Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.11.10, 18:59   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2010
Itsenäisyyspäivästä alkaa joulupaniikki

Minkälaisia perinteitä elleillä on itsenäisyyspäivän ruokapöydässä?
Tuntuuko että joulu koputtelee jo nurkan takana ja itsenäisyyspäivä menee vähän siinä sivussa jouluaskareita tehdessä ja joulua suunnitellessa?
  Vastaa viestiin
23.11.10, 08:37   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Ei mitään suurempia itsenäisyyspäivä perinteitä ruokapöydässä. Riittää, kun ruokaa on pöydässä ja se on hyvää ja itse tehtyä. Yritän tehdä mahdollisimman paljon ennen itsenäisyyspäivää, ettei silloin täydy hiki päässä ahertaa keittiössä. Piparitaikina ja yksi muu taikina tehty pakastimeen valmiiksi ja luumusose torttuja varten keitetty ja pakastettu.
  Vastaa viestiin
23.11.10, 11:10   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Meilla on itsenaisyyspaivaa edeltavana lauantaina alueemme suomalaisten pikkujoulut ja siita se joulu alkaa. Olen viime viikkoina yrittanyt hoitaa tylsempia jouluaskareita pois alta. Lahjat olen siis jo hankkinut lahes kaikki ja keittion kaapit on siivottu. Joulukuussa aion keskittya vain mukaviin "toihin" eli ruuan laittoon, leipomiseen ja askarteluun. Kiirehan joulun alla on aina, mutta se on sellaista mukavaa kiiretta, josta nautin.
  Vastaa viestiin
23.11.10, 13:01   #4 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Mikä on joulupaniikki?
Joulukuun 1. vkl meillä on kaikki adventtiajan koristeet paikoillaan ilman mitään paniikkia. Sinä viikonloppuna meillä on muiden maiden kollegat vieraisilla, laitan hyvää ruokaa ja nautitaan viiniä hyvässä seurassa jouluisessa tunnelmassa. Itsenäisyyspäivänä on lähetystön vastaanotto ja illalla gaalajuhla.

Seuraavana viikonloppuna lähden vajaan viikon reissulle Espanjaan, 18.-19.12. tulen Suomeen juhlimaan ystäväni 50-v.-juhlia ja tuon tietysti mukanani suomalaisia herkkuja jouluksi :). Saisinpa siikaa graavattavaksi!
  Vastaa viestiin
23.11.10, 18:01   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Ei ala joulupaniikkia. Minun paniikkini on se että ehdinkö saada joulupaketit ajoissa postiin, ja viimeiset hetket alkavat olla käsillä. Välillä saatan siis hieman tuntea paniikkia :), mutta se helpottaa välittömästi kun kaikki paketit on postissa. Joulua en rakenna mitenkään, sillä tulemme kotiin aattona, ja olen kiitollinen jos jaksamme käydä ruokakaupassa.
  Vastaa viestiin
23.11.10, 19:13   #6 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Sijainti: Lounais-Suomi
Meillä ei ole mitään perinteitä myöskään itsenäisyyspäivänä ruoan suhteen koskaan ollut.
Paniikki ei ole koskaan iskenyt joulusta ja onhan siihen vielä kuukausi aikaakin valmistautua. Nykyäänhän saa valmiita soseitakin laatikkoruokiin, niin niissäkin pääsee melko helpolla, jos ei itse halua tai jaksa itse niitä valmistaa. Kaupasta saa kaikki valmiina rosollista alkaen, joten vaikkei itse viitsisikään mitään tehdä, niin kaupasta saa kaiken tarpeellisen hankittua. Ei kannata panikoida, kun helpollakin voi päästä! :)
Nuorempi poikamme ehdotti piparien tekoa tulevana viikonloppuna, joten niistä alkaa joukuvalmistelut meillä. Olen yleensäkin leiponut ensimmäiset piparit ensimmäiseksi adventtisunnuntaiksi.
Olen koko sydämestäni jouluihminen ja odotan jo innokkaana pääseväni aloittamaan jouluvalmistelut! :-)
  Vastaa viestiin
23.11.10, 20:30   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Olen myös jouluihminen, mutta kaikki rakkaat ovat jouluna muualla, joten se vaikuttaa joulutunnelmaan ja -mieleen. Yleensä laitan jonkin verran joulua jos olemme kotona, mutta suomalaisella hartaudella emme ole viettäneet joulua ollenkaan. Thanksgivingin-juhlasta on tullut jotenkin merkittävämpi. Täällä on ihanaa se, että voi juhlia sillä intensiteetillä kuin itse haluaa, yhteiskunnan puolelta ei ole ohjeistusta. Maailma ympärillä ei pysähdy vaikka itse syventyisin juhlan viettoon. Se on jotenkin lohdullista :).
  Vastaa viestiin
24.11.10, 11:46   #8 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Ei meilläkään juhlisteta itsenäisyyspäivää mitenkään. Olen saanut takavuosien joulupaniikin kuriin tekemällä kaiken pikkuhiljaa. Laatikot teen pakkaseen viikkoa ennen joulua. Kortteja en ole lähettänyt pariinkymmeneen vuoteen koska koin ahdistavaksi metsästää osoitteita, ne tuppasivat aina olemaan hukassa. Mutta kaikki tuntevat tyylini eivätkä loukkaannu.

Ainoa ahdistus jouluisin on ollut lahjojen osto. En vain saa hankittua niitä hyvissä ajoin. Onneksi ei enää tarvitse ostella lahjoja joka suuntaan vaan lähipiirille riittävät käytännön lahjat.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 12:20   #9 (linkki)

Meillakin lahjominen on rajoitettu lahipiiriin ja lapsiin. Minua lahjojen ostossa ahdistaa kauppojen jouluruuhkat ja siksi teen ostokset loka-marraskuussa. Silloin on mukava rauhassa miettia ja shoppailla :-). Teen myos aika paljon lahjoja itse. Kasityot ovat jo valmiita, mutta ruokalahjat ovat viela tekematta. Hyvia vinkkeja otetaan riemu mielin vastaan.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 12:31   #10 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja angloelli Näytä viesti
Meillakin lahjominen on rajoitettu lahipiiriin ja lapsiin. Minua lahjojen ostossa ahdistaa kauppojen jouluruuhkat ja siksi teen ostokset loka-marraskuussa. Silloin on mukava rauhassa miettia ja shoppailla :-). Teen myos aika paljon lahjoja itse. Kasityot ovat jo valmiita, mutta ruokalahjat ovat viela tekematta. Hyvia vinkkeja otetaan riemu mielin vastaan.
Ruokalahjoja minäkin olen laittanut aikuisille. Silloin kun olemme olleet jouluja vanhemmillani, olen vienyt lasimestarin silliä. Hyytelöitä olen antanut myös lahjana. Tänä jouluna aikomukseni on tehdä tuttavalta saadulla ohjeella aivan ihanaa saaristolaistyyppistä makeaa leipää. Sitä ajattelin viedä veljen perheelle.

Ruokalahjat on kiva paketoida kauniisti, esim. sellofaaniin.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 14:43   #11 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Näytä viesti
Ruokalahjoja minäkin olen laittanut aikuisille. Silloin kun olemme olleet jouluja vanhemmillani, olen vienyt lasimestarin silliä. Hyytelöitä olen antanut myös lahjana. Tänä jouluna aikomukseni on tehdä tuttavalta saadulla ohjeella aivan ihanaa saaristolaistyyppistä makeaa leipää. Sitä ajattelin viedä veljen perheelle.

Ruokalahjat on kiva paketoida kauniisti, esim. sellofaaniin.

Laittaisitko mainitsemasi leipäohjeen muillekin kokeiltavaksi? :-)
  Vastaa viestiin
24.11.10, 17:07   #12 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
No ei tule paniikkia, kun joulu vietetään ukkokullan kanssa kahdestaan eikä lahjoja osteta kuin toisillemme. Muu suku ja tuttavat saavat luvan tyytyä kortteihin ja tekstareihin. Emme siivoa sen enempää kuin muulloinkaan, pitäen mielessä sen marttojen ohjeen, että jouluksi pitää siivota komerot vain jos aikoo viettää joulun komerossa.

Itsenäisyyspäivänä ei ole mitään erityistä nimikkoruokalajia, katsotaan nyt, mitä sattuu sinä viikonloppuna tekemään mieli. Yksi ruokaan liittyvä perinne tosin on: teen piparit itsenäisyyspäivänä.

Jossain vaiheessa ajattelin, että niin pientä määrää pipareita kuin meillä menee, ei kannattaisi ruveta tekemään, ja ostin niitä jonkin verran leipomoista ja hallista. En kuitenkaan onnistunut saamaan oikeanlaisia (Paraisten pipareita), joten nyt olen taas pari vuotta tehnyt piparini itse. En yleensä leivo, joten piparitraditio on hauskaa vaihtelua rutiineihin.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 10:28   #13 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Laittaisitko mainitsemasi leipäohjeen muillekin kokeiltavaksi? :-)
Saat myös minun leipäohjeeni, joka minusta on todella maukas:

Purjehtijan Joululeipä

1 l appelsiinituoremehua
100 g hiivaa
1 rkl suolaa
2,5 dl siirappia (voi laittaa vähemmänkin)
3 dl ruisjauhoja
3 dl kauraleseitä
3 dl kaljamaltaita
12 dl vehnäjauhoja

Liota hiiva kädenlämpöiseen tuoremehuun. Lisää suola ja siirappi. Lisää sitten kaljamaltaat, leseet sekä ruisjauhot. Lopuksi vehnäjauhot.
Sekoita taikina kauhalla hyvin ja anna nousta 1,5 tuntia. Taikina kohoaa paljon, joten jaa se kahteen astiaan, ellei sinulla ole suurta taikinakulhoa.
Kohotuksen jälkeen taikina kaadetaan kolmeen voideltuun pitkään paistovuokaan (á 1,5 l). Leivät paistetaan 180 asteessa ensin 45 min, jonka jälkeen ne valellaan vesi-siirappiseoksella ja jatketaan paistamista vielä toiset 45 min 150 asteessa. Kiertoilmauunissa 1,5 h 150 asteessa.

Tarjoile haaleana kylmän voin kanssa. Nam!
  Vastaa viestiin
25.11.10, 12:04   #14 (linkki)

Ulkoelli:
Minun ohjeeni on lähestulkoon sama! Ja komppaan että leipä on todella hyvää, kannattaa kokeilla.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:17   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Mitään itsenäisyyspäivän perinteitä meillä ei ole, paitsi että isännän pitää silloin saada oikeaa voita ruisleipänsä päälle. Kuuluu asiaan Tuntemattoman sotilaan aikana. :) Ruokapöytään ajattelin kokeilla lanttu-juustoruukkua, jonka ohje oli päivän lehdessä.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:27   #16 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Näytä viesti
Mitään itsenäisyyspäivän perinteitä meillä ei ole, paitsi että isännän pitää silloin saada oikeaa voita ruisleipänsä päälle. Kuuluu asiaan Tuntemattoman sotilaan aikana. :) Ruokapöytään ajattelin kokeilla lanttu-juustoruukkua, jonka ohje oli päivän lehdessä.
Laittaisitko lanttu-juustoruukun ohjeen! :)
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:27   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Voitko laittaa tuon lanttu-juustoruukun ohjeen tänne vai oliko ohje kenties Hesarissa?
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:29   #18 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Näytä viesti
Saat myös minun leipäohjeeni, joka minusta on todella maukas:

Purjehtijan Joululeipä

1 l appelsiinituoremehua
100 g hiivaa
1 rkl suolaa
2,5 dl siirappia (voi laittaa vähemmänkin)
3 dl ruisjauhoja
3 dl kauraleseitä
3 dl kaljamaltaita
12 dl vehnäjauhoja

Liota hiiva kädenlämpöiseen tuoremehuun. Lisää suola ja siirappi. Lisää sitten kaljamaltaat, leseet sekä ruisjauhot. Lopuksi vehnäjauhot.
Sekoita taikina kauhalla hyvin ja anna nousta 1,5 tuntia. Taikina kohoaa paljon, joten jaa se kahteen astiaan, ellei sinulla ole suurta taikinakulhoa.
Kohotuksen jälkeen taikina kaadetaan kolmeen voideltuun pitkään paistovuokaan (á 1,5 l). Leivät paistetaan 180 asteessa ensin 45 min, jonka jälkeen ne valellaan vesi-siirappiseoksella ja jatketaan paistamista vielä toiset 45 min 150 asteessa. Kiertoilmauunissa 1,5 h 150 asteessa.

Tarjoile haaleana kylmän voin kanssa. Nam!
Kiitos ohjeesta! :)
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:41   #19 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Voitko laittaa tuon lanttu-juustoruukun ohjeen tänne vai oliko ohje kenties Hesarissa?
Ohje oli Hämeen sanomissa, jäi näköjään mainitsematta.

Lanttu-juustoruukku (8 annosta)

n. 1 kg tuoreita lanttuja
150 g juustoraastetta
n. 60 g sinihomejuustoa
1 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
1 tl timjamia
1 tl rosmariinia
4 dl ruokakermaa

Kuori lantut ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Lado lantut voideltuun, kannelliseen uunivuokaan, kerroksittain juustoraasteen, hienonnetun sinihomejuuston ja mausteiden kanssa. Juustoja tulee kolmeen kerrokseen ja lanttuja neljään, eli ruukun pohjalle ja päälle lanttukerros. Ripottele väliin suola, pippuri ja yrtit. Lisää ruokakerma. Kypsennä 175-asteisen uunin alatasolla kannen alla runsas tunti. Ota kansi pois ja ripottele pinnalle vielä juustoraastetta. Kypsennä edelleen noin tunti ilman kantta. Anna vetäytyä hetken aikaa kannen alla ennen tarjoilua.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 13:45   #20 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Kiitos.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 14:07   #21 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Kiitos Venla!

Tuo menee ehdottomasti kokeiluun ja välittömästi. Viikonloppuna oli ajatus paistaa siikafileitä pannulla ja uskon tuon sopivan hyvin lisukkeeksi. Ei tarvitse edes perunoita oheen.

Yrtit taitavat olla tuossa kuivattuja. Sopisikohan tuoreet yhtä hyvin (tai ehkä jopa paremmin)?
  Vastaa viestiin
25.11.10, 14:57   #22 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Lainaus:
Ohje oli Hämeen sanomissa, jäi näköjään mainitsematta.

Lanttu-juustoruukku (8 annosta)

n. 1 kg tuoreita lanttuja
150 g juustoraastetta
n. 60 g sinihomejuustoa
1 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
1 tl timjamia
1 tl rosmariinia
4 dl ruokakermaa

Kuori lantut ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Lado lantut voideltuun, kannelliseen uunivuokaan, kerroksittain juustoraasteen, hienonnetun sinihomejuuston ja mausteiden kanssa. Juustoja tulee kolmeen kerrokseen ja lanttuja neljään, eli ruukun pohjalle ja päälle lanttukerros. Ripottele väliin suola, pippuri ja yrtit. Lisää ruokakerma. Kypsennä 175-asteisen uunin alatasolla kannen alla runsas tunti. Ota kansi pois ja ripottele pinnalle vielä juustoraastetta. Kypsennä edelleen noin tunti ilman kantta. Anna vetäytyä hetken aikaa kannen alla ennen tarjoilua.

Tulee myös meillä pian kokeiluun! :)
  Vastaa viestiin
02.12.10, 10:19   #23 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
Työkaverilta sain uuden version klassisesta piparkakku-sinihomejuusto -yhdistelmästä, jota ajattelin kokeilla. Se syntyy näin:

Ripottele ohueksi kaulitulle piparitaikinalle sinihomejuuston muruja. Rullaa komeus kääretortun tapaan tiiviisti. Laita pakastimeen vähäksi aikaa, niin että voit leikata rullan ihan ohuiksi viipaleiksi. Paista viipaleet nopeasti uunissa.
  Vastaa viestiin
02.12.10, 18:43   #24 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Laittamasi ohje tulee meillä kokeiluun ihan varmasti! :-)
  Vastaa viestiin
03.12.10, 09:51   #25 (linkki)

Hei äippä66

Olen etsiskellyt hyvää saaristolaisleipä-ohjetta, Hukkasin oman ohjeeni jonka olin saanut jo vuosia sitten, eivätkä nämä googlatut maistu samalta. Onko ohjeesi salaisuus, ;)) vai antaisitko leipäohjeen meille muillekin kokeiltavaksi?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku