| |  | | |
13.06.12, 10:38
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Mitä juhannuksena?
Onko teillä ruokien suhteen juhannusperinteitä?
Meillä aattona grillataan. Vuosikymmeniä sitten oli tapana paistaa makkaraa juhannuskokon hiilloksella. Nyt olemme siirtyneet grilliin ja siellä paistuu lähinnä kokolihaa ja kasviksia. Myös makkaraa, jos joku erityisesti sitä toivoo.
Juhannuspäivänä on uudet perunat ja runsas kalapöytä. Jälkiruoaksi runsaskermainen mansikkakakku.
| |
| | |
13.06.12, 12:27
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä on tapana ottaa juhannuskokolle mukaan koriin kahvia, tuoretta raparperipiirakkaa, "raparperisiimaa" ja nuotiolla paistettavaksi makkaraa. Muuten juhannuksena normaalia pyhäruokaa.
| |
| | |
13.06.12, 13:32
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Ei joka juhannus samaa, mutta saman kaltaista kuin muina vuosina. Tänä vuonna grillataan naudanlihaa ja aurella makkaraa ja maissia. Muusta en vielä tiedä mitään varmaa, mutta jälkkärinä saattaa olla mascarpone jäätelöä tai mansikkakakkua.
| |
| | |
13.06.12, 13:32
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä Meillä on tapana ottaa juhannuskokolle mukaan koriin kahvia, tuoretta raparperipiirakkaa, "raparperisiimaa" ja nuotiolla paistettavaksi makkaraa. Muuten juhannuksena normaalia pyhäruokaa. | "raparperisiimaa" , onko hyväkin siima?
| |
| | |
14.06.12, 08:34
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Grillimakkaraa lihansyöjille. Soijamakkaroita kasvissyöjille. Siis grillistä. Fetasalaattia, vihreää salaattia + jotain muuta kasvissalaattia. Patonkia ja ruisleipää + erilaiset levitteet. Jos lämmintä niin jälkkäriksi jäätelöä. Juomana olutta, viiniä, siideriä ja vettä.
Arkista varmaan monen mielestä, mutta tämä on muutamien vieraiden toivomus, jotka asuvat kerrostalossa ja eivät montaa kertaa kesässä pääse syömään suurta herkkuaan grillimakkaraa.
| |
| | |
14.06.12, 09:14
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
votkoo ja muuta viinoo. juhannuksen perinteitä
| |
| | |
15.06.12, 13:41
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ei joka juhannus samaa, mutta saman kaltaista kuin muina vuosina. Tänä vuonna grillataan naudanlihaa ja aurella makkaraa ja maissia. Muusta en vielä tiedä mitään varmaa, mutta jälkkärinä saattaa olla mascarpone jäätelöä tai mansikkakakkua. |
Varmaankin tarkoitat:
Tänä vuonna grillaamme Aurella naudanlihaa ja makkaraa ja maissia.
Missä tuo Aure sijaitsee? Vai tarkoitatko Aurajoen rantaa?
| |
| | |
15.06.12, 18:53
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmällään Varmaankin tarkoitat:
Tänä vuonna grillaamme Aurella naudanlihaa ja makkaraa ja maissia.
Missä tuo Aure sijaitsee? Vai tarkoitatko Aurajoen rantaa? | Minäkin voin tähän vastata; Aurella on Tapolan sinihomejuustomakkara. On se kumma kun täällä pitää aina viisastella.
| |
| | |
16.06.12, 11:38
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jx, miten teet naudanlihan ja mistä ruhonosasta? Esikypsennätkö sen jotenkin. Minä en saa naudanlihasta grillissä oikein hyvää. Joskus olen sisäfileestä tehnyt vartaita, ne kyllä ovat olleet ok, mutta en muista osista riittävän mureaa. Käytän enimmäkseen grillissä broileria, kalaa ja kasviksia. Ne kypsyvät nopeasti ja "tasatahtia", joten koko ateria valmistuu yhtä aikaa. Niitä varmaan juhannusaattonakin mökillä laitamme. Kalat tuorejuuston kanssa nyytteihin, muut vartaisiin.
| |
| | |
16.06.12, 17:49
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kanaa, kalaa, kasviksia Jx, miten teet naudanlihan ja mistä ruhonosasta? Esikypsennätkö sen jotenkin. Minä en saa naudanlihasta grillissä oikein hyvää. Joskus olen sisäfileestä tehnyt vartaita, ne kyllä ovat olleet ok, mutta en muista osista riittävän mureaa. Käytän enimmäkseen grillissä broileria, kalaa ja kasviksia. Ne kypsyvät nopeasti ja "tasatahtia", joten koko ateria valmistuu yhtä aikaa. Niitä varmaan juhannusaattonakin mökillä laitamme. Kalat tuorejuuston kanssa nyytteihin, muut vartaisiin. | Tästä marinadista riittä makua puolelletoista kiloa naudanlihaa:
2 rkl fariinisokeria
½ dl viskiä
½ dl soijakastiketta
½ dl dijoninsinappia
½ dl silputtua sipulinvartta
1 valkosipulinkynsi pieneksi pilkottuna
1 tl suolaa
muutama kierros mustapippuria myllystä
Sekoita kaikki marinadin ainekset kulhossa. Pane grillattava liha pakastepussiin ja kaada marinadi päälle. Kääntele pussia, jotta lihat peittyvät kauttaaltaan marinadiin. Anna maustua jääkaapissa muutama tunti. Kääntele pussia välillä.
| |
| | |
16.06.12, 21:16
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Minäkin voin tähän vastata; Aurella on Tapolan sinihomejuustomakkara. On se kumma kun täällä pitää aina viisastella. | ne nääs viisastelee kun ne ei "tiärä" että on olemassa makkaravalmistaja Tapola, ja sillä mm mainiot makkarat Tulikeppi ja Aurella.
| |
| | |
16.06.12, 22:19
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Valentin Tästä marinadista riittä makua puolelletoista kiloa naudanlihaa:
2 rkl fariinisokeria
½ dl viskiä
½ dl soijakastiketta
½ dl dijoninsinappia
½ dl silputtua sipulinvartta
1 valkosipulinkynsi pieneksi pilkottuna
1 tl suolaa
muutama kierros mustapippuria myllystä
Sekoita kaikki marinadin ainekset kulhossa. Pane grillattava liha pakastepussiin ja kaada marinadi päälle. Kääntele pussia, jotta lihat peittyvät kauttaaltaan marinadiin. Anna maustua jääkaapissa muutama tunti. Kääntele pussia välillä. |
Kyllä minulla hyviä marinadiohjeita on, mutta muut kuin sisäfile vaativat paljon normaalia grillaamista pidemmän kypsennys- ja haudutusajan ollakseen mureita. Siksi kyselin, miten Jx homman hoitaa.
| |
| | |
17.06.12, 00:44
|
#13 (linkki)
| | Universumin hallitsija
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kanaa, kalaa, kasviksia Minä en saa naudanlihasta grillissä oikein hyvää. | Aina grilliin entrecotea. Grillattavissa tuotteissa pitää olla tarpeeksi rasvaa. Hyvin marmoroitunut ulkofilekin käy, mutta mielummin silti entrecotea. Ja tarpeeksi paksuja pihvejä, sellainen kolme senttiä on ihan minimi, mutta paksumpi saa toki olla. Nille väriä hiilten yllä pari minuuttia per puoli (pyöräytä minuutin jälkeen 45 astetta niin tulee kaunis kuvio paistopintaan, jos siis ritilällä grillaa) ja sen jälkeen mittari sisään ja epäsuoraan lämpöön kunnes haluttu kypsyysaste on saavutettu.
Kunnon rasvaisen ja marmoroituneen entrecoten voi paistaa vähän normaalia kypsemmäksikin ihan huoletta, se ei kuivu koska rasvaa on riittävästi.
| |
| | |
17.06.12, 12:19
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | enen oli ennen nyt on nyt
Lapsuuden juhannuksiin kuului savustettu ja halstrattu kala.
Keitetyt uudet perunat ja maitopohjainen kananmunakastike.
Kaikki tehtiin rantasaunalla osan saunoessa. Jälkiruokana oli kahvikakku kahvit ja pikkupullia.
Ei ole rantasaunaa eikä parvekkeella saa grillata..
| |
| | |
18.06.12, 10:06
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Minäkin voin tähän vastata; Aurella on Tapolan sinihomejuustomakkara. On se kumma kun täällä pitää aina viisastella. | Ei se välttämättä ole viisastelua. En minäkään ollut kuullut mistään Aurellasta, ennenkuin viikonloppuna, kun minua valistettiin, että se on tosiaan sinihomejuustomakkaraa. Emme kaikki ole niin perehtyneet noihin makkaravalikoimiin. Siksi olisi tässäkin selventänyt tosi paljon, jos olisi oikeaoppisesti kirjoitettu. Kun yhdyssanat kirjoitetaan oikein, ja erisnimet isolla ja yleisnimet pienellä, moni asia on selvempää.
Saa nähdä, tuleeko juhannuksena maistettua Aurellaa. Lihaa ja kasviksia ainakin grillataan.
| |
| | |
18.06.12, 11:05
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tai vielä parmmin: Aurella-makkaraa. Enpä ole minäkään kuullut moisesta.
| |
| | |
18.06.12, 13:50
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Emäntä Tai vielä parmmin: Aurella-makkaraa. Enpä ole minäkään kuullut moisesta. |
Jos tälle linjalle lähdetään, niin en minäkään tiedä mitä parmmin tarkoitta!!!!!
| |
| | |
18.06.12, 15:21
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Senkin riitelijät Jos tälle linjalle lähdetään, niin en minäkään tiedä mitä parmmin tarkoitta!!!!! |
Mitä riitelemistä siinä on, jos ei ole kuullut Aurella-makkarasta? Minäkin ensimmäisen kerran luin täältä. En ole päässyt maistamaan enkä tiedä, pääsenkökään, kun meillä päin kaupoissa ei ole näkynyt Tapolalta kuin mustaamakkaraa.
| |
| | |
18.06.12, 15:29
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihan sama mulle. Väitelköön makkaroista ne jotka niitä syövät. Meillä ei makkarat maistu kenellekään, ei aurellat eikä muut.
| |
| | |
18.06.12, 16:47
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Senkin riitelijät Jos tälle linjalle lähdetään, niin en minäkään tiedä mitä parmmin tarkoitta!!!!! | Olen pahoillani kirjoitusvirheestä. Tarkoitus oli kirjoittaa paremmin.
Nythän ei ollut kuitenkaan kyse virheistä vaan siitä, etten minäkään tiennyt mitä aurella tarkoittaa.
| |
| | |
19.06.12, 07:53
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuulostaa kyllä aika karseelta: Tapola | |
| | |
19.06.12, 09:37
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ryynäri Kuulostaa kyllä aika karseelta: Tapola |
Onhan noissa lisäainelista aika pitkä. Mieluummin syön lihaa tai kalaa ja juuston juustona sen pinnalla tai sellaisenaan.
| |
| | |
19.06.12, 09:41
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine_ Grillimakkaraa lihansyöjille. Soijamakkaroita kasvissyöjille. Siis grillistä. Fetasalaattia, vihreää salaattia + jotain muuta kasvissalaattia. Patonkia ja ruisleipää + erilaiset levitteet. Jos lämmintä niin jälkkäriksi jäätelöä. Juomana olutta, viiniä, siideriä ja vettä.
Arkista varmaan monen mielestä, mutta tämä on muutamien vieraiden toivomus, jotka asuvat kerrostalossa ja eivät montaa kertaa kesässä pääse syömään suurta herkkuaan grillimakkaraa. |
Laitatpa halvalla meitä kerrostaloasukkeja. Vai on makkara meille luksusta ja suurta herkkua?Minä ainakin katan jussina mökilläni vierailleni itse savustamaamme savukalafilettä, perunaa, lihavartaita, grillattuja kasviksia ja lihoja, ja toki laadukasta makkaraakin yöllä "hiukopalaksi" saunan ja uimisen jälkeen.
| |
| | |
19.06.12, 10:16
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kerrostaloasukki Laitatpa halvalla meitä kerrostaloasukkeja. Vai on makkara meille luksusta ja suurta herkkua?Minä ainakin katan jussina mökilläni vierailleni itse savustamaamme savukalafilettä, perunaa, lihavartaita, grillattuja kasviksia ja lihoja, ja toki laadukasta makkaraakin yöllä "hiukopalaksi" saunan ja uimisen jälkeen. | No johan sitä nyt ollaan "herkkähipiäisiä". Kaikilla ei ole mökkejä, jossa grillailla ja yhtiö kieltää parvekegrillauksen, joten heille varmaan maistuu grilliruoka paikassa, jossa voi grillata.
Itse en grillaa juuri ollenkaan, vaikka siihen olisi mahdollisuus joka päivä.
Makkara muuten maistuu suussani ihan hyvältä, kaikella tavalla valmistettuna.
| |
| | |
19.06.12, 11:43
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kerrostaloasukki Laitatpa halvalla meitä kerrostaloasukkeja. Vai on makkara meille luksusta ja suurta herkkua?Minä ainakin katan jussina mökilläni vierailleni itse savustamaamme savukalafilettä, perunaa, lihavartaita, grillattuja kasviksia ja lihoja, ja toki laadukasta makkaraakin yöllä "hiukopalaksi" saunan ja uimisen jälkeen. | Et tainnut lukea sunshinen viestiä kunnolla. Siinä sanottiin, että 'tämä on muutamien vieraiden toivomus, jotka asuvat kerrostalossa' - ei suinkaan, että tämä on kaikkien kerrostaloasukkien unelma.
Meillä varmaan kuuluu makkarakin juhannusviikonlopun grillattaviin. Varmaa tietoa ei tosin vielä ole asiasta. Toki siellä grillaillaan varmasti paljon muutakin, toivottavasti voisi vähän hipiääkin grillailla :)
Hauskaa juhannusta kaikille elleille!
| |
| | | | |