Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
15.09.06, 13:24   #1 (linkki)
Tarjaana
(Vierailija)

Omenahillo

Olisiko kenelläkään antaa hyvää, valmiiksi kokeiltua onenahilloreseptiä?
Kaipailen myös puolukkahyytelön reseptiä.
  Vastaa viestiin
15.09.06, 13:40   #2 (linkki)
täti 54
(Vierailija)

Re: Omenahillo

Osta hillosokeripussi ja sen kyljessä olevan reseptin perusteella teet hilloa vaikka puun palasista.
  Vastaa viestiin
15.09.06, 14:49   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarjaana
Olisiko kenelläkään antaa hyvää, valmiiksi kokeiltua onenahilloreseptiä?
Kaipailen myös puolukkahyytelön reseptiä.
Pilko kuoritut omenat kattilaan ja lorauta tilkka vettä pohjalle. Mausta kanelilla keitä, kunnes omenat ovat pehmeitä. Tarvittaessa voit soseuttaa sauvasekoittimella. Anna jäähtyä pussita ja pakasta. Tällä ohjeella olen itse tehnyt.
  Vastaa viestiin
15.09.06, 14:51   #4 (linkki)
pikku pointti vaan
(Vierailija)

Miksi pitää aina näitä lainauksia käyttää?? Tässä vaiheessa keskustelua varmaan kaikki tajua mihin ja kenelle vastataan...
  Vastaa viestiin
16.09.06, 21:35   #5 (linkki)
mummo
(Vierailija)

omenia ei tarvitse kuoria, jos ne soseuttaa sauvasekoittimella. Tulee kaikki hivenaineet mukaan.
  Vastaa viestiin
17.09.06, 14:23   #6 (linkki)
maru
(Vierailija)

En tiedä onko tämä hyvä resepti, mutta jos on vähänlaisesti omenoita, noin muovikassillinen, niin minä olen tehnyt hillot mikrossa. Täysi teholla ensin ilman sokeria, senjälkeen sekoitetaan ja laitetaan sokeria ja uudelleen mikroon, ja hyvää tulee.
Kyllä siinä muutama kulhollinen tulee ja senjälkeen pakastusrasioihin ja pakkaseen,
  Vastaa viestiin
17.09.06, 23:18   #7 (linkki)
*
(Vierailija)

Tämä on soseenohje. Viipaloi omenat kuorineen kattilaan ja lorauta joukkoon vähän vettä. Kotimaisia omenoita ei todellakaan tarvi kuoria! Keitä hiljalleen, laita seokseeen vähän sokeria ja soseuta. Itse laitoin soseen pakasterasiaoihin ja pakastin ne.
  Vastaa viestiin
18.09.06, 10:26   #8 (linkki)
täti54
(Vierailija)

Jos pakasteessa ei ole tilaa ja joutuu purkittamaan hillon, niin silloi sitä ei ole syytä survoa ja sauvasekoitella, vaan tehdä ihan perinteinen keittohillo eli esim:
- 4 kg omenia - siemenkodat pois poratttuna ja kuorittuna
- 1 kg hillosokeria
- kanelitanko

Pistä omenat ja hieman vettä kattilan pohajlel , kanelitanko sekaan ja hillosokerit joukkoon. Keitä hiljaisella tulella ja huomat miten kotimaiset omenat muuttuvat "pilviksi" - hajoavat nätisti vaahdoksi. Minä kuorin omenat ja sillä tavoin seos hajoaa helposti eikä jää kuoriranttuja mukaan.
Kun seos on suht tasaista eli ei suuria lohkokokkareita enää joukossa.
Puhtaat purkit uuniin 130 asteeseen varttitunniksi ja puhtaat kannet kattilaan ja keitetään veden kanssa puhtaaksi.
Kuuma hillo kuumaan purkkiin (OTA KANELITANKO POIS HILLOSTA), pieni loraus konjakkia päälle ja keitetty kansi heti päälle. Konjakki höyrystyy kuuman hillon pinnalla ja taatusti ei tule hometta. Voit säilyttää vaikka viisi vuotta ja tuoreena pysyy.
Käytä pieniä purkkeja niin hillon tulee käytettyä eikä makaile jääkaapissa.
Minulla on kerrostalossa vielä talokylmiö, jossa on oma verkkokomero ja voin säilyttää hillot siellä.

Vastaa viestiin
18.09.06, 11:33   #9 (linkki)
Liisa
(Vierailija)

Minä höyrytän omenapalaset Mehu-Maijassa ja soseutan sosemyllyllä ja lopuksi lisään sokeria. Omenat laitan kuorineen ja siemenkotineen Maijaan, sillä sosemyllyn läpi eivät siemenet mene ja soseesta tulee ihanan sileää ja kaikki vitamiinit säilyy hyvin höyryttämällä. Pakastan soseen niin sokeria ei tarvitse laittaa niin paljon.
  Vastaa viestiin
18.09.06, 12:27   #10 (linkki)
Ines
(Vierailija)

Itse olen tehnyt hillon hillosokeripussin ohjeella. Poistan siemenkodat ja jätän kuoret. Soseutan sauvasekottimella ja hyvää tulee! Säilyy jääkaapissa pari,kolmekin vuotta, kun täyttää kuumat lasipurkit ihan piripintaan.
  Vastaa viestiin

17.09.08, 12:10   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/omenahilloke

Hyvät mausteet, toimii.
  Vastaa viestiin
30.09.08, 23:03   #12 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2008
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja numi
http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/omenahilloke
Pikku virhe, vai? 300,0 kg sokeria :'D Pitäisiköhän kuitenkin olla 0,300 kg (=300g). Tuolla ohjeella sais aika monta sokeripussia raahata kotiin :)
  Vastaa viestiin
01.10.08, 09:47   #13 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Etelä-Suomi
Käytän hilloamisaineena myös "valkoista" melatiinia, eli pakastettavilla marjoille ja hedelmille tarkoitettua melatin-jauhetta. Periaatteessa melatiinia käytettäessä hilloa ei tarvitse keittää, eli melatin-jauhe sekoitetaan sokerin kanssa ja tämä seos sekoitetaan sitten survottuihin marjoihin. Pakastetaan, ja pakastumisen aikana seos muuttuu kiinteäksi tuorehilloksi. Esimerkiksi mansikoista tulee tällä tavoin aivan ihanaa, paksua tuorehilloa, joka maistuu niin lettujen kanssa kuin kakun täytteenäkin.

Omenat olen käsitellyt niin, että keitän omenoita, vettä ja hiukan sokeria ja kanelia, kunnes omena soseutuvat. Sitten lisään tule melatin-seoksen ja pakastan. Hillosta tulee niin kiinteää, että sitä voi hyvin käyttää vaikkapa kakun tai kääretortun täytteenä.
  Vastaa viestiin