Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.10.11, 14:34   #51 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kylläkyllä Näytä viesti
Juuri niin, jokainen laittaa oman makunsa mukaan ja ruokakunnan pääluvun mukaan. Miksi kinkku on mielestäsi pakollinen? On oma olettamuksesi ja ehkä jonkun muunkin että joka kodissa on iso sika keskellä pöytää! Luulet ihan väärin. Toki kinkku on lapsiperheessä halpa ratkaisu mutta sitä joutuu sitten syömänä useana päivänä. Se ei kaikkia kiinnosta.
Lanttulaatikko on monen mieelstä tosi oudonmakuista, en ikinä tarjoaisia sitä kellekään ulkomaalaiselle juuri maun vuoksi. Joillain on näet muitakin kuin suomalaisia joulupöydässään.
Kaupunkitaloudet ovat nykyään pieniä ja vaikka tulee muutama lähisukulainen mukaan, ei kymmeniä henkilöitä sentään tule.
Miksi täällä väkisin halutaan ymmärtää väärin toisten viestejä? En ole väittänyt että kinkku on pakollinen enkä oleta että kaikilla on sika keskellä pöytää. Se nyt vaan tuntuu olevan varsinkin vanhempien ihmisten mieleen se kinkku. Meitä on yleensä kolmen perheen ihmiset koolla jouluna ja ostamme (kuten jo aikaisemmin mainitsin) kimpassa muutaman kilon kinkun ja jaamme sen eli ei sitä tarvitse syödä kovin pitkään. Muutenkin teemme niin että jokainen tekee jotain joulupöytään ettei kaikki jää yhden niskoille.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 08:52   #52 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kylläkyllä Näytä viesti
Juuri niin, jokainen laittaa oman makunsa mukaan ja ruokakunnan pääluvun mukaan. Miksi kinkku on mielestäsi pakollinen? On oma olettamuksesi ja ehkä jonkun muunkin että joka kodissa on iso sika keskellä pöytää! Luulet ihan väärin. Toki kinkku on lapsiperheessä halpa ratkaisu mutta sitä joutuu sitten syömänä useana päivänä. Se ei kaikkia kiinnosta.
Lanttulaatikko on monen mieelstä tosi oudonmakuista, en ikinä tarjoaisia sitä kellekään ulkomaalaiselle juuri maun vuoksi. Joillain on näet muitakin kuin suomalaisia joulupöydässään.
Kaupunkitaloudet ovat nykyään pieniä ja vaikka tulee muutama lähisukulainen mukaan, ei kymmeniä henkilöitä sentään tule.
Jos minulla olisi ulkomaalaisia joulupöydässä niin kyllä tarjoaisin suomalaisen perinteen mukaisesti kotona itse valmistettuja jouluruokia.

Kinkkua ei tarvitse syödä montaa päivää peräkkäin, sitä kypsää kinkkua voi hyvin pakastaa ja jatkojalostaa toisenlaisiksi kuten esim. käyttää hernekeittoon tehdä jotain muuta keittoa juuresten kanssa, pizzaan käyttää ym.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 10:15   #53 (linkki)
tuleva joulu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Miksi täällä väkisin halutaan ymmärtää väärin toisten viestejä? En ole väittänyt että kinkku on pakollinen enkä oleta että kaikilla on sika keskellä pöytää. Se nyt vaan tuntuu olevan varsinkin vanhempien ihmisten mieleen se kinkku. Meitä on yleensä kolmen perheen ihmiset koolla jouluna ja ostamme (kuten jo aikaisemmin mainitsin) kimpassa muutaman kilon kinkun ja jaamme sen eli ei sitä tarvitse syödä kovin pitkään. Muutenkin teemme niin että jokainen tekee jotain joulupöytään ettei kaikki jää yhden niskoille.
Meillä menee samalla tyylillä eli koolla vanhempani, oma perheeni ja veljeni perhe, vuorottelemme ruokien teossa ja siinä, kenen luona jouluna ollaan. Viime jouluna oltiin veljen luona, emme paistaneet kinkkua kotona lainkaan, vaan pyysin vanhemmiltani pienen palan meille ja vein veljelle mukanani pari tekemääni joululaatikkoa sekä jälkiruoan. Äiti leipoi, kun se on enemmän hänen heiniään. Tänä vuonna ollaan ehkä meillä, eli kinkku hankitaan (max 5 kg juhlakinkku) ja teen laatikot, äiti tuo varmasti pullaa ja pikkuleipiä.

Vanhempani ovat todellisia kinkunsyöjiä, ovat joinakin vuosina paistaneet joulukuussa jopa kolme kinkkua, meillä jää kinkun tähteet syömättä, ei maistu hyvältä pizzassa, ei kinkkukiusauksena eikä hernekeitossa, eli loppu jää aina syömättä.
Lapset eivät tykkää jouluruoista, en itsekään tykännyt lapsena mutta nyt maistuu, ehkä heille käy samalla tavalla.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 10:53   #54 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva joulu Näytä viesti
Meillä menee samalla tyylillä eli koolla vanhempani, oma perheeni ja veljeni perhe, vuorottelemme ruokien teossa ja siinä, kenen luona jouluna ollaan. Viime jouluna oltiin veljen luona, emme paistaneet kinkkua kotona lainkaan, vaan pyysin vanhemmiltani pienen palan meille ja vein veljelle mukanani pari tekemääni joululaatikkoa sekä jälkiruoan. Äiti leipoi, kun se on enemmän hänen heiniään. Tänä vuonna ollaan ehkä meillä, eli kinkku hankitaan (max 5 kg juhlakinkku) ja teen laatikot, äiti tuo varmasti pullaa ja pikkuleipiä.

Vanhempani ovat todellisia kinkunsyöjiä, ovat joinakin vuosina paistaneet joulukuussa jopa kolme kinkkua, meillä jää kinkun tähteet syömättä, ei maistu hyvältä pizzassa, ei kinkkukiusauksena eikä hernekeitossa, eli loppu jää aina syömättä.
Lapset eivät tykkää jouluruoista, en itsekään tykännyt lapsena mutta nyt maistuu, ehkä heille käy samalla tavalla.
Ihan kun meidän joulu, mekin vuorotellaan paikan suhteen. Tytär ja vävy paistavat kinkun, tyttären anoppi tekee laatikot, appiukko tuo lohet ja sillit, minä teen maksapasteijaa ja jälkkäriä.
  Vastaa viestiin
21.10.11, 21:42   #55 (linkki)
tuli mieleen...
(Vierailija)

Tosiaan tuosta lanttuloorasta... pistän voita siihen kolmenkilon soseutukseen,
pari munaa ja vajaan puolidesiä siirappia... ja tietty valkopippuria ja sen tl. suolaa
koska keitin liemessä onkin vain puolitoista tl. suolaa, on riittävä määrä.

Toki tuo aito kerma antaa potkua, enkä todella käytä lainkaan keitinlientä...hyvää on.
Tämä ohje taitaa olla ihan neläkymentä luvulta, äidiltä saanut.. joka olisi jo 94vuotias jos olisi
elossa. Hyvä ja pehmeän makuinen tulee tällä ohjeella, ehkä siksi, kun ei pistetä
lainkaan keitin lientä joukkoon, pistäköön ammatti kokit jos sitä jonain
pääaineena pitää, kukin tietenkin mieltymyksiensä ja taitojensa mukaan.
  Vastaa viestiin
21.10.11, 23:19   #56 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Minusta suomalaiseen jouluperinteeseen kuuluvat kinkku, joululaatikot, rosolli, sillit, piparkakut, joulutortut ym., mutta tottahan jokainen voi luoda itse omat perinteensä ruokineen ja muutenkin, jos tuntuu että aina samanlaisen kaavan mukaan tehty juhla ei tyydytä.
  Vastaa viestiin
22.10.11, 08:04   #57 (linkki)
piikkipiru
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Näytä viesti
tottahan jokainen voi luoda itse omat perinteensä ruokineen ja muutenkin, jos tuntuu että aina samanlaisen kaavan mukaan tehty juhla ei tyydytä.
Näin on!

Minulla on joulupöydässä aina samat herkut. Kinkkua jää aina syömättä, kalaa on liian montaa sorttia, joulutorttuja syödään vain muutama mutta niitä pitää tehdä pellillinen...

Hölmöä, mutta minulle nuo ruokaperinteet ovat kuitenkin niin iso osa joulua ja sen valmistelua ja minusta on mukavaa niitä noudattaa, joten en oikein osaa tavoistani luopuakaan. Omapahan on silti joulumme eikä ruoka sitä vielä kertaakaan ole pilannut.

Olisi muuten mielenkiintoista muistaa, missä vaiheessa joulun pääasia minulla muuttui lahjoista lomaan, lomasta turhan joulukrääsän hankkimiseen ja krääsästä ruokaan. Nykyään jouluateria on minusta koko pyhien kohokohta.
  Vastaa viestiin
22.10.11, 12:59   #58 (linkki)
^¨¨^
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Jos minulla olisi ulkomaalaisia joulupöydässä niin kyllä tarjoaisin suomalaisen perinteen mukaisesti kotona itse valmistettuja jouluruokia.

Kinkkua ei tarvitse syödä montaa päivää peräkkäin, sitä kypsää kinkkua voi hyvin pakastaa ja jatkojalostaa toisenlaisiksi kuten esim. käyttää hernekeittoon tehdä jotain muuta keittoa juuresten kanssa, pizzaan käyttää ym.

Suomalaiset ¨perinteiset joululaatikot ovat useimmille ulkomaalaisille aika huonoja tarjottavia. Sen sijaan erilaiset kalat ja rosolli maistuvat.
Meillä ei perinteisiä jouluruokia syödä ollenkaan, koska ne eivät kenellekään maistu. Nykyisin saa jo paljon muutakin kuin sianlihaa, perunaa, porkkanaa ja lanttua. Sitä paitsi, jos jouluruoka on todella herkkua, miksi niitä laatikoita ei sitten tehdä ympäri vuoden?
Torttuja eri täytteillä tehdään muuallakin, joten niitä en suomalaisiksi lue.
Taitaa olla niin, että osa suomalaisista kokee perinteet tärkeämpinä, eivätkä tee niitä ruokia, jotka oikeasti maistuvat paremmilta.
  Vastaa viestiin
22.10.11, 14:25   #59 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Lanttulaatikko on ainoa perinteinen laatikko jota teen jouluna ja muulloinkin. Se sopii hyvin mielestäni perinteisen lihapadan lisukkeeksi keitettyjen perunoiden lisäksi. Nuorin lapsistamme (26 vuotias) ei ole koskaan pitänyt muista kuin maksalaatikosta ja sitä ostan sitten häntä varten. Olen yhden ainoan kerran tehnyt itse maksalaatikon ja se ei maistunut oikein kenellekään.
Keitetyt perunat eivät ole koskaan kuuluneet jouluruokiini, vaikka ilmeisesti ovat ainakin ennen kuuluneet yleisesti ruokapöytään jouluna.
  Vastaa viestiin
23.10.11, 21:22   #60 (linkki)
tätty
(Vierailija)

Olen niin vanha, että jouluruuat nämä tavalliset kuulu meidän jouluun.
Itse lapsena pidin jo joulu ruuista, aikuisena aloin oikeasti niitä arvostamaan.

Onhan se kinkku vaan joulun kunkku. Toki olemme nykyään ostaneet vain
pienen kinkun, riittää hyvin muutamaksi päiväksi vaikka meitä aikas iso porukka
jouluna yhteen kokoontuu, siis aattona. Ei sitä osaa näistä perinteistä luopua.

Tietenkin lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko kuuluu jouluun, itse tehtynä ovat ihania, ei
niissä ole mitään hävettävää. Itse teen jopa maksalaatiikkoakin koska siitä kaikki pitää, kuin
porkkanalaatikostakin.Varmaan nuoret muuttelee jo perinteitä, jopa omat lapsenperheet
ei kovin harrasta näitä ruokia, eli eivät laatikoita väsäile, taitavat panostaa
erilaisiin juustoihin ja salaatteihin ja kalaruokiin. No kivahan sekin, kun pyhinä heillä käydään
syömässä.. kevyesti.
  Vastaa viestiin
30.11.11, 11:05   #61 (linkki)
makutottumuksia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maritta Näytä viesti
Hei. Voiko joku minulle kertoa voiko panna lanttulaatikkoa pakasteeseen nyt jo jouluksi. En tiedä voiko lanttulaatikkoa pakastaa, vai tuleeko siitä vetelä kun se sitten sulaa ? Tietääkö kukaan sitä ?
Terveisin Maritta
[email moderoitu]
Eräänä joulun alusaikana ajattelin päästä helpolla ja ostin Rauhanyhdistyksen joulumyyjäisistä valmispakastetut laatikot. Lanttulaatikko oli niin liemevää, että se ei meinannut pysyä lautasella.
Mielestäni muutkaan laatikot eivät olleet mieleeni. Ajattelin sen suunnan äitien osaavan ruoan laiton, koska isoissa perheissä tehdään varmaan kaikki itse, mutta ei se mennytkään ihan niin kuin kuvittelin.
Tai sitten vika oli suussani...
Voisin kuvitella, että raakapakasteena onnistuu paremmin tai sitten ei...
  Vastaa viestiin
30.11.11, 12:08   #62 (linkki)
valmissoseesta
(Vierailija)

valmiit, pakatut lanttu-ja porkkanasoseet ei oikein miellytä mutta toki uusavuttomille on helppo tapa valmistaa laatikko.
  Vastaa viestiin
30.11.11, 12:12   #63 (linkki)
nimetön
(Vierailija)

Meillä on silloin tällöin muita kuin suomalaisia vierailulla joulun aikaan. Asuvat siis Euroopassa, ja en kyllä esim. lanttulaatikkoa heille tarjoaisi, maku on aika erikoinen.
Olen laittanut muita kuin perinteisiä eli vanhoja jouluruokia eli ei kinkkua koskaan.
Jouluaattona meillä on ollut riisipuuroa jossain vaiheessa, useimmiten lounasaikaan. Haluan tarjota puuron juuri valmistuneena eli ei ennätä aamiaispöytään.
Kinkun, lannttulaatikon ja porkkanalaatikon valmistaminen jouluna perustuu meidän perinteeseen, ei kait niitä siksi tehdä että ovat jotain erikoisherkkua.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku