| |  | | |
19.11.08, 10:20
|
#26 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Niinpä, ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Minä esim. haluan kokeilla kaikenlaisia erikoisiakin mausteyhdistelmiä eikä siitä tulisi mitään, jos joka kerta pitäisi lähteä hakemaan kaupasta jotain puuttuvaa. Siksi minulla on kattava valikoima kaikenlaisia mausteita ja ne vievät tilaa. Ymmärrän hyvin, että joku haluaa oikaista piparkakkumausteen kanssa, sillä samaa kuivattua tavaraahan se on kuin erikseen laitettaessa.
| |
| | |
19.11.08, 10:22
|
#27 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Helpompi annostella mausteet erikseen piparkakkuihin.
| |
| | |
19.11.08, 10:26
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos taitoa löytyy, niin mikäänhän ei ole ongelma. En käsitä miten se nyt olisi helpompaa erikseen annostella mausteet kuin yhdestä purkista kaikki??? Kumpikin on ihan yhtä helppoa.
| |
| | |
19.11.08, 10:27
|
#29 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Helpompaa? Jos taitoa löytyy, niin mikäänhän ei ole ongelma. En käsitä miten se nyt olisi helpompaa erikseen annostella mausteet kuin yhdestä purkista kaikki??? Kumpikin on ihan yhtä helppoa. | Siksi helpompaa, että tulee oikea määrä kutakin maustetta. Leivonnassa mittaan suhteellisen tarkkaan ohjeen mukaan nuo mausteet.
| |
| | |
19.11.08, 10:29
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Saat tietysti tehdä miten itse halut, mutta ihan oikea määrä tulee toisellakin tavalla. Täytyy vaan tietää oikea määrä. Yksinkertaista! :)
| |
| | |
19.11.08, 10:34
|
#31 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Valmiit piparkakkumausteet ovat ihan hyvä tuote, jos ei muuten käytä esim. neilikkaa tai pomeranssinkuorta. Itse lisään mausteet erikseen ja yleensä tuplaan maustemäärän joulupipareihin, erityisesti neilikan, inkiväärin ja pomeranssinkuoren määrän, koska meillä pidetään mausteisista pipareista.
Liesituulettimen yläpuolella oleva hylly ei ole paras paikka säilyttää mausteita, parempi olisi kaappi tai laatikko. Esim. uusissa keittiökalusteissa on varattu yleensä yksi laatikko mausteille. Tällöin mausteet ovat valolta ja kuumalta höyryltä suojassa ja helppo nähdä koko valikoima yhdellä kertaa.
| |
| | |
19.11.08, 10:39
|
#32 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Ei se varmaan paras mahdollinen paikka ole, mutta onneksi meillä maustekierto on sen verran nopea, etten ole huomannut, että pilaantumista olisi tapahtunut. Kätevä se kuitenkin on, koska siinäkin maustepurkit näkyvät yhdellä silmäyksellä. Isommat määrät minullakin on keittiön kaapissa. katselin tuota laatikkoa keittiötä uusittaessa, mutta meille olisi tarvittu monta laatikkoa ja se olisi ollut pois muusta säilytystilasta.
| |
| | |
19.11.08, 10:41
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos tekisin piparkakkuja, mittaisin luultavasti mausteet erikseen, mutta tuossa piparitäytekakussa se olisi minusta hullun puuhaa, kun helpommalla saa valmiista purkista. Maustaa ensin varovasti ja sitten lisää sitten, ellei maku miellytä.
| |
| | |
19.11.08, 10:46
|
#34 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja bellona Jos tekisin piparkakkuja, mittaisin luultavasti mausteet erikseen, mutta tuossa piparitäytekakussa se olisi minusta hullun puuhaa, kun helpommalla saa valmiista purkista. Maustaa ensin varovasti ja sitten lisää sitten, ellei maku miellytä. | Minä olen sen verran epäilevä tuon sekoituksen suhteen, että epäilen siinä olevan mausteiden suhteet sellaiset, etteivät ehkä sopisi minun makuuni. Erään kerran mittasin jouluiseen maustekakkuun hieman liikaa neilikkaa ja mielestäni se kakku ei sitten ollut niin hyvää kuin sen olisi pitänyt olla. Tästä syystä haluan kaikki mausteeni erikseen, jotta voin itse päättä kuinka paljon mitäkin maustetta laitan.
| |
| | |
19.11.08, 11:39
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aivan niin, mutta me ei nyt tehdäkään pipareita vaan ap:lle sitä rahkatäytettä kakkuun.
| |
| | |
19.11.08, 11:41
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
... siis ehdotellaan hänelle, mikäli sattuisi miellyttämään.
| |
| | |
19.11.08, 19:21
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | Jx:lle: Älä unohda pomeranssinkuorta maustekaapistasi Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En käytä pomeranssinkuorta mihinkään. Miksi sitä kanelia pitäisi olla kahdessa erikokoisessa purkissa. Chiliä en käytä, joten se ei ole ongelma eikä ole myöskään ongelma pitää kahta erillaista kokonaista pippuria maustehyllyssä, tosin se toinen on myllyssä (mustapippuri) ja kokonaisia maustepippureita käytän keitoissa ja valmiina jauheena muissa ruuissa. Valkopippuria kokonaisena en käytä enkä rosé pippuria ollenkaan. | Vaikka kommentoiminen kommentteihisi on hedelmätöntä, niin kommentoin silti: kirjoitat käyttäväsi mieluummin piparkakkuihin kaikki mausteet erillisinä kuin jos käyttäisit valmista piparkakkumausteseosta. Miten voit tehdä piparkakkuja ilman pomeranssinkuorta? Se mainitaan yhtenä mausteena mm. Paraisten Piparkakkujen ohjeessa. Itse laitan piparkakkuihin mausteet erillisinä, ja neilikkaa vähemmän kuin ohjeessa mainitaan, koska en pidä siitä mausta niin paljon kuin esim. inkivääristä, kanelista ja pomeranssinkuoresta.
Kun kuitenkin omistat vain muutaman pippuripurkin suolapurkin lisäksi, ja muutamia piparkakkujen leivontaan käyttämiäsi mausteita, kehoitan sinua hankkimaan myös pomeranssinkuorta.
| |
| | |
20.11.08, 08:33
|
#38 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja älä unohta pomeranssinkuorta Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En käytä pomeranssinkuorta mihinkään. Miksi sitä kanelia pitäisi olla kahdessa erikokoisessa purkissa. Chiliä en käytä, joten se ei ole ongelma eikä ole myöskään ongelma pitää kahta erillaista kokonaista pippuria maustehyllyssä, tosin se toinen on myllyssä (mustapippuri) ja kokonaisia maustepippureita käytän keitoissa ja valmiina jauheena muissa ruuissa. Valkopippuria kokonaisena en käytä enkä rosé pippuria ollenkaan. | Vaikka kommentoiminen kommentteihisi on hedelmätöntä, niin kommentoin silti: kirjoitat käyttäväsi mieluummin piparkakkuihin kaikki mausteet erillisinä kuin jos käyttäisit valmista piparkakkumausteseosta. Miten voit tehdä piparkakkuja ilman pomeranssinkuorta? Se mainitaan yhtenä mausteena mm. Paraisten Piparkakkujen ohjeessa. Itse laitan piparkakkuihin mausteet erillisinä, ja neilikkaa vähemmän kuin ohjeessa mainitaan, koska en pidä siitä mausta niin paljon kuin esim. inkivääristä, kanelista ja pomeranssinkuoresta.
Kun kuitenkin omistat vain muutaman pippuripurkin suolapurkin lisäksi, ja muutamia piparkakkujen leivontaan käyttämiäsi mausteita, kehoitan sinua hankkimaan myös pomeranssinkuorta. | En tee paraisten piparkakkuja jotan miksi minun pitäisi niiden ohjeessa mainittuja mausteita käyttää? Meillä maustehyllyssä kaksi hyllyllistä mausteita, jotka riittävät meille aivan hyvin. | |
| | |
20.11.08, 08:45
|
#39 (linkki)
|
|
Tälläisellä ohjeella teen piparini. Tämä oli siis nimimerkillä älä unohda ....
IPARITAIKINA
250g margariinia
2 dl sokeria
1,5 dl siirappia (tummaa)
1,5 kanelia
1,5 tl kardemummaa
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä
Nämä kiehautetaan ja annetaan hieman jäähtyä ja sitten lisätään
2 munaa
1 tl suolaa (itse en ole sitä lisänyt juuri koskaan tai sitten vain hyppysellisen)
2 t l soodaa
9 dl vehnäjauhoja
paistetaan 200 C uunin lämmössä noin 8 minuutttia
Itse olen yleensä tehnyt taikinan hyvissä ajoin ja pakastanut sen ja sitten kun olen päättänyt milloinka olisi hyvä päivä tehdä pipareita sulattanut sen sitten. Kannattaa siis tehdä vaikka niin, että tekee taikinan edellisenä päivänä ja laittaa jääkaappiin kovettumaan onnistumisen varmistamiseksi. | |
| | |
20.11.08, 08:46
|
#40 (linkki)
|
|
Juu ja huomasin, että tuossa oli kirjoitusvirhe tuli varmaankin kopioimisen aikana. Siinä siis pitäisi lukea Piparitaikina.
| |
| | |
20.11.08, 11:25
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:41
|
#42 (linkki)
|
|
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:43
|
#43 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:47
|
#44 (linkki)
|
|
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:49
|
#45 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:52
|
#46 (linkki)
|
|
[viesti moderoitu]
| |
| | |
20.11.08, 11:53
|
#47 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luin ketjun koska etsin itsekkin vastaavaa ohjetta. V****tuttaa kun luulee löytäneensä hyvän vinkkiketjun ja siinä onkin loppujenlopuksi pelkkää jx-kinaa. Mene joskus itseesi ja mieti muitakin kirjoittajia ja lukijoita!
| |
| | |
22.11.08, 07:12
|
#48 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Lähti tuo viesti liian aikaisin. Täytekakun tilalla voisit tehdä vaikka jouluhalon. Jouluhalkoon ohjeita löytyy netistä se on ranskalainen joululeivonnainen (kääretorttu, josta pala liitetty oksaksi tortun reunaan) tämä on suklainen leivonnainen. | Nyt meni metsään, jouluhalko (ranskalainen) .. siinä ei ole piparia. Eli jos ei osaa ideoida, paras olla hiljaa.
| |
| | |
22.11.08, 07:13
|
#49 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
29.11.08, 00:49
|
#50 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Helpompaa? Jos taitoa löytyy, niin mikäänhän ei ole ongelma. En käsitä miten se nyt olisi helpompaa erikseen annostella mausteet kuin yhdestä purkista kaikki??? Kumpikin on ihan yhtä helppoa. | Siksi helpompaa, että tulee oikea määrä kutakin maustetta. Leivonnassa mittaan suhteellisen tarkkaan ohjeen mukaan nuo mausteet. |
Minä:
Jesus Christ ei valmiin piparkakkumausteen käyttäminen ja annosteleminen voi olla niin jumalattoman vaikeaa tuollaselle mestarikokille kun minunlaiseni mänttikokkikin sen osaa. :) Niistä on tosiaan helpompi tehdä kun asuu täälä Jumalan selijän takana tuppukyläs jossa on tasan kaks ruokakauppaa, eikä aina oo saatavilla edes kaikkia piparkakkumausteita. Ja sitte mulla jää niitä mausteita käyttämättä. Oon tehny toisinaan erillisistä mausteista ja toisinaan valmiista sekoituksesta, mitää eroa oo huomannu.
| |
| | | | |