Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
11.12.05, 10:25   #1 (linkki)
...ohjeita?
(Vierailija)

Lautasliinan taittelu

Tietääkö kukaan mitään linkkiä, mistä löytyisi hyviä ohjeita lautasliinojen taitteluun? Muutamia löytyy kyllä keittokirjojen takaa, mutta ainakaan minun keittokirjoistani ei löydy ohjeita kahvipäydän (pienille) lautasliinoille.

Niin, ja meillä on valkoiset pellavaliinat, joten vaihtelua saa vai erilaisilla taitteluilla. 2 hyväksi havaittua ohjetta minulla on, mutta haluaisin välillä jotain muuta.
  Vastaa viestiin
11.12.05, 11:16   #2 (linkki)
liinu
(Vierailija)

Re: Lautasliinan taittelu

Kirjastokin lienee hyvä osoite....
http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1133;54869;6800
  Vastaa viestiin
12.12.05, 11:04   #3 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Kiitos vinkistä ja linkistä.
  Vastaa viestiin
12.12.05, 14:04   #4 (linkki)
liinukka
(Vierailija)

kahvipöydän liinoille en ole koskaan nähnyt missään taitto-ohjeita, nehän ovta aina paperisia.
Sevettien taitto-ohjeet on kankaisille tarkoitettuja ja niitä nykyään sovelletaan myös paperisiin. Kaikista ei tosin saa kauniita kuin kankaisilla serveteillä. Meillä on aina juhlatilaisuuksissa kankaiset servetit.
  Vastaa viestiin
12.12.05, 14:27   #5 (linkki)
vinkki
(Vierailija)

Ota kiinni keskeltä ja heilauta ja vedä kasaan. Toivottavasti ymmärsit.
  Vastaa viestiin
12.12.05, 16:44   #6 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Paperisille olen tuota käyttänytkin, mutta ei toimi pellavaisille. (liinukalle tiedoksi, että ainakin meillä on pellavaisia kahvipöydän lautasliinoja, ja aion käyttää niitä edelleenkin.) Pari taitteluohjetta minulla on, jotka toimivat noille pienille (n. 20x20 cm) pellavaliinoille, mutta jos ei niitä oikeasti ole, niin pitänee keksiä itse lisää (tai laittaa mies keksimään).
  Vastaa viestiin
12.12.05, 22:41   #7 (linkki)
Heini
(Vierailija)

Ihan näin asiaan kuulumattomasti; haluaisin kysyä teiltä, jotka käytätte kankaisia lautasliinoja, että eivätkö ne ole hirveän epäkäytännöllisiä? Tarkoitan, kun aina kun käy jossakin kylässä missä käytetään kankaisia servettejä, niin eihän niihin ikinä kehtaa kumminkaan pyyhkiä käsiään/suutaan, kun eihän kankaasta lähde rasvatahrat irti!! Servetit ovatkin kyllä aina olleet nuhruisen näköisiä ja useimmissa on tahroja. Haluaisin itse kangasliinoja, mutta en uskalla, kun ne ovat aika kalliita ""kertakäyttöliinoiksi"", koska kun niihin kerran (ja meillä varmasti heti ekalla käyttökerralla...) tulee sellaista mikä ei lähdekään pyykissä irti niin heihei... Eihän muistakaan tekstiileistä lähde rasvatahrat hyvin irti, miten serveteistä sitten lähtisi...
  Vastaa viestiin
13.12.05, 08:24   #8 (linkki)
miss
(Vierailija)

En voisi kuvitellakaan laittavani juhlapöytään (nimenomaan ruokapöytään) paperisia lautasliinoja.
Kauniita löytyy, ei siinä mitään, mutta kankaisia niiden olla pitää. (Makuasia...)
Huulipunat sekä rasvaisetkin ruokatahrat kyllä pesussa pellavaisista liinoista lähtee kunnon aineilla valkopyykissä.
Miten muuten saat niin likaiseksi kädet syödessä, että pelkäät niitä kankaiseen lautasliinaan pyyhkiä?
Pyyhi vapaasti vaan....
  Vastaa viestiin
13.12.05, 10:05   #9 (linkki)
liinukka
(Vierailija)

Pellavaisten taitto, juuri pieneten, on vähän hankala mutta tehdään yksinkertainen taitto eli kolmeen osaan. Paremmin en osaa selostaa mutta kaikissa kotimaisissa keittokirjoissa on ohjeet.
Luulin kyllä että kysyt paperisten taittoa, niitähän ihmiset yleisesti käyttävät...
Minulle opetettiin taittaminen jo koulussa ja lisää opin opiskeluaikanani työskennellessäni Ruotsissa. ne opit ovat olleet tarpeen, moni vieras on kysynyt saako opetusta lautasliinojen taittamiseen. Viuhkat ja lumpeet syntyvät kyllä...
  Vastaa viestiin
13.12.05, 10:08   #10 (linkki)
liinukka
(Vierailija)

Kyllä ne pesussa lähtee, pelava ei esim. vedä likaa itseensä, ei myöskään puuvilla. Se ominaisuus on kaikilla luonnonkuiduilla. Kankaisia lautasliinoja käytän aina kun on esim. vieraita tai on jokin juhlavampi tilaisuus kotonakin. Jos vieraita on 20-30 ja ollaan maaseutuympäristössä kesällä, silloin paperiset vaikka onkin juhlat.
En ole ikinä törmännyt ongelmaan eli nuhruisia kangasliinoja en ole nähnyt. Täytyy osata pestä ja nehän täytyy pestä välittömästi sen käytön jälkeen.
  Vastaa viestiin

13.12.05, 10:10   #11 (linkki)
jenna
(Vierailija)

Joo, ihmettelen mikä meno tuolla yhdellä on ruokapöydässä kun kaikki likaantuu ihan mahdottomasti!? Kai nyt kädet pestään ja pöytään asetutaan muutenkin siistinä.
  Vastaa viestiin
13.12.05, 10:33   #12 (linkki)
slurps!
(Vierailija)

Meillä käytetään varsin harvoin kankaisia liinoja, oikeastaan vain rapujuhlissa isoja punaisia pellavaliinoja.

Ei tarvitse olla mitenkään ihmeellinen meno ruokapöydässä, kun syntyy vaikeasti pestäviä tahroja: tumma kestohuulipuna, rasvainen ja paprikainen/tomaattinen kastike, punaviini, bataatti, mustikka, punajuuri näin muutamia esimerkkejä listatakseni.

Ehkä nämäkin tahrat lähtevät jälkiä jättämättä keittämällä ja valkaisemalla valkoisista pellava- ja puuvillaliinoista. Olen vain niin laiska pyykkäri, etten viitsisi tehdä tätä kuin kerran vuodessa ja illallis- ja kahvivieraita meillä käy kuitenkin ainakin kerran kuukaudessa. Minusta laadukkaat paperiset liinat ovat ihan riittävän tyylikkäitä meidän paraatiastiaston (Arabia Illusia) rinnalle. Lisäksi on kiva käyttää vuodenaikaan ja juhlan teemaan sopivia liinoja...
  Vastaa viestiin
13.12.05, 11:11   #13 (linkki)
siru
(Vierailija)

Ne jotka EIVÄT käytä kangasliinoja, tuntuvat olevan mitä suurimpia asiantuntijoita tässäkin! Itse käytän aina huulipunaa mutta aina on lautasliinat puhtaita.
Riippuu siis sitiä kuinka sivistynty/sivistymätön ruokailija on. Eihän punaviiniä syljetä yltympäriinsä, ei omille vaatteille eikä myöskään syljetä lautasliinalle.
Pesulämpötila on se oleellinen eli pellava vaatii/sietää kuumemman lömpötilan ja puhdistuu varmasti. Jos olettaa että on vaikea tahra, voi laittaa tahranpoistoainetta.
Mutta... tämä keskustelu lipsu taasen (kuinkas muuten!) ojasta allikkoon. Aloittaja kysyi neuvoja liinojen taittoon, ei pesuohjeita eikä myöskään halunnut kangasliinojen käyttökieltoa!!!
Sottapytyille on paperiset ihan omiaan.
Mustikkaa ei meillä ainakaan jouluna syödä... eikä perheeseen kuulu yhtään ""sikaa""..
  Vastaa viestiin
13.12.05, 12:10   #14 (linkki)
slurps!
(Vierailija)

Käytän paljon useammin paperisia kuin kankaisia liinoja, mutta silti minulla on mielestäni ihan riittävästi kokemusta molemmista osallistukseni tähän keskusteluun.

Ei sitä tarvitse olla mikään erityinen possu, jotta saa lautasliinansa tahraiseksi. Syömisestä ja seurustelusta katoaa iso osa ilosta, jos pitää varoa ettei sotke hienoa lautasliinaa tai stressata etteivät vieraat sikaile. Kyllä meillä (usein ne nuoremmat) vieraat ovat saattaneet laittaa likaiset aterimet valkoiselle liinalle, hölmöimmät ovat asetelleet liinansa lautaselleen aterian lopuksi. Ehkä meillä ei käy tarpeeksi hienoja ja sivistyneitä vieraita kangasliinoille...

Suosittelen muita kuin valkoisia kangasliinoja, punaiset tai pellavanväriset ovat olleet meillä käytännöllisimmät.

Taitteluvinkeistä olisin minäkin kiinnostunut - yleensä laitan liinan vain rullalle renkaaseen tai pystyynnostetuksi, peruskolmioksi. Taittelut pysyvät hyvin, kun liinat silittää samalla. Tärkki heikentää mielestäni liikaa käyttömukavuutta.
  Vastaa viestiin
13.12.05, 13:00   #15 (linkki)
maiju
(Vierailija)

No lapsista ja lapsiperheistä ei voi takuuta antaa, jos lapsia nimittäin ei ole kasvatettu.
Ei ole meillä koskaan sellaisia lapsivieraitakaan ollut joilel ei olisi tapoja opetettu. Mutta meitähän on taas moneksi... joku heitti jo kehiin sanan sika ja seiltä tuntuu että sikoja on enemmän kuin tarpeeksi. Niille vaan paperiset pöytäliinat ja servetit, ei ne muuta ansaitse. Aika pöllö täytyy olla jos iskee käytetyn veitsen tai haarukan valkoiselle pöytäliinalle!
Värillä ei ole väliä silloin kuin sikapossut istahtaa pöytään. Kyllä pellavanvärinen sottaantuu aivan yhtä hyvin eli sen joutuu pesemään joka käytön jälkeen.
Liinojen taittoohjeita ei tässä voi antaa, eihän tähän nyt piirtämään voi alkaa...
Lumme on kaunis, joutsen yms. Käykää kirjastossa.
Joissain paperisten liinojen pakkauskissa olen nähnyt ohjeita ihan kuvien kanssa. Se on yksi kotimainen parempi laatuinen ja yksivärinen sarja.
  Vastaa viestiin
13.12.05, 13:53   #16 (linkki)
pyhä jysäys!
(Vierailija)

Te ette kyllä ole ihan terveitä. Tutkituttakaa päänne! Tuskin sieltä mitään löytyy, tyhjää täynnä. Idiootit.
  Vastaa viestiin
13.12.05, 15:07   #17 (linkki)
edelliselle
(Vierailija)

Koskas mielisairaalan potilaille on tietsikat ostettu? Millä osastolla olet? Siis sinä pyhä jysäys...!
  Vastaa viestiin
13.12.05, 15:54   #18 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Mainitsin kyllä alkuperäisessä viestissäni, että minulla on pienet pellavaiset liinat.

Ja ne kaksi taittelua, joita olen niille liinoille käyttänyt, ovat juuri viuhka ja lumme. Lasten synttäreillehän niistä voisi taitella vaikka lennokkeja, mutta eivät nuo ""rinsessat"" ole oikeen lämmenneet sellaiselle ajatukselle. ;)
  Vastaa viestiin
13.12.05, 16:09   #19 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Kun viimeksi ostin lautasliinakangasta, sain kangaskaupan myyjältä hyvän vinkin ruokatahrojen poistoon: Eli ennen kuin kastelet sen tahraisen vaatteen/liinan, laita siihen ""raakaa"" Fairya ja hiero vähän. Sitten vaan pyykkikoneeseen. Pinttyneeseen tai kerran kasteltuun tahraan ei välttämättä tehoa. Ruoassa olevat rasvat lähtevät kyllä 60 asteessa ilman ongelmia, joten lautasliinoissa ja pöytäliinossa rasvatahrat eivät ole ongelma. Värilliset tahrat ehkä joskus.

Ja pellavaiset liinat olen pessyt aina 60 asteessa, ja kaikki tahrat ovat lähteneet (toistaiseksi). Tietenkään en laita valkoisten lautasliinojen ja pöytäliinojen kanssa mitään muuta väriä kuin valkoista sinne koneeseen. Ja jos kaapista löytyy, niin vakaisuainetta sisältävää pesuainetta.
  Vastaa viestiin