Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.03.11, 11:07   #26 (linkki)
mä en
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Luitko ollenkaan mitä linkissä asiasta sanottiin. En todellakaan laittaisi tuon tuotteen tilalla leivinjauhetta.

lue linkkejä mutta miksi olet olet laittanut linkin jos se ei koske viinikiveä???
  Vastaa viestiin
08.03.11, 19:11   #27 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mä en Näytä viesti
lue linkkejä mutta miksi olet olet laittanut linkin jos se ei koske viinikiveä???
Koskee tuotetta nimeltään Cream of tartar, joka joissain lähteissä viinikiveksi suomennetaan.
  Vastaa viestiin
15.03.11, 14:05   #28 (linkki)

Käyttäjän Piii avatari

Rekisteröitynyt: 04/2007
Sijainti: Häme
Aikamoista sanailua täällä taas käydään :)
Tuossa hyvä linkki aiheesta.

Ruokasanastot U-Ö

Itse törmäsin viinikiviin vuosi sitten, kun laitoin beaujolaise viinipullon talvella jäähtymään ihan pieneksi hetkeksi terassille. Pullon pohjalla oli yli desi viinikiviä :)
  Vastaa viestiin
15.03.11, 14:36   #29 (linkki)
Paa
(Vierailija)

Viinipullon pohjaan ilmestyy joskus sakkaa ja varotaan kaatamasta lasiin.
  Vastaa viestiin
15.03.11, 15:05   #30 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Koskee tuotetta nimeltään Cream of tartar, joka joissain lähteissä viinikiveksi suomennetaan.

Ei ole kuitenkaan oikeata viinikiveä. Sitä olen tavannut muutamissa viinipulloissa pohjalla.
  Vastaa viestiin
15.03.11, 15:08   #31 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Kysyin Stockalta josko siellä myydään viinikiveä. Ei myydä, sanottiin ... kerroin myös että netissä on väitetty että sellaista on myynnissä... hymyiltiin molemmat sekä myyjä että minä, olin näet varma ettei myydä! (Elleistä en maininnut mitään!!).
Viinisakka ei oel viinikiveä, se kivi on vedenkirkasta.
  Vastaa viestiin
15.03.11, 15:10   #32 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meirami Näytä viesti
Kysyin Stockalta josko siellä myydään viinikiveä. Ei myydä, sanottiin ... kerroin myös että netissä on väitetty että sellaista on myynnissä... hymyiltiin molemmat sekä myyjä että minä, olin näet varma ettei myydä! (Elleistä en maininnut mitään!!).
Sorry, piti vileä mainita että valkoviinipullon pohjalta olen helpoiten viinikiveä havainnut.
  Vastaa viestiin
15.03.11, 15:32   #33 (linkki)
pyryharakka
(Vierailija)

Lainaus:
Ei Stockmanilta viinikivea varmaan myydakkaan, mutta sita kannattaa kysella apteekista...eli seka myyja, etta sina olette hymyilleet vienosti omalle tietamattomyydelle :D
Tassa viela lisaksi pieni liite viinikivesta suomeksi, englanniksi loytyy kylla viela paljon laajempaa tietoa

Ruokasanastot U-Ö
  Vastaa viestiin
16.03.11, 09:41   #34 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pyryharakka Näytä viesti
Ei Stockmanilta viinikivea varmaan myydakkaan, mutta sita kannattaa kysella apteekista...eli seka myyja, etta sina olette hymyilleet vienosti omalle tietamattomyydelle :D
Tassa viela lisaksi pieni liite viinikivesta suomeksi, englanniksi loytyy kylla viela paljon laajempaa tietoa

Ruokasanastot U-Ö

En ole sitä ostamassakaan kun en tarvitse sellaista. Täällä on kivenkovaan väitetty että sitä saa Suomesta, on annettu jotain käännöksiä (tietämättä viinikivestä yhtikäs mitään) jne. Mitä tarkoitusta varten sitä pitäisi kotona olla, se on itselleni epäselvää.
  Vastaa viestiin
16.03.11, 10:06   #35 (linkki)
pyryharakka
(Vierailija)

Lainaus:
En ole sitä ostamassakaan kun en tarvitse sellaista. Täällä on kivenkovaan väitetty että sitä saa Suomesta, on annettu jotain käännöksiä (tietämättä viinikivestä yhtikäs mitään) jne. Mitä tarkoitusta varten sitä pitäisi kotona olla, se on itselleni epäselvää.
Mina kuvittelin, etta juuri olit sita ostamassa, kun kyselit Stockalta :)
Jokatapauksessa sita saa apteekista ja on ihan kayttokelpoinen aine ainakin sellaisille sanotaanko "ammattimaisille" leipureille.

Viinikivi antaa munan valkuaiselle ja kermavaahdolle kestavamman vaahdon, keitetyt kasvikset sailyttavat kauniin varinsa viinikiven ansiosta, estaa sokeristen sailykkeiden "kiteytymista" eli koostumus sailyy parempana, antaa kermaisemman lopputuloksen mm. kotitekoisiin karamelleihin ja sokerikuorrutteisiin juuri sen takia, ettei sokeri kiteydy.
Tassa muutamia kayttotarkoituksia :)
  Vastaa viestiin
19.08.11, 14:23   #36 (linkki)
Tikrunen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras mies Näytä viesti
Heipä hei.

Haku sanalla viinikivi toi minut tähän keskusteluun.
Olen tässä viimeaikoina lueskellut aikalailla kaikenlaisia "keittokirjoja" ja muutamaan otteeseen olen törmännyt tuohon mystiseen viinikiveen. Siispä päätin ottaa siitä selvän.

Huomasin että täälä ei ollut asiaan tyhjentäviä vastauksia, joten kun löysin itseäni tyydyttävät vastaukset, niin ajattelin jakaa ne myös teidän kanssanne =)

Pääpiirteittäin:

Viinikivi on kaliumbitartraattia, jota syntyy viinin valmistuksessa, ja sitä saattaa löytyä viineistä kiteinä jos viiniä on pidetty kylmässä.

Se on yhtenä ainesosana leivinjauheessa.

Sitä saa ostaa suomesta apteekista.

Käytetään esim. marengin kokkaroitumisen estämiseksi.

Käytetään myös ulostuslääkkeenä.

Veikkaisin että ainakin osassa resepteissä sen voi korvata leivinjauheella.

Tässä vielä linkit joista löysin hyödyllisimmät tiedot:

Ruokasanastot U-Ö
Viinikivi ? Wikipedia

Kiitos, ja hyviä kokkailuja =)

Nyt oli pakko kommentoida, vaiks täst ketjusta on jo kulunut aikaa.. Apteekista ei löydy viinikiveä, eikä apteekkihenkilökunta tiennyt edes mitä se on.. kävin just tänään kyselemässä ja he vielä soitti kahteen muuhun apteekkiin asian selvittämiseksi..
  Vastaa viestiin
30.10.11, 16:39   #37 (linkki)
ansku
(Vierailija)

viininkivi= cream of tartar

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tikrunen Näytä viesti
Nyt oli pakko kommentoida, vaiks täst ketjusta on jo kulunut aikaa.. Apteekista ei löydy viinikiveä, eikä apteekkihenkilökunta tiennyt edes mitä se on.. kävin just tänään kyselemässä ja he vielä soitti kahteen muuhun apteekkiin asian selvittämiseksi..

Elikkäs se on siis korvattavissa sitruunamehulla tai vinegarilla, tässä linkki :)

How to Substitute Cream of Tartar - wikiHow
  Vastaa viestiin
30.11.11, 15:06   #38 (linkki)
"puutarhuri"
(Vierailija)

Kyllä viinirypäleet menestyvät Suomessakin ja lajikkeita löytyy mm. Zilga, Supaga, Hazaine sladkii, Beta, Jubileinaja novgoroda...
  Vastaa viestiin
02.12.11, 17:57   #39 (linkki)
Viinikivi hukassa
(Vierailija)

Minulla on kirja: Sokerikokin parhaat. Lähes jokaisessa karkkireseptissä on käytetty viinikiveä, joten kyllähän sitä jostain tosiaan pitää saada.
  Vastaa viestiin
20.12.11, 10:43   #40 (linkki)
yökyökyök
(Vierailija)

blööööörghhh

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lukutaitoinen Näytä viesti
Ne ovat marjaviinejä, vain yksi tuottaja käyttää tuota oikeata sanaa. Viini valmistetaan viinirypäleeestä, marjoista tulee lähinnä marjamehua. YÖK.

Viini on taasen käynyttä hedelmämehua. YÖK.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku