Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Juhlaruoka
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.12.11, 10:14   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2007
Kinkku, verkko ja paistopussi :)

Ostin ensimmäistä kertaa verkollisen juhlakinkun. Ennen on ollut sellainen peruskinkku ilman verkkoa. Nyt rupesin aprikoimaan, miten voiko sen paistaa verkkoineen paistopussissa, kun en halua liata uutta uunia ja paistoliemikin jää paremmin talteen.Vai pitääkö verkko sen kinkun paremmin muodossaan? Eli erilaisia kinkunpaistokäytäntöjä olisi kiva kuulla. :)
  Vastaa viestiin
20.12.11, 10:24   #2 (linkki)
Jep-jep
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ruokafriikki Näytä viesti
Ostin ensimmäistä kertaa verkollisen juhlakinkun. Ennen on ollut sellainen peruskinkku ilman verkkoa. Nyt rupesin aprikoimaan, miten voiko sen paistaa verkkoineen paistopussissa, kun en halua liata uutta uunia ja paistoliemikin jää paremmin talteen.Vai pitääkö verkko sen kinkun paremmin muodossaan? Eli erilaisia kinkunpaistokäytäntöjä olisi kiva kuulla. :)

Tottakai se paistetaanverkkoineen, myös paistopussissa. Muuten se hajoaa muodottomaksi, jos otat verkon pois ennen paistamista.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:17   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Verkkkoinen paistetaan. Minä käytän paksua paistofolioa (sellaista, joka toinen puoli on valkoinen ja toinen puoli kiiltävä) ja se on helpompi tapa kuin paistopussi.

Ota verkko pois kinkun päältä välittömästi paiston jälkeen niin on helpompi irroittaa.

Viimeinen muokkaaja Jx; 20.12.11 13:28.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:28   #4 (linkki)
paistopussi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Verkkkoinen paistetaan. Minä käytän paksua paistofolioa (sellaista, joka toinen puoli on valkoinen ja toinen puoli kiiltävä) ja se on helpompi tapa kuin paistopussi.

Miten se helpompi on? Minusta paistopussi on kaikkein helpoin. Sinne vain kinkku sisään ja pussin suu kiinni. Paistofolioon täytyy kääriä ja katsoa, että se on suht tiivis yms. Sitä paitsi se on paljon sotkuisempi homma ottaa pois.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:38   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paistopussi Näytä viesti
Miten se helpompi on? Minusta paistopussi on kaikkein helpoin. Sinne vain kinkku sisään ja pussin suu kiinni. Paistofolioon täytyy kääriä ja katsoa, että se on suht tiivis yms. Sitä paitsi se on paljon sotkuisempi homma ottaa pois.
Tietysti se kinkku folioineen laitetaan korkeareunaiselle pellille ennen uuniin laittoa.
Muista paistomittari.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:48   #6 (linkki)
No, no
(Vierailija)

Verkko

Otetaan pois vasta lihan jäähdyttyä. Muuten saattaa "hajota", jos luu on poistettu.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:49   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja No, no Näytä viesti
Otetaan pois vasta lihan jäähdyttyä. Muuten saattaa "hajota", jos luu on poistettu.
Minä otan aina heti paistamisen jälkeen ja kyseessä on potkallinen juhlakinkku.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:33   #8 (linkki)
ilman pussia
(Vierailija)

Lainaus:
Tietysti se kinkku folioineen laitetaan korkeareunaiselle pellille ennen uuniin laittoa.
Muista paistomittari.

Mutta edelleen: Miten se on helpompi kuin paistopussi? Sitä en ymmärrä. Ja tottakai joko uunipellille tai ritilälle uunipellin päälle (minä teen jälkimmäisellä tavalla enkä laita sen enempää paistopussia kuin foliotakaan ja on taatusti helpoin tapa).
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:36   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ilman pussia Näytä viesti
Mutta edelleen: Miten se on helpompi kuin paistopussi? Sitä en ymmärrä. Ja tottakai joko uunipellille tai ritilälle uunipellin päälle (minä teen jälkimmäisellä tavalla enkä laita sen enempää paistopussia kuin foliotakaan ja on taatusti helpoin tapa).
No ehkä se vaan minulle on helpoin tapa, kun olen tuolla tapaa aina tehnyt eikä näin tehden paistoliemi sytytä tulipaloa uunissa (uunissa palaa tuli) eikä liemet roisku uunin pohjalle tai muuallekaan vaan jää pellille.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:46   #10 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Jos paistaisin kinkun, ilman muuta paistopussissa.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:57   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Tärkeintä kinkun paistossa on se, että paistaja itse on tyytyväinen lopputulokseen paistotavastaan huolimatta.

Viimeinen muokkaaja Jx; 21.12.11 08:27.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 15:13   #12 (linkki)
ilman pussia
(Vierailija)

Lainaus:
No ehkä se vaan minulle on helpoin tapa, kun olen tuolla tapaa aina tehnyt eikä näin tehden paistoliemi sytytä tulipaloa uunissa (uunissa palaa tuli) eikä liemet roisku uunin pohjalle tai muuallekaan vaan jää pellille.

Tulipalovaarasta en sano mitään, koska sähköuunissa ei sellaista ole. En tiedä miten ne paistoliemet roiskuisi uunin pohjalle, kun siellä alla on se pelti. Eli kuten sanoin, laitan kinkun sellaisenaan (mittari tietysti kiinni) ritilälle ja uunin pohjalle uunipellin. Näin olen tehnyt pian 40 vuotta ja erinomaisen kinkun olen aina saanut. Kukaan ei ainakaan ole koskaan moittinut ;)
  Vastaa viestiin
20.12.11, 17:36   #13 (linkki)
mikä pelti?
(Vierailija)

Lainaus:
Tulipalovaarasta en sano mitään, koska sähköuunissa ei sellaista ole. En tiedä miten ne paistoliemet roiskuisi uunin pohjalle, kun siellä alla on se pelti. Eli kuten sanoin, laitan kinkun sellaisenaan (mittari tietysti kiinni) ritilälle ja uunin pohjalle uunipellin. Näin olen tehnyt pian 40 vuotta ja erinomaisen kinkun olen aina saanut. Kukaan ei ainakaan ole koskaan moittinut ;)
Kukaan ei ole kehdannut ääneen sanoa. Selän takana kyllä on supistu.
Sulla on pelti kiinni joka joulu.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 07:44   #14 (linkki)
<<<<<<<<<<<<
(Vierailija)

Eikö uunin pohjalle kannattaisi laittaa uunipannu?
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:23   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja <<<<<<<<<<<< Näytä viesti
Eikö uunin pohjalle kannattaisi laittaa uunipannu?
Mikä on uunipannu? Minä laitan kinkun aina korkeareunaiselle pellille. Voitko laittaa vaikka kuvan uunipannusta tänne?
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:26   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikä pelti? Näytä viesti
Kukaan ei ole kehdannut ääneen sanoa. Selän takana kyllä on supistu.
Sulla on pelti kiinni joka joulu.
Aika outoa olisi laittaa pelti uunin kaikkein kuumimpaan kohtaan uunipelti varinkin kun uunin ohuen pohjan alla meillä palaa tuli. Kyllä palaisi peltiin kiinni kaikki hyvä kinkun liemi. Ainoa helposti pestävä kohta kaasu-uunissa on pohja, jonka saa irroitettua ja pestyä tiskialtaassa, mutta seinien pesu on sitten jo hankalampaa, kun pitää varoa, ettei vettä mene väärään paikkaan.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:28   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Jouluna on muutenkin tarpeeksi tekemistä, että pitäisi vielä alkaa kinkun paiston jälkeen ritilää kuuraamaan. Kiitos, mutta ei kiitos. Eräässä ruuanlaitto-ohjelmassa laitettiin se ritilä siihen korkeareunaisen uunipellin päälle suoraan ei uunin pohjalle. Kinkusta tulee mehevämpi, kun ne liemet jäävät siihen kinkun alle folion sisälle eikä kinkkusta näin ollen tule kuivakkaa.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:45   #18 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Voitaisiinko nyt pikkuhiljaa sopia siitä että jokainen paistaa kinkkunsa niin kuin hyvä tulee, pussissa tai ilman tai pellillä tai vaikka pellin alla ! Jokaisella on omat tapansa ja kuten joku on jo todennut lopputulos on pääasia.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:47   #19 (linkki)
<<<<<<<<<<<<<
(Vierailija)

Lainaus:
Mikä on uunipannu? Minä laitan kinkun aina korkeareunaiselle pellille. Voitko laittaa vaikka kuvan uunipannusta tänne?

Uunipannu on se, mitä sinä sanot korkeareunaiseksi pelliksi. Kuvan voit ihan itse etsiä, jonkin uuninvalmistajan sivuilta.
Paistatko muuten pannukakun pellillä?
  Vastaa viestiin
21.12.11, 08:56   #20 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja <<<<<<<<<<<<< Näytä viesti
Uunipannu on se, mitä sinä sanot korkeareunaiseksi pelliksi. Kuvan voit ihan itse etsiä, jonkin uuninvalmistajan sivuilta.
Paistatko muuten pannukakun pellillä?
Jos tekisin ison pannarin niin ilman muuta sillä korkeiareunaisella pellillä. Teen yleensä vain pieniä pannareita ja käytän pyöreää lasivuokaa sen tekemiseen eli teen sen verran mitä kaksi henkilöä syö pannaria kerralla.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 09:27   #21 (linkki)
joulun hankintoja
(Vierailija)

Kannattais varmaan hankkia pellin sijaan mies, niin ei tulisi niin paljon vängättyä. pelti on peltiä ja pannu on paksumpaa rautaa. Kehotus menee myös muille, hankkikaa vaikka pukki
  Vastaa viestiin
21.12.11, 10:02   #22 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Kiitos ei kinaa nyt tästä asiasta!
  Vastaa viestiin
21.12.11, 10:06   #23 (linkki)
uunipannusta
(Vierailija)

Uunipannu on se vahvemmasta materiaalista valmistettu joka tulee uunin mukana. Ei ole kyse mistään paisitnpannusta tms. Järki hoi, haloo.
On myös kahvipannuja, niillä keitetään pannukahvia.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 11:19   #24 (linkki)
Pelti, pelli, pannu
(Vierailija)

Ihan turha kina taas. Miksi kaikki eivät voi hyväksyä sitä, että asioilla ja esineillä on erilaisia nimityksiä. Yksi puhuu uunipeltistä, toinen korkealaitaisesta pellistä ja kolmas uunipannusta. Jokainen järkevä tietää puhuttavan suunnilleen samasta.
  Vastaa viestiin
21.12.11, 22:22   #25 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Kas tässä:

Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku