Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.03.06, 17:43   #1 (linkki)
Peppi
(Vierailija)

Pangasius-kala

Lähi K-kaupassa oli ym fileitä tarjolla ja pari reilunkokoista filettä tarttui mukaan huomiseksi, mutta ei ole aavistustakaan miten sen valmistaisi, myyjäkään ei tiennyt muuta paitsi että se oli Hollannista (jippiii ... sehän todella kertookin miten se tulee valmistaa).

Olisiko kenelläkään kokemusta, Googlen vastauksiin kun ei aina voi luottaa?
  Vastaa viestiin
30.03.06, 18:48   #2 (linkki)
kalafilé
(Vierailija)

Re: Pangasius-kala

Mitäs tuossa muuta kuin leivitä ja paista pannulla öljyssä/voissa... Puserra tarjoiluvaiheessa hieman sitruunaa päälle.
Tai höyrytä kypsäksi jos haluat todella terveellistä eli rasvatonta.
  Vastaa viestiin
30.03.06, 19:32   #3 (linkki)
asteri
(Vierailija)

Haimonni näköjään suomalaiselta nimeltä, K-kaupassa pitäisi myydä sillä nimellä eikä jättää asiakkaita ymmälleen. Valmistetaan niinkuin mikä tahansa kalafilee, niinkuin ""kalafilee"" jo vastasi.
  Vastaa viestiin
30.03.06, 19:56   #4 (linkki)
Kala-Hanna
(Vierailija)

Eikös Islannissa valmisteta haita hapattamalla. Kokeilepa semmoista reseptiä. Se on siis samanlaista kuin surströmming.
  Vastaa viestiin
30.03.06, 22:09   #5 (linkki)
liselotte
(Vierailija)

Hyvää saat esimerkiksi näin. Käy myös muukin kala kuin haimonni.

Leikkaa filee sopivan kokoisiksi ns annospaloiksi.
Paista keskivahvalla lämmöllä molemmin puolin muutama minuutti, mausta suolalla ja mustapippurilla.
Lisää joukkoon ohuen ohuiksi leikattua purjosilppua (vaaleaa osaa) ja valkosipulia hienonnettuna ja anna paistua n minuutti.
Kaada sekaan 2 rkl limettimehua ja 5 rkl appelsiinimehua, lisää 1 dl vettä ja kiehauta.

Sekoita ranskankermaa 4 rkl ja 1 rkl appelsiinimehua ja mausta suolalla ja pippurilla ja kaada kastikkeen joukkoon pannulle.
Sekoita kastikkeen joukkoon lopuksi 2 tl piparjuuritahnaa.
Maista. Koristele limetti- ja appelsiinilohkoilla.

Määrät kastikkeessa olivat n 600 g kalamäärään.
Kerroin suhteet, jos valmistat ko kalaruokaa ensikertaa, niinpä ei tule yllätyksiä.
  Vastaa viestiin
03.04.06, 17:57   #6 (linkki)
Peppi
(Vierailija)

Valitettavasti voin kertoa että pangasius/haimonni-kokeilumme ei ihan onnistunut.
Kalapahus kun ei kypsynytkään valkoviinikastikkeessaan kuten esim kuha, vaan jäi hieman raa´aksi, joten se tuli keittiön kautta takaisin pöytään.
Olen hieman kärttyinen - mikäli joku kauppa ottaa jotain uutta tuotetta myyntiin, varsinkin palvelutiskille, niin olettaisi että henkilökunta tietäsi hieman enemmän kuin pyyntimaan!
  Vastaa viestiin
03.04.06, 19:04   #7 (linkki)
liselotte
(Vierailija)

Meillä on useita kertoja valmistettu haimonnia, paistettu voissa muutamia minuutteja molemmin puolin, jonka jälkeen valmistettu kastike em tavalla ja pidetty uunissä miedossa lämmössä, jotta pysyy lämpimänä pöytään saakka.
Ei mitään ongelmaa, tosin kalan rakenne on tiiviimpi jotenkin raskaampi kuin esim kuhan.
Itse pidän kuhasta enemmän, mutta sitä ei aina ole saatavilla. Hyvin maustettuna ja oikein valittu kastike tekee kyllä haimonni-ruuastakin ihan maukkaan. Valkoviiniä en ole käyttänyt.
  Vastaa viestiin
05.04.06, 14:33   #8 (linkki)
Pepille
(Vierailija)

Ei tietty auta enää tähän kertaan mutta minä kyllä huomauttaisin kauppiaalle henkilökunnan huonosta opastuksesta kun seuraavan kerran kaupassa kävisin. Kyllä nyt palvelutiskillä pitää tietää mitä tiskissä on! Sinuna harkitsisin kyllä reklamaation tekemistä kauppialle.

Itse kokeilen mielelläni uusia aineksia mutta vaadin kyllä, että myyjä osaa kertoa miten tuote valmistetaan. Tarvittaessa haetutan vaikka itse kauppiaan paikalle. Olen kai ilkeänsorttinen asiakas. Minulle muuten kerrottiin, että Pangasius kala olisi Vietnamista peräisin kun siitä kyselin. Taitaa olla ehtivän sorttinen ja kaikkialle levinnyt kala.
Toivottavasti uskallat vielä kokeilla uutuuksia vaikka tällä kertaa kävikin vähän ikävästi. Onnea jatkokokeiluille!
  Vastaa viestiin
11.04.11, 13:08   #9 (linkki)
Viitasusi
(Vierailija)

Haimonnin valmistus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi Näytä viesti
Lähi K-kaupassa oli ym fileitä tarjolla ja pari reilunkokoista filettä tarttui mukaan huomiseksi, mutta ei ole aavistustakaan miten sen valmistaisi, myyjäkään ei tiennyt muuta paitsi että se oli Hollannista (jippiii ... sehän todella kertookin miten se tulee valmistaa).

Olisiko kenelläkään kokemusta, Googlen vastauksiin kun ei aina voi luottaa?
Haimonni on aasilainen makean veden kala, joka on maultaan hyvin lähellä kuhaa. Erinomainen ruokakala siis. Leivitin filén ja paistoin runsaassa voissa. Ainut ikävä puoli on pitkä kuljetusmatka kotijärvestä. Raivostuinkin tästä siinä määrin, että ostin kyytipojaksi mallorcalaisia uuden sadon perunoita.

https://picasaweb.google.com/viitasu...32112683998770
  Vastaa viestiin
11.04.11, 13:22   #10 (linkki)
Viitasusi
(Vierailija)

Kastike haimonnille

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viitasusi Näytä viesti
Haimonni on aasilainen makean veden kala, joka on maultaan hyvin lähellä kuhaa. Erinomainen ruokakala siis. Leivitin filén ja paistoin runsaassa voissa. Ainut ikävä puoli on pitkä kuljetusmatka kotijärvestä. Raivostuinkin tästä siinä määrin, että ostin kyytipojaksi mallorcalaisia uuden sadon perunoita.

Kastike haimonnille:
pilko nipullinen ruohosipulia ja saman verran tilliä pannulle, jolla paistoit filén.
Puolikkaan limen mehu ja suolaa.
Keittele pannulla hetki ja lisää kermaa.

Thaimassa haimonnia kutsutaan saimoniksi.
  Vastaa viestiin
11.04.11, 13:26   #11 (linkki)
Viitasusi
(Vierailija)

K-Kaupan tyttöjen tietämys aasialaisista makean veden kaloista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pepille Näytä viesti
Ei tietty auta enää tähän kertaan mutta minä kyllä huomauttaisin kauppiaalle henkilökunnan huonosta opastuksesta kun seuraavan kerran kaupassa kävisin. Kyllä nyt palvelutiskillä pitää tietää mitä tiskissä on! Sinuna harkitsisin kyllä reklamaation tekemistä kauppialle.

Itse kokeilen mielelläni uusia aineksia mutta vaadin kyllä, että myyjä osaa kertoa miten tuote valmistetaan. Tarvittaessa haetutan vaikka itse kauppiaan paikalle. Olen kai ilkeänsorttinen asiakas. Minulle muuten kerrottiin, että Pangasius kala olisi Vietnamista peräisin kun siitä kyselin. Taitaa olla ehtivän sorttinen ja kaikkialle levinnyt kala.
Toivottavasti uskallat vielä kokeilla uutuuksia vaikka tällä kertaa kävikin vähän ikävästi. Onnea jatkokokeiluille!
En olisi ihan noin olisi noin ankara. Lähikaupan työntekijöiltä ei voi ihan niin paljon vaatia, että tuntisivat aasilaisen makean veden kalan parhaat valmistusmetodit. K-Kaupan tytön ominaisuuksia ovat kivuus, reippaus ja rehellisyys.

https://picasaweb.google.com/viitasusi/Ruokia
  Vastaa viestiin
11.04.11, 15:04   #12 (linkki)
Pangasius-kala
(Vierailija)

Ei pangasiusta voi verrata maultaan kuhaan. Se on helposti kasvatettava kala ja siksi levinnyt nopeasti Euroopankin kasvatusaltaisiin.
  Vastaa viestiin
14.01.12, 08:48   #13 (linkki)
gamla kocken
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi Näytä viesti
Valitettavasti voin kertoa että pangasius/haimonni-kokeilumme ei ihan onnistunut.
Kalapahus kun ei kypsynytkään valkoviinikastikkeessaan kuten esim kuha, vaan jäi hieman raa´aksi, joten se tuli keittiön kautta takaisin pöytään.
Olen hieman kärttyinen - mikäli joku kauppa ottaa jotain uutta tuotetta myyntiin, varsinkin palvelutiskille, niin olettaisi että henkilökunta tietäsi hieman enemmän kuin pyyntimaan!

Ei tullut mieleen tarkistaa kalan kypsyyttä ennen ruokailua? Uusavuttomuus huipussaan, myyjän olisi pitänyt tietää valmistusaika sekunnilleen:-).
  Vastaa viestiin
14.01.12, 16:48   #14 (linkki)
Tiktaktuk
(Vierailija)

Kauppa vain myy, kokkikoulut opettavat, jos ei itse opi

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja: vihjeitä voi kysyä myyjältä, mutta kyllä ruoka on osattava itse tehdä. Kaiken ruoan kypsyys kannattaa varmistaa, ennen kuin vie pöytään.

Pangasus kypsyy hyvin nopeasti ainakin minun kokemukseni mukaan. Itse laitan sitä kookosmaidossa keittämällä, kun fileet ovat yleensä hyvin ohuita. On vähän erilaista ruokaa sitten, yksi meidän suvun suosikki, jonka olen itse kehitellyt Hesarissa oli ohje muutama vuosi sitten, luin, ekalla kerralla tein ohjeen mukaan, sitten ohje tietenkin hukkui, joten teen sormituntumalla. Aina yhtä herkullista.
  Vastaa viestiin
14.01.12, 17:06   #15 (linkki)
no kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viitasusi Näytä viesti

:)
Hienoja kuvia, JA PALJON , KIITOS.
  Vastaa viestiin
16.01.12, 15:29   #16 (linkki)
epäilyttää alkuperämaa
(Vierailija)

Minä en usko että se kala edes oli hollannista. Ei kai niitä ole meillä edes tarjolla muuta kuin kaukoidässä kasvatettuja?
  Vastaa viestiin
11.02.12, 15:52   #17 (linkki)
Kalle pohjola
(Vierailija)

kuvaplogi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no kirjautumatta Näytä viesti
:)
Hienoja kuvia, JA PALJON , KIITOS.

No olivathan nuo kuvat ihan hienoja, vaan kuhafile ei ollut oikeaoppisesti tehty.
Pangasiusta en kyllä suuhuni pistä, saatikka osta. Riisipeltojen alajuoksulla kuralammikoissa kasvatettu, syötetään muuten ihmisulosteesta tehdyllä levämassalla, ihmisravinnoksi kelpaavalla kalalla jne.. Sisältää hurjia määriä antibiootteja, raskasmetalleja jne. Fileet valmistuvat lapsityövoimalla.
  Vastaa viestiin
14.02.12, 19:55   #18 (linkki)
nammm nammm
(Vierailija)

Oikein hyvä pakastekala, paljon parempi kuin joku sej tai turska. Tykkään erityisesti näin valmistettuna: Paista oliiviöljyssä muutama pilkottu valkosipulinkynsi ja pari sipulia renkaina. Paista sitten kalafileet molemmilta puolilta kevyesti samassa pannussa, sipuleiden seassa. Lisää muutama ruokalusikallinen (5-6) Ajvar Relishiä ja hiukan vettä. Jos ei ole Ajvaria, niin voit käyttää tomaattipuretta tai pastasoosiin tarkoitettuja purkkitomaatteja ( ei ketschup!!) Suolaa tarpeen mukaan. Anna kalan kypsyä kannen alla hiljaisemmalla tulella kunnes neste häviää. Nesteen tulee kypsyttää kala, eikä jäädä lillumaan pannuun. Tarjoile hyvän riisin (basmati) kera. Nam.
  Vastaa viestiin
02.03.12, 14:20   #19 (linkki)
tulevat
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilyttää alkuperämaa Näytä viesti
Minä en usko että se kala edes oli hollannista. Ei kai niitä ole meillä edes tarjolla muuta kuin kaukoidässä kasvatettuja?

aasiasta eli taikkulasta. siis ne joita meillä saa marketeista. kunnon kalatiskit eivät niitä ota myyntiin.
  Vastaa viestiin
02.03.12, 14:58   #20 (linkki)
Kuva
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalle pohjola Näytä viesti
No olivathan nuo kuvat ihan hienoja, vaan kuhafile ei ollut oikeaoppisesti tehty.
Pangasiusta en kyllä suuhuni pistä, saatikka osta. Riisipeltojen alajuoksulla kuralammikoissa kasvatettu, syötetään muuten ihmisulosteesta tehdyllä levämassalla, ihmisravinnoksi kelpaavalla kalalla jne.. Sisältää hurjia määriä antibiootteja, raskasmetalleja jne. Fileet valmistuvat lapsityövoimalla.

Samaa mieltä tuosta pangasiusta.

Mutta. Mitä hienoa noissa kuvissa oli? Anteeksi vaan kuvien ottaja, mutta kuvat eivät olleet houkuttelevan näköisiä. Sitä en epäile, etteikö ruoka olisi ollut hyvää.
  Vastaa viestiin