Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
13.01.06, 22:34   #26 (linkki)
Puh
(Vierailija)

Re: Pierettävät ruuat

Laitapa soodaa kik- (ja muidenkin) herneiden liotusveteen! Ei pieretä enää. Tämä on arabien ikivanha kikka.
  Vastaa viestiin
14.01.06, 00:10   #27 (linkki)
vau
(Vierailija)

Hienoa, täytyypä koittaa tuota soodatemppua! Osaako kukaan sanoa, mihin tuo voisi perustua?
  Vastaa viestiin
14.01.06, 01:11   #28 (linkki)
ehkä
(Vierailija)

Kerääkö se sooda jotenkin kaasut itseensä tai jotkut yhdisteet, jotka saa aikaan käymistilan.
Pienenä muistan kun vanha vaarini söi( sota- aikaan eläneenä) joskus vanhoja ruokia mummon kiellosta huolimatta. Siis keittoja, patoja sun muita ja liedellä lämmittäessään niitä lisäsi ruokaan soodaa, että kuulemma tulee kuin juuri keitettyä tuoretta sapuskaa eikä maistu happamalle ja vanhentuneelle.
HYI sanon minä!
mut voisi toimia soijapapujenkin jms. liuotusvedessä. Täytyy kokeilla!
  Vastaa viestiin
14.01.06, 02:28   #29 (linkki)
angloelli
(Vierailija)

En tieda minakaan mihin soodan voima ""raikastajana"" perustuu. Ehkapa joku kemisti voisi kertoa. Mieheni kertoo kuinka hanen isoaitinsa laittoi aina kasvisten keitinveteen soodaa. Parsakin sailyi kirkkaan vihreana vaikka sen keitti kypsaksi (kypsa= keittoaika minimissaan tunti) :-)

Vastaa viestiin
15.01.06, 14:10   #30 (linkki)
tuula
(Vierailija)

Olisikohan se niin, että sooda emäksisenä aineena neutraloi hapanta ruokaa ja siten siis ""raikastaa"" sen.
Ehkä keitettäessä vihanneksia kasvisten omat hapot muuttavat niiden värin - sooda neutraloidessaan estää värimuutokset.
  Vastaa viestiin
17.01.12, 04:06   #31 (linkki)
ahh pieru
(Vierailija)

nam

[viesti moderoitu]

Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 18.01.12 15:27.
  Vastaa viestiin
17.01.12, 08:57   #32 (linkki)
kaasua!!!
(Vierailija)

Yleisesti papuja ja kaalia pidetään pierettävinä, mutta itselleni ei noista kaasuttelua tule. Voi johtua siitä, että kasvissyöjänä olen tottunut papuihin, kikherneisiin, linsseihin ja vastaaviin. Mutta mikä pierua tuottaa on hiilihappopitoiset juomat ja pullansyönti :)
  Vastaa viestiin
19.01.12, 09:56   #33 (linkki)
ohhoh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt suoli Näytä viesti
Mulla on ärtynyt suoli -oireyhtymä mutta mua ei suinkaan kaikki pieretä vaan nämä tyypilliset joita onkin jo tullut mainittua eli kaali, sipuli, herne, valmislihapullat. Valkosipulista mulle ei tule ilmaa vaan vatsa menee suorastaan sekaisin.
Mä ainakin voin tiettyjen ihmisten seurassa piereskellä vapautuneesti koska mä en tee sitä mitenkään piruuttani tai tahallani vaan siksi että se helpottaa oloa! Mulla on todella tukala olo jos ilma vaan möyrii suolessa eikä pääse pihalle.
Eikä ilman pidättäminen ole edes terveellistä sanoo lääkäri.
Toki on tilanteita jolloin piereminen ei ole suotavaa ja minä itse yritän välttää ko. tilanteita. Enkä pelkästään pieremisen takia vaan ärtyneen suoleni. Kun iskee äkillinen vessahätä, silloin on pakko päästä vessaan ja esim kesken teatterin se on jotenkin noloa.

Onneksi ei ole tuollaista vaivaa! Voitko olla työelämässä? Tuo on kyllä todella kamala vaiva, eikö siihen ole mitään hoitoa? Tuohan rajoittaa elämää aivan mahdottomasti. Ei joka tilaisuudessa voi pierrä.
  Vastaa viestiin
19.01.12, 18:42   #34 (linkki)
Meitä on paljon
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh Näytä viesti
Onneksi ei ole tuollaista vaivaa! Voitko olla työelämässä? Tuo on kyllä todella kamala vaiva, eikö siihen ole mitään hoitoa? Tuohan rajoittaa elämää aivan mahdottomasti. Ei joka tilaisuudessa voi pierrä.
Kyllä voi olla työelämässä, mutta syödä ei voi mitään työpäivän aikana. Hoitona on kuitupitoinen ravinto, pehmeä ja hellivä, riittävän useasti päivässä, säännöllinen vatsan toiminta, kaikki vatsaa ärsyttävä pois, stressi pois, Imodiumia, Imocuria, Cuplatonia tai vastaavia. Lähtöjä on mietittävä tarkkaan ja ruokailuaikoja sekä mistä löytyvät wc:t. Elämä on todella kuin nuoralla kävelyä ja sen määrää suolisto.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku