Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.06.10, 13:35   #26 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ann-sofi Näytä viesti
Angloelli puhuu totta! Kirkossa tarjottava viini useimmissa tapauksissa on vielä ns. väkevää viiniä. Kirkkoviinithän ovat yleisesti vahvempia kuin tavallinen punaviini.

Muutenkin on minusta tekopyhää jättää ruokaviini pois rippijuhlista sillä perusteella, että on alaikäisiä pöydässä. Ainakin meillä on kaikissa juhlissa yhtenä juomavaihtoehtona viini ja kyllä lapset ovat istuneet ihan samassa pöydässä silloinkin.

Muutenkin sanoisin, että suomalaisen alkoholipolitiikan pahin kompastuskivi on tekopyhyys. Ei lapsikaan pahene, jos hän saa suullisen maistaa viiniä. Kun hän näkee, että alkoholia voi juoda myös humaltumatta, hän ehkä oppiikin paremman alkoholikulttuurin.

No, tämä on iäisyyskysymys ja tiedän, että näillä palstoilla tällaisia puhuvat on usein leimattu alkoholisteiksi.
No onneksi minun kohdallani ei ole kyse alkoholismista sillä, jos kaikki suomalaiset käyttäisivät saman määrän kuin minä niin taitaisi 90 % (tai vielä suurempi määrä) Suomen alkoista mennä konkurssiin.
  Vastaa viestiin
08.06.10, 13:38   #27 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Etelä-Suomi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Onhan se kuitenkin alaikäisen kunniaksi järjestetty juhla. En itse ole absolutisti kuitenkaan, mutta jotenkin vain alkoholi ei tähän juhlaan mielestäni sovi, vaikkakin sitä kirkossa tarjotaankin. No omat rippijuhlani olivat aikoinaan pelkkä kahvitilaisuus, jossa oli suolaista ja makeaa tarjolla eikä pitkänmatkalaisia vieraita.
Kuten sanoin, mielestäni se on jokaisen oma asia, mitä rippijuhlissa tarjoaa. Nimenomaan se on sen ripillepäässeen kunniaksi järjestetty, mutta eiköhän pääosa vieraista ole aikuisia? Miksei ruuan kanssa tarjottava viini mielestäsi sovi?
  Vastaa viestiin
08.06.10, 14:05   #28 (linkki)

Käyttäjän ann-sofi avatari

Rekisteröitynyt: 04/2009
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
No onneksi minun kohdallani ei ole kyse alkoholismista sillä, jos kaikki suomalaiset käyttäisivät saman määrän kuin minä niin taitaisi 90 % (tai vielä suurempi määrä) Suomen alkoista mennä konkurssiin.
Et tainnut ymmärtää pointtiani. En tietenkään tarkoittanut, että sinä olisit alkoholisti. Sanoin mielestäni ihan selvästi, että jos puhuu alkoholin sopivuudesta ruokajuomaksi, vaikka lapset istuvat pöydässä, näillä palstoilla leimataan alkoholistiksi. Rautalangasta vääntäen: epäilin, että minut katsotaan alkoholistiksi, koska hyväksyn viinin myös juhliin, joissa on lapsia läsnä.
  Vastaa viestiin
08.06.10, 14:33   #29 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ann-sofi Näytä viesti
Et tainnut ymmärtää pointtiani. En tietenkään tarkoittanut, että sinä olisit alkoholisti. Sanoin mielestäni ihan selvästi, että jos puhuu alkoholin sopivuudesta ruokajuomaksi, vaikka lapset istuvat pöydässä, näillä palstoilla leimataan alkoholistiksi. Rautalangasta vääntäen: epäilin, että minut katsotaan alkoholistiksi, koska hyväksyn viinin myös juhliin, joissa on lapsia läsnä.
Kyllä meillä suurempina juhlapäivinä viiniä ruokajuomana, muttei kuitenkaan ihan tavallisena viikonloppuna. Niin todellakin jokainen tavallaan. Missäs ne lapset oppisivat alkoholia kohtuullisesti ja sivistyneesti käyttämään ellei kotona näyteta esimerkkiä miten toimitaan.
  Vastaa viestiin
08.06.10, 16:21   #30 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Minä en normaalisti edes viiniä tarjoile, koska en siitä itse pidä. Tosin hyvää ruokaa olen aina laittanut ja siihen panostanut. Jäin kuitenkin miettimään sitä kuohuviinitarjoilua ja lapsille tietysti kuohuviinilaseihin limua ihan siksi, että rippijuhlahan on kirkon silmissä tilaisuus, jossa nuori siirtyy aikuiseksi (= saa kirkkovihkimisen, luvan toimia kummina jne).

Minulla on pieni suku ja rippijuhliakin on viimeksi ollut tarjolla n. 10 v sitten, joten siksi sitä kyselen, kun en tiedä, mikä on yleisesti käytäntönä.

Taidan tehdä niin, että kysyn poikani mielipidettä ja päätän kuohuviinitarjoilusta sen perusteella, mitä mieltä hän on. Muutoin en alkoholijuomien maistelua edes salli 15-vuotiaalle, mutta kuohuviini juhlajuomana on mielestäni ylitse muiden (eikö se olisi ihan juhlavaa, että ensimmäisen kerran sallisi alkoholin nauttimisen juuri omassa rippijuhlassaan?).
  Vastaa viestiin
24.06.11, 23:31   #31 (linkki)
emumaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja annfrid Näytä viesti
Vieraat jotka tulevat pitkältä matkalta saavat keittoa, muuten menu oli tällainen.

Makeat:
1x sacher kakku
1x marjainen hyytelökakku
1x täytekakku mahd. raikas
30x suklaisia pikkuleipiä

Suolaiset:
Makaronisalattia
Nizzan salattia
3x suolasia piiraita
20x juusto/ kinkkusarvia

Ps. Jos ohjeita joku kaipailee ohjeita, kysy jos tarvit...
Pss. Toivottavasti oli jotain apua.
saisko pikkuleipien reseptiä (=
  Vastaa viestiin
13.07.11, 00:22   #32 (linkki)
äiskä
(Vierailija)

Meillä rippijuhlien menu oli seuraava:

Kirkosta tultaessa kevyt lounas:

- uunissapaistetut (uudet) timjami-perunat
- kalaa kolmea sorttia; silliä, savukalaa, graavilohta
- itsetehdyt lihapullat
- vihersalaatti johon lisukkeina eri kipoissa fetaa, oliiveja, auringonkukansiemeniä ja pähkinöitä
- broiler-majoneesisalaatti
- tonnikalapiiras

jälkiruuaksi:

-kahvi/tee/mehu
- mansikkakermakakku
- dallaspullat
- marmoripalat
- murokeksit
- hillokaivot (pikkuleipiä)
- daim-valkosuklaakakku
- dallaspullat

Hyvin tuntui maistuvan vierailla, varsinkin tuo suolainen. Makeita jäi vähän enemmän. Kaikki oli tehty edellisenä päivänä siihen malliin valmiiksi, ettei tarvinnut kun lykätä uuniin lämpiämään ja sillä välin kannettiin muut tarjottavat kylmiöistä pöytään. Alkujuomina tarjosimme raikasta kylmää mehua koska päivä oli kovin helteinen .
  Vastaa viestiin
07.09.11, 20:34   #33 (linkki)
Pk-n
(Vierailija)

Rippijuhlat

Meillä rippijuhlat. Tarjottavana: fetasalaatti,cecar salaatti,perunasalaatti(ei majoneessi pohjaa)naudanpaistia,porsaan siäfilettä ja savulohta.
Kastikkeina hollandaise,pippurikastike ja tattar.jälkkäriksi keksejä ja suklaa sekä kermatäytekakku. Ei kannata edes yrittää lämmintä ruokaa jos ei kukaan ole keittiössä. Kastikket olivat ainoat lämpimät. Hyvät oli.mukavia juhlia

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuya Näytä viesti
Heipsan!
Esikoisen rippijuhlat on tulossa enkä itse ole KOSKAAN ollut kenenkään rippijuhlissa. Mitä siis tarjolle? Entäpä miten olette ratkaisseet ongelman, että kirkosta tullaan yhdessä juhlavieraiden kanssa eli kaikki tarjottava pitäisi olla sellaista, että se on valmiina kun tullaan, eli mihinkään lämmityksiin ei ole aikaa.
Yksinkertaisinta olisi tietysti palkata joku, mutta siihen nyt ei taida olla varaa.
  Vastaa viestiin
08.09.11, 09:07   #34 (linkki)
miepä mie
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pk-n Näytä viesti
Meillä rippijuhlat. Tarjottavana: fetasalaatti,cecar salaatti,perunasalaatti(ei majoneessi pohjaa)naudanpaistia,porsaan siäfilettä ja savulohta.
Kastikkeina hollandaise,pippurikastike ja tattar.jälkkäriksi keksejä ja suklaa sekä kermatäytekakku. Ei kannata edes yrittää lämmintä ruokaa jos ei kukaan ole keittiössä. Kastikket olivat ainoat lämpimät. Hyvät oli.mukavia juhlia
Varmaan ne ap:n rippijuhlat on jo pidetty:)
  Vastaa viestiin
08.09.11, 10:14   #35 (linkki)
Mieki
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miepä mie Näytä viesti
Varmaan ne ap:n rippijuhlat on jo pidetty:)
Juu, mutta näitä samoja juttuja miettii moni. Tosin tältä kesältä sesonki alkaa olla ohi :)
  Vastaa viestiin
09.09.11, 12:58   #36 (linkki)
ohi jo?
(Vierailija)

Mutta onko tarkoitus järjestää ruokapidot? Miksi? Mielestäni tarjoilu olisi ok linjalla kahvia ja muita juomia+ suolaista ja makeaa. Paljonko on kutsuttuja?
Nykyään tahtoo kaikki tilaisuudet mennä överiksi, ei kait ruokapitoja tarvitse järjestää kun on rippijuhlista kyse?
Voileipäkakku, täytekakku, "kuivaa" kakkua ja pikkuleipiä paria sorttia.
Jos on mukana lapsia ja nuoria, silloin mehua.
Tällaisissa rippijuhlissa olen ollut monta kertaa, koskaan ei ole ollut ruokailua. Kattaukseen ja kaikkiin yksityiskohtiin täytyy kiinnittää huomiota tietysti.
  Vastaa viestiin
09.09.11, 13:01   #37 (linkki)
rätt så
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pk-n Näytä viesti

... caesar-salaatti..... tattar, eli onko mukana keliaakikkoja kun tattaria ja missä muodossa? Keksejä ei laiteta ikinä juhlavaan pöytään, pikkuleipiä niiden sijaan. No, jokainen tasonsa mukaan tietysti mutta tuollaisia neuvoja ei kannata muille antaa.
  Vastaa viestiin
09.09.11, 13:03   #38 (linkki)
siis mitä?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Noona* Näytä viesti
Minä en normaalisti edes viiniä tarjoile, koska en siitä itse pidä. Tosin hyvää ruokaa olen aina laittanut ja siihen panostanut. Jäin kuitenkin miettimään sitä kuohuviinitarjoilua ja lapsille tietysti kuohuviinilaseihin limua ihan siksi, että rippijuhlahan on kirkon silmissä tilaisuus, jossa nuori siirtyy aikuiseksi (= saa kirkkovihkimisen, luvan toimia kummina jne).

Minulla on pieni suku ja rippijuhliakin on viimeksi ollut tarjolla n. 10 v sitten, joten siksi sitä kyselen, kun en tiedä, mikä on yleisesti käytäntönä.

Taidan tehdä niin, että kysyn poikani mielipidettä ja päätän kuohuviinitarjoilusta sen perusteella, mitä mieltä hän on. Muutoin en alkoholijuomien maistelua edes salli 15-vuotiaalle, mutta kuohuviini juhlajuomana on mielestäni ylitse muiden (eikö se olisi ihan juhlavaa, että ensimmäisen kerran sallisi alkoholin nauttimisen juuri omassa rippijuhlassaan?).

Rippijuhlat ja avioliiton solmiminen yhtäaikaa? Outoa todella....
  Vastaa viestiin
10.09.11, 00:53   #39 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Virheilmoitus:
Viesti on liian lyhyt. Viestin minimi pituus on 6 merkkiä.

Viimeinen muokkaaja Uuno Niskalaukaus; 10.09.11 01:06.
  Vastaa viestiin
10.09.11, 18:28   #40 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Etelä-Suomi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ohi jo? Näytä viesti
Mutta onko tarkoitus järjestää ruokapidot? Miksi? Mielestäni tarjoilu olisi ok linjalla kahvia ja muita juomia+ suolaista ja makeaa. Paljonko on kutsuttuja?
Nykyään tahtoo kaikki tilaisuudet mennä överiksi, ei kait ruokapitoja tarvitse järjestää kun on rippijuhlista kyse?
Voileipäkakku, täytekakku, "kuivaa" kakkua ja pikkuleipiä paria sorttia.
Jos on mukana lapsia ja nuoria, silloin mehua.
Tällaisissa rippijuhlissa olen ollut monta kertaa, koskaan ei ole ollut ruokailua. Kattaukseen ja kaikkiin yksityiskohtiin täytyy kiinnittää huomiota tietysti.
Mitään ei varmaan "tarvitse" järjestää, jos ei halua. Meillä rippijuhliin tuli sukulaisia kauempaa Suomesta, joten mielelläni tarjosin heille lämmintä ruokaa. Miksi juhlat sen takia meinsivät "överiksi"?

Eihän siinä tarvitse olla pitopöytää, meillä esimerkiksi on ollut paria lajia keittoa tarjolla ja kuopuksen juhlissa oli broilerpataa. Täytekakkua sitten ns. jälkiruuaksi.
  Vastaa viestiin
12.09.11, 09:46   #41 (linkki)
lukija...
(Vierailija)

En huomannut että aloittaja olisi kertonut vieraita tulevan toiselta puolelta maata. Jos niin on niin silloin ruoka on ok mutta pääasia ei rippijuhlissa ole se että ne ovat valtaisat mässäilyjuhlat vaan paremminkin se on kirkollinen tilaisuus, pienen lapsen juhla. Maljat ja alkoholi yleensä ei kuulu noihin tilanteisiin ja miksi pitäisi, en ymmärrä mitään kuohuviinillä skoolaamista.
  Vastaa viestiin
12.09.11, 10:19   #42 (linkki)
Mässyttäjä
(Vierailija)

Ei pienen lapsen vaan nuoren juhla. Millä tavalla lämpimän ruoan syöminen on mässäilyä, mutta voileipäkakun ja täytekakun syöminen ei? Helpommallahan sitä pääsee, kun tekee kunnon ruoan noiden voileipäkakkujen tai piirakoiden väkertämisen sijaan. Monella sitä sukua kuitenkin tulee kauempaakin, ja joka tapauksessa aamiaisesta on jo muutama tunti ehtinyt vierähtää kun kirkosta päästään kotiin, joten kyllä siinä kaikille varmaan jo ruoka maistuu. Ruokaillessa tunnelmakin saattaa olla leppoisampi, kahvittelu koetaan ehkä jäykemmäksi tilanteeksi.
  Vastaa viestiin
13.09.11, 14:55   #43 (linkki)
Harmi
(Vierailija)

Meillä on tarjottu alkoholia juhlissa sen mukaisesti onko itse juhlakalu alle 18 vai 18 tai yli. Jos on alle 18-vuotias ei ole tarjottu alkoholia ja jos on yli 18-v. on saattanut olla mietoja alkoholijuomia.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku