| |  | | |
08.12.08, 14:37
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | hedelmäkakun säilyvyys?
Kuinka kauan sellainen englantilainen hedelmäkakku säilyy hyvänä? Onko paras säilytys folioon käärittynä ja jääkaapissa? | |
| | |
08.12.08, 14:38
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Aito englantilainen hedelmäkakku säilyy vuosia. Suomalainen ns. englantilalistyylinen säilyy muutamia viikkoja syömäkelpoisena.
| |
| | |
08.12.08, 14:40
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mistä olet kuullut, että se nyt vuosia säilyisi?? En oikein jaksa uskoa tuota.
| |
| | |
08.12.08, 14:44
|
#4 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja tokkopa noin on?? Mistä olet kuullut, että se nyt vuosia säilyisi?? En oikein jaksa uskoa tuota. | Kyllä se oikea aito säilyy vuosia. Sitä muuten käytetään kuulemma, kun tehdään hääkakkua ja palanen säästetään tulevan lapsen ristiäisiin. Tämä, jota Suomessa tehdään ja jossa on noin 50 % vähemmän hedelmiä ja jota vain tunti uunissa paistetaan ei säily kuin muutamia viikkoja.
| |
| | |
08.12.08, 14:50
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kerro perustelut tai lähde, en usko vieläkään. Jos palanen säästetään tulevan lapsen ristiäisiin (Englannissahan lapsi voi olla jo aika isokin ennen kuin ristiäiset on), joten tuskin se kakun palanen on syötäväksi tarkoitettu, luulisin että on lähinnä symbolinen juttu.
| |
| | |
08.12.08, 14:53
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | VIina tappaa pöpöt
No eikös ne liota joulukakkunsa viinassa?
| |
| | |
08.12.08, 14:54
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
En silti usko, että kakku säilyy vuosikausia. Minulle ei riitä uskottavuudeksi se, että joku sanoo, että kyllä se vaan säilyy.
| |
| | |
08.12.08, 14:59
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2008
|
Ei taida googlesta löytyä...???
| |
| | |
08.12.08, 20:29
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämän mukaan säilyy vuoden, ja silloinhan se hääkakkukin käy vielä ristiäisiin.
http://baking-decorating-cakes.suite101.com/article.cfm/storing_and_slicing_a_christmas_cake
| |
| | |
08.12.08, 22:10
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mutta ei saily ristiaisiin asti Englannissa. :) Kuten tuolla sanottiin, lapsi voi olla jo aika vanha kun ristiaisia vietetaan. Itse olen ollut ristiaisissa, jossa vanhin lapsi oli jo kouluikainen!
| |
| | |
09.12.08, 07:36
|
#11 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja hedelmakakku Mutta ei saily ristiaisiin asti Englannissa. :) Kuten tuolla sanottiin, lapsi voi olla jo aika vanha kun ristiaisia vietetaan. Itse olen ollut ristiaisissa, jossa vanhin lapsi oli jo kouluikainen! | Ei sitä sentään kaikkien tulevien lapsien ristiäisiin säilytetä vaan sen ensimmäisen.
| |
| | |
09.12.08, 10:13
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin, se vanhin kastettava lapsi oli jo kouluikainen. Taalla kun on tapana kastaa useampi lapsi kerralla, ei saman perheen jasenia (valttamatta).
| |
| | |
09.12.08, 10:26
|
#13 (linkki)
|
|
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20061123050313AAMr2XT
Linkistä löytyy erillaisia vastauksia tuon kakun säilytyksestä ja säilyvyydestä.
| |
| | |
09.12.08, 13:14
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kylla se on perinne syoda kakun ylin osa ristiaisissa. Ennen vauvat kastettiin kylla nopeasti, koska lapsikuolleisuus oli yleista. Nykyisin lapset kastetaan aika isoina 6-12kk eika ole mitenkaan harvinaista, etta lapsi olisi jo 2- tai 3-vuotias. Kyselin kakkuja puoliammattimaisesti tekevalta ystavaltani sailyvyydesta ja ja sanoi, etta sailyy noin vuoden, mutta parhaimmillaan noin 1-3 kuukautta leipomisesta.
| |
| | |
09.12.08, 13:43
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oikeaa tietoa on mukava saada. Suomalaislapset yleensä kastetaan kuukauden parin ikäisinä.
| |
| | |
09.12.08, 13:48
|
#16 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos angloelli! Oikeaa tietoa on mukava saada. Suomalaislapset yleensä kastetaan kuukauden parin ikäisinä. | Minunko tietoni ei ollut oikeaa vaikka lähes yksi yhteen angloellin tietojen kanssa. Siis tuota kakun säilyvyyttä tarkoitin.
| |
| | |
09.12.08, 13:49
|
#17 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos angloelli! Oikeaa tietoa on mukava saada. Suomalaislapset yleensä kastetaan kuukauden parin ikäisinä. | Niin ja muista juottaa sitä kakkua aina silloin tällöin näin varmistat sen säilyvyyden. Juottamiseen kelpaa vaikka se sama brandy tai konjakki jota laitat kakkuun leivonta vaiheessa.
| |
| | |
09.12.08, 14:17
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
ei nyt ihan yksi yhteen. Sinä väitit, että kakku säilyy vuosia - tarkoittaa siis useita vuosia. Angloelli sanoi, että noin vuoden, mutta parhaimmillaan 1-3 kuukautta.
Miksi minun pitäisi juottaa jotain kakkua? En minä sitä ole tekemässä. Minusta on vain mukava saada uutta tietoa - ja nimenomaan oikeaa tietoa. Sekin oli jännä tieto angloellin viestissä, että Englannissa lapset saatetaan kastaa vasta kolmenkin vuoden ikäisenä.
| |
| | |
09.12.08, 14:58
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä näin:
"Jos palanen säästetään tulevan lapsen ristiäisiin (Englannissahan lapsi voi olla jo aika isokin ennen kuin ristiäiset on), joten tuskin se kakun palanen on syötäväksi tarkoitettu, luulisin että on lähinnä symbolinen juttu."
Tokkopa kukaan sitä kakkua enää syö, jos lapsi kastetaan vaikkapa 3-vuotiaana. Kakkuhan ei vuotta pidempään säily. Kyse on perinteestä, mutta ei se tarkoita että sitä kakkua todellakin syödään. Säästää se voidaan, mutta ei muuta.
| |
| | |
09.12.08, 14:59
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
"Mutta ei saily ristiaisiin asti Englannissa. :) Kuten tuolla sanottiin, lapsi voi olla jo aika vanha kun ristiaisia vietetaan. Itse olen ollut ristiaisissa, jossa vanhin lapsi oli jo kouluikainen!"
| |
| | |
09.12.08, 15:01
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis onko Englannissa tapana, että hääkakku on hedelmäkakkua?? Kaikissa näkemissäni tv-ohjelmissa (tiedän, etteivät ne ole todellista elämää, mutta en ole koskaan ollut englantilaisissa häissä) hääkakut ovat olleet ihan "tavallisia" kermakakkuja.
| |
| | |
09.12.08, 15:02
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos angloelli! Oikeaa tietoa on mukava saada. Suomalaislapset yleensä kastetaan kuukauden parin ikäisinä. | Minunko tietoni ei ollut oikeaa vaikka lähes yksi yhteen angloellin tietojen kanssa. Siis tuota kakun säilyvyyttä tarkoitin. | Onko sinusta yks yhteen vuosi tai vuosia?
| |
| | |
09.12.08, 15:05
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
En tiedä, mitä kakun sisällä on (todennaköisesti mitä kukakin haluaa, mansikkahilloa ja muuta sörsseliä vaikka), mutta kuorrute on sellaista ällömakeaa icing.
| |
| | |
09.12.08, 15:05
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
siis ei ole kermakakkua. se kuorrute kai auttaa siihen kakun säilymiseen.
| |
| | |
09.12.08, 15:12
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitoksia "kermakakulle" selvityksestä!
| |
| | | | |