| |  | | |
03.06.12, 21:51
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Paras suomalainen vodka?
Mikä on paras suomalainen vodka? Jotain siis hiukan parempaa kuin kossu :) Ajattelin tarjota päivällisellä snapsina ulkomaalaisille vieraille.
| |
| | |
03.06.12, 22:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onko olemassa suomalaista vodkaa muuta kuin se ihan tavallinen Vodka ja Finlandia vodka, jotka on mun käsittääkseni kokolailla samaa tavaraa? Onhan sitten toki noita kaikenlaisia kirkkaita viinoja, jotka kai periaatteessa luokitellaan vodkaksi. Kai niitä kaikkia voidaan periaatteessa juoda vodkan tapaan ruokaryyppyinä jne. Aika hurjan makuisia vain ihan siltään nautittuna.
Toki Alkossa myydään erilaisia nimenomaisia vodkamerkkejä, mutta onko ne alkuperäisiä suomalaisia, en tiedä. Eikös Absolut esim. ole ruotsalaista?
Minä tarjoaisin kuitenkin ulkomaiselle vieraalle Stolishnajaa, vaikka se onkin venäläistä. Paitsi tietenkin, jos vieras itse on venäläinen... Sitten tarjoaisin mieluummin konjakkia tai viskiä.
Stolishnaja on ainoa venäläinen vodka, jota meillä saa Alkosta (oikaiskaa jos olen väärässä, mutta minun viimeisten tietojeni mukaan näin on) ja onhan se kuitenkin meille läheisen suuren naapurimaamme tuote. Mutta tärkein syy on kuitenkin sen maku. Se on ehdottomasti parasta vodkaa mitä meiltä saa. Maku on pehmeä ja miellyttävä, ei oikeastaan lainkaan viinainen. Kyllä se todellakin kaikki koskenkorvat ja savon viinat samoin kuin viruvalgeet hakkaa mennen tullen.
Tästä ei nyt ollut sulle apua, jos haluat nimenomaan suomalaista merkkiä. Jos maulla ei ole niin väliä, niin ehkä sitten toisin pöytään Finlandia Vodkan, onhan se näyttävän näköinen pullo ainakin.
| |
| | |
04.06.12, 05:26
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Kylmää sen olla pittää!
Samoilla linjoilla "Lucienin" kanssa. Snapsit kannattaa tarjota aina mahdollisimman kylminä, niin niiden maku paranee huomattavasti huoneenlämpöiseen litkuun verrattuna. Pullo vain pakkaseen reilusti ennen tarjoilua, puolen litran pullo vähintään puoli tuntia, litran ainakin tuntia ennen. Pakkasnestettä kun on, se ei ihan kättelyssä jäädy.
Ruotsalainen "Absolut" ei ole kaikkien mieleen, mutta omasta mielestäni sekin on varteenotettava vaihtoehto (maustamattomana kuitenkin, tai korkeintaan sitruunan makuinen).
| |
| | |
04.06.12, 09:09
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Silloin kun meillä on tilaisuus jossa tarjotaan päivällisellä myös snapsit, merkki on kyllä aina Skåne akvavit.
Jos suomalainen merkki pitää olla, silloin Finlandia vodka ehdottomasti, kait sitä saa edelleen myös Suomesta?
Venäläistä en kyllä menisi tarjoamaan.
| |
| | |
04.06.12, 09:10
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lisään vielä että snapsi on oltava ehdottomasti kylmää eli pakastimeen vähäksi aikaa.
| |
| | |
04.06.12, 11:32
|
#6 (linkki)
| | Universumin hallitsija
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä Lisään vielä että snapsi on oltava ehdottomasti kylmää eli pakastimeen vähäksi aikaa. | Ei todellakaan *hyvää* vodkaa (Russki Standart, Grey Goose ym.) pakkaseen laiteta, eihän se maistu yhtään millekään niin kylmänä. Huoneenlämpöisenä ehdottomasti tarjolle kuten kaikki muutkin *hyvät* juomat.
Kuravodkat toki täytyy pakastaa, ei niitä muuten saa nieltyä.
| |
| | |
04.06.12, 11:51
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lucien Onko olemassa suomalaista vodkaa muuta kuin se ihan tavallinen Vodka ja Finlandia vodka, jotka on mun käsittääkseni kokolailla samaa tavaraa? Onhan sitten toki noita kaikenlaisia kirkkaita viinoja, jotka kai periaatteessa luokitellaan vodkaksi. Kai niitä kaikkia voidaan periaatteessa juoda vodkan tapaan ruokaryyppyinä jne. Aika hurjan makuisia vain ihan siltään nautittuna.
Toki Alkossa myydään erilaisia nimenomaisia vodkamerkkejä, mutta onko ne alkuperäisiä suomalaisia, en tiedä. Eikös Absolut esim. ole ruotsalaista?
Minä tarjoaisin kuitenkin ulkomaiselle vieraalle Stolishnajaa, vaikka se onkin venäläistä. Paitsi tietenkin, jos vieras itse on venäläinen... Sitten tarjoaisin mieluummin konjakkia tai viskiä.
Stolishnaja on ainoa venäläinen vodka, jota meillä saa Alkosta (oikaiskaa jos olen väärässä, mutta minun viimeisten tietojeni mukaan näin on) ja onhan se kuitenkin meille läheisen suuren naapurimaamme tuote. Mutta tärkein syy on kuitenkin sen maku. Se on ehdottomasti parasta vodkaa mitä meiltä saa. Maku on pehmeä ja miellyttävä, ei oikeastaan lainkaan viinainen. Kyllä se todellakin kaikki koskenkorvat ja savon viinat samoin kuin viruvalgeet hakkaa mennen tullen.
Tästä ei nyt ollut sulle apua, jos haluat nimenomaan suomalaista merkkiä. Jos maulla ei ole niin väliä, niin ehkä sitten toisin pöytään Finlandia Vodkan, onhan se näyttävän näköinen pullo ainakin. |
venäjä on sulle läheinen maa, ei se sitä ole kaikille.
Tuo ryssävodka on kyllä viinaa mutta ap kysyy etupäässä kotimaista tuotetta. Jos vieraat ovat länsimaisia on erittäin epäsuotavaa antaa heille merkki siitä että Suomi on osa Venäjää.
Ruotsista saa hyviä snapsimerkekjä kuten aiemmin on jo kerrottu.
| |
| | |
04.06.12, 11:56
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Uuno Niskalaukaus Ei todellakaan *hyvää* vodkaa (Russki Standart, Grey Goose ym.) pakkaseen laiteta, eihän se maistu yhtään millekään niin kylmänä. Huoneenlämpöisenä ehdottomasti tarjolle kuten kaikki muutkin *hyvät* juomat.
Kuravodkat toki täytyy pakastaa, ei niitä muuten saa nieltyä. |
nyt sentään jäädytetä mutta nautitaan viileinä. Jos kulinaristit ottavat snapsin ruokailun yhteydessä, länsimaissa, venäläisistä en tiedä mitään.
| |
| | |
04.06.12, 13:05
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ole koskaan ajatellutkaan, että venäläisyyden pelko estäisi minua nauttimasta vaikkapa maailman parasta smetanaa, jota tehdään Venäjällä, tai niitä aivan mahtavan makuisia suolakurkkuja, joita ei saa mistään muualta. Onneksi olen avaramielinen ihminen. Minua ei lainkaan pelota tarjota ulkomaalaisille vieraille sen paremmin ruotsalaista kuin venäläistäkään tuotemerkkiä. Jos se hemmetti soikoon on parempaa kuin suomalainen!
Jo vodka sinänsä on venäläinen sana, joten jos oikein kova antipatia on, niin ei pitäisi tarjota ulkomaisille vieraille vodkaa lainkaan.
| |
| | |
04.06.12, 13:59
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä Stolishnaja on maailman paras vodka. Jos joku ei venäläisyyden pelossa sitä pysty nauttimaan, niin harmi.
| |
| | |
04.06.12, 14:54
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja votkakissa Kyllä Stolishnaja on maailman paras vodka. Jos joku ei venäläisyyden pelossa sitä pysty nauttimaan, niin harmi. | Näin on ja kyllä snapsi tarjoillaan jääkylmänä vaikka täällä joku muuta väitti. Kyllä varmaan ravintolat tietävät nämä seikat, en ole koskaan törmännyt muuta kun KYLMÄÄN snapsiin.
| |
| | |
04.06.12, 22:43
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Suomalaisista kirkkaista viinoista Koskenkorva on ehdottomasti parhainta snapseina. Suomalaista vodkaa ei voi juoda snapsina, niin pahaa ja karvasta se on. Parasta snapsina on tietenkin laadukas venäläinen vodka, kuten moni on jo maininnutkin.
Se juodaan kylmänä, mutta ei jäisenä.
Venäläisessä vodkassa (ja myös Koskenkorvassa) on prosentteja vähemmän ja sokeria enemmän kuin suomalaisessa vodkassa. Siksi se maistuu paremmalle myös raakana.
Venäläisistä vodkista Russkij Standart on ihan parhaimmasta päästä, toki vanha kunnon Stolishnajakin menettelee ja tietenkin "Ahon laita" jos sitä vielä joskus onnistuu löytämään.
Nykypäivänä Venäjältä löytyy varmaan satoja erilaisia vodkamerkkejä - kaikki eivät tietenkään ole ihan sitä parasta laatua. Halvalla ei saa hyvää vodkaa nykyään edes Venäjältä.
Alkossa myytävistä merkeistä en tiedä, ostan vodkaa vain Venäjältä.
Emännän mainitsema akvaviitti on sitten ihan oma lukunsa. Mielestäni sitä tai Finlandia vodkaa ei pysty todellakaan juomaan kuin niin jäisenä, että makua ei tunne ja silloinhan ei ole enää kyse nauttimisesta vaan humalahakuisuudesta:)))
| |
| | |
05.06.12, 08:31
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Suomalaisista kirkkaista viinoista Koskenkorva on ehdottomasti parhainta snapseina. Suomalaista vodkaa ei voi juoda snapsina, niin pahaa ja karvasta se on. Parasta snapsina on tietenkin laadukas venäläinen vodka, kuten moni on jo maininnutkin.
Se juodaan kylmänä, mutta ei jäisenä.
Venäläisessä vodkassa (ja myös Koskenkorvassa) on prosentteja vähemmän ja sokeria enemmän kuin suomalaisessa vodkassa. Siksi se maistuu paremmalle myös raakana.
Venäläisistä vodkista Russkij Standart on ihan parhaimmasta päästä, toki vanha kunnon Stolishnajakin menettelee ja tietenkin "Ahon laita" jos sitä vielä joskus onnistuu löytämään.
Nykypäivänä Venäjältä löytyy varmaan satoja erilaisia vodkamerkkejä - kaikki eivät tietenkään ole ihan sitä parasta laatua. Halvalla ei saa hyvää vodkaa nykyään edes Venäjältä.
Alkossa myytävistä merkeistä en tiedä, ostan vodkaa vain Venäjältä.
Emännän mainitsema akvaviitti on sitten ihan oma lukunsa. Mielestäni sitä tai Finlandia vodkaa ei pysty todellakaan juomaan kuin niin jäisenä, että makua ei tunne ja silloinhan ei ole enää kyse nauttimisesta vaan humalahakuisuudesta:))) | No onpas tuo edellinen varsinainen viinojen asiantuntija! kaikki merkit tuttuja!! Eikä niitä taatusti snapseina ole juotu vaan just siinä humaloitumistarkoituksessa mistä muita moittii.
Ruotsissa syödään paljon rapuja ja silloin on snapsit välttämättömyys, ei muuten.
Vahva viina ei ole kaikkien mieleen ja päivällisellä monen sortin sekoittaminen ei ole fiksua. Joihin tilaisuuksiin perinteisesti kuuluu snapi ja rapukestit on sellainen.
Venäjällä en ole koskaan käynyt enkä tule käymään. Stolishjanaa olen kerran maistanut ja se riitti, rapukesteissä sitä oli snapsina. Jos haluaa tarjota vierasmaalaisille kotimaista viinaa, ei se nyt kyllä venäläistä ole!
| |
| | |
05.06.12, 11:09
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eikös täällä nimenomaan asiantuntijoita tarvittaisi, kun kysellään parhaasta vodkamerkistä?
Heti ollaan väittämässä humalahakuiseksi juojaksi, vaikkei siihen ole minkäänlaista viitettä eikä perustetta. Kunhan nyt ilmeisesti potuttaa, kun joku jotain tietääkin.
Olen tämän Tuulan kanssa ihan samaa mieltä. Parhaat vodkat tulee Venäjältä. Sille ei mahda yhtään mitään.
Minä tarjoaisin aina vieraalleni parasta. Mutta kaikki paras ei aina ole suomalaista. Siksi täällä on tuotu esiin, että venäläinen vodka voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta se näköjään tyssääkin traumattiseen suhtautumiseen naapurimaahamme.
Niin, eipä tämä ap kyllä kysynyt parasta ruotsalaistakaan vodkamerkkiä.
Ap haluaa tarjota kotimaista, joten ainoa vaihtoehto olisi Koskenkorva. Kaikki muut on vielä pahempia, "kossukin" pitää olla hyvin jäähdytetty.
Täällä eri palstoilla on aina aika ajoin kiivasta keskustelua viineistä. Eipä ole heistä kukaan keksinyt kirjoittaa, että hehän ovatkin humalahakuisia juojia, kun ovat niin hyviä viinien asiantuntijoita. Viinijuoppojahan oikeasti on, minäkin tiedän yhden naisihmisen, joka on aina vähän viinipöllyssä.
| |
| | |
05.06.12, 13:38
|
#15 (linkki)
| | Universumin hallitsija
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näin on ja kyllä snapsi tarjoillaan jääkylmänä | Voihan sen tarjoilla vaikka kiehuvana koverretusta makkarasta jos niin haluaa, mutta ei se siitä järkevää tai "oikeaa" tee. Pakkaseen ei hyvää vodkaa saa koskaan laittaa, se menee pilalle siitä. Jos sen haluaa juoda viilennettynä, niin jääkaapin lämpimimpään osaan sen voi laittaa viilenemään.
En kyllä kuollaaksenikaan keksi miksi joku haluaisi ostaa hyvää vodkaa, ja sen jälkeen taittaa siitä kaiken maun viilentämällä sen liian kylmäksi? Jos aikoo makunystyrät jäädyttää jollain liemellä, niin siihen kelpaa mikä tahansa kuravodka tai perinteinen kossukin ihan yhtä hyvin.
| |
| | |
05.06.12, 21:13
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miten voi olla mahdollista, että jos tarjoo länsimaiselle vieraalle venäläistä vodkaa, se olisi merkki siitä, että Suomi on osa Venäjää?
Häh? Samassa viestissä vihjataan, että hyviä snapsimerkkejä saa Ruotsista. No onko se sitten viesti siitä, että Suomi on osa Ruotsia? Sitäkö meidän pitäisi vieraalle viestittää?
Ootteks te ihan hulluja täällä? Kuljetatte vieraitanne japanilaisilla tai saksalaisilla autoilla, onks Suomi joku osa Japania tai Saksaa vai?
Tarjoatte vieraallenne teetä tai kahvia, ne molemmat tulee muualta kuin Suomesta. Oikeastaan jos teidän pitäisi tarjota täysin suomalaista alkoholia, se olisi sahtia.
| |
| | |
05.06.12, 22:41
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos kaikille vastanneille! Siinähän olisi hyvä markkinarako Suomalaisille alkoholintuottajille - laadukas suomalainen ja Suomessa tehty vodka. Itse olen snapsina juonut (irvistämättä) Grey Goose vodkaa, muut menevät vain lantrinkien kanssa.
| |
| | |
05.06.12, 23:02
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nimimerkki "tätä mieltä" kirjoittaa: "Jos haluaa tarjota vierasmaalaisille kotimaista viinaa, ei se nyt kyllä venäläistä ole! !"
No ei ole, ei! Venäläinen vodka ei ole Suomessa kotimaista, se nyt on ihan fakta.
En tarjoa vierailleni suomalaista viiniä, en suomalaista konjakkia enkä edes suomalaista viskiä - enkä siis myöskään suomalaista vodkaa.
Jokainen kaatakoon itselleen ja tarjotkoon vierailleen ihan mitä tykkää - minä tarjoan vierailleni vain parasta ja valitettavasti alkoholijuomissa se paras ei ole sen enempää suomalaista kuin ruotsalaistakaan.
| |
| | |
06.06.12, 06:32
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Kuinka helposti voi väkevässä viinassa maistaa makueroja? Itse en edes pysty mitään raakaa viinaa maistamaan, tulee varmasti ulos. Minusta tuntuu, että nämä makuerot perustuvat aika pitkälle mielikuviin ja mainostajien viinalle luomaan imagoon. Seuraavan testin tulosten sanotaan perustuvan sokkotestiin, ja tässä tulokset. The Fifty Best | Best Vodka 2012 | |
| | |
06.06.12, 11:04
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Nimimerkki "tätä mieltä" kirjoittaa: "Jos haluaa tarjota vierasmaalaisille kotimaista viinaa, ei se nyt kyllä venäläistä ole! !"
No ei ole, ei! Venäläinen vodka ei ole Suomessa kotimaista, se nyt on ihan fakta.
En tarjoa vierailleni suomalaista viiniä, en suomalaista konjakkia enkä edes suomalaista viskiä - enkä siis myöskään suomalaista vodkaa.
Jokainen kaatakoon itselleen ja tarjotkoon vierailleen ihan mitä tykkää - minä tarjoan vierailleni vain parasta ja valitettavasti alkoholijuomissa se paras ei ole sen enempää suomalaista kuin ruotsalaistakaan. |
täsäsä nyt oli kyse vastauksista aloittajalle, ei sinulle. Sinä voit mielikuvituksissasi tarjoilla vieraillesi ihan mitä lystäät, se ei kiinnosta. Jos olet kom...ari tietsyti diggaat ryssäjuomia. Siitä vaan mutta älä sotke politiikkaan tähän, sitä ei edes kysytty!
Yleisesti ottaen väkevä "vaalea" viina on hirveän pahaa, mutta monelle nuo aineet ovat tuttuja siitä surullisen kuuluisasta perisuomalaisten perjantaipullosta. Eikö se just vodkaa tms?!
| |
| | |
06.06.12, 11:08
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos Strawberry linkistä!!! Erinomaista.
Hyviä kirkkaita viinoja ,joita eri maissa käytetään snapseina, löytyy lukuisia. Raaka-aineet vaihtelevat, eräissä maissa on mm. mansikoista (luonnosta saatavista mansikkapuun hedelmistä) tehtyä kirkasta viinaa joka on ihan ok.
Viljasta valmistettuja ei kaikki voi käytää joten hedelmäpohjaiset ovat silloin vaihtoehto.
| |
| | |
06.06.12, 11:16
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
No tulihan se sieltä! Poliittinen peruste! Kommari!
Kukaan ei varmaan koskaan juo Cuba Libreä, koska se on kommarijuoma!!!!
Eli rommit on laitettava Suomessa pannaan. Samoin Tequila, sehän on Meksikosta, köyhä maa, hyi. Ettei vaan yhdistetä meihin.
Venäjä ei ole pariinkymmeneen vuoteen ollut kommarivaltio, mutta Suomen turvenuijat elää vielä kivikautta.
| |
| | |
07.06.12, 20:42
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ole minkään sortin asiantuntija, mutta parasta vodkaa jota olen juonut on Greenfield Organic Vodka, jota täällä ei ole vielä mainittu. Sitä ei raaski sekoitella vaan menee nimenomaan snapsina. Ei kyllä ole suomalaista, joten tuskin auttaa ap:n ongelmassa..
Jos haluaa pitää kiinni tuosta suomalaisesta, niin tekisin varmaan niin että ostaisin ihan tavallista Finlandiaa (arvostettiin korkealle tuolla linkissä), ja rinnalle vaikka jonkun niistä makuviinoista.. puolukkaa tjn.
| |
| | |
07.06.12, 22:09
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitäs, osta pullo Stolishnajaa ja toinen pullo Finladia vodkaa, ja vaihda sisältö. Saat helekkarin hyvää suomalaista vodkaa! Ei arvaa ulkomaalainen vieras, että juokin venäläistä, kehuu retostaa vielä päälle.
Kannattaa olla luova. Vieraalle pitää aina tarjota parasta. Vaikka vähän omintakeisestikin, vieraanhan on tarkoitus viihtyä. Se kai on pääasia.
| |
| | |
27.07.12, 09:27
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mielestäni paras snapsi on Marskin ryyppy.
| |
| | | | |