| |  | | |
08.04.11, 12:23
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
| Rippijuhla ja tumpelo
Armaat Ellit
Voisitteko auttaa ripille pääsevän tyttären äitiä tarjoilun suunnittelussa? Olen hiljattain ymmärtänyt, että en ole ihan niin hyvä keittiössä, kuin olen kuvitellut. Eli joskus onnistuu, mutta ei ihan aina...
Siis tarjoilun olisi oltava yllätyksellistä (jotta voisin yllättää vaikka edes lievästi suvun köökkibrassailijatkin :):) mutta myös yksinkertaista, että selviän siitä.
Periaate on, että pöytään laitetaan kylmiä suolaisia ja sekä tietenkin makeita täytekakkuineen. Vieraita on tulossa reilut parikymmentä.
Nyt laitan keskellä kämmentä olevat peukaloni ristiin ja toivon, että kuohahdatte viskelemään minulle apua...
Merikki
| |
| | |
08.04.11, 12:59
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
|
Täytekakkuun saa näyttävän pinnan marjoista ja hyytelösokerista, eikä mielestäni ole vaikea tehdä. Paketissa on ohjeet. Osan vedestä, ehkä noin neljäsosan, voi myös korvata mehulla.
Onko karjalanpiirakat ja munavoi liian arkista tai ei-yllätyksellistä? Ainakin meidän juhlissa on tykätty. Munavoin voi myös pursottaa cocktailpiirakan päälle ja koristella esim. persiljalla.
| |
| | |
08.04.11, 13:16
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Minä laittaisin sen munavoin erilliseen kippoon, josta halukkaat saisi sitä itse piirakalle laittaa, kun kaikki eivät välttämättä siitä pidä. Lisäksi voisi olla leikkeleitä tarjolla tai vaikkapa kylmää paistia. Myös voileipiä voi tehdä erillaisillä päällysteillä valmiiksi. Täytekakun lisäksi pikkuleipiä tms.
| |
| | |
08.04.11, 13:43
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ajattelin tilata (jonkun muun) itsetehdyt piirakat. Toisiin voisi laittaa kylmäsavulohta, toisiin munavoita tai sitten antaa vieraiden itse päällystää piirakkansa.
Valitettavasti mulla on alhainen halu tehdä vaikutus :) Eli tarvitsisin tuttujen tarjottavien lisäksi jotakin pientä ekstraa :)
Esim lämmin/kylmä täytetty piirakka tai salaatti josa on joku jippo tai kiva ainesosa. Meillä on syöty paljon salaatteja, joissa on vaikkapa briejuustoa ja pähkinöitä. Voisi olla siis juustoista tai jotakin ihan muuta :)
Kiillekakku kuulostaa hyvältä, voisin ehkä onnistua. Siis täytekakkua ehdottomasti!
Rakastan myös tuorejuustokakkuja, mutta nekään aivät ihan aina onnistu koostumuksensa puolesta. Ovat joko löysiä tai sitten sinne jää liivatekluhmuroita..
| |
| | |
08.04.11, 19:11
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap Kiillekakku kuulostaa hyvältä, voisin ehkä onnistua. Siis täytekakkua ehdottomasti!
Rakastan myös tuorejuustokakkuja, mutta nekään aivät ihan aina onnistu koostumuksensa puolesta. Ovat joko löysiä tai sitten sinne jää liivatekluhmuroita.. | Kiillekakku on tosiaan erittäin helppo tehdä, jopa minäkin osaan sen! Jos et ole ennen kokeillut, kannattaa tehdä pieni harjoituskakku etukäteen. Kakkupohjan pintaan marjojen alle kannattaa laittaa ohut kerros esim. omena- tai jotain muuta marmeladia. Hyytelösokeriliuos on levitettävä aika nopeasti ettei se jähmety liikaa, mutta muuten tosiaan helppo ja näyttävä kakku.
Jx, en halua haastaa riitaa, mutta ihmettelen epäjohdonmukaisuuttasi. Munavoi pitäisi olla erikseen siksi, etteivät kaikki ehkä pidä siitä, mutta valmiiksi päällystetyissä leivissä tykkäämisongelmaa ei ole. Eipä sillä, erikseen se meilläkin yleensä on, mutta silloin on tarjolla myös muutakin leipää ja erilaisia levitteitä.
| |
| | |
09.04.11, 09:02
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiille ja tuorejuusto samassa kakussa Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap
Kiillekakku kuulostaa hyvältä, voisin ehkä onnistua. Siis täytekakkua ehdottomasti!
Rakastan myös tuorejuustokakkuja, mutta nekään aivät ihan aina onnistu koostumuksensa puolesta. Ovat joko löysiä tai sitten sinne jää liivatekluhmuroita.. | Limetti-juustokakku:
Pohja
150 g digestivekeksejä (muutkin keksit käyvät, nämä on helppo saada murusiksi)
75 g margariinia
(Olen laittanut jo tässä vaiheessa pohjan jääkaappiin jäähtymään)
Täyte
1 prk (n. 250g) tuorejuustoa (tuon kokoisia purkkeja ei ole, itse laitan 300 g)
laitan usein appelsiini- ja/tai sitruunajuustoa 200 g ja 100 g maustamatonta
1 prk (2 dl) vispikermaa. vaahdotettuna
1/2 - 3/4 dl sokeria (jos käytät maustettua makeaa tuorejuustoa laita vähemmän)
2 kananmunaa
4 liivatelehteä, liota kylmässä vedessä
1 limetin raastettu kuori ja mehu (olen käyttänyt sitruunaa, tykkäämme kirpeästä)
Sekoita hienonnetut keksit sulaan margariiniin. Painele seos irtoreunavuokaan halk. n. 24 cm voipaperin päälle. Vaahdota munat ja sokeri, sekoita tuorejuustoon. Sulata kylmässä vedessä liotetut liivatelehdet kuumaan mehuun ja sekoita mehu juustoseokseen (lisää myös kuoriraaste, jos käytät sitä). Lisää vaahdotettu kerma. Kaada täyte pohjalle ja hyydytä hetki jääkaapissa.
Kiille pinnalle:
2 dl appelsiinimehua
1-2 limetin mehu (tai sitruunamehua)
4 liivatelehteä, liota kylmässä vedessä
Kuumenna vain osa mehusta, liuota liivatelehdet kuumaan mehutilkkaan ja kaada seos lopun kylmän mehun joukkoon (näin tehden kiille hyytyy nopeammin, kun koko nestemäärää ei ole kuumennettu. Itse olen tässä vaiheessa laittanut liivate-mehu -seoksen isommassa teräsmitassa jääkaappiin hyytyilemään, muutaman minuutin kuluttua se on selvästi paksumpaa).
Kaada liivate-mehu -seos hyytyneen kakun päälle. Hyydytä kakkua kylmässä reilu 4 tuntia.
Irrota kakku vuoasta ja koristele hedelmillä tai lime- ja sitruunakuoriraasteella.
Jos käytät raasteita kakun massaan tai päälle niin pese hedelmät kunnolla.
Omassa kakussani liivate on aina mennyt tasaisesti eikä ole paakkuja, ekalla kerralla mehukiille ohjeen mukaan tehtynä ja kaadettuna löysi jostain tiensä vuoan alaosaan ja sieltä jääkaapin pohjalle, sen jälkeen kehittelin tuon "ei kiirettä, anna hyytyä joka välissä oman mielesi mukaan".
Näitä kakkuja tein meillä rippijuhliin 3, lainasin irtoreunavuokia naapurista. Yhden kakun pohjat olivat luontaisesti gluteenittomista kekseistä, muutenhan kakku on gluteeniton (luin kaikki juustopakkausten tuoteselosteet tarkkaan) ja kerma laktoositonta.
| |
| | |
09.04.11, 21:11
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hassua ja anakronistista. Rippijuhlat kuuluvat jonnekin 1800-luvulle, koska kovin harvat vanhemmat ovat nykyään kummankaan valtionkirkon jäseniä. Kyseinen lapsi luultavasti tulee järkiinsä aikuistuttuaan ja eroaa kirkosta, kun Lähi-idän paimentolaiskansan satukirja menettää viehätyksensä.
| |
| | |
09.04.11, 22:59
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Tai sitten toisinpäin Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Parsa Hassua ja anakronistista. Rippijuhlat kuuluvat jonnekin 1800-luvulle, koska kovin harvat vanhemmat ovat nykyään kummankaan valtionkirkon jäseniä. Kyseinen lapsi luultavasti tulee järkiinsä aikuistuttuaan ja eroaa kirkosta, kun Lähi-idän paimentolaiskansan satukirja menettää viehätyksensä. | Jotkut lapset käyvät rippikoulun, vaikka eivät kuulu kirkkoon, kastekin tapahtuu vasta silloin. Tätini luuli painovirheeksi, kun kastettujen joukossa oli lapsemme, 15 v täyttäneen nimi.
| |
| | |
10.04.11, 09:40
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei. Helpot, hyvät ja nopeat suolapalat vaikkapa näin:
Kauli iso lehtitaikina reilun pellin kokoiseksi levyksi. Levitä siihen vaikka "nuolijalla" piparjuurituorejuustoa. Lisää pilkottua savuporoleikkelettä, kaprista ja ruohosipulia. Rullaa taikina ja leikkaa siitä noin sentin levyisiä kiekkoja. Laita ne joko sellaisinaan pellille tai kertakäyttöisiin muffinivuokiin. Jos tekee kiekkoja enemmän, niin kannattaa käyttää vuokia, koska näin pellille mahtuu enemmän ja lopputulos on siisti. Yhdestä rullasta minulla tulee noin 24 kiekkoa.
Muita täyte-ehdotuksia:
Kreikkalaisittain
Aurikokuivattu tomaattituorejuusto/ kreikkainen valkosipulijuusto
oliivi
feta
aurinkokuivattu tomaatti (öljyssä)
Meksikolaisittain:
Tuorejuustoa
Jauhelihaa, joka on maustettu tex-mex mausteseoksella tai chilillä yms. sipuleita, paprikaa...
Tropicana:
Tuorejuustoa maun mukaan
kinkkusuikaleita
ananasmurskaa (hyvin valutettuna)
aurajuustoa
Vain mielikuvitus on rajana täytteille... rapuja, erilaisia kasviksia, juustoja...
Myös makeita versioita voi tehdä, käyttäen esim. vanilja tuorejuustoa ja appelsiinimarmeladia...
Täytteet on hyvä pitää pienikokoisina, että rulla on helppo kääriä ja pysyy kasassa leikatessa. Jos haluat voidella kiekot, on voitelu hyvä tehdä siinä vaiheessa kun rulla on vielä leikkaamaton.
Hauskoja juhlia!
| |
| | |
10.04.11, 10:37
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
|
Pitopalvelu on se sana jota etsit. Koko suvulle järjestettävät rippijuhlat ei ole ehkä se kaikkein fiksuin paikka aloittaa harjoittelemaan kokkailua...
| |
| | |
10.04.11, 12:19
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja edellinen vastaa Jotkut lapset käyvät rippikoulun, vaikka eivät kuulu kirkkoon, kastekin tapahtuu vasta silloin. Tätini luuli painovirheeksi, kun kastettujen joukossa oli lapsemme, 15 v täyttäneen nimi. |
Puhu sie, mie pitelen hevosta. Tuskin kukaan kirkkoon kuulumarton menee satukouluun. Sen sijaan monet valistuneet lapset käyvät Prometheus-leirin. Siellä ei kastella lapsia eikä tehdä muitakaan taikoja. Tervetuloa | Prometheus-leirin tuki ry | |
| | |
10.04.11, 20:40
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2011
|
Teet kinuski kakun, kinuskin valmistaminen on vaikeinta, päälle jäisiä puolukoita ja tomusokeria päälle, reunat pursotetaan kermavaahdolla.
Käytetään valmiita kakkupohjia, väliin puolukkasurvosta ja siirappia, kostutukseen kermaa. Tulee herkkua!
Suolaiseksi kolmioleipiä, majoneesia, kylmäsavulohta ja salaatin lehti.
Sienijauhelihapiirakka juusto kuorrutuksella, muropohja.
Ei pitäisi olla vaikeita. Kinuskin valmistukseen löytyy netistä ohjeita, kuohukermaa sokeria siirappia yms.
| |
| | |
10.04.11, 22:04
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Promet Tuskin kukaan kirkkoon kuulumarton menee satukouluun. | Kylläs vaan menee, kuten tästäkin keskustelusta on jo käynyt ilmi. Itsellänikin on sukulaisia jotka ovat näin tehneet.
| |
| | |
10.04.11, 22:49
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä myös ihmettelen, miksi et ota tarjottavia valmiina jostakin cateringista. Miksi ottaa hirveää stressiä asiasta, jos kerran ei ole niin innokas keittiössä? Hintakaan ei nouse kauhean korkeaksi, jos vieraita on parikymmentä.
| |
| | |
10.04.11, 22:56
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja zipa78 Kylläs vaan menee, kuten tästäkin keskustelusta on jo käynyt ilmi. Itsellänikin on sukulaisia jotka ovat näin tehneet. |
Väittää saa mitä kehtaa, van ei tarvitse kaikkea uskoa. Kukaan omista, ystävien sen paremmin kuin tuttavienkaan lapsista ei ole noin tehnyt.
| |
| | |
11.04.11, 08:50
|
#16 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Kiillekakku on tosiaan erittäin helppo tehdä, jopa minäkin osaan sen! Jos et ole ennen kokeillut, kannattaa tehdä pieni harjoituskakku etukäteen. Kakkupohjan pintaan marjojen alle kannattaa laittaa ohut kerros esim. omena- tai jotain muuta marmeladia. Hyytelösokeriliuos on levitettävä aika nopeasti ettei se jähmety liikaa, mutta muuten tosiaan helppo ja näyttävä kakku.
Jx, en halua haastaa riitaa, mutta ihmettelen epäjohdonmukaisuuttasi. Munavoi pitäisi olla erikseen siksi, etteivät kaikki ehkä pidä siitä, mutta valmiiksi päällystetyissä leivissä tykkäämisongelmaa ei ole. Eipä sillä, erikseen se meilläkin yleensä on, mutta silloin on tarjolla myös muutakin leipää ja erilaisia levitteitä. | Valmiiksi päällystettyjä leipiä voi olla erillaisilla täytteillä eli voi olla liha sekä kalaleipiä tms.
| |
| | |
11.04.11, 10:33
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Valmiiksi päällystettyjä leipiä voi olla erillaisilla täytteillä eli voi olla liha sekä kalaleipiä tms. |
Voihan piirakoitakin olla erilaisin täyttein -munavoi, kinkku jne. Nyt, pliis ÄLÄ enää vänkää tässä ketjussa, jos sinulla ei ole OHJETTA. Kiitos.
Ps. koskee tietysti myös muita.
| |
| | |
11.04.11, 16:19
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Entä jos tekisit vaikka täytekakut itse ja tilaisit esim. voileipäkakkuja valmiina?
| |
| | |
11.04.11, 18:50
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
| Peanut
Tässä olisi helppo ohje makeasta tarjottavasta. Ohje on jostain blogista otettu. On todella helppo valmistaa ja herkullinen! :) Peanut Butter Candy Bars Pohja: 180 g voita sulatettuna 265 g (noin.2 ½ dl) maapähkinälevitettä 335 g (5 ½ dl tomusokeria 130 g (2 ½ dl) digestivekeksejä jauhetuna Kuorrutukseen: 150 g maitosuklaata 50 g voita Sekoita kaikki pohjan ainekset kulhossa tasaiseksi massaksi. Painele seos neliön muotoisen vuoan pohjalle ja laita kylmään odottamaan kuorrutuksen tekoa. Sulata maitosuklaa ja voi yhdessä kulhossa, vesihauteessa ja levitä sen jälkeen pohjan päälle. | |
| | |
11.04.11, 19:37
|
#20 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Näyttävä, mutta hyvin yksinkertainen: Osta kokonainen briejuusto, laita sen päälle saksan- ja muita pähkinöitä ja valuta päälle juoksevaa hunajaa. Lautasen reunoille tummia ja vihreitä viinirypäleitä. Pöytään tietysti patonkia ja keksejä.
Lisäksi hedelmistä voi tehdä näyttävän asetelman, kun käyttää joko monikerroksista tarjoiluastiaa tai rakentaa sellaisen vaikka juomalasien ja peilineliöiden/ympyröidedn avulla: Erilaisia hedelmiä, osa kurittuna, osa sellaisenaan, kivi-hedelmän puolikkaita, mansikoita ja viinirypäleterttuja "valumaan" reunoilta, carambolaa viipaleina.
Täytekakkuun voi myös tilata valmiin päällyksen, esim. rippilapsen valokuvasta tehdyn marsipaanikuorrutteen tms. Ylipäätään marsipaanista on helppo muotoilla erilaisia ruusuja, rusetteja jne., netistä löytyy varmasti yksinkertaisia, kuvallisia ohjeita.
| |
| | |
11.04.11, 19:40
|
#21 (linkki)
|
| kolmioleivät
Nämä leivät ovat saaneet aina suuren suosion nyt jo aikuisten lastemme rippi- ja ylioppilasjuhlissa sekä lapsenlapsiemme ristiäisissä ja nimiäisissä.
Vaikka ei asia liitykään mitenkään ketjuun, niin tulin eilen kolmannen kerran mummiksi! :) kolmioleivät (täyte 9 leivälle) 18 viipaletta paahtoleipää Tonnikalatäyte 1 prk öljyssä maustettua tonnikalaa 1-2 dl pieniä tuorekurkku kuutioita ½-! dl pieniä punaisia paprika kuutioita ½ dl hienonnettuja hillosipuleita 1½ dl majoneesia rouhittua viherpippuria tai ripaus valkopippuria Valuta tonnikalapurkista liemi. Sekoita tonnikalan joukkoon muut täytteen aineet. Tonnikalan sijasta voi käyttää myös broileria. Levitä täyte yhdeksälle leivälle ja paina toiset leipäviipaleet päälle. Anna leipien maustua jääkaapissa yön yli . Olen laittanut leivät isolle tarjottimelle ja käärinyt kelmuun ja leikannut seuraavana päivänä kolmioiksi. Kinkkutäyte 150 g kinkkua 1 majoneesia ½-1 dl pieniä suolakurkku kuutioita paprikajauhetta valkopippuria Kinkku täytteen tekeminen. Kuutioi kinkku pieniksi kuutioksi ja sekoita täytteen aineet sekaisin ja täytä samoin kuin tonnikala leivät
Viimeinen muokkaaja outi58; 12.04.11 20:03.
| |
| | |
11.04.11, 19:54
|
#22 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Onnea, Outi58!
| |
| | |
12.04.11, 15:57
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | rippis Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Parsa Hassua ja anakronistista. Rippijuhlat kuuluvat jonnekin 1800-luvulle, koska kovin harvat vanhemmat ovat nykyään kummankaan valtionkirkon jäseniä. Kyseinen lapsi luultavasti tulee järkiinsä aikuistuttuaan ja eroaa kirkosta, kun Lähi-idän paimentolaiskansan satukirja menettää viehätyksensä. | Olen samaa mieltä. Minun lapsiani ei ole kastettu, mutta he haluavat itse liittyä kirkon jäseniksi. Joten miellä on siis myös kastejuhla ennen konfirmaatiota.
Ilmeisesti rippikoulu kiinnostaa lähinnä kaveripiirin sekä mahdollisten rahalahjojen vuoksi.
Toivon ja uskon, että aikuistuttuaan he tekevät ratkaisut toisilla perusteilla.
| |
| | |
12.04.11, 15:59
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | lisäys Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap Olen samaa mieltä. Minun lapsiani ei ole kastettu, mutta he haluavat itse liittyä kirkon jäseniksi. Joten miellä on siis myös kastejuhla ennen konfirmaatiota.
Ilmeisesti rippikoulu kiinnostaa lähinnä kaveripiirin sekä mahdollisten rahalahjojen vuoksi.
Toivon ja uskon, että aikuistuttuaan he tekevät ratkaisut toisilla perusteilla. | Luin toisetkin viestit...
Lapsi on ilmoitettu jo prometheusleirille. Se oli ehtoni ennenkuin lupasin rippikouluun.
Mutta tämä keskustelu lienee nyt hieman väärässä paikassa. Kiintoisaa silti.
| |
| | |
12.04.11, 20:05
|
#25 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Onnea, Outi58! | Kiitos!:) | |
| | | | |