Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
11.01.06, 20:12   #1 (linkki)
Gas
(Vierailija)

Pierettävät ruuat

Toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nekkuun otsikosta jonka lukee ruokapalstalta. Olen kuitenkin oikeasti kiinnostunut mitkä ruuat aiheuttavat pieretystä ja myllerrystä mahaan.
Kroppa kovilla-ohjelmassa oli tästä aiheesta ja muistaakseni valkosipuli oli yksi sellainen. Siksikin olisi kiinnostava tietää jos on tulossa tilaisuuksia jossa kaasuja ei voi päästellä vapaasti vapaaksi että osaisi vältellä tiettyjä ruoka-aineita ennen ko. tilaisuutta. Ja oman hyvän olon kannalta ennenkaikkea.
Kiitos vastauksista.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 21:01   #2 (linkki)
kaasua
(Vierailija)

Re: Pierettävät ruuat

Oletko tosissasi? Missä tilaisuuksissa sitten voi päästellä vapaasti? Mutta ruuista tulee nyt mieleen ainakin herneet, pavut, kaikki sipulit, kaali. Olut myös. Joku varmaan täydentää listaa.
Ja sittenhän se on myös yksilöllistä. Jos potee esim. ärtyvää paksusuolta, melkein kaikki kiertää mahassa.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 21:09   #3 (linkki)
Gas
(Vierailija)

Olen tosissani. Ja kotona voi päästellä vapaasti tietääkseni kuka vaan...
  Vastaa viestiin
11.01.06, 21:20   #4 (linkki)
PRÖÖP
(Vierailija)

Minusta on suorastaan kivaa piereskellä. Kiva tunne peffassa ja mukavaa säikähdyttää toisia ja katsoa kun laukkaavat pakoon. Kova-ääniset törähdykset lisää nautintoa vaikka hiljaiset kumipyörätuhnatkin on lipeviä yllättäjiä. Piereskelkäämme!
  Vastaa viestiin
11.01.06, 21:29   #5 (linkki)
kik
(Vierailija)

Kikherneitä pahempiin pierettäjiin en ole vielä törmännyt. Mikä on harmi, sillä kikherneet ovat hyviä.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 21:57   #6 (linkki)
kaasua
(Vierailija)

Ettekö voi vastata asiallisesti asialliseen aiheeseen? 50+ -palstalla on edelliseen sopiva ketju.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 22:58   #7 (linkki)
vastaus
(Vierailija)

- herneet, pavut, palkokasvit (ja niistä tehdyt ruoat)
- kaalit
- ruis
- sipulit, ennen kaikkea valkosipuli
  Vastaa viestiin
12.01.06, 00:33   #8 (linkki)
Ainakin
(Vierailija)

tuore ruisleipä ja maa-artisokka. Maa-artisokasta tuleva ilma ei haise miltään.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 09:13   #9 (linkki)
prut
(Vierailija)

Kaupan valmiit jauhelihapullat ja pihvit.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 09:34   #10 (linkki)
ärtynyt suoli
(Vierailija)

Mulla on ärtynyt suoli -oireyhtymä mutta mua ei suinkaan kaikki pieretä vaan nämä tyypilliset joita onkin jo tullut mainittua eli kaali, sipuli, herne, valmislihapullat. Valkosipulista mulle ei tule ilmaa vaan vatsa menee suorastaan sekaisin.
Mä ainakin voin tiettyjen ihmisten seurassa piereskellä vapautuneesti koska mä en tee sitä mitenkään piruuttani tai tahallani vaan siksi että se helpottaa oloa! Mulla on todella tukala olo jos ilma vaan möyrii suolessa eikä pääse pihalle.
Eikä ilman pidättäminen ole edes terveellistä sanoo lääkäri.
Toki on tilanteita jolloin piereminen ei ole suotavaa ja minä itse yritän välttää ko. tilanteita. Enkä pelkästään pieremisen takia vaan ärtyneen suoleni. Kun iskee äkillinen vessahätä, silloin on pakko päästä vessaan ja esim kesken teatterin se on jotenkin noloa.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 10:27   #11 (linkki)
J
(Vierailija)

Hei voitko kertoa miten on tuoreen leivän kanssa voitko syödä sitä ja mitä ruokia yleensäkin tuonlaisen vaivan kanssa pitäisi vältää jo mainitsemiesi lisäksi suolen rauhoittaiseksi?
  Vastaa viestiin
12.01.06, 16:01   #12 (linkki)
ärtynyt suoli
(Vierailija)

Jos mua tarkoitit niin en ole huomannut että tuoreesta leivästä tulisi mitään vaivoja. Mutta syön kotona enimmäkseen ruisleipää ja sitä ei täällä ""maalla"" ole ihan niin tuoreena saatavilla.
Mutta yksi mitä nyt epäilen on jauheliha. Ei voi olla sattumaa että aina kun olen syönyt mitä tahansa jauhelihasta valmistettua ruokaa, seuraavana päivänä suoli toimii ylivilkkaasti.
Alkoholin nauttiminen aiheuttaa ripulin seuraavaksi päiväksi. Ja punaviini on kaikista pahin. Joskus kun erehtyy syömään hyvän pihvin ja punaviiniä sen kanssa ja jos annoksessa on myös valkosipulia niin jessus mikä ripuli tulee pian ruokailun jälkeen. Punaviiniä nautinkin nykyään ilman ruokaa jolloin vatsa kestää sen paremmin ja ihan kotosalla yksikseni vessan lähettyvillä...
Laktoosiarvot olivat viime vuonna laktoosi-intoleranssin rajoilla ja maitoa vatsa ei kestäkään. Onneksi on laktoositon maitojuoma josta ei tule vaivoja.
Yksi mikä ärtyneessä suolessa on ikävä juttu on ruuan heikko sulaminen ja pilkkoutuminen. Eli kasvikset tulee takaisinpäin aika lailla samannäköisinä kuin ne on suuhun laittanutkin. Porkkana ja maissi hyviä esimerkkejä. Samoin tomaatinkuori ja salaatinlehdet.
Monesti sanotaan että ärtynyt suoli on ns vaaraton sairaus kun se on vain toiminallinen vika eikä elimellinen mutta kyllä varmasti vitamiinien ja hivenaineiden imeytyminen häiriintyy ja vähenee kun ruoka tulee sulamatta nopeasti läpi. Itse olen sitä mieltä että vastustuskykyni on heikentynyt ja siksi olen nytkin antibioottikierteessä keuhkoputken- ja poskiontelotulehdusten takia.
Ja antibiootit aiheuttaa ripulia eli kiva kierre...
  Vastaa viestiin
12.01.06, 20:03   #13 (linkki)
haisuli
(Vierailija)

Mulla ei tule vaivoja noista pavuista sun muista, mutta mysli on tosi paha, samoin hiilihappoiset juomat
  Vastaa viestiin
13.01.06, 12:21   #14 (linkki)
...
(Vierailija)

Siis myslikö aiheuttaa? Aika jännä kun olen aina luullut, että se on tosi vatsa ystävällistä ja pikemminkin rauhoittaa vatsaa. Sen takia itse syön joka aamu mysliä. Minulla ainakin viinirypäleet saa mahan aivan sekaisin, mutta silti en voi välillä vastustaa kiusausta ja syödä niitä.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 12:47   #15 (linkki)
J
(Vierailija)

Kuulosti osoittain tutulta minullakin on nyt alkamassa kauden kolmas flunssa ja tähän asti (viime vuosina siis) kaikkiin flunssiin on joutunut hakemaan antibioottikuurin.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 12:49   #16 (linkki)
ärtynyt suoli
(Vierailija)

Tulipa tässä mieleeni että kananmunat aiheuttaa mulle ilmaa.
Ja limsa mutta se ei pieretä vaan närästää ja röyhtäyttää joka sekin on kiusallista mutta ei aiheuta ympäristöhaittoja niin paljon...
  Vastaa viestiin
13.01.06, 12:54   #17 (linkki)
J
(Vierailija)

Vaikeaksi on elämä mennyt, kun ei tiedä mitä voi syödä. Pitäisiköhän alkaa pitämään kirjaa mitä vaivoja mistätkin tulee? Tuoretta pehmeää leipää alkaa olla ikävä, kun sitä ei ole kohta kahteen viikkoon saanut yhtään siivua.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 13:06   #18 (linkki)
J
(Vierailija)

Pystytkö juomaan kahvia tai teetä? Tämä kiinniostaa erityisesti sillä päivä ei lähde käyntiin ellen saa ainakin puoli mukillista haudutettua teetä maidon kanssa aamulla.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 13:08   #19 (linkki)
prut
(Vierailija)

prööpille

Totta puhut ja vielä erittâin terveellistä!
  Vastaa viestiin
13.01.06, 13:18   #20 (linkki)
haisuli
(Vierailija)

Kananmunat ei aiheuta ilmaa, mutta yhdistettynä mysliin aromit pääsevät kunnolla esille
  Vastaa viestiin
13.01.06, 14:50   #21 (linkki)
Tiina
(Vierailija)

Kokeilkaa ihmeessä syödä 1,5 kg pussi satsumia, vielä sellaisia joissa kuori on löysällä! TODELLA pahat ilmavaivat, mutta vaivojen aikaan saamiseksi kyllä pienempikin määrä riittää...
  Vastaa viestiin
13.01.06, 15:36   #22 (linkki)
ärtynyt suoli
(Vierailija)

Mä en juo kahvia lainkaan, teetä kyllä ja se sopii vatsalle.
Ruokapäiväkirjan pitäminen olisi tosi hyödyllistä mutta aika työlästä ja ne saattaa olla jotain pikkujuttujakin jotka ei sovi vatsalle esim joku mauste. Mistä tulikin mieleeni että klinikalla-palstalla useampikin oli huomannut että tomaatin kun jättää pois kaikissa muodoissa, myös ketsuppina niin vatsa on paljon paremmassa kunnossa.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 15:39   #23 (linkki)
J
(Vierailija)

Voi voi tuon tomaatin kanssa se kun on lähes ainoa (rehu) jonka luonto ottaa vastaan nyt jos sekin pitäisi jättää pois.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 16:12   #24 (linkki)
ilmavaivoja ilman ruokaa
(Vierailija)

Tulee niitä vaivoja silleenkin, että hotkii ruokansa. Nielee ilmaa siis samalla ja pierunahan ne sieltä tulee, joten pureksi ruokasi hyvin. Mua pierettää kaali.
  Vastaa viestiin
13.01.06, 20:23   #25 (linkki)
Gas
(Vierailija)

KIITOS kaikille vastanneille.
Löysin itselleni ""sopivia"" ruokia listalta. Nyt kun valkosipulikausi menossa niin ilmaa mahassa koko ajan. Ja yks mikä mulla saa ilmavaivoja aikaan on keinomakea limppari. Ja irtokarkit!
Ajoittain ilmavaivojen lisäksi on mainitsemaani myllerrystä mahassa, ei tiedä meneekö maha sekaisin vai ei. Mietinkin että oisko mulla lievänä tai tulossa tuo ärtynyt paksusuoli. Kaverilla se vaivaa ja hänen ruokavalionsa on melko rajoittunut.
Mutta kiitos keskustelusta. Herkutellaan kukin sillä mikä meille sopii :)))
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku