Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.10.05, 10:53   #1 (linkki)
Äiti
(Vierailija)

Purkki Nötkötti

Rahat ovat nyt todella tiukalla.
Sain pelastusarmeijalta muutaman purkin nötköttiä.
Onko kukaan valmistanut siitä ikinä mitään.
Vinkkejä kaivataan.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 11:13   #2 (linkki)
dine
(Vierailija)

Re: Purkki Nötkötti

Meillä oli tapana, kun olin pieni kerran kesässä tehdä ""saaristolaismakaroonilaatikkoa"" kyseisestä tuotteesta. Sipuli paistettiin ja sekaan laitettiin pilkottu nötkötti, mikä myös paistettiin + lopuksi mausteita (mm. pippuria). Tämä sekoitettiin keitettyjen makaroonien kanssa. Sapuska syötiin hyvällä ruokahalulla ketsupin kera.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 11:23   #3 (linkki)
Marsa
(Vierailija)

Isoäitini valmisti siitä aina joko kastiketta kokonaisille perunoille tai keittoa.
Keitto oli kuten lihakeitto, mutta paloitellusta purkkilihasta.
Muistan, että maistui. Itse en ole valmistanut, mutta miksei onnistuisi.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 11:26   #4 (linkki)
:D
(Vierailija)

Tulee siitä lihakeittokin.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 11:28   #5 (linkki)
Mirkku
(Vierailija)

""pihvejä"" avaa tölkki kummastakin päästä niin saat palan kokonaisena ulos... leikkaa siivuiksi, pyöritä siivut korppujauho-mausteseoksessa ja paista pannulla.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 11:37   #6 (linkki)
iida
(Vierailija)

tee keittoa. perunoita, vihanneksia ( vaikkapa vaan sipulia ja porkkanaa, kaalia perunaa ) + nötkötti paloina sekaan. on ihan hyvää, mökillä monesti ollaan tehty.
tai sitten kuten BB:ssä Arttu; paista paloina pannulla, lisäksi keitettyjä makaroneja.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 12:24   #7 (linkki)
J
(Vierailija)

Suosittelen pyörittämään vatkatussa munassa ennen korppujauhottamista. Olen kokeillut näitä pihvejä ja hyviä ovat.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 13:05   #8 (linkki)
mie
(Vierailija)

Mikä on Nötkötti
  Vastaa viestiin
14.10.05, 13:07   #9 (linkki)
J
(Vierailija)

Sika-nautasäilykeliha purkissa.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 13:08   #10 (linkki)
Köyhänmiehen vorshmack
(Vierailija)

Köyhänmiehen vorshmack

400 g nauta-sikasäilykettä
1 prk anjovisfileitä
2 prk tomaattiperettä (70 g)
1 – 2 sipulia
valkopippuria
2 – 21/2 dl ruokacremeä

Kuori ja pilko sipulit. Kuumenna tilkka öljyä pannussa ja kuullota siinä sipuli. Lisää muut ainekset ja anna kypsyä kymmenisen minuuttia. Tarjoa keitettyjen perunoiden kanssa.
  Vastaa viestiin
14.10.05, 14:17   #11 (linkki)
mamma
(Vierailija)

Usein, avattuani purkin, siinä päälimmäisenä on rasvaa, kaavin sen tarkkaan pois.
Kuorin ja lohkon perunat ja porkkanat,lanttua myös jos sattuu olemaan, laitan kattilaan veteen kiehumaan, lisään ison sipulin kuutioina,purjokin käy, mustapippuria, merisuolaa ja kuutioidun nötkötin, annan muhia hiljaa, kunnes juurekset ovat kypsiä, jos pinnalle tulee rasvaa kuorin sen pois, herkullista juustosiivuilla päällystettyjen ruisleipäsiivujen kera.
  Vastaa viestiin
15.10.05, 23:30   #12 (linkki)
Keittoa.
(Vierailija)

Nötkött-keittoa olen syönyt, ja on tosi hyvää. Mutta pizzaa EI missään tapauksessa kannata tehdä, siitä tulee hirveää.
  Vastaa viestiin
16.10.05, 15:26   #13 (linkki)
Tiia
(Vierailija)

Meillä oli aina partioleirillä tuota purkkilihakeittoa. En saanut sitä keittoa koskaan alas, niin yökille se minusta maistui. Eli ihan makuasia yllättäen :)

sen sijaan nötkött -pihvejä ja perunamuussia muistan syöneeni hyvällä ruokahalulla. Eli pihvit oli paistettu pannulla nuotiolla ja maustettu niin voimakkaasti (en muista millä mausteilla), että tuo purkkilihan ominaismaku vähän peittyi. Itse tekisin siis pihvejä siitä lihasta, mikäli siitä jotain joutuisin tekemään.
  Vastaa viestiin
16.10.05, 16:55   #14 (linkki)
mie
(Vierailija)

Keitän makaroonia, kuulotan pannulla sipulia ja nötköttiä. Sitten kaikki sekaisin ja pikkasen pippuria päälle ja tietty ketsuppia... Ja eiku syömään!
  Vastaa viestiin
14.12.11, 00:59   #15 (linkki)
Juhani
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mirkku Näytä viesti
""pihvejä"" avaa tölkki kummastakin päästä niin saat palan kokonaisena ulos... leikkaa siivuiksi, pyöritä siivut korppujauho-mausteseoksessa ja paista pannulla.
Joo tää oli hyvää, kiitti
  Vastaa viestiin
20.12.11, 12:16   #16 (linkki)
kökötti?
(Vierailija)

Mitä on nötkötti? Nököttikö joku, murjottiko?Savon kieltä varmaan.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 13:10   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kökötti? Näytä viesti
Mitä on nötkötti? Nököttikö joku, murjottiko?Savon kieltä varmaan.
Ei ole savonkieltä vaan tulee ruotsinkielestä sanoista nöt ja kött.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:45   #18 (linkki)
kökötti?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ei ole savonkieltä vaan tulee ruotsinkielestä sanoista nöt ja kött.

Olen ruotsinkielinen joten siinä asiassa ei tarvitse neuvoa. Mutta nötkötti.... noin ei sanota missään kielessä oikeesti vaan ruotsiksi nötkött. Ja se tarkoittaa suomeksi käännettynä naudanliha.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:55   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kökötti? Näytä viesti
Olen ruotsinkielinen joten siinä asiassa ei tarvitse neuvoa. Mutta nötkötti.... noin ei sanota missään kielessä oikeesti vaan ruotsiksi nötkött. Ja se tarkoittaa suomeksi käännettynä naudanliha.
Nötkötiksi sanotaan purkitettua säilykelihaa joko nautaa tai nautasikaa. Tätä sanontaa käytetään pääkaupunkiseudulla.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 14:58   #20 (linkki)
kököttikö?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Nötkötiksi sanotaan purkitettua säilykelihaa joko nautaa tai nautasikaa. Tätä sanontaa käytetään pääkaupunkiseudulla.

Itse asun Helsingissä, en pääkaupunkiseudulla, ja vielä ihan ydinkeskustassa.En ole koskaan kuullut nötkötistä kuitenkaan, mutta tämän jankutuksen voi jo unohtaa. Väännös on kielitaidottomien väännös!
Nöt = nauta, kött= liha. Missään ei puhuta siasta. Sika = svin på svenska.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 15:02   #21 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kököttikö? Näytä viesti
Itse asun Helsingissä, en pääkaupunkiseudulla, ja vielä ihan ydinkeskustassa.En ole koskaan kuullut nötkötistä kuitenkaan, mutta tämän jankutuksen voi jo unohtaa. Väännös on kielitaidottomien väännös!
Nöt = nauta, kött= liha. Missään ei puhuta siasta. Sika = svin på svenska.
Lopetetaan toki tämä jankutus, totuus nyt kuitenkin on se että tämä väännös on ihan yleinen nimitys tälle tuotteelle.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 15:08   #22 (linkki)
vai niin
(Vierailija)

Olen tottunut kutsumaan tuota purkkieinestä nimellä lihasäilyke tai säilykeliha. Sitä otetaan joskus varoiksi veneeseen kun lähdetään purjehtimaan. Sitä on sekä nauta-sika-säilykkeenä että sika-nauta-versiona. Se minkä eläimen nimi on ekana nimessä, on se jota tuotteessa on enemmän.
Nötkötistä en ole kuullut mutta emme puhu murteita, ruotsin kiletä toki taidan minäkin.
Mutta te "kielipuolet", lopettakaa tuo typerä jauhaminen.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 15:17   #23 (linkki)
purkkilihaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vai niin Näytä viesti
Olen tottunut kutsumaan tuota purkkieinestä nimellä lihasäilyke tai säilykeliha. Sitä otetaan joskus varoiksi veneeseen kun lähdetään purjehtimaan. Sitä on sekä nauta-sika-säilykkeenä että sika-nauta-versiona. Se minkä eläimen nimi on ekana nimessä, on se jota tuotteessa on enemmän.
Nötkötistä en ole kuullut mutta emme puhu murteita, ruotsin kiletä toki taidan minäkin.
Mutta te "kielipuolet", lopettakaa tuo typerä jauhaminen.

Purkkilihana (joka on yksi paljon käytetty nimike) on myös hirveä ja poroa. Niitä minä nykyään ostan mökkivaraksi tai veneeseen.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 21:10   #24 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vai niin Näytä viesti
Nötkötistä en ole kuullut
Maailmasta löytynee kosolti asioita joista et ole koskaan kuullut. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että nötkötti on varsin yleinen nimitys tuolle tuotteelle.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 22:02   #25 (linkki)
kötti
(Vierailija)

Minun mielestäni nötkötti on jollakin tapaa suomalaisen hellyyttävä nimitys purkkilihalle, vaikka onkin perustaltaan vierasperäinen. hauska nimi. lisää hauskoja nimiä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku