Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.12.11, 22:17   #26 (linkki)
Solana
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Minulla on kaksi isäni 40-luvulla valmistamaa puista leikkuulautaa, eivät ole mistään halkeilleet, vedellä pesen ne, en ole koskaan öljynnyt. Taita jäädä miniultakin perinnöksi ne.
Vanha sukupolvi tiesi milloin pitää puu kaataa mihinkin tarkoitukseen. Ei ole tullut mieleenikään öljytä leikkuulautojani.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 22:30   #27 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solana Näytä viesti
Vanha sukupolvi tiesi milloin pitää puu kaataa mihinkin tarkoitukseen. Ei ole tullut mieleenikään öljytä leikkuulautojani.
Totta, en tiedä mitä puuta nämä lautani ovat, mutta priimakunnossa vakka ensin ovat olleet edesmenneen äitini käytössä ja nyt minulla. Ei ole niissä mitään halkeamia tai naarmuja, taitavat jäädä perinnöksi tyttärelleni. Turhaa touhua että pitäisi olla eri laudat eri tarkoituksiin. Sama juttu kaulimen kanssa, sekin on minulla vanha puinen ja kaikkein paras. Kokeilin joskus sellaisella muovisella mihin piti laittaa vettä sisään. Aivan turha vekotin.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 22:31   #28 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solana Näytä viesti
Ei johdu kylläkään mistään sukupolvista tai kaatoajoista. Sydänpuu ei paljoa elä, joten se voi kyllä kestää öljyämättäkin. Tyhmää se on silti olla öljyämättä, sillä öljyäminen tekee paljon, paljon muutakin kuin ehkäisee halkeilua. Tärkeimpänä hoitelee hygieeniaa estämällä vieraiden aineiden imeytymisen puuhun.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 22:32   #29 (linkki)

Lainaus:
Kokeilin joskus sellaisella muovisella mihin piti laittaa vettä sisään. Aivan turha vekotin.
Se on hyvä kun kaulitaan sellaista taikinaa joka ei saa lämmetä. Täyttää kaulimen kylmällä vedellä tai pakastaa sen, niin pysyy taikina kauemmin kylmänä. Huonompia ne kyllä on käyttää kun kunnon puinen kaulin.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 22:34   #30 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uuno Niskalaukaus Näytä viesti
Ei johdu kylläkään mistään sukupolvista tai kaatoajoista. Sydänpuu ei paljoa elä, joten se voi kyllä kestää öljyämättäkin. Tyhmää se on silti olla öljyämättä, sillä öljyäminen tekee paljon, paljon muutakin kuin ehkäisee halkeilua. Tärkeimpänä hoitelee hygieeniaa estämällä vieraiden aineiden imeytymisen puuhun.
Kun nyt olen elänyt kohta 62 vuotta altistettuna öljyämättömille leikkuulaudoille niin taidan jatkaa samaan malliin.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 22:41   #31 (linkki)

Lainaus:
Kun nyt olen elänyt kohta 62 vuotta altistettuna öljyämättömille leikkuulaudoille niin taidan jatkaa samaan malliin.
Ihan vapaasti. Lautasi ovat jo siihen malliin kyllästetty kaikilla ruoanjämillä, että ei se öljyäminen enää asiaa miksikään muuta. Uudet laudat kannattaa siltikin öljytä em. syistä.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 11:10   #32 (linkki)
sirre
(Vierailija)

Puinen leikkuulauta kannattaa aina joskus valella etikalla ja antaa kuivua.Etikka jotenkin desinfioi laudan.Ja pestessäsi älä koskaan upota puista leikkuulautaa veteen,tai lauta alkaa mustua.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku