en todella ymmärrä.
Jos vesi kiehuu kovin kovaa, se höyrystyy ja poistuu paineella alakattilasta - ehkä tässä syy.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 21:31   #11 (linkki)
(Vierailija)

Mulla oli levy kolmosella. Olis varmaan kakkonen riittänyt, vai kuinka?
  Vastaa viestiin
25.12.11, 11:02   #12 (linkki)
höyrykattila
(Vierailija)

Minulla on höyrykattilaan kuuluva haudutusosa, siihen on helppo lisätä vettä tarpeen vaatiessa, koska siinä on kahvat joka osassa. Puuron kiehuessa voi samalla keittää vaikka perunoita, ei tarvi montaa kattilaa, hyvä vehje.:) Joskus olen jossain törmännyt haudutuskattilaan, jossa alaosa ei lähde ollenkaan irti, vaan vesi kaadetaan minimaalisen pienestä reiästä, todella hankalaa, itselle en huolisi.
  Vastaa viestiin
25.12.11, 13:17   #13 (linkki)
juuri ja juuri kiehuu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huono kattila, hyvä ruoka Näytä viesti
Mulla oli levy kolmosella. Olis varmaan kakkonen riittänyt, vai kuinka?
Jos sinulla on kutonen suurin numero, niin oli ehdottomasti liian isolla. Jos taas kaksitoista on suurin numero kytkimessä, niin se olisi suht oikea se kolmonen.
  Vastaa viestiin