| |  | |
22.12.11, 19:29
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Homehinen punajuuriloota
Hei ja hyvää joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!
Nimimerkillä "kokematon" ystävällisesti kysyy: kuinka kauan punajuuria pitää keittää, että ne ovat kypsiä?
Aion tehdä "Suomalainen Joulu" sivuilta Homehisen punajuurilootan, enkä tiedä kauanko punajuuret vaativat keittämistä?
| |
| | |
22.12.11, 19:40
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Keitetään kunnes ovat kypsiä.
| |
| | |
22.12.11, 21:11
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
hammastikulla koska pehmenee.
| |
| | |
22.12.11, 21:13
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokematon Hei ja hyvää joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!
Nimimerkillä "kokematon" ystävällisesti kysyy: kuinka kauan punajuuria pitää keittää, että ne ovat kypsiä?
Aion tehdä "Suomalainen Joulu" sivuilta Homehisen punajuurilootan, enkä tiedä kauanko punajuuret vaativat keittämistä? |
Sanoisin 45min-tunti (tosin punajuurten koko vaikuttaa tähän todella paljon, joten joudut menemään eteenpäin "mutu tuntumalla"). Punajuuret ilmeisesti menevät keittämisen jälkeen vielä raastettavaksi ja sitten uuniin? Eikö? Silloin ei haittaa, jos ovatkin jääneet hiukan raaoiksi, sillä ne kypsyvät sitten vielä uunissa lisää. Luotat vain mutu-tuntumaan.
Sanovat, että kun punajuuren kuoren voi irrottaa sormilla, niin se on kypsää.
haarukallakin voit seurata kypsymistä, ihan samoin kuin perunoiden kanssa, mutta kannattaa muistaa, että punajuuresta ei tule yhtä pehmeää kuin perunasta.
| |
| | |
22.12.11, 21:14
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2007
|
Sanoisi, että tunti.
Punajuuret ovat tosi kovia jo tähän aikaan vuodesta.
| |
| | |
23.12.11, 11:44
|
#6 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Keitetään kunnes ovat kypsiä. | Tästä neuvosta onkin paljon iloa ja hyötyä, kiitos paljon tälle avuliaalle JX:lle. Ihmettelen, miten sinulla onkin aina aikaa jaella mahtavia neuvoja meille yksinkertaisille ihmisille.
| |
| | |
23.12.11, 12:06
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Homekorvako Tästä neuvosta onkin paljon iloa ja hyötyä, kiitos paljon tälle avuliaalle JX:lle. Ihmettelen, miten sinulla onkin aina aikaa jaella mahtavia neuvoja meille yksinkertaisille ihmisille. | Juu`u, kunnes ovat kypsiä.
Nauratti kyllä toi JX:n ohje:)
En varmaan olis ite hokannukkaan.
| |
| | |
23.12.11, 12:10
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja -------- Sanoisin 45min-tunti (tosin punajuurten koko vaikuttaa tähän todella paljon, joten joudut menemään eteenpäin "mutu tuntumalla"). Punajuuret ilmeisesti menevät keittämisen jälkeen vielä raastettavaksi ja sitten uuniin? Eikö? Silloin ei haittaa, jos ovatkin jääneet hiukan raaoiksi, sillä ne kypsyvät sitten vielä uunissa lisää. Luotat vain mutu-tuntumaan.
Sanovat, että kun punajuuren kuoren voi irrottaa sormilla, niin se on kypsää.
haarukallakin voit seurata kypsymistä, ihan samoin kuin perunoiden kanssa, mutta kannattaa muistaa, että punajuuresta ei tule yhtä pehmeää kuin perunasta. | Siis kuorineenko ne keitetään?
Entäs jos paloittelee ne ennen keittämistä?
| |
| | |
23.12.11, 13:09
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
on keittänyt kuorittuna ja paloiteltuna, mutta kypsyy se niinkin ja nopeamminkin. Punajuuri kuitenkin laimenee ja menettää makuaan veteen. keitä vain kuorineen ja pidemmän aikaa, yleensäkin kuitenkin kaikki juurekset keitetään liian kypsiksi.
| |
| | |
23.12.11, 17:24
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ap Siis kuorineenko ne keitetään?
Entäs jos paloittelee ne ennen keittämistä? | Parempi keittää kuorineen. Ravintoaineet pysyy mukana ja maku on parempi + sen kuoren saa sitten irti todella helposti verratuna esim. raa'an punajuuren kuorimiseen.
Tämä on nyt vähän Off Topic, mutta kun punajuurten keittämisestä puhutaan: Punajuuri - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira | |
| | |
23.12.11, 21:36
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Takkar o bokkar ja sama tutuksi: kiitos ja pokkaus. Tuli apuja, huomenna ennen "sian pieremää" kuten kauniisti sanotaan alan hommiin.
| |
| | |
03.01.12, 10:00
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvät uuden vuoden toivotukset kaikille tasapuolisesti.
No niin tuli sitten tehtyä sitä homehista punajuurilootaa ja ohjeessa oli aivan liian vähän homejuustoa. Meillä se ei tehnyt kauppaansa, hukkaan meni koko komeus. Se ei maistunut yhtään millekään muulle kun sille punajuurelle.
Ei tykätty, enkä enää sitä tee.
Teidän vikanne se ei ollut, en sillä mielellä kirjoittele. Kiitos vaan asiallisista ohjeista heille, jotka asiallisia ohjeita antoivat.
Sen sijaan meillä tykättiin porkkanapaistoksesta, jonka tein juurespaistoksen ohjeilla. Sieltä samalta Suomalainen Joulu-sivuilta.
Ensi jouluna en tee mitään jouluista, teen ihan jotain muuta. Täytyy tässä vuoden aikana yrittää väsätä ens joulun menuuta, onhan tässä aikaa.
| |
| | |
03.01.12, 10:11
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kokematon Hyvät uuden vuoden toivotukset kaikille tasapuolisesti.
No niin tuli sitten tehtyä sitä homehista punajuurilootaa ja ohjeessa oli aivan liian vähän homejuustoa. Meillä se ei tehnyt kauppaansa, hukkaan meni koko komeus. Se ei maistunut yhtään millekään muulle kun sille punajuurelle.
Ei tykätty, enkä enää sitä tee.
Teidän vikanne se ei ollut, en sillä mielellä kirjoittele. Kiitos vaan asiallisista ohjeista heille, jotka asiallisia ohjeita antoivat.
Sen sijaan meillä tykättiin porkkanapaistoksesta, jonka tein juurespaistoksen ohjeilla. Sieltä samalta Suomalainen Joulu-sivuilta.
Ensi jouluna en tee mitään jouluista, teen ihan jotain muuta. Täytyy tässä vuoden aikana yrittää väsätä ens joulun menuuta, onhan tässä aikaa. | Minä teen punajuurilootan raastamalla (jep, työlästä) raakaa punajuurta ja kerroksittain jauhelihan sekä Aura Goldin (jos oikein homehista haluaa niin kaksi pakettia suureen uunivuokaan) kanssa ilman mitään liemiä ja keittelyjä- tulee namia ja kypsyy uunissa kolmessa vartissa.,
| |
| | |
03.01.12, 20:18
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
|
Laitoin jouluksi tekemääni homejuusto-punajuurilaatikkoon ananasmurskapurkin liemineen. Ananas antoi uutta makua ruokaan.
| |
| | |
04.01.12, 10:00
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämähän on lähes hirtehishuumorinen ketju heti alusta lähtien! Ajattelin että joku on ostanut kaupasta homeista lootaa (laatikkoa kaiketi).
Ja sitten tuo vastaus "keitetään kunnes ovat kypsiä".... aloittajalle varmaan se paras vastaus!!
Punajuuret ovat kovia eli eivät kypsy helposti myöskään, kannattaa valita kaikkein pienimpiä kooltaan. Itse käytän kerroskattilaa juureksia kypsentäessäni, en muista aikaa miten pitkään kestää punajuurien kypsentäminen. Vettä täytyy muistaa lisätä kerroskattilaankin. Jos kypsänä pilkkoo punajuuret, voihan ne leikata pienemmiksi jo ennen keittämistä, etenkin jos käyttää kerroskattilaa. Punainen väri on riesa tietenkin eli väri tarttuu kypsennysastiaan. Olen kypsentänyt myös uunissa kun olen laittanut jotain muuta ruokaa.
| |
| | |
04.01.12, 10:02
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Keitetään kunnes ovat kypsiä. |
totta, tuota en olisi hoksannut mitenkään! 10 pistettä ja papukaijamerkki!!
| |
| | |
04.01.12, 11:12
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eivät punajuuret mielestäni mitenkään erityisesti eroa kypsennyksensä puolesta muista juureksista (esimerkiksi lantusta tai porkkanasta). Teen usein uunijuureksia ja kyllä punajuurilohkot kypsyvät ihan samassa runsaassa puolessa tunnissa kuin muutkin. Jos laitan sekaan bataattia, sen heitä "perään" eli sitä paistan uunissa vain sellaisen 20 minuuttia, muuten se on liian muusautunutta.
Punajuuren ei pidäkään olla niin pehmeää, että voisi esimerkiksi haarukalla muusata. Ei sen puoleen, yleensäkin minusta suomalaiset kypsentävät kasvikset ylikypsiksi. Useimmat ovat maukkaimmillaan al dente.
| |
| | |
04.01.12, 12:34
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja nni Minä teen punajuurilootan raastamalla (jep, työlästä) raakaa punajuurta ja kerroksittain jauhelihan sekä Aura Goldin (jos oikein homehista haluaa niin kaksi pakettia suureen uunivuokaan) kanssa ilman mitään liemiä ja keittelyjä- tulee namia ja kypsyy uunissa kolmessa vartissa., | Ai sä raastoit raakana, mä raastoin kypsänä. Luinko mä ohjeen huolimattomasti vai sanottiinko siinä tosiaan kypsänä?
Ilmankos siitä tulikin turhan liemevää.
Mä oon muistaakseni joskus tehnyt lantturaasteeseen, jauhenlihan ja homejuuston kera samantapaisen laatikon ja se oli mielestäni ihan jees mun suuhuni.
| |
| | |
04.01.12, 13:08
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja punajuurifani Eivät punajuuret mielestäni mitenkään erityisesti eroa kypsennyksensä puolesta muista juureksista (esimerkiksi lantusta tai porkkanasta). Teen usein uunijuureksia ja kyllä punajuurilohkot kypsyvät ihan samassa runsaassa puolessa tunnissa kuin muutkin. Jos laitan sekaan bataattia, sen heitä "perään" eli sitä paistan uunissa vain sellaisen 20 minuuttia, muuten se on liian muusautunutta.
Punajuuren ei pidäkään olla niin pehmeää, että voisi esimerkiksi haarukalla muusata. Ei sen puoleen, yleensäkin minusta suomalaiset kypsentävät kasvikset ylikypsiksi. Useimmat ovat maukkaimmillaan al dente. |
Uunissa punajuuretkin kypsyvät samassa ajassa kuin lantut ja muut juurekset. Punajuuria en kyllä laita yhtä aikaa mihinkään juuresyhdistelmiin, mutta teen usein kypsistä punajuurista (lohkoista) fetajuuston kanssa salaattia. Se on ruoan lisäke, esim. liharuoan kanssa, käy paistille erinomaisesti.Teen taas loppiaisena juuri tuota salaattia, ostin pieniä luomupunajuuria jotka kypsennän etukäteen kun teen muuta uuniruokaa ennen perjantaita.
| |
| | |
04.01.12, 13:41
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina Uunissa punajuuretkin kypsyvät samassa ajassa kuin lantut ja muut juurekset. Punajuuria en kyllä laita yhtä aikaa mihinkään juuresyhdistelmiin, mutta teen usein kypsistä punajuurista (lohkoista) fetajuuston kanssa salaattia. Se on ruoan lisäke, esim. liharuoan kanssa, käy paistille erinomaisesti.Teen taas loppiaisena juuri tuota salaattia, ostin pieniä luomupunajuuria jotka kypsennän etukäteen kun teen muuta uuniruokaa ennen perjantaita. |
Minä taas pidän punajuurista niin paljon, että yleensä uunijuureksissakin on myös punajuurta. En siis sekoita niitä valmiiksi, vaan laitan uunipellille "raitoina". Siten värit eivät sekoitu, vaikka eipä sekään haittaisi. Paras ruokainen salaattikin on minusta rosolli sillin kera.
| |
| | |
13.03.12, 01:34
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ap Ai sä raastoit raakana, mä raastoin kypsänä. Luinko mä ohjeen huolimattomasti vai sanottiinko siinä tosiaan kypsänä?
Ilmankos siitä tulikin turhan liemevää.
Mä oon muistaakseni joskus tehnyt lantturaasteeseen, jauhenlihan ja homejuuston kera samantapaisen laatikon ja se oli mielestäni ihan jees mun suuhuni. | Minä vain teen punajuurilaatikon noin. En edes katsonut sinun käyttämääsi ohjetta :)
Joskus olen laittanut jotain lihalientä ja ohrasuurimoita vielä laatikon sekaan, mutta siitä tuli aina liian "liemevää". Huomasin, että kypsyy se ihan yhtä hyvin ilman liemiäkin.
| |
| | | | |