Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.11.11, 16:56   #1 (linkki)
tonttumuori
(Vierailija)

Mitä ruokaa ilman ei tule joulua?

Onko jokin ruoka tai leivonnainen, jota ilman joulu ei tunnu aidolta? Minulle se on ehdottomasti harmaasuolattu kinkku. Eihän sitä koskaan muulloin syödä, se tuoksuu aivan omanlaiselleen ja se on muisto lapsuudesta.

Tortuista en välitä, pipareita syön muulloinkin ja kaikki muu ruokahan on oikeastaan ihan normaalia pitoruokaa. Ainakin meidän suunnallamme pitopöydässä on pitkin vuotta laatikoita, rosollia, graavikalaa, riisipuuroa luumukiisseleineen jne.
  Vastaa viestiin
15.11.11, 18:10   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2007
Vihreät kuulat !!!
  Vastaa viestiin
15.11.11, 20:06   #3 (linkki)
CA-asukki
(Vierailija)

Piparkakut on ruokaa, eiks vaa?

Joten ilman omaleipomia piparkakkuja ei tule joulua.
  Vastaa viestiin
15.11.11, 21:53   #4 (linkki)
piikkipiru
(Vierailija)

Itsetehtyjä karjalanpiirakoita, porkkanalaatikkoa, harmaasuolattua kinkkua...

Näitä en syö muulloin kuin jouluna eikä ilman näitä minun jouluni ole Joulu.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 06:46   #5 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lanttulaatikko
  Vastaa viestiin
16.11.11, 10:05   #6 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Ihan kuin tämäkin aihe olisi ollut esillä noin kerran vuodessa....

Mutta ei se mitään, vastataan kun kysytään. Meillä ei syödä kinkkua tai laatikoita, mutta minun jouluni kruunaavat graavilohi ja rosolli. Graavia teen joskus muulloinkin, mutta rosolli kuuluu minulla pelkästään jouluun. Miehelleni taas joulun tuovat riisipuuro ja sekahdelmäkeitto, joita niitäkään ei muulloin tehdä. Puuroa voisi tehdäkin, mutta käytän puurossa muulloin mieluummin ohraa, koska se on kotimaista ja kuitupitoisempaa kuin puhdistettu riisi.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 10:11   #7 (linkki)
Fiia kirjautumatta
(Vierailija)

Minä olisin vielä jokin aika sitten sanonut harmaasuolattu kinkku, mutta olen huomannut, että ilman sitäkin joulu tulee ;).

Riisipuurosta on meilläkin tullut ruoka, jota syödään vain jouluna. Joten ilmeisesti se on nyt vastaukseni. Piparkakkuja en enää itse leivo, mutta saan niitä joululahjaksi ja ne ovat ihan oikeasti maailman parhaita!
  Vastaa viestiin
16.11.11, 10:33   #8 (linkki)
aihe toistuu
(Vierailija)

Ellit ovat niin virikkeellisiä että että sama aihe toistuu vuodesta toiseen! Ja jos et laita kinkkua ja sen kerrot, saattaa syntyä kovaakin polemiikkia.
Meillä on hyvin vähän sellaista joka on ehdoton jouluna. Lapsuudenkodistani on jatkunut perinne että aattona on aina lihapataa eli se on karjalanpaistin tyyppinen uuniruoka mutta ilman porkkanaa. Siinä on sipulia ja maustepippuria, syödään perunalaatikon kanssa.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 11:18   #9 (linkki)
joulukin toistuu
(Vierailija)

Onko se niin vaarallista, jos aiheet toistuvat. Ei useimmilla näytä olevan paljon uusia aiheita tarjolla, joten hyvä edes jotain vanhoja.

Meidän joulumme ei ole kiinni mistään erityisruuasta. Saattaapi olla kinkkua tai olla olematta. Joskus on paistettu kalkkuna, joskus tehty jotain muuta juhlavampaa ruokaa. Pääasia että ruoka on jotain muuta kuin arkena syödään.

Joulu ei ole meillä myöskään uskonnollinen juhla. Se on vain hetki pimeän talven keskellä, kun kokoonnumme yhteen, pukeudumme juhlavaatteisiin, poltamme kynttilöitä ja syömme hyvin.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 13:06   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kyllä se on kinkku ja lanttulaatikko, kun niitä ei muulloin syödä. Riisipuuroa en jouluruuaksi miellä, kun sitä meillä muulloinkin tehdään.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 13:21   #11 (linkki)
ei enää kinkkua
(Vierailija)

Minä en ole vuosiin enää ostanut ja paistanut kinkkua. Ne ovat liian isoja pienimmilläänkin ja pahempi vielä, että ne ovat hurjan suolaisia. Vieraisilla voin viipaleen maistaa, mutta siitä on jo vuosia, kun viimeksi olen kinkkua suuhuni laittanut.

Minun jouluni kirkastuu jouluhauesta. Lankoni tuo meille aina jouluhauen enkä sen suurempaa herkkua osaa mainita. Miten hän hauen valmistaa, on suuri salaisuus.

Vihreät kuulat voisivat olla toinen must-juttu joulussa. Ne ovat niin makeita, ettei niitä muulloin tule syötyä, mutta jouluuni ne kuuluvat.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 13:38   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei enää kinkkua Näytä viesti
Minä en ole vuosiin enää ostanut ja paistanut kinkkua. Ne ovat liian isoja pienimmilläänkin ja pahempi vielä, että ne ovat hurjan suolaisia. Vieraisilla voin viipaleen maistaa, mutta siitä on jo vuosia, kun viimeksi olen kinkkua suuhuni laittanut.

Minun jouluni kirkastuu jouluhauesta. Lankoni tuo meille aina jouluhauen enkä sen suurempaa herkkua osaa mainita. Miten hän hauen valmistaa, on suuri salaisuus.

Vihreät kuulat voisivat olla toinen must-juttu joulussa. Ne ovat niin makeita, ettei niitä muulloin tule syötyä, mutta jouluuni ne kuuluvat.
Minun mielestäni kinkkujen suolaisuus on vähentynyt viime aikoina aika paljonkin. Kohta ovat lähes suolattomia.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 13:41   #13 (linkki)
ei enää kinkkua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Minun mielestäni kinkkujen suolaisuus on vähentynyt viime aikoina aika paljonkin. Kohta ovat lähes suolattomia.

Aika mielenkiintoinen väite. Miten harmaasuolattu voi olla suolaton? Kyllä niiden suolaprosentit edelleen pyörivät siellä lähellä kahta vähäsuolaisimpienkin osalta. Mutta tietysti jotkut ovat tottuneet suolaisempaan ruokaan ja silloin suu ei enää maista suolaisuutta.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 13:47   #14 (linkki)
just niin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei enää kinkkua Näytä viesti
Aika mielenkiintoinen väite. Miten harmaasuolattu voi olla suolaton? Kyllä niiden suolaprosentit edelleen pyörivät siellä lähellä kahta vähäsuolaisimpienkin osalta. Mutta tietysti jotkut ovat tottuneet suolaisempaan ruokaan ja silloin suu ei enää maista suolaisuutta.

Kun on tottunut suolaan, sitä ei edes huomaa. Itse en käytä suolaa ja valmis kinkku on kyllä suolaista. Kinkkua meillä joulun aikaan vain leikkeleenä eli aamisleivällä, ei muuten.
Harmaasuolaton kinkku..... noinko?
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:01   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja just niin Näytä viesti
Kun on tottunut suolaan, sitä ei edes huomaa. Itse en käytä suolaa ja valmis kinkku on kyllä suolaista. Kinkkua meillä joulun aikaan vain leikkeleenä eli aamisleivällä, ei muuten.
Harmaasuolaton kinkku..... noinko?
Ihan varmaasti on suolaa vähennetty noista harmaasuolatuista kinkuista. Omaa suolankäyttöäni olen myös hänentänyt eli ei ole kyse siitä, että käyttäisin suhteettoman paljon suolaa. Vielä muutamia vuosia sitten kinkuista lähti lientä enemmän kuin nykyään ja sen liemen lopun pystyi käyttämään joulun jälkeen hernekeiton maustamisen ja suolaamiseen. Ensinnäkin nyt sitä lientä tulee niin vähän, että hyvä kuin kastikkeseen riittää ja jos sitä sattumalta riittäisi hernekeittoon pitää sitä suolaa siihen lisätä, kun liemestä ei tule tarpeeksi suolaisuutta keittoon.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:14   #16 (linkki)
puuro
(Vierailija)

Riisipuuro on jouluruokaa eli tosi moni koti nauttii riisipuurosta ja sekahedelmäkeitosta aattona tai muuta joulun päivänä. Jos joku sitä ei jouluna syö ja syö muulloin, se ei merkkaa sitä etteikö se olisi USEIMPIEN jouluruoka. Ei ole lakia joka kieltäisi riisipuuron valmistamisen jouluna eli vähän järkeä käyttöön jos sitä on ylipäätään.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:16   #17 (linkki)
puuro
(Vierailija)

Ihmettelen tuossa ylempänä sitä että mitä tekemista hernekeitolla on joulupöydässä! Sehän on tuiki tavallista arkiruokaa ja kuka sitä jaksaa keittää edes. Lisäksi aiheuttaa peräpaukkuja eli on raskas ruoka nykyihmiselle etenkin.
Kinkku taas on halpaa ruokaa, siksi varmaan lapsiperheet ja vastaavat sitä suosivat.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:20   #18 (linkki)
meirami
(Vierailija)

En käytä suolaa lainkaan, sitä ei tarvitse. Makua ruokaan saa mausteista, en ymmärrä suolan roolia ruoanlaitossa. Ennen muinoin suolaa käytettiin kun vaikkapa lihan piti kestää pitkääkin säilytystä, ei ollut jääkaappeja kovinkaan monilla. Kalaa suolattiin myös eli silakoita talven varalle. Citymarketin asiakkaillakin on varmaan kaikilla jääkaappi. Ruokaa on aina saatavana kaupasta, ei tarvitse kerätä kotiin isoja määriä. Suola ruoassa peittää ikävästi sekä ruoka-aineiden omat maut että myös huonontaa makua. Suolaa saa käyttää joka haluaa, tottakait. Siitä on myös terveyshaittoja.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:37   #19 (linkki)
ei suolaa
(Vierailija)

"ei ole kyse siitä, että käyttäisin suhteettoman paljon suolaa. " Vaikeahan sitä on itse huomata, jos kovin paljon on aina käyttänyt, siinä ei pieni vähentäminen tunnu.

Meiramin tavoin olen lähes "suolaton". Jonkin verran elimistö tarvitsee natriumia, mutta sehän tulee jo liiankin kanssa, jos ei itse leivo leipäänsä. Leivät yleisesti ovat kohtalaisen suolaisia, samoin juustot ja kaikki leikkeleet kinkusta puhumattakaan.

En lisää suolaa lainkaan kasviksiin, mutta sitä väkisinkin joskus tulee, jos gratinoi. Tietenkään perunoihin ei varmaan kukaan lisää suolaa - keitetyt menevät ihan sellaisenaan, lohkoperunoihin muita mausteita (yrttejä, pippuria yms.) ja uuniperunan kera jotain muhennosta.

Meillä kestää yksi merisuolapaketti koko vuoden eikä aina kulu edes vuodessa, vaikka iso perhe ja joka päivä vähintään kerran laitetaan ruokaa.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 14:41   #20 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meirami Näytä viesti
En käytä suolaa lainkaan, sitä ei tarvitse. Makua ruokaan saa mausteista, en ymmärrä suolan roolia ruoanlaitossa. Ennen muinoin suolaa käytettiin kun vaikkapa lihan piti kestää pitkääkin säilytystä, ei ollut jääkaappeja kovinkaan monilla. Kalaa suolattiin myös eli silakoita talven varalle. Citymarketin asiakkaillakin on varmaan kaikilla jääkaappi. Ruokaa on aina saatavana kaupasta, ei tarvitse kerätä kotiin isoja määriä. Suola ruoassa peittää ikävästi sekä ruoka-aineiden omat maut että myös huonontaa makua. Suolaa saa käyttää joka haluaa, tottakait. Siitä on myös terveyshaittoja.
Ei millään pahalla mutta mitä tarkoitat tuolla "Citymarketin asiakkaillakin on varmaan kaikilla jääkaappi".
Niin varmaan ja minulla on pakastinkin.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 16:12   #21 (linkki)
Voi kysyä
(Vierailija)

Tokihan tätä voi kysyä. Elleissä on toki uusia lukijoita ja kirjoittajia ja joulukin tulee joka vuosi. Minullekin se tulee vihreillä kuulilla.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 16:35   #22 (linkki)
Tavallinen pottunokka
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Ei millään pahalla mutta mitä tarkoitat tuolla "Citymarketin asiakkaillakin on varmaan kaikilla jääkaappi".
Niin varmaan ja minulla on pakastinkin.
Aika selvähän se on, mitä tuo tarkoitti. Kirjoittaja on itse ns. parempia ihmisiä, jotka eivät käy ostoksilla Citymarketissa tms. tavallisille pulliaisille sopivissa mestoissa. Kirjoittaja on varmaan Nallen siskontyttö, tai sitten muuten vaan parempi ihminen. Kummasti aikaa riittää kuitenkin osallistua ellien keskusteluihin, vaikka luulisi, että näin talouskriisin aikana pitäisi kiirettä muillakin rintamilla.

Mitä olen kokkiohjelmia seurannut ja keittokirjoja/ruokablogeja lukenut niin huippukokit lisäävät suolaa myös kasviksiin ym., joskus varsin reilustikin. Vasta luin lehdestä, että monissa kouluissa ei osata enää ruokaa maustaa, ja ruoka on jo liian suolatonta. Ei se tarkoita sitä, että suola ja pippuri olisivat ainoat mausteet. Ja olen kait sitten onnekas, kun ei ole verenpainetta, lihavuutta tms., ja maustan ruokani myös suolalla.

Joulu tulee ja menee, ja kokkailemme mitä milloinkin. Me emme vietä joulua, kun emme ole uskonnollisia, ja kaupallisuus ei kiinnosta. Ja ei ole lapsia. Tänä jouluna matkustamme Kiinaan, paikallisen keittiön antimilla mennään.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 12:09   #23 (linkki)
kouluissa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tavallinen pottunokka Näytä viesti
Aika selvähän se on, mitä tuo tarkoitti. Kirjoittaja on itse ns. parempia ihmisiä, jotka eivät käy ostoksilla Citymarketissa tms. tavallisille pulliaisille sopivissa mestoissa. Kirjoittaja on varmaan Nallen siskontyttö, tai sitten muuten vaan parempi ihminen. Kummasti aikaa riittää kuitenkin osallistua ellien keskusteluihin, vaikka luulisi, että näin talouskriisin aikana pitäisi kiirettä muillakin rintamilla.

Mitä olen kokkiohjelmia seurannut ja keittokirjoja/ruokablogeja lukenut niin huippukokit lisäävät suolaa myös kasviksiin ym., joskus varsin reilustikin. Vasta luin lehdestä, että monissa kouluissa ei osata enää ruokaa maustaa, ja ruoka on jo liian suolatonta. Ei se tarkoita sitä, että suola ja pippuri olisivat ainoat mausteet. Ja olen kait sitten onnekas, kun ei ole verenpainetta, lihavuutta tms., ja maustan ruokani myös suolalla.

Joulu tulee ja menee, ja kokkailemme mitä milloinkin. Me emme vietä joulua, kun emme ole uskonnollisia, ja kaupallisuus ei kiinnosta. Ja ei ole lapsia. Tänä jouluna matkustamme Kiinaan, paikallisen keittiön antimilla mennään.
käytetään pakasteita ja niissä ei ole makua eikä tule vaikka lisäät niihin mausteita. Suola ei ole mauste vaan säilöntäaine. Kun ellien taso on tämä mikä täältä näkyy, ei kannata huippukokeista edes mainita! Täällähän on noita mössöjen sekoittelijoita enimmäkseen. Ja jos tietää jotain paremmasta ruoasta ja osaa sellaista tehdä, se kyllä lytätään maan rakoon. Eli persuilua varsinaisesti, köyhien kommentteja plu kateellisten.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 17:15   #24 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kouluissa Näytä viesti
käytetään pakasteita ja niissä ei ole makua eikä tule vaikka lisäät niihin mausteita. Suola ei ole mauste vaan säilöntäaine. Kun ellien taso on tämä mikä täältä näkyy, ei kannata huippukokeista edes mainita! Täällähän on noita mössöjen sekoittelijoita enimmäkseen. Ja jos tietää jotain paremmasta ruoasta ja osaa sellaista tehdä, se kyllä lytätään maan rakoon. Eli persuilua varsinaisesti, köyhien kommentteja plu kateellisten.
Hmm, ketähän tässä lytätään ja miksi? Eikä puoluepolitiikkaa kannata sotkea jouluvalmisteluihin, eihän.
Haluaisin edelleen myös vastauksen siihen miksi Citymarket on huonompi kun joku toinen kauppa. Mistä kaupasta kannattaa ruokansa ostaa että kelpaa täällä, olisi kiinnostavaa tietää.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 20:13   #25 (linkki)
Tavallinen pn
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kouluissa Näytä viesti
En ole persu, en köyhä, en osta pakasteita, en eineksiä ja kateellinen olen vain satunnaisesti. En kokkaa makaroni-peruna-kananmuna-sekoitusta. Sen sijaan käytän suolaa, yritän kykyjeni rajoissa replikoida huippukokkien ja ruokablogien reseptejä, ja satunnaisesti käyn ostoksilla Citymarketissa. Viime vilkaisulla keittiössäni oli kaapistoon integroidut jääviileäkaappi ja erillinen pakastinkaappi.

Joulu ei ole minun juttuni, mutta kysymyshän oli: mitä ilman ei tule joulua? Lyhyesti, en juhli joulua.
Mutta en myöskään koe olevani toisia parempia, mikä minä ole sanomaan, kuka on mitäkin. On köyhiä ja sivistyneitä, rikkaita ja moukkia, ja vice versa. En ole myöskään lytännyt yhtään ohjetta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku