Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
07.11.11, 10:00   #1 (linkki)
kinkku
(Vierailija)

Kohti joulua!

Ajatukset askartelevat jo lähestyvässä joulussa. Tuli mieleeni, että moniko ruoka kullakin kuuluu vain jouluun. Onko paljonkin sellaista, jota ei tehdään koskaan muulloin kuin joulunaikaan?

Minä en keksi oikeastaan muita kuin harmaasuolatun kinkun ja joulutortut. Laatikoita meillä syödään erityisesti syksyllä paljon, kun on tuoreita juureksia. Rosolli on pitopöydän salaatti ollut jo lapsuudessani ja nykyään teen sitä aika usein ihan arkipöytäänkin. Piparkakkuja leivon aina silloin tällöin, sen parempia pikkuleipiä en tiedä, joten miksi jättää ne vain lyhyen ajan herkuiksi.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 10:07   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Kinkku, rosolli ja imelletty perunalaatikko sekä lanttulaatikko. Tosin tuota rosolllia voisi kyllä tehdä useamminkin, mutta toisaalta uunijuurekset korvaavat sen meillä muuna aikana.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 10:24   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Suurin osa jouluruuista meillä sellaisia, ettei niitä tule muulloin laitettua. Jos jossain tarjoillaan niin syön, mutten tee kotona. Graavilohi on yksi tälläisistä, jota kotona ei ole tarjolla kuin jouluna, mutta jos olen paikassa, jossa sitä tarjolla syön kyllä.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 10:39   #4 (linkki)
paimentyttö
(Vierailija)

Pitkään aikaan ei ole jouluna valmistettu ruokaa joka olisi ns. jouluruokaa. Meillä ei ole kinkkua eikä laatikoita (poikkeus on valmisporkkanalaatikko jota saa Stockalta, ei ole siis mikään a la Saarioinen vaan jonkin muun valmistama).
Joulun ruoat tehdään fiiliksen mukaan eikä kaikkea mahdollista ole pakko valmistaa.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 10:40   #5 (linkki)
paimentyttö
(Vierailija)

Unohtui, joulutorttuja meillä on aina jouluna mutta niitä paistetaan jo adventtiaikaan eli marraskuun lopusta aina yli vuodenvaihteen.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 11:11   #6 (linkki)
graavikala
(Vierailija)

Voi miten joku voi olla ilman graavikalaa lähes koko vuoden! Meillä erityisesti kesällä uusien perunoiden kera on useinkin graavilohta ja -siikaa. Ne kuuluvat yleensä myös aina juhlapöytään eli tarjolla on meillä usein sekä vieraille että omalle väelle pyhänä alkupalapöytä ja kyllä graavikala kuuluu siihen aina.

Meillä ei oikeastaan ole sellaista ruokaa, jota syötäisiin vain jouluna. Kinkkua tai joulutorttuja emme syö koskaan.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 13:34   #7 (linkki)
näin meillä
(Vierailija)

Graavattua lohta minä käytän paljon. Sehän on varsin mainio munakkaan, voileipäkakun, pasteijan ja pizzan täyte, lohilaatikko on herkkua, leivän päälläkin se maistuu paremmalta kuin lihaleikkeleet.

Jouluruuat ovat meillä samoja kuin juhlaruuat yleensäkin. Ei siis mitään mitä ei muulloinkin syötäisi, mutta toisaalta muut juhalruuat ovat saaneet vaikutteita perinteisistä jouluruuista.
  Vastaa viestiin
07.11.11, 19:06   #8 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Kinkku, joulutortut, piparit, (joita teen kylläkin pienen annoksen yleens jo adventiksi ), imelletty perunalaatikko ja rosolli.
  Vastaa viestiin
15.11.11, 12:53   #9 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Minun ajatukseni eivät kyllä ole vielä joulua lähelläkään, johtuu ehkä siitä, että meillä ei tehdä etukäteen muuta kuin piparit (jotka on pakko tehdä itse, koska muuten ei saa sellaisia kuin haluaa).

Piparien lisäksi pelkästään jouluun kuuluvat tortut, jotka tehdään valmistaikinasta, itse tehty rosolli, sekahedelmäkeitto ja oikeastaan riisipuurokin. Sitä voisi toki syödä muulloinkin kuin jouluna, mutta ei vain tule tehdyksi.

Kinkkua ja laatikoita meillä ei harrasteta, joskus voidaan syödä valmiina ostettua porkkana- ja maksalaatikkoa muulloin kuin jouluna. En tosin tiedä, mieltääkö kukaan maksalaatikkoa enää edes jouluruuaksi, se on niin yleinen ruoka.

Rosollia rakastan, mutta jostakin syystä en tule tehneeksi sitä muulloin kuin jouluksi. Syön sitä yksinäni valehtelematta pari litraa joulun tienoilla. Graavilohta olen jo oppinut tekemään muulloinkin, mutta kyllä se lähinnä juhlaruuaksi jää, koska mieheni ei ole siihen läheskään yhtä ihastunut kuin minä.

Olen joulua edeltävän viikon lomalla, joten ehdin hyvin tehdä valmistelut silloin. Yleensä jouluna syödään jotakin erityisen hyvää, joka voi olla savukalkkunaa (saatu pari kertaa lahjaksi), porsaan- tai poronfileetä tai vaikka kalaa. Olen kokeillut erilaisia pikkusuolaisia, joista savuporo-leipäjuustopiparit ja marinoidut mozzarellapallerot tulevat mieleen.
  Vastaa viestiin