Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
24.08.06, 14:29   #1 (linkki)
helposti hyvää?
(Vierailija)

"One pot dish"

Onko teillä hyvät ellit niin sanottuja hyviä "one pot dish" ohjeita, eli ruokia joiden tekemiseen ei tarvitse montaa kulhoa ja kattilaa, vaan kaiken voi laittaa yhteen astiaan ja uuniin tai mitä nyt teettekään? Keittiömme on remontissa tällä hetkellä, joten kokkaustila on rajallinen ja astianpesukone pois käytöstä. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:35   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Re: "One pot dish"

Netissä näyttäisi olevan paljon ohjeita, kun hakusanaksi laittaa one pot dish.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:42   #3 (linkki)
helposti hyvää?
(Vierailija)

Hyvä Jx,

kyllähän netistä löytyy vaikka mitä ja osaan minä ilman kehottamistakin sieltä etsiä tietoa. Haluaisin ennemmin ellien hyviksi koettuja reseptejä.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:47   #4 (linkki)
laatikot
(Vierailija)

Niin Jx, eikös tämä palsta sitä varten ole. Jos et osaa muuta vastata kuin että googleta, niin jätä vastaamatta kokonaan.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa muuta vastata kuin, että erilaiset laatikkoruuat voisivat sopia teidän tilanteeseen.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:55   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Ja mitään uutta ei voi kokeillan ennen kuin joku täällä kertoo sitä itse ensin kokeilleensa?
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:55   #6 (linkki)
Mari
(Vierailija)

Moussaka.
Niin..kysyttiin onko TEILLÄ ruokaa ruokaa jonka valmistatte yhdessä astiassa, netti tiedetään kyllä...nesitä ei nyt kysytty mitään..
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:57   #7 (linkki)
Emmi
(Vierailija)

Minä teen paljon erilaisia pataruokia uunissa. Lihat on tietysti hyvä ruskistaa ensin pannulla, mutta olen joskus heittänyt lihat, sipulit ja juurekset joskus raakoinakin pataan, mausteita ja vettä päälle sekä hautumaan tuntikausiksi.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 14:58   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Viipaleperunalaatikko on yksi ns. one pot dish. Lihaksi laatikkoon voi laittaa kastikelihan nimellä myytävää lihaa sitä ei tarvitse kypsentää ennen käyttöä. Jauhelihaa, jos laittaa niin se pitää kypsentää ensin paistinpannulla, joten silloin ruoka ei enää ole one pot dish.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:04   #9 (linkki)
lukija
(Vierailija)

Ehdotus: jospa kieleltään suomen kielellä kirjoittaminen täällä kokonaan. Otetaanko englanti kieleksi vai ranska?
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:05   #10 (linkki)
tellu
(Vierailija)

Merimiespihvi.
Keitot tietysti.
Pekonibroileri juurespedillä.
Karjalanpaisti.
Paisti ja lohko- tai hasselbackat.
  Vastaa viestiin

24.08.06, 15:05   #11 (linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Viipaleperunalaatikko on yksi ns. one pot dish. Lihaksi laatikkoon voi laittaa kastikelihan nimellä myytävää lihaa sitä ei tarvitse kypsentää ennen käyttöä. Jauhelihaa, jos laittaa niin se pitää kypsentää ensin paistinpannulla, joten silloin ruoka ei enää ole one pot dish.
Miksi jauheliha pitäisi välttämättä kypsentää ennen perunalaatikkoon laittamista? Myönnän, että itsekin niin teen, mutta kypsyyhän se uunissakin.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:07   #12 (linkki)
Mia
(Vierailija)

Ei tarvi kypsentää jos laittaa viipalelaatikkoa.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:07   #13 (linkki)
helposti hyvää?
(Vierailija)

Lainaus:
Heh, ei nyt ihan kirjaimellisesti tarvitse olla one pot dish. Tarkoitin vaan ettei kovin työlästä ruokaa voi käydä tekemään keittiön remontin takia. Jos nyt paistinpannua joutuu vähän käyttämään, mutta muuten saa ainekset yhteen astiaan, niin kelpaa minulle. Ei sentään halota hiuksia!
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:12   #14 (linkki)
Liisa
(Vierailija)

Miten se kokoliha siellä uunissa kypsyy, jos ei kerran jauheliha. Itse laitan jauhelihaa levyinä keskelle (kädellä vähän muotoilen). Siihen toinen perunaviipalekerros päälle. Pinnalle muutama siansiivu ja nesteeksi vesi-jauhoseosta. Mausteeksi kokonaisia maustepippureita ja suolaa sekä sipuli kokonainen. Vanhanajan ruoka jota äitini kutsui läskilooraksi. Paistoaika noin 1,5 tuntia.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 15:16   #15 (linkki)
helposti hyvää?
(Vierailija)

Lainaus:
Ja mitään uutta ei voi kokeillan ennen kuin joku täällä kertoo sitä itse ensin kokeilleensa?
Tuohon kommenttiisi vielä vastauksena, että toki minä voin uutta kokeilla, mutta tällä hetkellä kun keittiö on remontin alla ja tekemistä paljon, niin en todellakaan ala kokeilemaan mitään uusia kulinaarisia juttuja. Ruokaa pitää saada helposti ja nopeasti. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin miksi sanoa mitään? Ei ole pakko aina olla "äänessä".
  Vastaa viestiin
24.08.06, 16:14   #16 (linkki)
Katiainen
(Vierailija)

Kaikkein helpoimmat ruoat jotka minulle tulevat mieleen, ovat tomaattikeitto (tomaattimurskaa kattilaan, mausteita, kiehautus ja sauvasekoittimella tasaiseksi) ja sosekeitot (esim. peruna-purjo: kasvikset kattilaan veden kanssa kiehumaan, maustaminen, soseutus kun kasvikset ovat kypsiä).

Niitä helppoja ja nopeita "kahden astian" ruokia onkin sitten jo pilvin pimein. Oikeastaan lähes kaikki ruoat kun oikein miettii, enemmän vääntämistä on vain silloin kun tekee useamman ruokalajin menuun.
  Vastaa viestiin
24.08.06, 16:25   #17 (linkki)
angloelli
(Vierailija)

Erilaiset kiusaukset ovat tosiaan "one pot" ja hautuvatkin ilman vahtimista. Toinen on uuniperunat. Voi laittaa vaikka jonkun kylman taytteen. Tuolla aikaisemmassa lohi- ja kalaruokakeskustelussa taisi myos olla naita, jossa kaikki vain laitettiin samaan vuokaan.

Tsemppia remonttiin!
  Vastaa viestiin
24.08.06, 16:29   #18 (linkki)
helposti hyvää?
(Vierailija)

Kiitos angloelli ja kiitokset muillekin vastanneille. Eiköhän näillä jo vähän aikaa pärjää! Hankalinta on aina miettiä mitä sitä tekisi ruuaksi, myös ilman remonttia...
  Vastaa viestiin
24.08.06, 16:39   #19 (linkki)
TML

Rekisteröitynyt: 06/2006

Perunasipuliseosta vadille ja päälle lohifile. Uuniin ensin potut ja noin puolen tunnin päästä kala. Anna kalan paistua puolisen tuntia. Lämpö potuille ensin 225 ja sitten kun 15 min mennyt laske 180 asteeseen.

Paistopussissa possun ulkofile ja sekaan paloitellaan juureksia maun mukaan. Fileen voi paistaa kevyesti pannulla ensin. Lämmöt ensin 225-250 noin 10 minuuttia ja sitten 150 kunnes paistomittarin mukaan kypsä (itse pidän ilman mittaria noin 90 minuuttia).

Riisi+ohra-paketissa on hyvä ohje: kanaa, R+O:ta, parsaa, persikkaa ja Auraa ilman esikypsennystä vuokaan ja liemet perään. Komeus uuniin. En jaksa tarkistaa ohjetta, kun se on sitten siinä paketissa jos kiinnostaa :-)

Uuniperunat ja kastikkeeksi salamia, kylmäsavulohta ja/tai saunapalvia sekoitettuna tuorejuustoon. Siis kolme eri kastikevaihtoehtoa, ei kaikkia sekaisin ...

Pastat: keitä pasta puolikypsäksi, kaada vesi pois. Sekaan tomaattimurskaa ja anna porista kunnes pasta sopivan pehmeää. Lisää vaikka kinkkua, katkarapuja, h-m-p, salamia tai kypsää broileria.

Vastaa viestiin
24.08.06, 20:52   #20 (linkki)
...apetitt
(Vierailija)

Minulla on valurautainen pata, jossa on jonkinlainen pinnoite. "Perintönä" tullut, enkä edes tiedä sen ikää. Tuskin lienee enää kaupoissa saatavanakaan. Kuitenkin toimiva edelleen.
Kiireisenä aikana voin laittaa kyseisen padan hellalevylle ja ruskistaa tarvittavat ruoka-aineet pikaisesti siinä. Samainen pata toimii hauduttavana uunivuokana ja tarvittaessa kasarina hellalevylläkin, aina sen mukaan mitä ruokaa siinä on milloinkin valmistumassa.
Yhtälailla "keitetty perunalaatikko, kuin palapaisti tai vastaava kypsyy "muhien" ajan kanssa, eikä vaadi vahtaamista ja turhia tiskejä.
Minulle mieluisa ruuan valmistustapa, jolla saa vaivattomasti laatuisaa ruokaa arkeen (ja juhlaankin).
  Vastaa viestiin

25.08.06, 01:15   #21 (linkki)
---
(Vierailija)

...Kannattaa ostaa keittiöremontin ajaksi kertakäyttölautasia, niin ei tarvitse pahemmin tiskailla:) Ja jokainen voi käyttää samaa lasia koko ajan, joka väillä toki huuhdellaan/pestään.
  Vastaa viestiin
25.08.06, 07:44   #22 (linkki)
n44
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja
Miksi jauheliha pitäisi välttämättä kypsentää ennen perunalaatikkoon laittamista? Myönnän, että itsekin niin teen, mutta kypsyyhän se uunissakin.
Kypsennän jauhelihan ensin pannulla siksi, koska ruskistettu jauheliha on paljon paremman makuista. Ja ylimääräisen rasvan voi heittää pois, jos sitä sattuu jauhelihassa olemaan.

Vastaa viestiin
25.08.06, 08:33   #23 (linkki)
Silja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helposti hyvää?
Lainaus:
Tuohon kommenttiisi vielä vastauksena, että toki minä voin uutta kokeilla, mutta tällä hetkellä kun keittiö on remontin alla ja tekemistä paljon, niin en todellakaan ala kokeilemaan mitään uusia kulinaarisia juttuja. Ruokaa pitää saada helposti ja nopeasti. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin miksi sanoa mitään? Ei ole pakko aina olla "äänessä".
Olisko keitot mitään, valmistuvat aika nopsaan ja kaikki yhdessä potissa?
  Vastaa viestiin