Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.11.11, 18:15   #1 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Rosollihilloke

Vaihtelua perinteiseen rosolliin. Ohjeen olen ottanut Dansukkerin sivuilta tiedostooni.

Ainekset
300 g kuorittuja punajuuria
150 g kuorittuja porkkanoita
1 sipuli
2 dl vettä
1 dl etikkaa
1 tl suolaa
1 omena
1 dl Dansukker Hillo-marmeladisokeria
1/2 tl rouhittua valkopippuria

Koristeluun
1 dl pieniä purjokuutioita

Esikäsittele kasvikset ja leikkaa ne pieniksi kuutioiksi. Pane punajuuri-, porkkana- ja sipulikuutiot sekä vesi, etikka ja suola kattilaan. Keitä kannella peitettynä 5–7 minuuttia. Sekoita hillo-marmeladisokeri, kuorittu ja kuutioitu omena ja valkopippuri kattilaan. Jatka keittämistä 5–10 minuuttia. Kaada rosollihilloke tarjoiluastiaan ja jäähdytä seuraavaan päivään. Tarjoa ranskankerman kanssa. Rosollihilloketta voi säilyttää jääkaapissa 5 päivää.
  Vastaa viestiin
28.11.11, 18:25   #2 (linkki)
miun versio
(Vierailija)

Minä olen tehnyt rengasvuoassa rosollia näin:

juomalasillinen kutakin:

keitettyjä porkkanakuutioita
etikkapunajuurikuutioita
punasipulisilppua
omenakuutioita

(herneitä)
(purjorenkaita)

Kaada kuutiot aines kerrallaan vuokaan, joka on vuorattu tuorekelmulla.

"Hyytelö":

3 prk ranskankermaa
n. 1 dl kuumaa kasvislientä (ehkä vähän alle)
liivatetta

Liuota liivate nesteeseen, sekoita ranskankermaan ja kaada seos vuokaan. Kallistele varovasti, jotta liemi valuu kaikkialle.

Anna hyytyä seuraavaan päivään.

En mausta suolalla tms. koska meillä tämän kanssa tarjotaan kylmiä kaloja. Osa ottaa silliä, osa lohta, osa siikaa. Kaikissa kaloissa on kuitenkin suolaa melkoisesti.
  Vastaa viestiin
29.11.11, 10:49   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Minä teen rengasvuokaan ihan tavallisen rosollin ilman mitään liivatteita ja renkaan keskelle sitten juomalasiin kastike, yleensä kermavaantoa maustettuna etikkapunajuurien liemellä. Hyvin on rosolli pysynyt koossa.

Nyt voisikin kokeilla tuota Outin ohjetta, tulisi vähän erilaista. Oletko Outi kokeillut, tuliko makeaa?
  Vastaa viestiin
29.11.11, 12:15   #4 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Olen joskus tehnyt rosollista liivatteen avulla pieniä lisäkkeitä annosvuoissa. Olivat ihan käyttökelpoisia ja erilainen rosolli vaihteeksi. Reseptin olen hukannut valitettavasti.
  Vastaa viestiin
29.11.11, 12:31   #5 (linkki)
suolakurkkuliemi
(Vierailija)

Minä olen myös tehnyt semmoisia pieniä yksittäisannoksia, muffinsipellillä. Käytin liemenä makukurkun lientä ja liivatetta. Tuli hyvänmakuisia, mutta liian isoja. Jos teen uudelleen, niin ajattelin että täytän vain noin puolilleen ne kolot.
  Vastaa viestiin
29.11.11, 12:37   #6 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Minulla on kauan sitten ostamiani pieniä vuokia, ovat tarkoitettu alunperin jälkiruokin tekoon, mutta ne vuoat ovat juuri sopivan kokoisia, voi täyttää joko ihan täyteen tai jättää jonkin verran vaillinaisiksi. Tuo muffinsvuoissa tekeminen oli hyvä oivallus eli muffinspellillä.
  Vastaa viestiin
09.12.11, 23:11   #7 (linkki)
mnb
(Vierailija)

Minä tein muutama vuosi sitten rosollihilloketta tuolla samaisella ohjeella. Etikkaa tulee sen verran reilusti, että ei se ainakaan makeaa ollut.
  Vastaa viestiin
11.12.11, 19:36   #8 (linkki)
Tyhymäkysymys
(Vierailija)

Mitä on esikäsittely?
  Vastaa viestiin
11.12.11, 21:14   #9 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymäkysymys Näytä viesti
Mitä on esikäsittely?

Tässä tapauksessa tarkoittaa pesua ja kuorintaa.
  Vastaa viestiin
12.12.11, 08:59   #10 (linkki)
aika
(Vierailija)

iso määrä on tuo etikan määrä. Ei sitä tarvitse olla lainkaan mutta jos säilyttää pitkään, veden vaikutuksesta ei ehkä säily.
  Vastaa viestiin