Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.08.05, 13:48   #1 (linkki)
Tintti
(Vierailija)

Moussakasta

Tein viikonloppuna moussakaa ""kreikan ystävien"" ohjeella. Siinä ""itketyksen"" jälkeen munakoisoviipaleet paistettiin öljyssä ja valutettiin öljy pois ennen vuokaan latomista. Kuinka tärkeä vaihe tämä öljyssä paisto on? Pehmenevätkö viipaleet uunissakin tarpeeksi (paistoaika oli 30 min) eli voisiko viipaleet laittaa vuokaan raakana? Aika homma tuossa paistamisessa oli, plus että rasvaa jäi viipaleisiin kuitenkin ja teki laatikostakin vähän liian rasvaisen oloisen.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 14:19   #2 (linkki)
Sari
(Vierailija)

Re: Moussakasta

Mä oon pitänyt munakoisoviipaleita ihan hetkisen kiehautetussa vedessä pehmenemässä, eli en ole erikseen paistanut niitä. Näinkin tulee ihan hyvä tulos. Ekaa kertaa mousakaa tehdessäni taisin laittaa koisoviipaleet raakoina uuniin ja ne kyllä jäivät vähän alikypsiksi.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 14:24   #3 (linkki)
kokki
(Vierailija)

Kyllä viipaleet paistetaan äljyssä, muuten ei tule hyvää. Ei siis raakana, koiso ei ole sama kuin esim. peruna. Eikä sitä rasvaa paljon tarvi laittaa ja viipaleitahan voi valuttaa paiston jälkeen ennenkuin laittaa vuokaan.
Tein lauantaina itse moussakaa eikä se mitään rasvaista ollut.
Mikä tuo ""kreikan ystävien "" ohje on? Omani on keittokirjasta mutta en kyllä mitään reseptiä siihen tarvi... olen tehnyt sitä satoja kertoja.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 14:28   #4 (linkki)
Kreikan ystävät
(Vierailija)

""Kreikan ystävät"" -sivuilla on mm. hyvän Stifadonkin ohje.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 14:33   #5 (linkki)
KK
(Vierailija)

Hyvistä keittokirjosita löytää reseptit. ja jos ei osaa muuta kuin suomea, on olemassa Merja Tuomisen Kreetalainen keittokirja mm. Siitä saa monet ohjeet.
netti on pullollaan kreikkalaisen ruoan ohjeita eli Googleen vaan.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 14:37   #6 (linkki)
saana
(Vierailija)

No täällä taas erilainen tekijä...eli en ole koskaan paistanut munakoisoviipaleita öljyssä tai keittänyt niitä etukäteen ja kypsää on tullut. Ja hyvääkin vielä. Itkettänyt olen ettei tule liian vetistä.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 15:12   #7 (linkki)
ÖLJYTÖN MOUSSAKA
(Vierailija)

MOUSSAKA

Tarveaineet:

3 munakoisoa (n. 700 g)
vettä
suolaa

Lihaseos:

400 g jauhelihaa
2 sipulia
1 paprika
suolaa
mustapippuria
rosmariinia
4 rkl tomaattisosetta
1-2 murskattua valkosipulinkynttä
2 dl vettä

Kastike:

2 rkl öljyä
4 rkl vehnäjauhoja
5 dl maitoa
suolaa
muskottikukkaa
1 muna
2 dl juustoraastetta

1. Ruskista jauheliha pannulla.
2. Lisää hienonnettu sipuli ja paprika mukaan pehmenemään.
3. Mausta seos ja lisää vesi.
4. Anna hautua 10-15 minuuttia.
5. Kiehauta jauhot öljyssä ja lisää maito.
6. Sekoita kunnes kastike kiehuu.
7. Mausta suolalla ja muskottikukalla.
8. Lisää jäähtyneeseen kastikkeeseen hyvin vatkattu muna ja juustoraaste.
9. Huuhtele munakoisot ja leikkaa n. 1 cm:n paksuisiksi viipaleiksi.
10. Kiehauta viipaleet pehmeiksi suolalla maustetussa vedessä (n. 10 min.).
11. Lado puolet munakoisoviipaleista öljytyn laakean reunallisen uunivuoan pohjalle.
12. Levitä lihaseos päälle.
13. Lado loput munakoisot suoraan pinnalle ja kaada päälle juustokastike.
14. Kuorruta 200 asteessa noin 30-40 minuuttia.
15. Tarjoa lisäksi salaattia ja leipää.
  Vastaa viestiin
29.08.05, 17:06   #8 (linkki)
;)
(Vierailija)

Meillä liotetaan munakoisoviipaleita kylmässä vedessä ainakin 1/2 h ennen paistamista. Eivät imaise niin paljon rasvaa siinä paistamisvaiheessa.

Vastaa viestiin
29.08.05, 19:42   #9 (linkki)
jesse
(Vierailija)

Onko kukaan tehnyt moussakaa, johon tulee perunaa, jauhelihaa ja munakoisoa? Söin kreikassa aivan taivaallista moussakaa, jossa oli aika paljon perunaa, vähän niinkuin peruna-jauhelihavuoka, mutta sata kertaa mehukkampaa... Olen yrittänyt etsiä ohjetta, mutta mihinkään ei tule perunaa ja kun tein tuota edellä mainittua versiota, tulos oli kaikkea muuta kuin sellainen mitä hain!
  Vastaa viestiin
30.08.05, 07:42   #10 (linkki)
Sari
(Vierailija)

Laitan aina perunoita moussakaan ja hyvää tulee.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 07:53   #11 (linkki)
jesse
(Vierailija)

Missä muodossa laitat perunat; viipaleita, muussina, raakana, esikeitettynä...?
  Vastaa viestiin
30.08.05, 08:50   #12 (linkki)
Ketku
(Vierailija)

Itse, vielä silloin kun moussakaa tein (ja söin) niin laitoin joskus perunoita munakoison ohella. Laitoin niitä suunnilleen samanverran kuin munakoisoakin, ohuita viipaleita, jotta kypsyvät suunnilleen samassa ajassa, ja ovat malliltaankin saman tyyppisiä kuin munakoisoviipaleet.. Tuli kyllä herkullista:)
  Vastaa viestiin
30.08.05, 09:00   #13 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

""Itkettämisen"" tarkoituksena on poistaa munakoisoissa joskus oleva hyvinkin kirpeä maku.
Moussakkaa tehdessäni olen ryöpännyt itketetyt viipaleet väljässä vedessä. Se on nopea toimenpide ja lopputulos oli hyvä, eikä todellakaan niin rasvainen, kuin öljyssä paistetuista munakoisoista tulisi.

Perunaa voi lisätä ""jatkeeksi"" munakoison sekaan, jos ei raaski käyttää pelkkää munakoisoa, jota tulee kuitenkin olla suurin osa, muuten kyseessä ei ole enää moussakka vaan perunalaatikko.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 09:06   #14 (linkki)
;)
(Vierailija)

Unohdin sanoa, että munakoisoviipaleet liotetaan suolavedessä.
Arabit eivät laita perunaa moussakkaansa, kun taas kreikkalaiset laittavat.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 09:44   #15 (linkki)
siri
(Vierailija)

laitan hiukan perunaa, koisohan helposti sulaa mutta peruna ei.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 11:57   #16 (linkki)
tinka
(Vierailija)

Tämä ei ehkä ole ihan oikeaoppinen moussaka,mutta kun minulla tuo kesäkurpitsasato rajähti käsiin,olen tenyt oman versioni kesäkurpitsasta eli siis korvannut munakoison kesäkurpitsaviipaleilla ja teen sen perunan kanssa eli puolet ja puolet,muut aineet samat kuin moussakassa. Hyvin on uponnut tutuille ja muutkin palstaviljelijät ovat ottaneet ohjeeni omakseen. En ole itkettänyt kurpitsoita ja kastikkeet olen tehnyt todella sakeiksi,joten nestemäärä on ollut minimaalinen,kosteus tulee kesäkurpitsasta. -Ja tietenkin paaallljooon valkosipulia!
  Vastaa viestiin
30.08.05, 12:04   #17 (linkki)
Marjaana
(Vierailija)

Minä ten kahdella eri tavalla:

1) itketetyt viipaleet mikroon n. 20 sekuntia / 100 g

2) paistan itketetyt viipaleet öljyssä ja ladon puuvillapyyhkeiden väliin, annan rasvan poistua ainakin tunnin
  Vastaa viestiin
30.08.05, 12:39   #18 (linkki)
tepa
(Vierailija)

No haloo, ei kesäkurpitsasta saa moussakaa, se on sitten kesäkurpitsapaitos. Munakoiso on ainoa oikeaoppinen eli original raaka-aine moussakaan. pikkasen voi perunaviipaleita lisätä, ei vielä piloille mene. Perunalaatikot ovat sitten eri asia.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 14:08   #19 (linkki)
NuuNuu
(Vierailija)

Minä teen usein niin, että laitan koisoviipaleet pellille ja pehmennän niitä uunissa. Joskus ihan ilman öljyä ja joskus vähän sivelen sudilla oliiviöljyä. Onnistuu myös mikrossa. Valmistan joskus jo edellisenä päivänä nuo koisot. Nykyään ei enää ole sellaisia koisoja, joita moussakaan itkettäisin. Jos siemenet ovat isoja ja niitä on paljon, niin sitten.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 14:28   #20 (linkki)
ap
(Vierailija)

Vinkkejä on tullutkin paljon, kiitos vaan, ja täytyy seuraavilla kerroilla kokeilla tuota mikroa ja nopeaa keittämistä. Sitä en tiennyt, että ""itketys"" liittyy kitkerään makuun eikä niinkään liikojen nesteiden poistamiseen. En ole kovin perfektionisti ruoanlaiton suhteen ja mielelläni luistan aikaavievistä vaiheista mikäli ne eivät ole aivan ehdottomia...
Tässä ""kreikan ystävien"" reseptissä oli muuten aika paljon lihaa, suhde oli 750g jauhelihaa ja kolme munakoisoa (annos oli 4 hengelle), se tuntui jo liialta vaikka lihan ystävä olenkin. Monissa näkemissäni ohjeissa jauhelihan määrä vastaavalla munakoisomäärällä on 400g.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 16:08   #21 (linkki)
;)
(Vierailija)

Niin ja vielä, se besamel-kastike kruunaa moussakan, versioita on varmaan monia. Tässä omani:

Besamel-kastike
4 rkl voita
6 rkl vehnäjauhoja
4 kahvikupillista maitoa
muskottipähkinää jauhettuna (ei välttäm.)
suolaa, pippuria

Kuumenna voi kattilassa. Lisää jauhot ja mausteet. Lisää maito vähitellen samalla vatkaten. Voi myös laittaa muutaman kananmunan kun soossi on sakeutunut.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 16:45   #22 (linkki)
Terttu
(Vierailija)

Siis valkokastike...?
  Vastaa viestiin
30.08.05, 16:47   #23 (linkki)
dundee
(Vierailija)

Kyllä kannattaa itkettää. Itkettämisen tarkoituksena on sekä tuo mainitsemasi ylimääräisen nesteen että kitkeryyden poisto. Moussakasta saattaa helposti tulla liian vetistä. Ainakin minun (ja kreikkalaisten) mielestä moussakan tulee olla sillä tavalla kiinteää, että siitä leikattu pala pysyy pystyssä lautasella.
  Vastaa viestiin
23.11.11, 15:41   #24 (linkki)
nana
(Vierailija)

moussaka

lueskelin kirjoituksianne.. puoliks kreikkalaisena voin sanoa, että mousakaahan kuulu laittaa sekä perunaa että kesäkurpitsaa munakoison lisäksi !
  Vastaa viestiin
23.11.11, 15:52   #25 (linkki)
Viittaan
(Vierailija)

Katsokaa karjalanpiirakka-keskustelu. Ihan sama tässä. On monta eri tapaa tehdä, kuka sanoo mikä on oikein ja aitoa?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku