Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.04.10, 14:43   #1 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Vapun ruoat

Mitäs ellit aikoo tehdä vapuksi? Minä suunnittelin kotitekoisia lihiksiä, jotka jokainen saa täyttää haluamallaan tavalla. Täytteiksi nakkeja, kurkkupikkelsiä, maustekurkkua ja keitettyä kananmunaa. Lisäksi teen lihapullia, perunasalaattia (ohje vielä hakusissa) ja balkansalaattia. Hyvä punaviini kuuluu myös ateriaan.
  Vastaa viestiin
22.04.10, 15:33   #2 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Olisi kiva grillata ulkona vappuna, mutta taitaa jäädä vain haaveeksi, jolleivat ilmat lämpene!:) Meillä on kylläkin pieni sähkögrilli sisäkäyttöön, että voisin harkita grillaamistakin, vaikkei ulkona voisikaan grillata.
Miten valmistat balkansalaatin?
Kerroit tekeväsi perunasalaattia, joten hain tiedostostoistani pari vähän erilaisempaa ohjetta, jos vaikka haluaisit kokeilla!:)

Maukas perunasalaatti

Ainekset
  • Perunoita (mielellään varhaisperunoita)
  • Punasipulia
  • Kaprista
  • Maustekurkkua
  • Oliiviöljyä
  • Tilkka punaviinietikkaa
  • Suolaa
  • Pippuria
  • Persiljaa
  • Sitruuna
Valmistus:
  1. Keitä kuoritut perunat ja pilko ne haluamasi kokoisiksi paloiksi.
  2. Sekoita perunan joukkoon hienonnetut kaprikset ja maustekurkut.
  3. Leikkaa punasipuli pieneksi kuutioiksi ja hienonna persilja.
  4. Tee marinadi/kastike sipulista, etikasta, öljystä ja persiljasta, mausta suolalla, sitruunamehulla ja pippurilla.
  5. Sekoita kastike perunoiden joukkoon perunoiden ollessa vielä lämpimiä, niin perunat imevät makuja paremmin.
  6. Maistele miltä potut maistuu ja lisää mausteita oman maun mukaan.
  7. Perunasalaatti maistuu paremmalta, jos annat perunoiden olla marinaadissa yön ylitse, mielellään jääkaapissa.
PARSA-PERUNASALAATTI

Perunasalaatin kevätversioon lisätään parsaa. Salaatti saa potkua sitruunalla ja sinapilla maustetusta kastikkeesta ja sopii tarjoiltavaksi vaikkapa kylmäsavulohirullien kanssa.
  • nippu vihreää tankoparsaa
  • 300 g kiinteitä perunoita
  • 1 kevätsipuli
  • 2 rkl tuoretta silputtua rakuunaa
  • 2 rkl kapriksia
  • 1 sitruunan kuori
  • 0,5 sitruunan mehu
  • 1 rkl dijon-sinappia
  • 0,5 dl oliiviöljyä
  • suolaa
  • mustapippuria
Keitä perunat kypsiksi ja jäähdytä. Huuhtele parsat, leikkaa kova kanta pois ja kuori varret. Laita parsat kiehuvaan suolattuun veteen ja keitä kaksi minuuttia. Nosta parsat kattilasta lautaselle, jotta kypsyminen pysähtyy.
Pilko perunat ja parsat ja laita palat astiaan. Siivuta kevätsipuli, myös vihreä osa, ja lisää perunoiden ja parsan joukkoon. Sekoita joukkoon silputtu tuore rakuuna ja kaprikset.
Valmista kastike. Raasta huolella pestystä sitruunasta kuori. Leikkaa sitruuna puoliksi ja purista toisesta puolikkaasta mehu käsin. Sekoita kuoriraasteen ja mehun joukkoon sinappi ja oliiviöljy.
Sekoita kastike salaattiin. Mausta suolalla ja vastarouhitulla mustapippurilla.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 08:34   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Äippä miten teet lihapiirakat?

Sima satsin pullotin eilen. Muita vappu syötäviä ei ole suunniteltu. Ehkei mitään kovin erikoista tänä vuonna.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 10:39   #4 (linkki)

Outi58

Minulla oli muinoin ohjekin balkansalaattii, mutta olen onnistunut hukkamaan sen. Teen sen kuitenkin ihan näppituntumalla, mittoja on käytä!

-keitettyjä makaroneja muutama desi
-balkanmakkaraa pieninä kuutiona
-pari maustekurkkua kuutioina
-reilusti ruohosipulia
-purkki kermaviiliä johon sekoitetaan muutama rkl sinappia
-sitruunan mehua 1-2 rkl
-mustapippurirouhetta

Ainekset sekoitetaan ja annetaan tekeytyä.

Ja kiitos perunasalaattien ohjeista!
  Vastaa viestiin
23.04.10, 10:45   #5 (linkki)

Jx

Teen taikinan ihan pullataikinan ohjeella, tietysti ilman sokeria :)

Täytteeseen paistan jauhelihaa, keitettyä puuroriisiä, hieman suolaa, valkopippuria ja joskus laitan keitettyä kananmunaa hienonnettuna. Hieman sipulisilppua voi myös laittaa, mutta ei toki ole välttämätön.

Taikina saa kohota, kaulaan sen levyksi, ei kovin ohueksi koska ne rikkoutuvat helposti keitettäessä.

Otan jonkun suht ison muotin, esim. isosuinen lasipurkki on hyvä. Laitan täytettä pyörylän toiselle puolelle ja kostutan reunoja niin että pysyvät kiinni. Saavat myös hieman kohota. Paistan ne rypsiöljyssä.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 12:22   #6 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

äippä66

Kiitos balkanisalaatin ohjeesta! :) Olen yleensä itse tehnyt pastasalaatin broilerista. Ensi kerralla kokeilen ohjettasi, kun teen pastasalaatin! Lihapiirakat kuulostivat myös tekemisen arvoisilta!:)
  Vastaa viestiin
23.04.10, 16:30   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Näytä viesti
Teen taikinan ihan pullataikinan ohjeella, tietysti ilman sokeria :)

Täytteeseen paistan jauhelihaa, keitettyä puuroriisiä, hieman suolaa, valkopippuria ja joskus laitan keitettyä kananmunaa hienonnettuna. Hieman sipulisilppua voi myös laittaa, mutta ei toki ole välttämätön.

Taikina saa kohota, kaulaan sen levyksi, ei kovin ohueksi koska ne rikkoutuvat helposti keitettäessä.

Otan jonkun suht ison muotin, esim. isosuinen lasipurkki on hyvä. Laitan täytettä pyörylän toiselle puolelle ja kostutan reunoja niin että pysyvät kiinni. Saavat myös hieman kohota. Paistan ne rypsiöljyssä.
Tuo ohjeesi onkin lähes samanlainen kuin se, jolla minäkin olen tehnyt, sillä erolla, että sinun ovat varmaankin paremman näköisiä, kuin minun. Mausteita laitan yleensä reilusti, sillä jotenkin ne maut miedontuvat paistamisvaiheessa eikä lopputulos ole liian mausteinen. (mustapippuria reilusti, maustepippuria reilusti sekä hieman currya). Puuroriisiä minäkin käytän. Oletko koskaan kokeillut öljyssä paistamisen sijaan kypsentää lihapiirakoita uunissa? Tälläistäistä minä olen kokeillut ja hyviä ovat näinkin tehtynä.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 16:55   #8 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Tuo ohjeesi onkin lähes samanlainen kuin se, jolla minäkin olen tehnyt, sillä erolla, että sinun ovat varmaankin paremman näköisiä, kuin minun. Mausteita laitan yleensä reilusti, sillä jotenkin ne maut miedontuvat paistamisvaiheessa eikä lopputulos ole liian mausteinen. (mustapippuria reilusti, maustepippuria reilusti sekä hieman currya). Puuroriisiä minäkin käytän. Oletko koskaan kokeillut öljyssä paistamisen sijaan kypsentää lihapiirakoita uunissa? Tälläistäistä minä olen kokeillut ja hyviä ovat näinkin tehtynä.
En ole kokeillut uunissa. Pitääkö ne voidella tai rasvata ensin? Voitaikinakuoriset tietysti paistan uunissa, mutta miksei lihiksetkin jos niistä tulee maukkaita. Pääsisi ainakin helpommalla :)
  Vastaa viestiin
23.04.10, 16:57   #9 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

äippä66

Kuinka kauan lihapiirakoita tulee kypsentää?
  Vastaa viestiin
23.04.10, 17:13   #10 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Minä käännän ne kunhan ovat kauniin ruskeita. Joskus ne pullahtavat itsekseen ympäri.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 17:15   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Toivottavasti et pahastu, että minä vastaan myös. Täytehän on kypsää, joten kypsennetään kunnes taikina on kypsää. Minä en ole aikaa koskaan kellosta katsonut, mutta kypsennystapahan on sama kuin munkkien paistossa, joten eiköhän se aikakin ole lähes sama.
  Vastaa viestiin
23.04.10, 18:24   #12 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

Rekisteröitynyt: 10/2006
Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
nuo lihapiirakat alkoivat kyllä houkuttaan. Viitsisikö kukaan laittaa taikinan ohjetta?
  Vastaa viestiin
23.04.10, 18:25   #13 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

sori, sehän oli jo tuolla elikkä siis ihan pullataikinan ohjeella ilman sokeria?
  Vastaa viestiin
23.04.10, 18:40   #14 (linkki)

Ihan sillä menee!
  Vastaa viestiin
28.04.10, 10:46   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Vappuaattona olen ajatellut laittaa "napostelupöydän", kun kahden mieheni kanssa ollaan. Laitetaan parvekkeelle vähän kukkia, lämmitin päälle ja siellä nautiskelemme erilaisia juustoja, hedelmiä ja kasviksia. Saatan paistaa broilerin koipiakin (ei siis reisikoipia) lisäksi. Palan painikkeena kuohuviiniä ja ehkä mielelle oluttakin.

Vappupäivänä tietysti perinteiselle vappulounaalle merenrantaravintolaan. Se on yleensä kalapainotteinen lounas. Nautitaan myös kuohuviinin kera.
  Vastaa viestiin
28.04.10, 12:49   #16 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Perunasalaatti

Monella on perunasalaattia vappuruokana, joten tässä olisi yksi ohje uusimmasta Kodinkuvalehdestä.

PERUNASALAATTI

4 annosta

10-12 kiinteää perunaa
1 hapan omena
1 pienehkö sipuli
valkosipulia maun mukaan
kunnon pätkä purjoa
2 napakkaa herkkukurkkua
pippuria myllystä
100-150 g emmentaljuustoa

Kastike:
1-2 rkl kevytmajoneesia
1 dl kiehuvaa vettä
suolaa maun mukaan

Koristeeksi:
ruohosipulia tai persiljaa

Keitä perunat kuorineen ja jäähdytä. Tällä välin kuori omena ja paloittele se.
Kuori ja silppua sipuli. Kuori ja purista valkosipulinkynnet. Silppua myös purjo.
Pilko herkkukurkut. Sekoita keskenään omena, sipulit, purjo ja kurkku.
Kuori perunat ja viipaloi.
Sekoita majoneesin joukkoon kiehuvaa vettä vähän kerrallaan koko ajan sekoittaen. Mausta suolalla.
Levitä astian pohjalle reilu kerros perunoita ja niiden päälle omenaseosta. Kaada päälle kastiketta. Valmista seuraavat kerrokset samalla tavalla ja kaada päällimmäiseksi kastiketta.
Anna vetäytyä yön yli jääkaapissa peitettynä. Vähän ennen tarjoilua leikkaa juusto kuutioiksi ja laita salaatin päälle.
Koristele silputulla ruohosipulilla tai persiljalla.

Vinkki:
Voit valmistaa salaatin myös siten, että sekoitat kaikki aineet keskenään. Tällöin perunaviipaleet rikkoutuvat, mutta maku on yhtä mehevä.
  Vastaa viestiin
28.04.10, 13:07   #17 (linkki)

Outi58, kiitos tästäkin vinkistä! Minulla onkin kyseinen lehti, joten katselen siitä. Leikkaan usein KK:sta ohjeita reseptikirjaani, mielestäni lehdessä on paljon käyttökelpoisia ohjeita.
  Vastaa viestiin
28.04.10, 17:56   #18 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

Ajattelin tehdä vappuaatto iltana nuorisolle kebabrullia. ison tortilla lätyn päälle kebabbia, sipulirenkaita, jäävuorisalaattia, juustoraastetta ja tomaattia. kastikkeet teen itse. maustamattomaan jogurttiin lisään valkosipulia ja hiukan sokeria sekä suolaa. kebabkastikkeen teen seuraavanlaisesti:

1 sipuli
1 paprika
1rkl tomaatipyrettä
valkosipulia mielen mukaan
1 dl appelsiini tai ananasmehua
1 rkl sinappia
1-2 chiliä
mustapippuria
suolaa ja sokeria
löräys makeaa chilikastiketta
Nämä kaikki sauvasekoittimella muusiksi
lopuksi 4 dl öljyä ohuena nauhana.
annetaan maustua jääkaapissa yön yli.

rullaan tortillalätyt täytteineen uunivuokaan vieretysten ja riputtelen juustoraastetta päälle ja annan olla uunissa niin kauan että juusto sulaa.

varmaan teen vielä jotain, mutta en ole vielä keksinyt.
  Vastaa viestiin
29.04.10, 09:35   #19 (linkki)

Meillä syödään vappueväät myöhäisenä brunssina. Vappuaattona mies paistaa pihvit illalla, osaa sen paremmin, minä keskityn sitten oheissysteemeihin.
  Vastaa viestiin
29.04.10, 17:29   #20 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Päädyin huomiseksi ruoaksi pihveihin ja perunasalaattiin, jonka ohjeen laitoin eilen tähän ketjuun.
  Vastaa viestiin
29.04.10, 18:33   #21 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Vappupäivänä teen tortilloja kanatäytteellä, jonka ohjeen otin Ruokalan sivuilta.
Tortillat ostin kaupasta ja ohjeessa mainitun chilimarinadin teen ohjeella, joka löytyy seuraavasta linkistä:
Reseptit > ruokaohje: Limetti-chilimarinadi broilerille - Kotikokki.net

Tortillat kanatäytteellä

Ainekset
  • Tortillat:
  • 2 dl vettä
  • 4 dl karkeita maissijauhoja
  • 1 dl vehnäjauhoja
  • 2 tl suolaa
  • 4 rkl öljyä
  • Täyte:
  • 4 kpl broilerin rintafileetä
  • 1 dl valmista chilimarinadia
  • 1 kpl jääsalaatti
  • 2 dl majoneesia
  • 2 kpl keitettyä kananmunaa
  • 2 kpl tomaattia
  • ruohosipulia
  • currya, inkivääriä
  • valkosipulia
  • 1-2 kpl omenaa raastettuna
Valmistusohjeet

Tortillat: Sekoita jauhot veteen vähitellen. Lisää suola. Anna taikinan turvota puolisen tuntia ja lisää sitten öljy. Sekoita tasaiseksi ja paista isoja tortilloja öljytyllä pannulla. Täyte: Marinoi rintafileitä pari tuntia. Paista ne sitten kypsiksi. Suikaloi salaatti ja hienonna kananmunat haarukalla. Hienonna myös ruohosipuli ja viipaloi tomaatit. Sekoita majoneesiin valkosipuli, inkivääri ja curry. Viipaloi kypsät broilerin rinnat. Sivele tortillat majoneesilla ja täytä muilla aineksilla. Kääri tortilla rullalle ja nautiskele. Resepti: Makujen Salaisuudet/Hans Välimäki
  Vastaa viestiin