Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.04.11, 12:22   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2009
Sijainti: Eteläsuomi
Vapun ruuat?

Tarjoaako joku muutakin kuin nakkeja ja lihapullia?
  Vastaa viestiin
29.04.11, 13:48   #2 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mametska Näytä viesti
Nakit ja perunasalaatti on usein ollut vappuaaton iltaruoka siitä yksinkertaisesta syystä, että kun aatto on usein työpäivä, niistä saa nopeasti syötävää töistä tultua. Nyt kun on lauantai, ajattelin tehdä pitkästä aikaa tortilloja chili con carne -täytteellä. En ole koskaan tehnyt guacamolea itse, mutta nyt ajattelin kokeilla. Eihän tuon kovin vaikeaa luulisi olevan, suurin ongelma varmaan on löytää tarpeeksi kypsiä avokadoja.
  Vastaa viestiin
29.04.11, 13:57   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2009
Sijainti: Eteläsuomi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Näytä viesti
Nakit ja perunasalaatti on usein ollut vappuaaton iltaruoka siitä yksinkertaisesta syystä, että kun aatto on usein työpäivä, niistä saa nopeasti syötävää töistä tultua. Nyt kun on lauantai, ajattelin tehdä pitkästä aikaa tortilloja chili con carne -täytteellä. En ole koskaan tehnyt guacamolea itse, mutta nyt ajattelin kokeilla. Eihän tuon kovin vaikeaa luulisi olevan, suurin ongelma varmaan on löytää tarpeeksi kypsiä avokadoja.
Hei, olen saanut vrk. avokadot kypsiksi kun olen laittanut ne samaan kulhoon banaanien kanssa;)
  Vastaa viestiin
29.04.11, 14:56   #4 (linkki)
Mollukkapullukka
(Vierailija)

Lainaus:
Varmaan laitetaan aattona kreikkalaisia kasviksia jotenkin tähän tapaan:
Pirkka - Resepti | Pirkka.fi

Lisäksi varmaan cevapcicia.

Joku päivä tuorepastaa (tortellineja) tomaattikastikkeen kera ja sit mitä nyt keksitään. (Meillä vielä maanantaina vapaata.)
  Vastaa viestiin
29.04.11, 21:36   #5 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minä olen tehnyt tänään valmiiksi osan vappuruoista, tein lihapullia ja keitin lihapiirakoita. Huomenna teen balkansalaattia ja vihreää salaattia. Syömme niitä jo huomenna. Sunnuntain brunssille laitan samoja, lisäksi keitettyjä munia ja pekonia ja perunasalaattia. Kyytipoikana punaviiniä.
  Vastaa viestiin
29.04.11, 22:24   #6 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Meillä ei ole nakkeja ja lihapullia lainkaan tarjolla vappuna. Olisi tarkoitus grillata huomenna lohinyyttejä, joiden linkin laitoin aloittamaani ketjuun grilliruoasta. Lisäksi on vartaita, joihin laitan porsaan sisäfilettä, broileria ja ainakin kirsikkatomaatteja. Lisäksi on tänään tekemääni perunasalaattia, jota jäi tämän päiväisestä ruoasta ja sitten maissintähkiä grillattuna. Juomana valkoviiniä.
  Vastaa viestiin
29.04.11, 22:30   #7 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

äippä66

Olet varmasti laittanut ennenkin lihapiirakoittesi ohjeen palstalle, mutta viitsisitkö laittaa sen uudestaan? :)
  Vastaa viestiin
30.04.11, 17:32   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2010
Tänään grillattaan possua,maissia ja kasvisnyyttejä ( munakoisoa,kesäkurpitsaa,sipulia,paprikaa folionyytteihin,vähän chilisoossia ja pippuria ) hyvää!

Itse tehty quacamole on aivan ihanaa,niissä purkeissa ei juurikaan taida oikeastaan avocadoa edes montaa prosenttia olla.....
Jossain kaupoissa olen nähnyt parin avocadon pakkauksessa syömävalmiita avocadoja.
  Vastaa viestiin
30.04.11, 17:58   #9 (linkki)
Apua?!?
(Vierailija)

Munkit

Kuinka pitkään munkkitaikinaa pitäisi kohottaa? Riittääkö puoli tuntia? Peitänkö taikinan kankaalla? Tarvitsisin apua nopeasti, kiitos!!!
  Vastaa viestiin
30.04.11, 18:36   #10 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Olet varmasti laittanut ennenkin lihapiirakoittesi ohjeen palstalle, mutta viitsisitkö laittaa sen uudestaan? :)
Taikinan ohje on vanhasta Kotiruoka-kirjasta:

-50 g hiivaa
-1/2 l maitoa
-1 tl suolaa
-150 g sulatettua margariinia/voita
-1 kg vehnäjauhoja (laitoin vähemmän koska taikinasta alkoi tulla liian tiukka)
-1 muna, ei välttämätön

Täyte on ihan näppituntumalla, määrät vain arvioita

-n. 800 g jauhelihaa
-1 sipuli silputtuna
-suolaa
-valkopippuria
-paprikamaustetta
-n. 3 dl keitettyä riisiä

Taikina kaulitaan suht ohueksi, tehdään pyöreällä kipolla ympyröitä jotka täytetään ja suljetaan tiukasti. Tällä välin on vähintään 2 l rypsiöljyä ollut suuressa kattilassa kuumenemassa. Öljy on valmis kun pinta väreilee. Lämpöjä voi pudottaa jonkin verran. Piirakat paistetaan ruskeiksi molemmin puolin ja laitetaan valumaan.
  Vastaa viestiin
30.04.11, 20:03   #11 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

äippä66

Kiitos paljon ohjeestasi, jonka liitin tiedostooni ja tulen kokeilemaan ohjettasi tulevalla viikolla! :)
  Vastaa viestiin
02.05.11, 10:31   #12 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Hei, olen saanut vrk. avokadot kypsiksi kun olen laittanut ne samaan kulhoon banaanien kanssa;)
Kiitos hyvästä vinkistä! Avokadot olivat silti hiukan raakoja, vaikka pehmeitä olivatkin. Guacamoleen ei tullut ihan oikeaa väriä eikä tarpeeksi makua.

Kun varsinkaan sopivan kypsiä avokadoja ei saa joka kaupasta, ostin puolikypsiä. Lauantaina kävin sellaisessa kaupassa, jossa olisi ollut sopivan kypsiä, arvaa harmittiko? No, tiedänpä seuraavalla kerralla.
  Vastaa viestiin
02.05.11, 11:25   #13 (linkki)

Rekisteröitynyt: 10/2010
Sijainti: muu maa
Avocado kypsyy nopeiten, kun sen laittaa paperipussiin omenan tai tomaatin kanssa. Huoneenlammossa :)

Kypsytys onnistuu myos mikroaaltouunissa (muutama sekunti kerrallaan), mutta silloin avocadon maku jaa miedommaksi.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 10:55   #14 (linkki)
Adalmiinan helmi
(Vierailija)

Jaa että nakkeja!! En ymmärrä tuota nakkihommaa lainkaan, en silliä myöskään. Ne tietysti jotka juovat ylenmääräisesti vappuna, tarvitsevat suolaista mutta ei suola kuulu normaaleilla ihmisillä vappuun kun ei muinakaan päivinä suolaa ruokaan laiteta.
Vappu ei ole meillä juhla, emme ole poliittisesti sillä tapaa orientoituneita. Tavallista sunnuntairuokaa, ehkä astetta vaatimattomamapaa, meillä oli vappuna. Maalla vappuviikonloppukin ja töiden merkeissä, ei mitään juhlintaa. Vastahan oli pääsiäinen ja se on meillä juhla.
Vappupäiväksi laitoin moussakaa ja jälkiruoaksi tuoreita mansikoita.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 10:57   #15 (linkki)
Adalmiinan helmi
(Vierailija)

Lainaus:

myös omena on tehokas hedelmien kypsyttäjä.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 11:48   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Adalmiinan helmi Näytä viesti
Jaa että nakkeja!! En ymmärrä tuota nakkihommaa lainkaan, en silliä myöskään. Ne tietysti jotka juovat ylenmääräisesti vappuna, tarvitsevat suolaista mutta ei suola kuulu normaaleilla ihmisillä vappuun kun ei muinakaan päivinä suolaa ruokaan laiteta.
Vappu ei ole meillä juhla, emme ole poliittisesti sillä tapaa orientoituneita. Tavallista sunnuntairuokaa, ehkä astetta vaatimattomamapaa, meillä oli vappuna. Maalla vappuviikonloppukin ja töiden merkeissä, ei mitään juhlintaa. Vastahan oli pääsiäinen ja se on meillä juhla.
Vappupäiväksi laitoin moussakaa ja jälkiruoaksi tuoreita mansikoita.
Ei tarvitse olla poliitiikasta kiinnostunut juhliakseen vappua. Vappu on työläisten ja opiskelijoiden juhla ja myös muidenkin.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 11:52   #17 (linkki)
Adalmiinan helmi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ei tarvitse olla poliitiikasta kiinnostunut juhliakseen vappua. Vappu on työläisten ja opiskelijoiden juhla ja myös muidenkin.

En ole työläinen, enkä myöskään enää opiskelija, vaan aikuinen, työssä käyn kyllä ja vaativassa. Mitä sinä opiskelet? Minä kyllä saan ihan vapaasti olla juhlimatta työläisten päivänä, sitä ei kukaan estä tai kehoita ryyppäämään ja roskaamaan. Sitä tuo vapun juhlinta ainakin kaupungissa on. Päätän tämän keskustelun eli turha virittää r...aa.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 11:54   #18 (linkki)
Adalmiinan helmi
(Vierailija)

Lisään ettemme ole poliittisesti "sillä tavalla orientoituneita" mutta toimin politiikassa kyllä, en vasemmistopiireissä. Joten jx ei ymmärtänyt mitä tahdoin sanoa...
  Vastaa viestiin
03.05.11, 13:29   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Adalmiinan helmi Näytä viesti
En ole työläinen, enkä myöskään enää opiskelija, vaan aikuinen, työssä käyn kyllä ja vaativassa. Mitä sinä opiskelet? Minä kyllä saan ihan vapaasti olla juhlimatta työläisten päivänä, sitä ei kukaan estä tai kehoita ryyppäämään ja roskaamaan. Sitä tuo vapun juhlinta ainakin kaupungissa on. Päätän tämän keskustelun eli turha virittää r...aa.
En minäkään juhlinut mitenkään erityisesti vappua. En myöskään ole vasemmistolainen vaan ihan tavallinen työssäkäyvä. Olen kyllä joskus juhlinutkin enemmän, muttei koskaan vappu ole ollut ryyppuyjuhla minulle.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 13:49   #20 (linkki)

Rekisteröitynyt: 10/2010
Sijainti: muu maa
Hyvanen aika, kyllä kait sitä voi vappua juhlia vaikkapa "kevätjuhlana" ilman erityisiä "mielipiteitä"! Minä ainakin juhlin silloin, kun siihen on pienimpikin tekosyy...vaikka ilman sitä tekosyytäkin muuten vain piristykseksi arkeen :D

Löysätkää sitä pipoa ja nauttikaa elämästä :)
  Vastaa viestiin
03.05.11, 14:07   #21 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Kyllä meillä vappuna nakkejakin oli tarjolla, mutta myös paljon muuta. Alkoholipuoltakin oli sen verran, että satuin hieman humaltumaan, tosin vasta lapsivieraiden poistuttua. :)

Minulle vappu on lähinnä kevään juhla, en nimittäin ole opiskelija enkä "poliittisesti sillä tavalla orientoitunut". Kun en ole uskovainen, minulle on luontevampaa juhlia vappuna kuin pääsiäisenä (mikä oli meillä tavallinen viikonloppu, tehtiin töitä molemmat). Voin myös rehellisesti tunnustaa, että minulle vappu on joskus ollut ryyppyjuhla, ei tosin enää.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 14:14   #22 (linkki)
kevään juhla
(Vierailija)

Ylioppilaiden juhlanahan vappua on myös mainostettu ja valkolakkeja (ja vähän kellastuneempiakin) näkyykin silloin katukuvassa paljon. Minä en viitsi valkolakkiani mainostaa - arvostan kyllä opiskelua ja olenkin jatkanut, mutta väitöskirja on vaiheessa :))).

Olen myös vasemmistolaisesta kodista, joten punalippujenkin perässä olen joskus vappuna marssinut. Nyttemmin olen vieraantunut politiikasta ja lapsuudenmielipiteistä, mutta edelleen kevään juhlana vietän vappua. Hiukan kuohuviiniä, piknik-herkkuja ja hauskanpitoa ystävien kesken kuuluu minun vappuuni.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 14:29   #23 (linkki)
utelias
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Näytä viesti
Kyllä meillä vappuna nakkejakin oli tarjolla, mutta myös paljon muuta. Alkoholipuoltakin oli sen verran, että satuin hieman humaltumaan, tosin vasta lapsivieraiden poistuttua. :)

Minulle vappu on lähinnä kevään juhla, en nimittäin ole opiskelija enkä "poliittisesti sillä tavalla orientoitunut". Kun en ole uskovainen, minulle on luontevampaa juhlia vappuna kuin pääsiäisenä (mikä oli meillä tavallinen viikonloppu, tehtiin töitä molemmat). Voin myös rehellisesti tunnustaa, että minulle vappu on joskus ollut ryyppyjuhla, ei tosin enää.

Lukeeko sinun kalenterissasi toukokuun 1 päivän kohdalla "Kevään juhla"? Jos niin minkämerkkinen on se kalenteri. Sellaista kun ekvään juhla ei ole olemassakaan mutta armoton ryyppyjuhla tuo on ja nuorisolle etenkin. saa sitetn ihan luvan perästä sotkea ja roskata, helsingissä siivouskustannukset ovat tähtitieteellsitä luokkaa teidän sikailijoiden ansiosta. Ettekä veroja edes maksa!
Muissa maissa ei tuolla tapaa vappua juhlita, mutta Suomihan onkin todella vasemmistolainen maa, täällä taitaa olla maailman ainoa Leninmuseokin.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 14:41   #24 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias Näytä viesti
Lukeeko sinun kalenterissasi toukokuun 1 päivän kohdalla "Kevään juhla"? Jos niin minkämerkkinen on se kalenteri. Sellaista kun ekvään juhla ei ole olemassakaan mutta armoton ryyppyjuhla tuo on ja nuorisolle etenkin. saa sitetn ihan luvan perästä sotkea ja roskata, helsingissä siivouskustannukset ovat tähtitieteellsitä luokkaa teidän sikailijoiden ansiosta. Ettekä veroja edes maksa!
Muissa maissa ei tuolla tapaa vappua juhlita, mutta Suomihan onkin todella vasemmistolainen maa, täällä taitaa olla maailman ainoa Leninmuseokin.
Provoille ei tosin kannattaisi vastata, mutta menköön nyt... Tavaa ensin hitaasti ja tarkasti viestini teksti "Minulle vappu on lähinnä kevään juhla". Kiinnitä huomiota erityisesti sanaan lähinnä.

En sikaile Helsingissä tai muuallakaan, mutta maksan kyllä veroja aivan kuten muutkin. Vietimme vappua (tai "kevään juhlaa") omalla kotipihalla ystävien ja heidän jälkikasvunsa kanssa grillaillen. Kukaan ei riehunut, räyhännyt tai roskannut. Noihin vasemmistojuttuihin en viitsi kommentoida enää mitään, mielestäni politiikka ei kuulu tälle palstalle.
  Vastaa viestiin
03.05.11, 14:51   #25 (linkki)
tavaa tavaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Näytä viesti
Provoille ei tosin kannattaisi vastata, mutta menköön nyt... Tavaa ensin hitaasti ja tarkasti viestini teksti "Minulle vappu on lähinnä kevään juhla". Kiinnitä huomiota erityisesti sanaan lähinnä.

En sikaile Helsingissä tai muuallakaan, mutta maksan kyllä veroja aivan kuten muutkin. Vietimme vappua (tai "kevään juhlaa") omalla kotipihalla ystävien ja heidän jälkikasvunsa kanssa grillaillen. Kukaan ei riehunut, räyhännyt tai roskannut. Noihin vasemmistojuttuihin en viitsi kommentoida enää mitään, mielestäni politiikka ei kuulu tälle palstalle.

sinäkin eli lue muiden viestit. Miksi kaikkien pitäisi viettää kevään juhlaa jos ei halua eikä katso sitä aiheelliseksi? Vietätkö myös talven juhlaa, syksyn juhlaa jne ja aina samoin kovin juomin? Yhteiskunnalliset asiat kuuluvat lähes kaikkeen, ja Vappu jos mikä on poliittinen päivä, työläisten päivä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku