| |  | | |
09.03.06, 18:04
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kermaperunat
Haluaisin kivan ja helpon ohjeen tehdä kermaperunat viikonloppuna! Ihan semmoisen tarkan ohjeen ettei ole mahdollisuutta epäonnistua. Paistoajan, lämpötilan, kaikki mausteiden määrät tarkalleen...
| |
| | |
09.03.06, 18:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Kermaperunat
tee ennemmin keitettyjä pottuja:))
| |
| | |
09.03.06, 20:17
|
#3 (linkki)
Teet vaa kermaperunat ja paistat ei siihe oo muuta ohjetta.
| |
| | |
09.03.06, 20:20
|
#4 (linkki)
uuni n. 175 C ja 60 min. Pottuja viipaloituna ja kermaa. mausteita oman maun mukaan. ei tarvitse välttis muuta kuin suolaa.
ajasta en ole ihan varma mutta kannattaa kokeilla milloin perunat ovat kypsiä!
| |
| | |
09.03.06, 21:50
|
#5 (linkki)
Mun herkkuperunat valmistuu näin:
Seitsemän isoa pottua kuoritaan ja viipaloidaan hyvin ohuiksi viipaleiksi. Kolme valkosipulinkynttä viipaloidaan (voi jättää pois jos ei pidä valkosipulista). Ison kattilan pohjalle reilusti oliiviöljyä ja valkosipulin kuulottumaan sinne. Hetken päästä lisätään perunaviipaleet. Pyöritellään hetki ja lisätään kaksi purkkia ruokakermaa tai ihan kuohukermaa ja purkki vettä sekä puoli pakettia koskenlaskijaa (maun voi valita itse, viherpippuri tai voimakas on jees). Suolaa saa laittaa reilusti, koska perunat imevät suolaa. Lientä voi maistella ja jos se tuntuu hieman liian suolaiselta, tulee siitä hyvä. Kiehautetaan ja annetaan hautua noin 10 min. sekoitellen ettei pala pohjaan, kunne perunoista irtoaa tärkkelys ja liemi sakenee. Kaadetaan koko satsi isoon uunivuokaan, ripotellaan päälle vähän juustoraastetta ja laitetaan uuniin, 175 astetta ja tunnin verran (tai kunnes potut tuntuu kypsiltä).
Tuo perunoiden keittäminen kattilassa kermassa on tärkeä vaihe, koska silloin niistä irtoaa tärkkelystä joka sakeuttaa kerman ja perunoista tulee todella pehmeän kermaisia. Sellaiset kermaperunat ovat kamalia, missä perunat uivat kermalitkussa...
| |
| | |
09.03.06, 22:13
|
#6 (linkki)
thomin ohje on hyvä. Itse teen joskus myös niin, että jos minulla ei ole aikaa tehdä valkosipuli/kermaperunoita kokonaan itse, niin käytän kaupan valkosipuliperunoita ja nopeutan vähän prosessia seuraavasti:
Eli: otetaan suurehko kasari ja sulatetaan siinä voita. Kun voi on ruskistunut, heitetään jäiset perunaviipaleet pannulle ja pannaan kansi päälle. Perunoita käännellään n. minuutin välein, kunnes kaikki perunaviipaleet ovat saaneetr hieman väriä.
Sitten pannulle lisätäätn kermaa sen verran, että perunaviipaleet peittyvät (kermaa tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin uunissa tehtäviin kermaperunoihin. Sitten sekaan hieman suolaa ja annetaan koko hoidon kiehua n. 10 min tai kunnes kaikki kerma on imeytynyt.
Näin tehden saa esim. valkosipuliperunat tehtyä 20-25 minuutissa ja tulee parempaa (joskin vähän mössöisempää) kuin uunissa.
| |
| | |
09.03.06, 22:38
|
#7 (linkki)
Meillä tehdään kermaperunat aina uunissa ja useimmiten ne ovat valkosipulikermaperunat.
Perunat kuoritaan ja viipaloidaan.
Kuohukerma, valkosipulinkynsisilppu ja suola sekoitetaan keskenään, voi lisätä pippurirouhettakin
Ladotaan kerroksittain voideltuun uunivuokaan sekä perunaviipaleita ja kerma/mausteseosta.
Lopuksi ripotellaan ikäänkuin kanneksi juustoraastetta, peittää kokonaan vuoan kuin kansi, ja perunaherkku muhii uunissa 200-asteessa ja noin 1 tunti.
Jos et halua valkosipulia, voit maustaa kerman mielimausteellasi.
Tämä on niin hyvää, että emme ole vaihtaneet muihin variaatioihin. Tosin teemme suht harvoin johtuen kermasta. | |
| | |
10.03.06, 01:13
|
#8 (linkki)
Teen yleensä perunagratiinin vähän kuten thom tekee kermaperunat. En käytä kermaa vaan maitoa ja jauhoisia perunoita joista irtoaa hyvin tärkkelystä. Kuullotettua sipulia ja juustoraastetta perunoiden kanssa vuorotellen uunivuokaan, paistetaan uunissa kunnes perunat ovat kypsiä. Kuumennan siis maidon ensin johon lisään perunat ja pyörittelen kunnes tärkkelys irtoaa hyvin.
| |
| | |
10.03.06, 01:16
|
#9 (linkki)
vielä, että perunoiden tarvitsee olla tärkkelyspitoisia, ei välttämättä siis jauhoisia. Vaikka ne jauhoiset taitaa kyllä olla niitä tärkkelyspitoisempia ... huh, mitähän minä oikein sopertelen :)
| |
| | |
10.03.06, 08:13
|
#10 (linkki)
Tässä minun ohje: Perunoita noin 3kpl/hlö (mielellään yleisperuna-ei jauhoinen) viipaloidaan tai suikaloidaan. Ladotaan uunivuokaan, suolaa aika reilusti ja mustapippuria. Valkosipulia voi myös laittaa jos haluaa valkosipuli-kermaperunoita (1/2 pientä kynttä/hlö). Valk.sip määrää voit sovitella myöhemmin oman mieltymyksen mukaan. Kevyt kermaa(tai mitä kermaa haluat) kaadat päälle niin että perunat juuri ja juuri peittyvät, ja koko komeus uuniin 200 asteeseen. Puolen tunnin kuluttua kurkistat uuniin, painelet kaikki perunat kermaan ja maistat suolan määrän. Nyt voit lisätä suolaa ja mausteita tai kermaa jos näyttää kuivalta. Paistelet vielä reilun tunnin välillä vähän painelet perunoita kermaan ja tarkkaile pintaa jos alkaa tummua liikaa laita kansi tai folio päälle. Kokeile onko perunat pehmeitä. Maistele. Selkeä ohje. Myöhemmin voit muunnella omien mieltymysten mukaan.
| |
| | |
10.03.06, 10:57
|
#11 (linkki)
Nappasin täältä jo aikaisemmin tuon thom´in ohjeen ja se on loistava!
Olen ennen tehnyt kermaperunat uusissa, eli kuorinut ja viipaloinut perunat, laittanut uunivuokaan maustanut ja kerma päälle. Tulee ihan ok.
Mutta tuo kattilassa ""kermattaminen"" todella tekee perunoista meheviä. Kannattaa kokeilla.
| |
| | |
10.03.06, 11:41
|
#12 (linkki)
Tina´s kök :issä tehtiin perunat myös juuri vähän tuohon tapaan.
Tosin Tina laittoi kattilaan ensin kermamaidon, valkosipulin, sipulin ja suolan. Eikä kuullotellut perunoita ensin.
Perunaviipaleita ei kannata huuhdella, vaan viipaloida suoraa kuumaan mermamaitoon. Näin tärkkelys on jäljellä.
Olen tehnyt sillä ohjeella ja ovat kyllä parempia, kuin perinteisellä tavalla - minun mielestäni. Lopputulos on mehevä ja neste imeytynyt perunoihin .
| |
| | |
10.03.06, 11:44
|
#13 (linkki)
Eikös tiina loppukypsentänyt ne perunat sitten uunissa vai muistanko väärin?
| |
| | |
10.03.06, 11:46
|
#14 (linkki)
Jep, niin teki. Eli koko seos sitten uunivuokaan ja 175 astetta n. 1,5 tuntia.
| |
| | |
10.03.06, 11:57
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Tina´s
Pieleen muistin, 180 astetta ja n. 45 min.
Tietysti ottavat vähemmän aikaa, koska oleellista oli, että perunoita keitellään, kunnes seos on sakeaa. Sitten vasta uuniin. | |
| | |
10.03.06, 13:03
|
#16 (linkki)
tässä on tyhmä kysymys mutta kysyn silti.
Eli mitä viipaleet tarkoittavat? Ovatko ne sellaisia perunalastun näköisiä ""lätkiä"", tosin suoria ja vähän paksumpia?
Ajattelin kokeilla thomin ohjetta meillekin, mutta en halua ryssiä hommaa vääränlaisella perunoiden pilkkomisella :)
| |
| | |
10.03.06, 13:06
|
#17 (linkki)
Tarkoittaa juuri niitä.
| |
| | |
24.11.11, 16:07
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Thomin ohjeen perunat on tehty meillä jo useaan otteeseen. Aivan taivaallista. Vielä kun vaihtelee koskenlaskijan makua. Tai ostin vahingossa Lindlistä sulatejuuto-kiekkoja ja niitä heittelin eri kertoina ( paprika, salami ym). Todella hyvää!
| |
| | |
02.02.12, 08:34
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thom Mun herkkuperunat valmistuu näin:
Seitsemän isoa pottua kuoritaan ja viipaloidaan hyvin ohuiksi viipaleiksi. Kolme valkosipulinkynttä viipaloidaan (voi jättää pois jos ei pidä valkosipulista). Ison kattilan pohjalle reilusti oliiviöljyä ja valkosipulin kuulottumaan sinne. Hetken päästä lisätään perunaviipaleet. Pyöritellään hetki ja lisätään kaksi purkkia ruokakermaa tai ihan kuohukermaa ja purkki vettä sekä puoli pakettia koskenlaskijaa (maun voi valita itse, viherpippuri tai voimakas on jees). Suolaa saa laittaa reilusti, koska perunat imevät suolaa. Lientä voi maistella ja jos se tuntuu hieman liian suolaiselta, tulee siitä hyvä. Kiehautetaan ja annetaan hautua noin 10 min. sekoitellen ettei pala pohjaan, kunne perunoista irtoaa tärkkelys ja liemi sakenee. Kaadetaan koko satsi isoon uunivuokaan, ripotellaan päälle vähän juustoraastetta ja laitetaan uuniin, 175 astetta ja tunnin verran (tai kunnes potut tuntuu kypsiltä).
Tuo perunoiden keittäminen kattilassa kermassa on tärkeä vaihe, koska silloin niistä irtoaa tärkkelystä joka sakeuttaa kerman ja perunoista tulee todella pehmeän kermaisia. Sellaiset kermaperunat ovat kamalia, missä perunat uivat kermalitkussa... |
Tein ekaa kertaa elämässä kermaperunoita ja tällä ohjeella tuli parempia kuin ravintolassa ettää suuret kiitokset.. jätin vaan koskenlaskijan pois, mutta pitää kokeilla joskus sitäkin
| |
| | |
12.03.12, 21:49
|
#20 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli Haluaisin kivan ja helpon ohjeen tehdä kermaperunat viikonloppuna! Ihan semmoisen tarkan ohjeen ettei ole mahdollisuutta epäonnistua. Paistoajan, lämpötilan, kaikki mausteiden määrät tarkalleen... | Itse olen kokemuksesta huomannut ja oppinut, että jos tekee kermaperunat ihan alusta asti itse, niin saa ne uunissa olla n. 2 tuntia...
Tietty riippuu, kuinka ison satsin tekee, mutta itsekin, kun en mitään pikkusatseja osaa tehdä, nii kyllä annan potturuokien olla uunissa sellaset pari tuntii, jotta ovat varmasti kypsiä ja meheviä.
On nimittäin pariin otteeseen aikoinaan käynyt niin, että kun on turhan hätäiseen ottanut uunista pois, on olleet ihan raakoja vielä... =(
| |
| | |
13.03.12, 12:03
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitä lienee kermaperunat, itse käsitän niillä valkosipuliperunoita jotka valmistetaan uunissa, vuoassa. Netistä googlaten löytyy tarkka resepti, ei tänne kannata kopioida.
| |
| | |
13.03.12, 12:05
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aloitushan on monta vuotta vanha, kuka kumma noita nostelee ylös! idiottimaista.
| |
| | |
17.03.12, 16:20
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | voi ei !! Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei! Aloitushan on monta vuotta vanha, kuka kumma noita nostelee ylös! idiottimaista. |
Miks tollanen kommentti? Nettihän on kaikkia varten ja se mitä hakee ja mitä löytää on jokaisen oma asia. Mä ainakin tykkään että voi lukea kaikkien erilasia kommentteja. Mutta negatiiviset / ylimieliset vituttaa. Joku kysyy asiaa ihan vilpittömästi. Kaikki ei oo "guruja".
| |
| | |
04.04.12, 14:15
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei! Aloitushan on monta vuotta vanha, kuka kumma noita nostelee ylös! idiottimaista. | Vanha tai ei, niin ainakin tänään taas tuli tarpeelliseksi!
Tuo kattilassa sakeuttaminen oli huippu vinkki, yleensä olen onnistunut saamaan niin peruna- kuin kasvisvuokat olemaan sellaisia keittoversioita, joissa ruoka lilluu inhasti nesteessä!
Ajattelin varmistaa tänään muuten Thomin ohjeen mukaan, mutta korvaan perunat bataatilla. Bataatti on melko paljon makeampaa kuin peruna, joten katsotaan kuinkas tämän päiväinen ruoka isännälle maistuu :)
| |
| | |
04.04.12, 16:51
|
#25 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
|
Kiitos perunannostosta:)
| |
| | | | |