| |  | | |
20.09.05, 22:52
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | mitä hyvää kriikunoista?
Puu on notkollaan kriikunoita. Olen penkonut nettiä, enkä löydä mitään ohjetta, mihin noita hedelmiä voisi käyttää. Osaatteko auttaa? Olisi kurjaa jättää sato puuhun mätänemään.
Titi
| |
| | |
20.09.05, 23:30
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: mitä hyvää kriikunoista?
Mikä tuo ihme on edes?
| |
| | |
20.09.05, 23:33
|
#3 (linkki)
Teatterikaveri tuo aina syksyisin kriikunahilloa illanviettoihin. Oletko kokeillut hillota satoa?
| |
| | |
20.09.05, 23:44
|
#4 (linkki)
Luumu/kriikunamarmeladi
1,5 kg kriikunoita/luumuja
1 dl vettä
2 sitruunan mehu
1 kg sokeria
Pane luumut /kriikunat kuorimattomina ja kivisinä kattilaan
kaada päälle 1 dl vettä. Keitä kannen alla 30 min. Poista kaikki kivet reikäkauhalla. Lisää sokeri ja sitruunamehu, keitä ilman kantta hiljaisella lämmöllä n 1 tunti.
Kuori vaahto tarkkaan pois. Purkita.
Pakastetut luumunpuolikkaat
Leikkaa luumut puoliksi ja poista kivet.
Pane ne laakealle vadille kupera puoli ylöspäin pakastimeen.
Pussita pakastuneet luumunpuolikkaat n vuorokauden kuluttua pakastepusseihin ja pakkaseen. Helppo käyttää esim leivontaan.
Luumutorttu
Pohja: 125 g margar, vajaa desi sokeria, 3 dl vehnäjauhoja, 1 tl leivinjauhetta, 3 rkl sitruunamehua.
Sekoita ainekset. Kauli taikinasta ympyrä ja nosta vuokaan.
Puolita luumut (n 1 litra) ja poista kivet. Lado luumut
torttupohjalle kupera puoli ylöspäin.
Sekoita muruseos: 25 g vehnäjauhoja, 0,5 dl vehnäjauhoja ja 0,5 dl sokeria ja ripottele se luumujen päälle.
Paista 225 keskitaso n 20 minuuttia.
Tarjoa kermavaahtoa, se pehmittää luumujen makua . | |
| | |
21.09.05, 00:03
|
#5 (linkki)
Voisitteko kertoa mikä tuo kriikuna on? Onko se joku oma hedelmä/marja vai joku lempinimi jollekin? Ei ole ollenkaan tuttu juttu. Kasvaako puussa/pensaassa...etelässä/pohjisessa...mikä kumma tuo on?
| |
| | |
21.09.05, 08:12
|
#6 (linkki)
kriikuna on sellainen luumun näköinen ( ja hieman makuinenkin ) hedelmä. kasvaa puussa kuten luumutkin.
| |
| | |
21.09.05, 08:18
|
#7 (linkki)
Minullekin aivan vieras hedelmä. Vasta viime lauantaina torilla maistoin elämäni ensimmäisen kriikunan ja luumulta maistui. Eli sitä kai voitaisiin kutsua miniluumuksi?
| |
| | |
21.09.05, 11:26
|
#8 (linkki)
kriikuna on tosiaan kuin luumu maultaan ja ulkonäöltään. uskoisin että voi myös käyttää luumun tavoin, eli luumureseptit kehiin vain. korjatkaa jos olen väärässä.
(lapsuudenkodin pihassa oli kriikunapuu... ihan tässä tulee koti-ikävä...)
| |
| | |
21.09.05, 14:42
|
#9 (linkki)
Keittelin ensin kokonaisista irti kiviä ja hieroin sitten isoreikäisen siivilän läpi keitoksen, ei irronnut kaikki hedelmäliha kivien seasta. Tuli sakeaa mehua, jota keittelin
sitten hillosokerin kera saadakseni edes hilloa/sosetta, mutta sekin jäi löysäksi. Hillosokeria laitoin ""normaalisti"", en ohjeen mukaan. Epäilen valitettavasti, ettei Liseloten ohjeen mukaan tule marmeladia, pitää varmaan käyttää hyydytysainetta, vai tuleeko sittenkin erittäin runsaalla sokerimäärällä.
Olisin kysynyt, että tekeekö myytävänä olevalla luumunkivien poistajalla mitään ja jos tekee, onko hidastakin hommaa? Minulla ainakin käsin halkaisemalla jää käteen turhan usein vain kuori, eikä kyllä tule kauniita puolikkaita edes yksitellen pakastettavaksi (vaikka keräisin puun alta oletettavasti kypsiä). | |
| | |
21.09.05, 14:46
|
#10 (linkki)
Kuulutko sarjaan uusavuttomat?
| |
| | |
21.09.05, 16:07
|
#11 (linkki)
Kriikuna on luumun niin sanottu alalaji. Jos ruotsi sujuu, niin hakusanoilla ""krikon + recept"" löytyy ohjeita. Esim. http://home.swipnet.se/~w-88844/receptkrikon.htm
Sieltä löytyy mm kiisselin ja marmeladin ohjeet.
| |
| | |
21.09.05, 17:15
|
#12 (linkki)
Edesmennyt tatini teki kriikunoista suunnatoman hyvaa viinia. Valitettavasti minulla ei ole ohjetta siihen, mutta eras ehdotus se tamakin. Siihenhan saa menemaan paljon kriikunoita.
| |
| | |
21.09.05, 18:27
|
#13 (linkki)
Älä välitä maibbi, samanlaista lierua oli minunkin kriikunahilloni, ei siitä sakeata saa, mutta tehdään siitä vaikka kiisseliä.
samalla tavalla tein, enkä taatusti ole uusavuton
| |
| | |
21.09.05, 18:50
|
#14 (linkki)
Silloin kun kriikunoita tulee paljon, teen niistä Mehu-Maijalla höyrymehua. Se on tosi kauniinväristä ja maistuvaa.
Löysin kerran kirpparilta perunankuorimaveitsen, jonka päässä on sellainen väkänen, että sillä saa nykäisemällä kivet niin luumuista kuin kriikunoistakin. Kaupasta en ole samanlaista löytänyt. Hedelmien pitää olla kypsiä, että kivet irtoavat ilman hedelmälihaa.
Olen säilönyt kriikunoita ilman kiviä sellaisenaan pakkaseen ja mössöstä tulee hyvää vatkattua marjapuuroa. Kuoret katoavat vatkatessa olemattomiin.
| |
| | |
22.09.05, 08:17
|
#15 (linkki)
Nimimerkille Kysymys!
Kenelle/ mitä tarkoitit kysysymyksellä uusavuton?
| |
| | |
22.09.05, 08:20
|
#16 (linkki)
Alkuperäiselle. Kriikunoista tehdään hilloa tai muuta ihan samoin, kun luumusta. Muuta eroa ei ole, kun koko ero ei edes juurikaan makueroa. Kouluihin pitäisi saada samat määrät kotitaloutta kun kultaiselle - 70 luvulla niin uusavuttomuus vähenisi.
| |
| | |
22.09.05, 09:12
|
#17 (linkki)
eiköhän ne uusavuttomat ole niitä, joiden mammat on penskansa lellineet, eivätkä mitään käytännön taitoja opettaneet. ei siinä kai sitä katsota, että millä vuosikymmenellä koulut on käyty... kyllä nimittäin kasarilla koulunsakin käyneet kokkailla osaa. ja pikkusiskokin osaa, vaikka 90-luvulla kävi yläastetta.
| |
| | |
22.09.05, 15:01
|
#18 (linkki)
Hihi.. olen kultaiselta seitkytluvulta peräisin, enkä koe olevani uusavuton. Osaan kyllä hillot ja mehut ja pikkelsit tehdä. Kriikuna vaan on mulle ihan uusi tuttavuus, ja kun maistoin sitä, niin ajattelin, että onpa mitätön maku. Siksi kysyin, saako siitä mitään hyvää aikaan. Ja vastauksia on tullut kiitettävä määrä. Ei kun mehun keittoon!
| |
| | |
04.10.05, 22:57
|
#19 (linkki)
Vielä kriikunoista yksi vinkki, jonka olin unohtanut. Niitä voi kuivattaa. Meillä se käy ison leivinuunin päällä. Tehtiin kehikot, joihin laitettiin kärpäsverkot. Kriikunoiden alle panin voipaperin, koska verkko tuskin on elintarvikemuovia. Voi niitä tietysti kuivattaa myös uunissa miedossa lämmössä kuten esim. yrttejä.
Olen tehnyt näin ennenkin ja kuivatut kriikunat ovat hyvä vaihtoehto monelle epäterveelliselle naposteltavalle.
Jonakin syksynä yritin kuivattaa myös luumuja, mutta niistä alkoi mehu vuotaa ja koko touhu epäonnistui.
| |
| | |
12.09.10, 17:30
|
#20 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2010
| Oliivikivenpoistin
Kriikunat ovat senverran pieniä, että niistä saa kivet pois oliiveille tarkoitetulla kivenpoistimella. Kokeilin juuri ja hyvin kävi. Nyt ei vaan ole sokeria, niinettä en saa kokeiltua marmeladireseptiä vielä......
| |
| | |
01.09.11, 11:38
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | miten säilöä kriikunoita Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja titi Puu on notkollaan kriikunoita. Olen penkonut nettiä, enkä löydä mitään ohjetta, mihin noita hedelmiä voisi käyttää. Osaatteko auttaa? Olisi kurjaa jättää sato puuhun mätänemään.
Titi | Kolme hyvää tapaa säilöä kriikunoita:
1. Keitä hilloa/ sosetta: Laita hedelmät kattilaan ja tilkka vettä pohjalle. Keitä kannen alla, jonkin aikaa, kunnes ovat pehmenneet, ehkä n. 5-10 minuuttia.
2.Ota esille toinen kattila, laita sen päälle siivilä ja kauho pehmenneitä hedelmiä siivilään. Sen jälkeen puinen muusinuija käteen ja pyörität nuijaa siivilässä, ikäänkuin se olisi mylly. Vain kivet ja kuoren olemattomat rippeet jäävät jäljelle.
3.Sekoita soseeseen haluamasi määrä sokeria.Itse käytän tavallista sokeria, jolloin soseesta tulee sopivan löysähköä. Maista tai arvioi sokerin määrä itse. Sokeri sulaa sinne ilman kuumennustakin ja nopeammin, jos sose on vielä hieman lämmintä
4.TAIVAALLISEN HYVÄÄ jäätelön/paahtoleivän/vaalean leivän kanssa.
Rommikriikuna:
1.Puolita kriikuna ja poistakivet.Terävä pieni juuresveitsi on näppärin.
2.Laita hedelmät lasipurkkiin ja kaada päälle sokeria.Tätä voi tehdä kerroksittain ja pidemmänkin ajan kuluessa eli sinne voi aina lisätä hedelmää, marjaa ja nestettä.
3.Lopuksi kaada purkkiin alkoholia niin että marjat peittyvätsokeri-alkoholi seokseen. Tähän herkkuun parasta on mielestäni tumma rommi. Peitä kannella.
4.Anna säilykkeen tekeytyä useampi viikko, ehkä pari kuukauttakin.Se voi tapahtua myös huoneen lämmössä.
5.Nauti hedelmät vaniljajäätelön kera (vain aikuisille) ja itse rommi on myös saanut aivan uuden upean aromin. Suosittelen maistamaan juomaa vaikka pakkasiltojen lämmittäjänä talvella.
Kriikunoiden pakastus:
Puolita ja poista kivet hedelmistä.
Pakasta.
Keitä kriikunakiisseliä jouluna luumukiisselin sijaan.
Eli nauti kriikunoistasi ja ole iloinen, että sinulla on noita luumuakin aromikkaampia pieniä hedelmiä.
| |
| | |
01.09.11, 11:42
|
#22 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kriikunan ystävä Kolme hyvää tapaa säilöä kriikunoita:
1. Keitä hilloa/ sosetta: Laita hedelmät kattilaan ja tilkka vettä pohjalle. Keitä kannen alla, jonkin aikaa, kunnes ovat pehmenneet, ehkä n. 5-10 minuuttia.
2.Ota esille toinen kattila, laita sen päälle siivilä ja kauho pehmenneitä hedelmiä siivilään. Sen jälkeen puinen muusinuija käteen ja pyörität nuijaa siivilässä, ikäänkuin se olisi mylly. Vain kivet ja kuoren olemattomat rippeet jäävät jäljelle.
3.Sekoita soseeseen haluamasi määrä sokeria.Itse käytän tavallista sokeria, jolloin soseesta tulee sopivan löysähköä. Maista tai arvioi sokerin määrä itse. Sokeri sulaa sinne ilman kuumennustakin ja nopeammin, jos sose on vielä hieman lämmintä
4.TAIVAALLISEN HYVÄÄ jäätelön/paahtoleivän/vaalean leivän kanssa.
Rommikriikuna:
1.Puolita kriikuna ja poistakivet.Terävä pieni juuresveitsi on näppärin.
2.Laita hedelmät lasipurkkiin ja kaada päälle sokeria.Tätä voi tehdä kerroksittain ja pidemmänkin ajan kuluessa eli sinne voi aina lisätä hedelmää, marjaa ja nestettä.
3.Lopuksi kaada purkkiin alkoholia niin että marjat peittyvätsokeri-alkoholi seokseen. Tähän herkkuun parasta on mielestäni tumma rommi. Peitä kannella.
4.Anna säilykkeen tekeytyä useampi viikko, ehkä pari kuukauttakin.Se voi tapahtua myös huoneen lämmössä.
5.Nauti hedelmät vaniljajäätelön kera (vain aikuisille) ja itse rommi on myös saanut aivan uuden upean aromin. Suosittelen maistamaan juomaa vaikka pakkasiltojen lämmittäjänä talvella.
Kriikunoiden pakastus:
Puolita ja poista kivet hedelmistä.
Pakasta.
Keitä kriikunakiisseliä jouluna luumukiisselin sijaan.
Eli nauti kriikunoistasi ja ole iloinen, että sinulla on noita luumuakin aromikkaampia pieniä hedelmiä. | Eikös se kriikuna ole myös eräs luumujalike Damson plum se on ainakin englannksi.
| |
| | |
01.09.11, 11:53
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hienoa, että vuosien varrella olet oppinut jotain uuttakin (vrt viesti 7). Mitä ajattelit tehdä kriikunoista?
| |
| | |
02.09.11, 19:31
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | kriikunat
Keräsin juuri purkin täyteen kriikunoita. Peitän ne kirkkaalla alkoholilla.
Annan olla purkissa ainakin kolme viikkoa.
Sen jälkeeni otan liemen talteen ja heitän hedelmät pois. (jollet halua syödä niitä ja olla
sen jälkeen ihan tillintallin. Hedelmät imee hyvin sen alkoholin)
Keitän vettä johon on lisätty sokeria. Määriä en sano koska se riippuu mausta.
Itse lähden suhteesta että jos on puolet 40 % alkoholia niin ainakin puolet pitää olla vettä, mieluummin
enemmänkin niin tulee hyvä aperatiivi = ei väkevä. :)
Makua voi aina testata sitä mukaa kun nestettä lisäilee. Toiset tykkää enemmän makeasta ja toiset vähemmän makeasta.
Maku paranee kun maltat olla sen jokusen viikon purkissa.
Aika hyvää! Itse tein viime syksynä 6 litraa ja hyvin on tehnyt kauppansa.
eikä sitä todella oteta kun pikkuisen kerralla.
Ai-niin yhtä hyvää tulee marja-aroniasta...
| |
| | |
02.09.11, 20:14
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitä olisi chutney - happaman makea ja mausteinen hedelmäsäilyke.
Innostuin alkukesästä Muhussa käydessäni Sikke Sumarin tekemästä raparperichutneystä ja sitähän oli kotona heti pakko kokeillla - hyvää siitä tuli. Koska raparperia oli omalla kasvimaalla enemmän kuin tarpeeksi, tein parikin satsia vähän eri tavoilla.
Tällä viikolla tein aprikoosichutnyä, joten miksi se ei onnistuisi kriikunoistakin.
Netistä löytyy ohjeita ainakin luumusellaisesta - luulisin, että sitä ohjetta voisi käyttää myös kriikunoille.
| |
| | | | |