Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.04.10, 13:01   #1 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Teetkö vapuksi munkkeja ja simaa?

Itse olen tehnyt vapuksi aina munkkeja ja joskus tulee tehtyä muulloinkin niitä. Ensimmäisen simaerän tein tänä vuonna jo pääsiäiseksi tyttäremme pyynnöstä.
  Vastaa viestiin
20.04.10, 10:44   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
Munkit kelpaavat ostettuinakin, kun en ole mikään jauhopeukalo. Mieluiten tietysti ne saavat olla mahdollisimman tuoreita.

Siman suhteen sen sijaan täytyy todeta, että mainos pitää paikkansa: oikeaa simaa ei saa kaupasta, se täytyy tehdä itse. Teen fariinisokeripussin kyljessä olevalla ohjeella, puoli annosta (neljä litraa), kun juojia on vain kaksi.
  Vastaa viestiin
20.04.10, 11:39   #3 (linkki)

Mina ostan munkit leipomosta, mutta siman teen itse. Tana vuonna olen lupautunut tekemaan siman suomalaisporukkamme vappukesteihin. Tilaus on noin 20 litraa.
  Vastaa viestiin
20.04.10, 11:40   #4 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

Rekisteröitynyt: 10/2006
Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
Munkkeja aion tehdä itse, mutta sima on vielä harkinnassa.
  Vastaa viestiin
20.04.10, 13:06   #5 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Meillä ei sima tee kauppaansa, enkä tiedä tuleeko munkkejakaan tehtyä/ostettua. Enemmänkin suolaista puolta laitetaan, vaikkei vappu mitenkään kovin juhlalta tunnu
  Vastaa viestiin
20.04.10, 14:25   #6 (linkki)

Sijainti: Espoo
munkkeja tehdaan

Simaa tein takavuosina mieheni "kotisimanostalgian" vuoksi, mutta nyt teen vain munkkeja - siis oikein pullataikinasta, rinkilöiksi leivottuna ja sokeroituna.
Teen ison taikinan ja pakastan osan. Munkit ovat parhaita tuoreena ja siksi pakastan ne paiston jälkeen ilman sokeria ja sokeroin sitten kun ovat sulaneet.
Simanteon lopetin kun monena syksynä kippasin vappusimoja kylmäkellarista roskiin - kun siis siirsin sinne mehuja ja hilloja. Eli simaa ei kumminkaan kulunut tuotannon mukaisesti!
  Vastaa viestiin
21.04.10, 11:37   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kotisimaa ja munkkeja teen lapselle kuten jokainen vappu on ollut tapana tehdä. Meidän sima on tummaa simaa, jonka teen pelkästä fariinisokerista.
  Vastaa viestiin
22.04.10, 07:22   #8 (linkki)

Sijainti: Salon seutu
Ennen tehtiin niin sima kun munkitkin ihan ite. Syöjiäkin oli kuusi mutta nyt kun meitä on kolme täsä kotona niin ostetaan simat ja munkit.
Pakkasessa on jo mustikkatassui ja muutama muukin munkkipussi. Tytär tekee simaa ihan ite ja saadaan muutama pullo, ite tultu laiskaksi siihen hommaan. Muistan kun äitini teki kesäisin aina simaa ja kaljaa.
  Vastaa viestiin
22.04.10, 07:26   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Tänään pullotan 4 litran satsin simaa.
  Vastaa viestiin