Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
13.10.06, 10:57   #1 (linkki)
Herkku
(Vierailija)

Paras lohireseptinne?

Olisi Norjan lohifile tarjouksessa, joten kertokaas hyviä reseptejä!
  Vastaa viestiin
13.10.06, 11:35   #2 (linkki)

Käyttäjän sarlot avatari

Rekisteröitynyt: 10/2006
Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
kalakeitto joka vie kielen mennessään: keitä perunat ja silputtu purjo sekä kalaliemi kuutio(t) vähäisessä vedessä lähes kypsiksi, laita pienenpään kattilaan kevyt kermaa ja pilko siihen koskenlaskia vieherpippuri juustoa. Lämmitä kattilaa hellalla, kunnes juusto on sulannut. Lisää perunakattilaan pilkottu lohi ja kerma juustoseos. Keitä kala kypsäksi. Lopuksi lisää puristettua sitruuna mehua ja tilli silppua. Tarkista suola! En osaa laittaa suhteita, kun teen aina ´´maun´´ mukaan.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 11:50   #3 (linkki)
Irma
(Vierailija)

Tyttären lohihässäkkä.
Hän tekee wokin milloin mistäkin kasviksista, sekoittaa joukkoon nuudeleita ja mausteita. Lopuksi wokkiin menee kypsymään suikaloitua, maustetua lohta. Välillä wokki maistuu kookokselle, välillä se on tosi tulista. Mutta aina hyvää.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 12:16   #4 (linkki)
Nelly
(Vierailija)

Graavattuna mätikastikkeen kanssa.
Auralohta uunissa.
Lohilaatikko.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 14:22   #5 (linkki)
Lime
(Vierailija)

Tuolla kakkossivulla on keskutelu kalaruoista.

Tässäpä todella hyvä lohiohje, sopii ihan arkeen tai vieraillekin.

Marinoi lohta parisen tuntia marinadissa, johon tulee pullo soijaa, sormenpään kokoinen pala raastettua inkivääriä, loraus öljyä, muutama valkosipulin kynsi, 1 sitruunan mehua, 2 limen mehua ja niiden raastettu kuori, ( loraus sakea tai valkoviiniä ). Paista tai grillaa lohifile nahkapuoli alaspäin.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 14:26   #6 (linkki)
Tjaa
(Vierailija)

oiskohan tossa Limen ohjeessa "hiukkasen" likaa tota soijaa? Siis pullo soijaako?
  Vastaa viestiin
13.10.06, 14:27   #7 (linkki)
Tjaa
(Vierailija)

likaa=liikaa!
Kyllä pullolla soijaa varmaan marinoisi jo kokonaisen valaankin :-D
  Vastaa viestiin
13.10.06, 14:38   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Soija pulloja on montaa eri kokoa.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 15:22   #9 (linkki)
Hmm
(Vierailija)

...minä tunnen yhdyssanat!
  Vastaa viestiin
13.10.06, 17:27   #10 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2006
hunaja-smetana lohi

Tuossa jokin aika sitten kyselin itsekin lohelle reseptiä -vastauksia tuli useita ja muutamaa olen kerennyt kokeillakin. Yksi erityisen helppo ja todella maistuva saamani resepti oli hunaja-smetana lohi. Siinä lohi laitettiin uunivuokaan, pintaan valutettiin hunajaa ja koko komeus maustettiin reilusti rakuunalla, lisäksi hitunen suolaa ja pippuria. Päälle kumotaan 2 prk smetanaa (2:sta purkista saa myös kastikkeen) ja sitten vain uuniin paistumaan. Oli hyvää!!
  Vastaa viestiin
13.10.06, 21:42   #11 (linkki)
Lime
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tjaa
oiskohan tossa Limen ohjeessa "hiukkasen" likaa tota soijaa? Siis pullo soijaako?
Ei ole liikaa. Jos huomaat ohjeeseen ei tule lainkaan suolaa ym. tyypillistä mausteita. Tuo marinadi on reilun kilon kokoiselle lohelle, ohjeessa oli 1½ pll, mutta yksi riittää :) Kalan täytyy "uida" marinadissa.
  Vastaa viestiin
13.10.06, 21:43   #12 (linkki)
Lime
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Soija pulloja on montaa eri kokoa.
Totta :) Sellaista normaalikokoista pulloa tarkoitan.
  Vastaa viestiin
14.10.06, 18:14   #13 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2006
Lohifilettä curry-kookoskastikkeessa

kuuluu meidän lempparikalaruokiin

500 g lohifilettä
1/2 sitruunaa
suolaa
1 sipuli
2 valkosipulin kynttä
2 rkl öljyä
2 tl curryjauhetta
1 tl jauhettua inkivääriä
1 tl jauhettua maustepippuria
1 tl kurkumaa
1 prk kookosmaitoa

Mausta lohifile sitruunamehulla ja suolalla, leikkaa sopivan kokoisiksi kuutoiksi. Kuutioi sipuli ja pehmitä öljyssä, lisää mausteet. Laita kalakuutiot ja sipuli mausteineen voideltuun uunivuokaan ja kaada kookosmaito päälle. Paista 200 asteessa n. 30 min. Tarjoa riisin ja salaatin tms. kanssa.
  Vastaa viestiin
16.10.06, 19:33   #14 (linkki)
miiru
(Vierailija)

Liebe Mandala

Kiva nähdä sinut taas pitkästä aikaa palstoilla, Mandala. Lohireseptisi menee kokeiluun heti viikonloppuna. Laskin jo sinut menetettyjen sielujen joukkoon, eli niihin jotka (itseni lailla) eivät enää viitsi kommentoida keskusteluja, kun heti tulee ruskeaa kastiketta niskaan. Mutta me ei anneta periksi! Mit freundlichen Grüßen, miiru.
  Vastaa viestiin
16.10.06, 23:35   #15 (linkki)
Olivia
(Vierailija)

Kiva huomata sinut Mandala taas täällä :) Olen samaa mieltä Miirun kanssa.
  Vastaa viestiin
17.10.06, 08:53   #16 (linkki)
marja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Herkku
Olisi Norjan lohifile tarjouksessa, joten kertokaas hyviä reseptejä!
Norjalainen lohikin on kasvatettua joten ei koskaan lohta, paitsi silloin kun saan sitä ihan merestä pyydystettynä kotimaassa. Inhottaa jo ajatuskin lääkehoitoa saaneesta kalasta.
  Vastaa viestiin
17.10.06, 10:46   #17 (linkki)
tuli
(Vierailija)

Marja, syötkö mitään eläimiä, joita et "itse" ole luonnosta pyytänyt? Vaikka hakisit luomupossua suoraan tilalta, niin melko varmasti possu on jossain elämänsä aikana jotain lääkkeitä ja vitamiineja saanut.

Norjanlohi kasvatetaan (niin kuin monet muutkin lohet) ensin viljelyaltaissa jonka jälkeen ne siirretään suolaiseen veteen, verkoilla rajatuille alueille. Luonnollinen lohikanta on häviämässä ja vähentynyt esim. Tenolla tosi paljon. Saimaalla luonnollinen kanta on myös hävinnyt, eikä niitä viljeltyjäkään kovin paljon taida liikkua, tuttuni taisi saada yhden lohen viimekesänä, hän vietti tuntikausia useana päivänä kalassa.

Lauantaina tein lohesta ruokaa, en edes katsonut mitä lohta se oli, kun kiireessä sen tiskiltä valitsin. Epäilen, että oli Norjalaista, mutta ihan miten vaan, hiton hyvää se oli ja ruokavieraamme kyseli ohjetta itselleen.

Vastaa viestiin
17.10.06, 10:56   #18 (linkki)
Marja
(Vierailija)

... norjalaista....
Kyllähän itse kukin saa syödä sitä mikä maistuu. Tuotteen halpuus ei ole ainoa kriteeri. Pohjanlahden rannikolla saa merestä pyydystettyä lohta ja on kyllä laatutuote. Lisäksi kasvatettu lohi värjätään punaiseksi, aito lohi on huomattavasti vaalempaa.
En minä lohta pyydystä, mutta san ostettua aitoa lohta kyllä... ja sitä valmistetaan mielellään.
  Vastaa viestiin
17.10.06, 19:20   #19 (linkki)
Mandala
(Vierailija)

Miirulle ja Olivialle

No kiva lukea teistäkin... käyn harvoin täällä...Jos kalaruuista tykkäätte niin tuonne pyhäruoka-otsikon alle laitoin kaksi muuta ohjetta, etenkin mango-chutney-kalavuoka on tosi hyvää...
  Vastaa viestiin
23.10.06, 13:34   #20 (linkki)
Hukassa
(Vierailija)

Lohiresepti

lohiresepti, mihin tuli kastikkeeseen katkarapuja. Muistatteko sen hyvät Ellit. Olen yrittänyt etsiä sitä lohiresepti ja pyhäruokaresepti otsikoiden alta, mutta en vaan saa sitä silmiini. On niin paljon muuta aiheetonta, en viitsi niitä lukea.
  Vastaa viestiin
23.10.06, 15:02   #21 (linkki)
Lime
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hukassa
lohiresepti, mihin tuli kastikkeeseen katkarapuja. Muistatteko sen hyvät Ellit. Olen yrittänyt etsiä sitä lohiresepti ja pyhäruokaresepti otsikoiden alta, mutta en vaan saa sitä silmiini. On niin paljon muuta aiheetonta, en viitsi niitä lukea.
En tiedä tarkoititko tämän tyylistä eli katkarapukeittopussista teet kastikkeen, laita vähemmän vettä, mausta kalaa tarvittaessa ja kastikkeeseen voit lisätä katkarapuja, kaada kastike kalan päälle ja ripottele pinalle juustoraastetta ja ei, kun uuniin. Itse teen tuolla ohjeella, mutta käytän seitä en lohta, tuos kastike sopii mielestäni paremmin ns. kuivalle, vahärasvaiselle kalalle, lohelle rasvaisena kalana riittää vain marinadi :)
  Vastaa viestiin
24.10.06, 10:55   #22 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Aurajuustotäytteiset lohirullat.. lurps.
  Vastaa viestiin
24.10.06, 11:20   #23 (linkki)
:)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MerjaT
Aurajuustotäytteiset lohirullat.. lurps.
Aurajuusto sopii hyvin silakkarulliin. Lohi on niin rasvainen kala, ettei se enää lisää rasvaa tarvi!
  Vastaa viestiin
03.02.12, 11:04   #24 (linkki)
varamies
(Vierailija)

lohi tai muu roskakala

paras lohiresepti!

olin 60-luvulla pakistanissa riisinviljelijänä ja paikallinen shamaani opetti minulle hyvän lohireseptin.

1kg lohta tai ihan mitä vaan kalaa
3kg voita
1l väkijuomaa
kasviksia oman maun mukaan (itse en käytä)
mausteita oman maun mukaan

laita kossu pakkaseen
sulata 3kg voita kiehuvaksi kattilassa ja heitä suikaloitu kala joukkoon
pilko kasvikset roskakoriin ja korkkaa kossu.
nauti lohipalat kylmän koskenkorvan kera.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 11:46   #25 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja varamies Näytä viesti
paras lohiresepti!

olin 60-luvulla pakistanissa riisinviljelijänä ja paikallinen shamaani opetti minulle hyvän lohireseptin.

1kg lohta tai ihan mitä vaan kalaa
3kg voita
1l väkijuomaa
kasviksia oman maun mukaan (itse en käytä)
mausteita oman maun mukaan

laita kossu pakkaseen
sulata 3kg voita kiehuvaksi kattilassa ja heitä suikaloitu kala joukkoon
pilko kasvikset roskakoriin ja korkkaa kossu.
nauti lohipalat kylmän koskenkorvan kera.
--------

Vanha vitsi:((

Käytän usein savustuspusseja ja mielestäni niillä tulee ihan kohtuullisen hyvää savulohta.
Toki savustuspönttö on parempi, mutta se ei oikein toimi kerrostalossa.
Miedosti savustettu lohi on hyvää lämpimänä ja kylmänä esim. salaatissa tai leivän päällä.

Paistan lohen pannulla siten, että lisään pannulle ripauksen karkeaa suolaa ja kalapalat suoraan sen päälle. Norjan lohesta irtoaa riittävästi rasvaa, joten sitä ei pannulle tarvitse laittaa.
Kalapaloja ei tietenkään tarvitse erikseen enää maustaa suolalla.
  Vastaa viestiin