| |  | | |
11.11.08, 13:44
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Valmista sosetta laatikoiden tekoon
Löytyykö kaupan kylmälaareista valmista sosetta, joista voisi tehdä esim. lanttulaatikon ja porkkanalaatikon? Onko kenellään ohjetta näillä laatikoille heittää? Ajattelin ensimmäistä kertaa itse nämä tehdä ja mukavuudenhaluisena (?) kiinnostaisi tietää onko valmiita soseita tähän tarkoitukseen... Perunalaatikon ohjeenkin ottaisin kiitollisena vastaan. Maksalaatikon ostan valmiina, kun siitä ei niin edes tykätä. Voinko tehdä nuo laatikot ja valmiiksi pakasteeseen ja sitten jouluna vasta tarjolle? En haluaisi jättää kaikkea ns. hössötystä (esim. siivous/koristelut, lahjat, jouluruoat) joulun alle, haluan silloin myös rauhoittua!
| |
| | |
11.11.08, 13:53
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Perunalaatikon tekoon tarkoitettua sosetta en ole nähnyt, mutta muita kylläkin. En ole kokeillut sillä teen laatikot alusta pitäen itse. En tähän nyt laita perunalaatikon ohjetta, kun se kuitenkin teilataan sillä en tee sitä hämäläiseen tyyliin hellalla seisottaen vaan makeutan siirapilla.
| |
| | |
11.11.08, 14:10
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Älä sure, Jx, minäkin makeutan imelletyn perunalaatikon siirapilla...
Ap:lle kysymys: Miksi ylipäätään ostat maksalaatikkoa jouluksi, jos siitä ei edes tykätä. Tee vain niitä ruokia, joista pidätte. Valmiista soseista saa kuulemma ihan yhtä hyviä laatikoita, itse en ole kokeillut. Perunsasosetta tuskin saa, koska se kärsii pakastamisesta. Perunalaatikko sitäpaitsi tehdään kuumista perunoista.
| |
| | |
11.11.08, 14:16
|
#4 (linkki)
|
|
Ap ei sitä maksalaatikkoa ole pakko olla joulupöydässä, jos siitä ei kukaan tykkää. Meidän joulupöytään se maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut sillä se on jo yksistään täyttävää ruokaa, jonka lisukkeeksi tarvitaan vain puolukkasurvosta ei kinkkua eikä muita laatikoita.
| |
| | |
11.11.08, 14:18
|
#5 (linkki)
|
|
http://ruokala.iltasanomat.fi/Public/Reseptit?func=tulosta&id=4096&rec_title_part=&recp a_id=&user_rec=&orderby=
Tuossa linkissä Hans Välimäen joululaatikkojen ohjeet.
| |
| | |
11.11.08, 14:21
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei sitä maksalaatikkoa ole pakko laittaa joulupöytään, jos ette siitä tykkää.
| |
| | |
11.11.08, 14:26
|
#7 (linkki)
|
|
Jotkut syövät lihatonta makaronilaatikkoa jouluna, mutta sitäkään ei tarvitse valmistaa, jos ei halua. Tuokaan laatikko ei kuuli meidän jouluperinteisiimme. Meillä tähän mennessä jouluna tarjottu laatikoista vain lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikkoa. Itse valmistan yleenä nuo kaksi ensimmäistä aaton joulupöytään ja kun en itse porkkanalaatikkoa syö valmistaa sen äitini sillä en osaa tehdä niin vähää että se riittäisi kerta syönnille.
| |
| | |
11.11.08, 14:27
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitään mistä ei pidä ei ole pakko tarjota jouluna eikä muulloinkaan. Oisit vielä maininnut tuon maksalaatikon kertaalleen. johan ulkoelli siitä kirjoitti.
| |
| | |
11.11.08, 15:16
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juu ei ole maksalaatikkoa pakko ostaa, ei mua kukaan pakota. :) Kuitenkin sitä pieni laatikko ostetaan, kun joulupöydässä on muitakin kuin vain me, jotka ei siitä niiin paljon tykätä. Pientä määrää en viitsi alkaa valmistamaan itse. Ja toki laitan itsekin lautaselleni pienen nokon tuota maksalaatikkoa, mutta tuplaten sitten noita muita laatikoita. Kelpaisiko tämä selvitykseksi sille, että aion ostaa maksalaatikkoa.
Kiitos vastaajille, aionpa noita valmiita soseita silmäillä ja katson Välimäen sivuilta ohjeita. :)
Inspiroivaa joulun odotusta!
| |
| | |
11.11.08, 15:17
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
on myös olemassa eli ainakin Oolannin perunasoseaineksia on pakasteena. Nyt näin jo sellaistakin porkkana- ja lanttusosetta, joka oli ikään kuin paistovalmista - ei tarvinnut sekoitellakaan mitään siihen lisää, sen kun laittaa uunivuokaan ja uuniin.
Noista soseista tulee ihan hyviä - olen kokeillut.
Niin ja ei sitä maksalaatikkoa kannata edes ostaa, jos ei siitä tykkää ;)))))
| |
| | |
11.11.08, 15:18
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
ja ihan hyvin voit tehdä ne valmiiksi pakastimeen. Voit tehdä myös ns. raakalaatikoiksi ja paistaa juuri jouluksi. Eli molemmin onnistuu pakastus - valmiina kypsänä tai valmiiksi sekoitettuna raakana laatikkona.
| |
| | |
11.11.08, 15:56
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Minulle sattui varmaan kerran maanantaisatsi kun kokeilin valmista lanttusosetta. Maistelin mausteita ennen uuniin laittoa ja totesin lanttusoseen kitkeräksi ja tikkuiseksi. En ole sen jälkeen sosetta ostanut, ehkä voisi yrittää uudelleen. Jos tekisi vaikka koelaatikon ennen joulua.
| |
| | |
11.11.08, 16:00
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pirkalla on ainakin lanttu- ja luomuporkkansoseita, tässä linkki toiseen, kahta linkkiä ei näköjään saa panna samaan viestiin:
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=product&productId=6410405061577
| |
| | |
11.11.08, 16:00
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Uskoisin, että Pirkan sivuilta löytyisi myös heidän soseitaan hyväksikäyttävät laatikko-ohjeetkin!
| |
| | |
11.11.08, 16:02
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä Pirkan sivuilta porkkanalaatikon ohje:
HELPPO PORKKANALAATIKKO
(6 annosta)
Ainekset:
Helppo porkkanalaatikko
Iso reseptikuva
500 g Pirkka Luomu -porkkanasosetta
2 dl maitoa
1 dl Pirkka-vispikermaa
1/2 dl Pirkka-mannasuurimoita
1 kananmuna
1 rkl siirappia
1/4 tl suolaa
ripaus pippuria
Pinnalle:
Pirkka-korppujauhoja
voita
1. Sekoita porkkanasose, maito, kerma, mannasuurimot, muna, siirappi ja mausteet.2. Kaada seos voideltuun, pienehköön uunivuokaan. Ripottele päälle korppujauhoja ja muutama voinokare. Paista 175 asteessa noin 50 minuuttia.
Vinkki! Mausta laatikko pippurin asemasta ripauksella kanelia tai inkivääriä.
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=3104&rname=helppo_porkkanalaatikko
| |
| | |
11.11.08, 16:03
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä lanttulaatikko:
LANTTULAATIKKO SOSEESTA
(8 annosta, à 180 g)
Ainekset:
Lanttulaatikko soseesta
Iso reseptikuva
1 kg pakastettua lanttusosetta (tai 1,2 kg lanttuja)
2 dl maitoa tai kermaa
1 dl korppujauhoja
1 kananmuna
1/2 dl siirappia
1 tl suolaa
1/4 tl inkivääriä
1/4 tl valkopippuria
1/4 tl muskottia
Pinnalle:
korppujauhoja
voita
Anna lanttusoseen sulaa jääkaapissa yön yli. Kaada kulhoon maito tai kerma ja sekoita joukkoon korppujauhot. Sekoittele, kunnes korppujauhot alkavat turvota. Lisää turvonneisiin korppujauhoihin lanttusose, muna, siirappi ja muut mausteet. Kaada seos voideltuun vuokaan. Painelelusikalla soseen pintaan kuvioita. Ripottele pinnalle korppujauhoja ja muutama voinokare. Kypsennä 175-asteisessa uunissa noin 1 1/2 tuntia.
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=404&rname=lanttulaatikko__soseesta | |
| | |
11.11.08, 19:23
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joululaatikoissa menen siitä mistä aita on matalin, paitsi imellytetystä perunalaatikosta, jonka olen viime vuodet tehnyt Matti Viikarin ohjeen mukaan. Hän myös selittää, miksi laatikko ei imelly ja oikoo kaikenlaisia virheellisiä käsityksiä.
| |
| | |
12.11.08, 13:48
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kerran olen kokeillut laatikoita valmiista soseesta ja se kerta jää viimeiseksi. Valmis sose ei maistu yhtään niin maukkaalta kuin itsetehty ja toisekseen esim. lanttulaatikkoon laitetaan myös lanttujen keitinlientä niin mistä sen sit ottaa jos käyttää valmista sosetta. Siitä keitinliemestä tulee juuri se lanttujen maku siihen laatikkoon. Sehän on pieni vaiva kuoria ja keittää lantut ja porkkanat.
| |
| | |
12.11.08, 14:21
|
#19 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa O Kerran olen kokeillut laatikoita valmiista soseesta ja se kerta jää viimeiseksi. Valmis sose ei maistu yhtään niin maukkaalta kuin itsetehty ja toisekseen esim. lanttulaatikkoon laitetaan myös lanttujen keitinlientä niin mistä sen sit ottaa jos käyttää valmista sosetta. Siitä keitinliemestä tulee juuri se lanttujen maku siihen laatikkoon. Sehän on pieni vaiva kuoria ja keittää lantut ja porkkanat. | Minä en ole koskan laittanut lanttujen keitinlientä lanttulaatikkoon. Lantuista ja mausteista saan makua lanttulaatikkooni. Olen joitan ohjeita lukenut eikä niissä ainakaan keitinlientä laitettu.
| |
| | |
12.11.08, 14:43
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Teet ilmeisesti väärin. :(
| |
| | |
12.11.08, 19:04
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minä en ole koskan laittanut lanttujen keitinlientä lanttulaatikkoon. Lantuista ja mausteista saan makua lanttulaatikkooni. Olen joitan ohjeita lukenut eikä niissä ainakaan keitinlientä laitettu. | Itse laitan lanttujen keitinlientä, ja useissa ohjeissa tehdään samoin. Niissä, joissa ei tehdä, käytetään nesteenä kermaa, sinäkin varmaan laitat sitä, vaikka et maininnutkaan sitä valmistusaineissa. Mielestäni laatikosta tulee ikävän kuivaa, jos siinä on vain lanttusurvosta ja mausteet, sekä kananmuna, ja vielä korppujauhoja pinnalla.
Itse keitän ensin porkkanat, ja otan keitinliemen talteen, siinä liemessä keitän sitten lantut (hyvin pieneksi paloiteltuna). Ei mene makuja haaskuun. | |
| | |
13.11.08, 09:48
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
No mitä laitatte liemeksi kermaako? Kyllä siihen pitää laittaa jotain nestettä ja minä en ainakaan halua niin kermaista laatikkoa. Laitan kyllä kermaakin. Mulla on Kodin Kuvalehdestä leikattu ohje ja sillä olen tehnyt varmaan 20 vuotta. Huom! tää ohje ei poikennut kauheesti aikoinaan äitini tekemästä laatikosta. Yleensä kannattaa hyödyntää liemet joissa keitetään erilaisia ruoka-aineita. Niistä tulee se maku ruokiin.
| |
| | |
13.11.08, 09:53
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minäkin käytän lantun keitinlientä lanttulaatikon valmistuksessa. Muutenhan siitä tulee kuivaa kun siihen laitetaan korppujauhoja.
| |
| | |
13.11.08, 09:58
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Taitaa useimmissa ohjeissa olla ainakin osa nesteestä lanttujen keitinlientä. Itse teen Jaakko Kolmosen ohjeella imellettyä lanttulaatikkoa.
| |
| | |
14.10.11, 14:08
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Lanttulaatikko
Hei. Voiko joku minulle kertoa voiko panna lanttulaatikkoa pakasteeseen nyt jo jouluksi. En tiedä voiko lanttulaatikkoa pakastaa, vai tuleeko siitä vetelä kun se sitten sulaa ? Tietääkö kukaan sitä ?
Terveisin Maritta
[email moderoitu]
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 14.10.11 19:34.
| |
| | | | |