Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.12.11, 13:50   #1 (linkki)
Joulupöytään
(Vierailija)

Chelsean pullat

Chelsean pullathan kuuluvat joulupöytää. Onko kellään antaa hyvää ja helppoa ohjetta?
  Vastaa viestiin
18.12.11, 14:50   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Chelsea buns recipe - Recipes - goodtoknow
Gourmet Britain - Recipes - Chelsea Buns
Sugar, spice and all things nice – Chelsea Buns | LondonEats

Ei nämä nyt kuitenkaan mitään joululeivonnaisia ole, mutta tässä ohje.

Alla olevasta linkistä löydät jouluohjeita.

BBC - Food - Occasions : Christmas recipes and menus

Viimeinen muokkaaja Jx; 18.12.11 15:05.
  Vastaa viestiin
18.12.11, 15:20   #3 (linkki)
Joulupöytään
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Tietääkseni Chelsean pullat kuuluvat joulupöytään, kun olen itse omin silmin nähnyt niitä jouluna syötävän Elloughtonissa. Nehän pullathan ovat Saksasta alun perin.
  Vastaa viestiin
18.12.11, 16:13   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joulupöytään Näytä viesti
Tietääkseni Chelsean pullat kuuluvat joulupöytään, kun olen itse omin silmin nähnyt niitä jouluna syötävän Elloughtonissa. Nehän pullathan ovat Saksasta alun perin.
Voihan jokainen kotonaan leipoa jouluksi aivan mitä itse haluaa, mutta postaamissani linkeissä ei mainita niiden olevan mitenkään erityisesti joululeivonnaisia tai joulua ei mitenkään mainita niiden yhteydessä. Varsinaiset joululeivonnaiset löytyvät tuosta joululeivonnaislinkistä.
  Vastaa viestiin
18.12.11, 16:29   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Netistä löytyi alla mainittu teksti puheena olevasta asiasta.

English Chelsea Buns – History and Recipe

Posted: Sep 18, 2010 |Comments: 0 |

I thought as Chelsea Buns is an Iconic English Recipe and Snack, which I thought would be interesting to Fans of English Food. Chelsea Buns have been made since at least the start of the 1700s. They were reputedly invented either at the Old Chelsea Bun House, or at the "Real Old Original Chelsea Bun-house" in London, England.
The two were rivals. Both were on Grosvenor Row, both made great buns, and both had a long wooden covered footpath in front of them, that looked something like a verandah except it was a sidewalk, too.
Grosvenor Row (which no longer exists) was the name for what is now approximately the middle section of Pimlico Road, from Passmore Street east a few blocks to Bourne Street. Technically, the area is Pimlico, not Chelsea, but it's probably far too late to suggest the name "Pimlico Buns" to anyone.
The Old Chelsea Bun House was owned by a 'Captain Bun' (sic). Reputedly, in the latter decades of the 1700s, it was frequented by George II, his son George III (the mad King George) and his wife Queen Charlotte. In 1817, it had been in business for four generations of the same family (as per Sir Richard Philips (1767-1840; one of whose pseudonyms was Reverend David Blair.)
On Good Fridays, they sold Hot Cross buns, and were frequently mobbed by huge line-ups. The mob scene had been so great in 1792 that they in fact skipped selling them in 1793. They posted a notice instead on Wednesday, 27 March 27 1793 saying, "Royal Bun House, Chelsea, Good Friday.—No Cross Buns. Mrs. Hand respectfully informs her friends and the public, that in consequence of the great concourse of people which assembled before her house at a very early hour, on the morning of Good Friday last, by which her neighbours (with whom she has always lived in friendship and repute) have been much alarmed and annoyed; it having also been intimated, that to encourage or countenance a tumultuous assembly at this particular period might be attended with consequences more serious than have hitherto been apprehended; desirous, therefore, of testifying her regard and obedience to those laws by which she is happily protected, she is determined, though much to her loss, not to sell Cross Buns on that day to any person whatever, but Chelsea buns as usual."
But the shop appears to have got back into the Hot Cross Bun business. On 18 April 1839,
Good Friday for that year, they sold around 24,000 Hot Cross buns. Nevertheless, the business was sold and demolished later that year."
  Vastaa viestiin
18.12.11, 16:56   #6 (linkki)
tonttuuuu
(Vierailija)

Lainaus:
Voihan jokainen kotonaan leipoa jouluksi aivan mitä itse haluaa, mutta postaamissani linkeissä ei mainita niiden olevan mitenkään erityisesti joululeivonnaisia tai joulua ei mitenkään mainita niiden yhteydessä.
Jos reseptissä ei ole mainittu joulua, ei siis ole jouluruoka.

En ole vielä löytänyt lanttu- ja porkkanalaatikon reseptiä, missä mainitaan joulu. Eivät siis ole jx;n mukaan jouluruokia....
  Vastaa viestiin
18.12.11, 20:02   #7 (linkki)
aaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttuuuu Näytä viesti
Jos reseptissä ei ole mainittu joulua, ei siis ole jouluruoka.

En ole vielä löytänyt lanttu- ja porkkanalaatikon reseptiä, missä mainitaan joulu. Eivät siis ole jx;n mukaan jouluruokia....

Oi, oletpa sinä näppärä!!!
  Vastaa viestiin
18.12.11, 20:51   #8 (linkki)
Joulupöytään
(Vierailija)

Lainaus:
Voihan jokainen kotonaan leipoa jouluksi aivan mitä itse haluaa, mutta postaamissani linkeissä ei mainita niiden olevan mitenkään erityisesti joululeivonnaisia tai joulua ei mitenkään mainita niiden yhteydessä. Varsinaiset joululeivonnaiset löytyvät tuosta joululeivonnaislinkistä.
Se emäntä ei niitä pullia itse leiponut vaan ne olivat tarjouksessa Aldissa. Olivat niin halpoja, että perhe söi niitä kuukauden päivät aina tammikuun puoliväliin. Ilmeisesti et ole koskaan käynyt Yorkshiressä, joten et voi tuntea paikallisia tapoja.
  Vastaa viestiin
18.12.11, 23:28   #9 (linkki)
Kun halvalla saa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joulupöytään Näytä viesti
Se emäntä ei niitä pullia itse leiponut vaan ne olivat tarjouksessa Aldissa. Olivat niin halpoja, että perhe söi niitä kuukauden päivät aina tammikuun puoliväliin. Ilmeisesti et ole koskaan käynyt Yorkshiressä, joten et voi tuntea paikallisia tapoja.

Juuri noin. Sulo Vilénkin olisi ollut kotonaan Yorkshiressä.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 00:02   #10 (linkki)
suomivinkki
(Vierailija)

Ihan kelpo chelseat saa minusta näin: aloita kuin olisit tekemässä ihan tavallisia korvapuusteja. Näin edetään siihen asti, että kaulitulle taikinalle on levitetty voi ja siroteltu kaneli.

Nyt tulee ensimmäinen poikkeus korvapuustiin: sirottele voin ja kanelin päälle rusinoita (korintteja jos haluaa olla uskollisempi alkuperäiselle, itse en maista eroa). Sitten siihen päälle fariinisokeria tasainen kerros..

Sitten rullaksi, aivan kuin korvapuusti. Jos haluaa aidomman muodon, niin kannattaa taputtaa kantikkaaksi se rulla. Suoriksi viipaleiksi ja paisto kyljellään.

Kun pullat ovat kypsiä, niin _heti_ uunista oton jälkeen valellaan sokerivedellä.

Näin teen ja menevät chelseoista.

Minäkään en niitä sen kummemmin jouluun yhdistä, mutta monet vanhemmat brittituttavat tekevät noita yhtenään; tuoreet pullat tarjoillaan kahvin tai teen kanssa ja last week's pullat joko kuivatettuina viipaleina tai leipävanukkaassa.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 09:13   #11 (linkki)
Ei aito
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suomivinkki Näytä viesti
Ihan kelpo chelseat saa minusta näin: aloita kuin olisit tekemässä ihan tavallisia korvapuusteja. Näin edetään siihen asti, että kaulitulle taikinalle on levitetty voi ja siroteltu kaneli.

Nyt tulee ensimmäinen poikkeus korvapuustiin: sirottele voin ja kanelin päälle rusinoita (korintteja jos haluaa olla uskollisempi alkuperäiselle, itse en maista eroa). Sitten siihen päälle fariinisokeria tasainen kerros..

Sitten rullaksi, aivan kuin korvapuusti. Jos haluaa aidomman muodon, niin kannattaa taputtaa kantikkaaksi se rulla. Suoriksi viipaleiksi ja paisto kyljellään.

Kun pullat ovat kypsiä, niin _heti_ uunista oton jälkeen valellaan sokerivedellä.

Minäkään en niitä sen kummemmin jouluun yhdistä, mutta monet vanhemmat brittituttavat tekevät noita yhtenään; tuoreet pullat tarjoillaan kahvin tai teen kanssa ja last week's pullat joko kuivatettuina viipaleina tai leipävanukkaassa.
Arvaan jo, minkä tuomion tuo resepti kaikkitietävältä tuomarilta saa: Chelsea bunsien tapaisia tekeleitä, mutta eivät aitoja Chelsea buns.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 10:41   #12 (linkki)
så där
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kun halvalla saa Näytä viesti
Juuri noin. Sulo Vilénkin olisi ollut kotonaan Yorkshiressä.

Tuo viesti on fiksuin tässä ketjussa!!!
  Vastaa viestiin
19.12.11, 10:43   #13 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suomivinkki Näytä viesti

Ai jaa, minäkin olen noista tehnyt joskus vaikken edes tiennyt että ovat niin kovin "aatelisia" pullia että oikein Chelsiestä!!!
  Vastaa viestiin
19.12.11, 10:43   #14 (linkki)
corr
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meirami Näytä viesti
Ai jaa, minäkin olen noista tehnyt joskus vaikken edes tiennyt että ovat niin kovin "aatelisia" pullia että oikein Chelsiestä!!!

...Chelseasta...
  Vastaa viestiin
19.12.11, 10:57   #15 (linkki)
corr
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meirami Näytä viesti

...Chelseasta...
  Vastaa viestiin